artikelen over welzijnsproblemen op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 12:00

Jasper schreef:
Ik zie tot mijn grote verbazing maar al te vaak een volledig lege buitenbak en de paardjes op stal. Mijn simpele geest denkt dan altijd: die beesten kunnen toch lekker naar buiten?

Mag dat van de stalhouder en is er dan toezicht? 2 vragen waar het bij een hoop stallen al meteen op stuk loopt.

Buiten dat en daar ga ik weer: een heleboel mensen houden hun paard om te sporten en niet om ernaar te kijken.
Maar ik zou hier niets meer over zeggen Knipoog

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 12:39

Gelukkig staat mijn paard op een stal waar hij overdag naar buiten komt in een groep. Tussen de stallen zijn grote openingen zodat de paarden bij elkaar kunnen komen en lekker met elkaar kunnen kroelen enzo.

Ik wil ook graag rijden met mijn paard, maar ik wil hem daarbij ook een paardwaardig bestaan laten leven. Het is geen machine, en als hij gelukkig is in de wei dan kan ik daar ook enorm van genieten.

von12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 13:01

Hallo,

Eveline ik zou graag willen weten wat de reden is dat je dit onderzoek doet. Ik ben het overigens helemaal met je eens hoor. Ik ben absoluut tegen het houden van paarden op stal en zie het liefst meerdere paarden op een weiland met schuilstal, waar ze zelf kunnen bepalen of ze binnen of buiten staan.
Dus als ik kan helpen met iets wil ik me graag hiervoor inzetten. Helaas ben ik niet zo'n tijdschriften mens dus kan ik je momenteel niet helpen met eventuele artikelen. Maar als ik iets hoor of lees laat ik het je zeker weten.

groetjes en succes.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 13:02

batje"]
[quote="lis schreef:
Weidegang hebben we genoeg en als het weer het toestaat gaat ze zeker naar buiten. Maar op de gure dagen durf ik het gewoon niet aan, ze is al 20 en als ze flink ziek wordt zal ze minder snel bovenop komen dan een jong paard denk ik.

Ik heb het idee dat paarden eerder ziek worden van tocht en bezweet op stal gezet worden dan van gewoon kou. Met een oudje mag je best voorzichtig zijn, maar het koud hebben is voor een paard veel minder erg dan het te warm hebben.
[/quote]

Misschien wel, maar te warm heeft ze het niet en ook zet ik haar uiteraard niet bezweet op stal en het tocht ook niet op stal Cool

Maar nogmaals; ze komt er uit zodra het kan hoor
Helaas kan het niet altijd (imo).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 13:57

Fitz, sporten en weidegang gaat gewoon samen hoor Lachen
want een blessure loop je net zo snel buiten de wei op als erin Lachen

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 14:22

Mijn paard staat gelukkig ook op een stal waar ze zoveel als mogelijk buiten komen. Je mag ook zelf bepalen hoelaat je paard naar binnen of buiten gaat en hoelang.
Ze mogen alleen niet naar buiten als het land te nat is want dan vertrappen ze alles. Maar dan hebben we een binnenbak, een buitenbak, een pad en een trappellandje waar ze altijd nog op kunnen. Er zijn ook goede afspraken gemaakt met de andere pensiongasten zodat ieder paard op de dagen dat ze niet op het land mogen toch zeker 3 uur buiten komen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:03

runningkawa schreef:
Fitz, sporten en weidegang gaat gewoon samen hoor Lachen
want een blessure loop je net zo snel buiten de wei op als erin Lachen

Ik heb nog steeds meer ellende van weidegang in koppels (!) gezien dan met stalpaarden die af en toe alleen in het land lopen. Dat Fitz nou zo'n sukkel is dat hij overal blessures oploopt is nog niet representatief voor de overige stalpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:04

En ik juist net andersom Lachen
Maar hier laat ik dan weer ff bij, geen zin in een discussie van 10 bladzijdes lang.

Hoe is het nu met Fitz?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:09

Hahaha, we blijven het op dit punt toch oneens, RK Knipoog

Fitzy zit in opbouwfase en moet donderdag weer naar de kliniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:14

Daarom en soms heb ik wel zin om de discussie aan te gaan, nu toevallig niet (jaja, dat komt ook voor Lachen )

Donderdag wacht ik in spanning, en jij vast veel meer, je berichtje af.