Hoeveel betalen jullie per maand/jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 22:44

Het valt me op dat sommige op hele dure (all inclusive) stallen staan, en sommige veel minder betalen.
Ik heb een stal gevonden op mp bij mij in de buurt die kost zo uit mijn hoofd €175 per maand, dit vindt ik dan een mooie prijs. En dekens doe ik niet aan, verzekering hoeft van mij ook niet en ik hoef ook geen verschikkelijk dure zadles maar gewoon een van een redelijke kwaliteit.
En ik hoef vooral geen pony van €6000 maar gewoon een allrounder van €1500-2000 :)

Evelijn

Re: Hoeveel betalen jullie per maand/jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:47

Je kan nu wel zeggen aan dekens doe ik niet... maar dat kan je gewoon nog niet weten.. misschien heeft paard wel gewoon een deken nodig.
De aanschaf van zadel hoeft niet duur te zijn... maar hij moet ook op maat worden gemaakt... en elk jaar worden bijgevuld...
175 per maand is nog altijd 2100 euro in een jaar.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 22:52

Evelijn schreef:
Je kan nu wel zeggen aan dekens doe ik niet... maar dat kan je gewoon nog niet weten.. misschien heeft paard wel gewoon een deken nodig.
De aanschaf van zadel hoeft niet duur te zijn... maar hij moet ook op maat worden gemaakt... en elk jaar worden bijgevuld...
175 per maand is nog altijd 2100 euro in een jaar.

Zo bedoel ik het ook niet, als de pony dekens nodig heeft is het niet anders.

yinneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:22

Ik betaal 275 stalgeld verder ben ik niet veel kwijt aan mn paard ook nog de verzekering 37 euro kappen 25 euro per drie maanden nieuwe spullen vraag ik met verjaardagen ed.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:29

Even ter contrast :)

Mijn eerste merrie stond op een manege/pensionstal met binnenbakken en heel de heisa, en daar betaalde ik €300 volpension.
Met hoefsmid, DA-kosten, lessen enzoverder bij was ik per maand iets tussen de €500-€600 kwijt.

Pony daarna stond bij kennissen aan huis, €150 per maand volpension (enkel buitenbak, maargoed).
Lessen kreeg ik gratis dus met medische kosten erbij geteld rond de €250 per maand. Groot verschil dus :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:33

Sommige kosten id wiki staan nog laag . Les 2 X voor 50 euro . Daar heb je tegenwoordig geen fatsoenlijke instructie meer voor ...
Heel realistisch gezien ben je tussen de 250 /400 pm kwijt . En dan moet ie niet ziek worden .

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:41

xxmariska97 schreef:
Jes schreef:

Hier heb ik al gekeken maar dit vindt ik echt overdreven kosten.
Ik hoop niet dat iedereen zoveel betaald voor een pony?

Ik vind dit helemaal niet overdreven hoor. En hoefsmid bv maar 30 euro?!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:42

Bekappen is ongeveer 30 euro . Sommige smeden goedkoper .

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:39

ik heb nooit veel stalling betaald, mijn paard stond niet op ijzers.

Maar in zes jaar tijd wel 10.000 euro uitgegeven aan ziektekosten omdat hij zoveel ziek was. En inslapen was nog niet echt een optie. Iedere keer konden we weer wat doen. Maar bij elkaar heeft dat erg veel geld gekost. Uiteindelijk is hij wel ingeslapen. Het lucht me zeker op dat ik geen dierenarts meer hoef te bellen en mijn geld weer uitgegeven is aan de praktijk.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 03:45

Het is ook wat je mogelijkheden zijn, ik heb jaren op een doe het zelf stal gestaan dan was ik in de winter max 200 euro kwijt aan stalling, in de zomer veel minder omdat ze dan dag en nacht buiten liep. Nu sta ik op een luxe stal met alles erop en der aan 265 euro kwijt per maand.

MiesWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:51

Het ligt er maar net aan welke keuzes je zelf maakt. Ik stond hiervoor op een manege waar je €530 betaalde per maand met lessen voer en mesten. Daarnaast komt natuurlijk de hoefsmid, tandarts en dierenarts kosten. Maar als je op zo'n manege staat ben je inderdaad wel rond de 6000€ per jaar kwijt aan alleen stalling.
Nu sta ik op een stalling bij iemand thuis. Ik betaal 100€ voor de stal. Ik moet wel zelf voer en hooi en stro kopen. Per maand is dat ongeveer 80€. En dan komen natuurlijk wel de overige kosten nog erbij. Maar nu ben ik per jaar veel minder kwijt. En ik heb sinds ik hier sta een veel betere band gekregen met me paard.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 09:54

Ik vind het ook vrij realistisch...

In de zomer betaal ik zo'n 342,50 (9 naanden) voor stal, hooi, stro, bodembedekker, spaarpotje (ipv verzekering), hoefsmid (65/2), wormkuur en voer.
In de winter betaal ik zo'n 412,50 (5 maanden) voor dit alles. De stijging zit in de hoeveelheid hooi.

Per jaar kom ik dan uit op 5.270. Hier is de tandarts 50 euro en de inentingen 75 euro nog eens bij geteld.

Dit is wel voor een paard. Een pony heeft minder hooi en voer nodig.

Eenmalige kosten in het begin lagen voor mij op zo'n 2150 voor paard, zadel en hoofdstel voor het begin overgekocht van stalgenootje, halster + touw, sjabrak en kappen, poetskist met inhoud.

Later heb ik nog een beter 2e hands zadel en nieuw hoofdstel gekocht voor 850,00 euro.

In net begin heb ik alles vrij budget gehouden en nu nog let ik goed op wat alles kost en waar aanbiedingen zijn voordat ik iets koop.

Dierenarts kosten en suplementen daar ga ik het niet over hebben, want ik heb een pech paard! Nu gaat het goed en ik klop ijverig af!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:41

Ik heb 600 euro betaald voor mijn beestje.
En ik betaal 200 euro aan stalling.

Oh ja en ze krijgt vandaag een wormenkuur :+ Geen idee hoe duur dat ding is, 10 euro ofzo?

Verder heb ik hooguit 7 euro aan spullen gekocht _O- Want ik had de rest al.
Ik ga vandaag wel even naar de winkel, dus wie weet met wat ik thuis kom.

Mijn pony is nog niet te rijden dus een zadel of hoofdstel heeft geen nut.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:52

Afgelopen maand..

Stalling, incl. kuil, brokken en stro: 275 euro
Extra sportbrok: 11 euro p/m
Hoefsmid: 30 euro
Behandeling dry needling: 35 euro
Twee privélessen: 35 euro
Twee groepslessen: 10 euro
Nieuwe longeerzweep, handschoentjes, 2 bitten en halster: 75 euro

Extra kosten die ik maak over het jaar: tandarts 120 euro, inentingen 15 euro, wormenkuren en mestonderzoek ong. 40 euro, dekens wassen 30 euro.
Spullen zoals rijkleding enz... geen idee wat ik daar precies aan uitgeef op jaarbasis.

In de zomer gebruik ik minder stro, omdat ze dan langer buiten staat, dus dan is het iets goedkoper.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:03

Ik vind het ook iets overdreven -vooral waar ik woon :+ -

Ik heb 200 euro betaald voor Cascade -de eigenaar wilde van hem af, en heeft me gematst-
Een jaar later 300 euro voor de twee ezeltjes.
150 euro castratie Cascade, komende lente weer voor de Mozart (ezeltje)

Dan verdere kosten:
50 euro voor één van de weides per jaar -de rest heb ik gratis-
80-100 euro hooi per jaar -alleen januari/fébruari dit jaar
80 euro voor 3 keer een wormenkuur (22 per 600kg, en Cascade weegt 350 de ezeltjes samen ook zo iets)
300- Hun hoeven slijten regelmatig, dus ook maar 2/3 per jaar de hoefsmid.
120 euro (1 liksteen per maand van 10 euro)
30 euro aan gerst voor de ezeltjes (die hebben niet genoeg aan het gras). Wil wel de tandarts eens langs laten komen voor ze komend jaar (moet er alleen nog eentje vinden)

Dat was het geloof ik allemaal

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:05

He! Toevallig heb ik net voor een vriendin die een paardje wilt aanschaffen alles op een rijtje gezet wat ik kwijt ben aan mijn ijslander:

Per maand in de randstad:

180 euro stalling (buitenbak, longeercirkel, binnen en buiten zetten, stro & kuil en zomer 24/7 weiland)
43 euro rondom beslaan (86 per keer +- 8 weken gebruik)
10 euro voer in winterperiode
2 euro penen (iedere week in winterseizoen grote zak gebracht door penenboer met 2 andere stalgenoten gedeeld.)
4 euro wormenkuur (4x per jaar 11 euro)
33 euro verzekering dood en ziektekosten (400 euro per jaar maar dat is een optie, als jij of je ouders een potje hebben is het niet nodig)
0 euro inentingen (schoonvader is veearts)
16 euro per maand rijvereniging inclusief wekelijks (goede!) les (190 euro per jaar lidmaatschap)
1 euro liksteen (enkel wintermaanden a 5 euro per stuk 1 per 7 weken)

= 256 euro per maand zonder verzekering, met verzekering 289 euro per maand

Meegekochte zadel na 3 jaar, vervangen door nieuw tweedehandszadel van 300 euro dat nog heel wat jaren mee kan.
Hoofdstel incl. teugels was 50 euro maar had ook voor 25 euro gekund.
Enkel zweetdeken in bezit: gekregen van vriendin
Borstels: had ik nog
Cap: na 8 jaar mijn oude vervangen voor een nieuw a 100 euro.

Kan dus veel goedkoper dan op wiki staat maar blijft veel.. maar is zo leuk!
Laatst bijgewerkt door NIV op 28-01-13 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:14

Ik word alweer depressief als ik eraan denk hoeveel ik betaal... ;) :o

Voor mijn paard (lichamelijk beperkt door trauma) waar ik rijtechnisch hooguit 10 keer per jaar op zit en die nu al sinds de zomer stil staat betaal ik:

180 p.m. aan stalling
30 om de 8 weken hoefsmid
ruim 60 p.j. aan wormspuiten (is hier verplicht)
17 euro p.m. in de winter voor extra voer
20 enting
50 tandarts (als er niks geks aan de hand is)
wortels etc. +/- 50 p.j.
verzekering

En dit alles dus zonder spullen, enige wat ik qua spullen echt voor hem nodig heb zijn dekens. Want hij sloopt en kan door zijn atrose niet zonder dekens met koud en nat weer.

Dan heb ik nog een paard in bruikleen, omdat ik toch het liefst op cc ga en dressuur rijd en spring.
180 stalling p.m.
100 hoefsmid per 8-9 weken
ruim 60 p.j. aan wormspuiten
20 enting
50 tandarts (als er niks geks aan de hand is)
35 p.m. aan speciaal voer
laatst heb ik een zandkuur gehaald omdat ze zand aan het eten was op de wei (20 euro)
binnenkort moet ze naar een kraker/dry needling, kost ook weer tussen de 50-100
Mijn lessen kosten 60 euro per keer en dan zonder brandstofkosten

mijn vorige paard (toen 22 of 23 jaar) had 2 jaar terug opeens een peesblessure, ik denk dat me dat grapje alleen aan DA kosten bijna 2000 heeft gekost. Dat was als studente zijnde een paar jaar niet op vakantie...
Geen idee wat ik nu vergeet...

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:17

xxmariska97 schreef:
Het valt me op dat sommige op hele dure (all inclusive) stallen staan, en sommige veel minder betalen.
Ik heb een stal gevonden op mp bij mij in de buurt die kost zo uit mijn hoofd €175 per maand, dit vindt ik dan een mooie prijs. En dekens doe ik niet aan, verzekering hoeft van mij ook niet en ik hoef ook geen verschikkelijk dure zadles maar gewoon een van een redelijke kwaliteit.
En ik hoef vooral geen pony van €6000 maar gewoon een allrounder van €1500-2000 :)

Weet wel dat als je je paard niet laat verzekeren, dat het slim is om iedere maand datzelfde bedrag opzij te zetten mocht je paard ziek worden of iets anders (ongeluk zit in een klein hoekje). Dus dat bedrag moet je zeker wel meerekenen in je kostenplaatje. ;)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:23

xxmariska97 schreef:

en waarom hoeft voor jouw geen verzekering?
gaat paps en mams die koliek operatie betalen van 3000 euro of krijgt je pony van 1500 euro dan gelijk een spuitje ;)

beetje bot mijn excuses hiervoor, maar het is geen ding

de kosten lopen al heel snel op met een paard en nee je hoeft geen extreem duur zadel aan te schaffen
en als je bv niet wilt lessen vallen die ook af

dekens? ja als je paard staat de bibberen van de kou straks, ga je dan zonder naar gevoel naar huis?

stalling e.d. zijn in de randstad heel duur, vanaf daar kan het voor minder inderdaad
maar je behoud altijd de algemene kosten en die zijn bijna overal gelijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:24

Sommige dingen van de wiki kunnen idd goedkoper, maar ook veel duurder.

Les vind ik dus heel goedkoop staan per maand. Natuurlijk kan het nog goedkooper, maar dan wordt het niet beter. Zeker met je eerste pony is les heel belangrijk.

Hoefsmid is realistisch en kan duurder wanneer je paard speciaal hoefbeslag nodig heeft.

Wat je betaald aan stalkingskosten is per regio verschillend, dus daarvoor moet je even rondbellen. Denk erom dat stalkosten altijd omhoog gaan wanneer de prijzen van het stro en hooi stijgen.(dalen gebeurd meestal niet) Daarbij kan het zo zijn dat je het niet naar je zin hebt op stal en dus gaat verhuizen met je paard (zijn er maar weinig die nooit zijn verhuist)

Paardje kopen..... Voor 1500 en 2000 kun je best een pony kopen. Bedenk wel dat je niet moet bezuinigen op aankoop,want het is heel belangrijk om de juiste (gezonde) pony te kopen, aangezien ze per maand heel duur zijn.
goede keuring is al gauw 500 die bovenop de aankoopsprijs komt. tip: neem de 2e x dat je bij het leuke pasrdje gast kijken je instructeur mee. Die kan je een hoop "leergeld" besparen.
Natuurlijk is het ras ook belangrijk om een realistische prijs te kunnen vaststellen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:26

Inclusief alles ben ik inderdaad wel zo'n € 500,- per maand kwijt.

Voor volpension, lessen en stalling trailer al gauw zo'n € 350,-
De rest gaat naar de smid, wormenkuren, inentingen enzovoorts.
Inclusief een potje dat ik voor de DA opbouw, maar ik had al een bedrag gespaard voordat ik mijn paard kocht.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:29

Ik ben elke maand, inclusief alle kosten, zo'n €200 kwijt voor 3 pony's (2 haflingers en een welshxarabier).
Maar daar mag ik niet bij vergeten dat ik een weiland hebt waar zo'n €80 000 in zit. Dat geld is niet weg, aangezien de waarde van het land stijgt, maar je moet het wel kunnen missen. Op eigen land hoeft het niet duur te zijn, maar daarvoor moet je wel weer de middelen hebben om dat land aan te kunnen schaffen. Zonder eigen land zal het al snel een heel stuk duurder worden vrees ik inderdaad.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:32

Ik ben ook wel zo'n 500 per maand kwijt hoor. Paard is nooit ziek, dat scheelt al een bak.

Stalling is 300,-. Wormenkuur en enten komt er nog bij. Hij staat rondom op duplo-beslag, dat kost 120,- per beslagbeurt. Les is 30,- per keer, meestal 2x per maand. Zak muesli van 12,50. Lijnzaadbrokjes van 25,-. Zadelmaker 2/3x per jaar a 100,-
Dan nog spullen, ik verslijt zeker 2 horsewaredekens per winter a 120,-/150,- per stuk. Verder heb ik door de jaren heen af en toe wat aangeschaft, maar ik schat dat ik gemiddeld nog 50 euro per maand aan spullen uitgeef. Zadel meegerekend.

Haha dure hobby. :+

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:33

Ik betaal 175 euro voor mijn paard. (alles in: Weidegang, eten, stalling...) De ontworming is wel apart, maar die worden wel samen gegeven. Ik betaal dan wel de kosten samen bij het stalgeld. Hoefsmid hangt er vanaf... Die van mij kan een lange tijd met zijn ijzers doen, maar daarvoor betaal ik zo een 65euro (vooraan beslag) om de 3/4 maand.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:34

Stalling in de randstad hoeft echt niet 'duur' te zijn! Natuurlijk afhankelijk van je definitie van duur. Ik sta zoals gezegd voor 180 euro in de maand.

En als je een sober en sterk ras neemt (koudbloed), dan staat ie echt niet te bibberen als ie in goede conditie verkeerd. Natuurlijk moet je goed over de kosten (en dus ook het soort paard) nadenken maar dan kun je echt wel voor minder dan 300 euro per maand een paard houden..

Wel handig om van te voren goed te bespreken of je ouders je willen steunen in geval van nood en hoeveel zij en jij bereidt zijn aan veeartskosten te maken.