Kruiwagen met twee wielen; beter voor je rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Kruiwagen met twee wielen; beter voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:17

Ondanks dat je een beperking hebt wil je ook niet altijd een ander met je klusjes opzadelen.
En je hele leven laten leiden door je beperking is ook niet goed.

Dan is het zoeken naar een oplossing zoals een 2 wielige kruiwagen wel een oplossing.

Hoe dan ook kan je beter 2x met een halve kruiwagen lopen dan 1x met een hele volle.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:25

Een wijs gezegde is; "als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan" .
En soms kunnen dingen dus ook gewoon niet, daar zul je dan ook in moeten leren berusten.
@TS: probeer gewoon de verschillende mogelijkheden uit en kijk waar JIJ het meeste baat bij hebt.

Zoek op deze link eens onder poepscheppen
http://www.natuurlijkpaardleiden.nl/nieuws.htm

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:29

Als de blubber het te zwaar maakt, laat ik het dus ook liggen, want ook trekken lukt dan niet.

Maar heb nu eigenlijk ook wel problemen om hooi in de wei te krijgen. En dat kan ik moeilijk een dagje overslaan ;) De sneeuw is te diep om krui door te krijgen. Hooi is veel lichter dan mest, maar ik krijg amper beweging in de krui. Ook met trekken. Gelukkig gaat het binnenkort weer dooien..... nou ja, dan krijgen we natuurlijk die blubber weer terug :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:31

Als je op een vaste plek in de wei voert zou je kunnen overwegen om er een verhard pad naar toe te leiden. Bijv. met grastegels.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:34

Nou, heb bestrating rond het hooinet gemaakt. Maar dat trappen ze finaal los, dus een pad wordt helemaal lastig.

We hebben paar weken geleden wel de ingang laten omzetten (grond afgegraven tot 3 meter diep, nu zand bovenop), dus eerste (en tot voorheen het slechtste) stuk zou straks beter moeten gaan. Maar is nu met die sneeuw nog even ploeteren.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 11:54

DubbelDun schreef:
Een wijs gezegde is; "als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan" .
En soms kunnen dingen dus ook gewoon niet, daar zul je dan ook in moeten leren berusten.
@TS: probeer gewoon de verschillende mogelijkheden uit en kijk waar JIJ het meeste baat bij hebt.

Zoek op deze link eens onder poepscheppen
http://www.natuurlijkpaardleiden.nl/nieuws.htm

Helemaal waar, maar ik ben nog niet door m'n opties heen, vandaar deze zoektocht. Die uit je link is helemaal top natuurlijk! Wow.
En wat betreft dingen uit proberen, je kan die dingen niet op proef laten komen, dus moet ik het toch hebben van de ervaringen van jullie allemaal hier. Ben niet de enige met rugproblemen en een paard. Aanpassingen aan de paddock gaat niet lukken, ik sta in pension, paard staat er super dus daar is niks mis mee, maar met mijn rug helaas wel ;-) . De SH doet er alles aan om de paddock goed te houden(regelmatig keren, nieuw zand, etc.) . We zitten op zandgrond, maar met alle regen die valt is de bodem dan toch vaak heel zwaar. Niet overal, maar ja...ze poepen ook in de modder, en dat moet ook weggehaald worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:57

Ik ken het probleem hoor, al is het niet mijn rug maar mijn schouder.
Hier ook zandgond en ik merk dat goed loshouden en heel veel poeprapen helpt om het zo moddervrij mogelijk te houden.
Nu de boel 's nachts zo vastvriest moet ik dus nadat ze op stal gaan in het donker nog de poep uit de paddock halen, want de volgende dag krijg ik het gewoon niet meer los. En ik wil niet dat het zich zo ophoopt want dat loopt zo beroerd over al die bonken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:02

Ik vind zelf een kruiwagen met 2 wielen erg "bokkig", je kunt er niet soepel mee ergens tussen door enz.
Verder off topic : ik heb een stootijzer om de mest los te stoten die vastgevroren zit zodat ik niet de hele dag mest hoeft te rapen maar dat 1 keer per dag kan doen .

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:08

Ik vind dat een tweewielige kruiwagen door hobbelig terrein helemaal niet gemakkelijker loopt.
Je hebt dan twee wielen die je door de ongelijke hobbels moet duwen. Ik weet het niet goed uit te leggen,
maar ik vind het niet prettig. Ik vond het alleen handig met bijvoorbeeld stro geven om dan de kruiwagen met een hand te duwen en met de andere het stro af te schuiven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:10

Het grote voordeel van een tweewieler is dat je niet uit balans gebracht word, wie kent het niet, volle kruiwagen, bocht om en daar gaat het op z'n kant. Ik heb een gewone kruiwagen en een tweewieler maar pak bij zwaardere klussen altijd de laatste. Maar veel lichter rijden doet het niet alleen kukelt de boel niet om.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:12

In erge modder vind ik een tweewielige kruiwagen juist een grotere ramp dan een eenwieler.
Ook het draaien en keren verloopt veel moeizamer dan met een eenwieler en dat wordt alleen maar erger in een modderige ondergrond.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:13

Ik ben blij met mn 2 wielertje *\o/* ,ik kros nu rond op volle toeren :):) en idd dat omkiepen en dan onder een berg strobalen of mest terecht komen is nu niet meer gebeurd _O- hahaa

Als de ondergrond zwaar en modderig is dan trek ik de kruiwagen,gaat prima :j

valentikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:15

op stal hebben wij ook een kruiwagen met 2 wielen... ( dat is echt wel fijn al moet je 30 stallen mesten :9 )
wat ik altijd doe is hem voor aan het zwaarst maken zo tilt hij zich zelf al en moet alleen maar lopen...
en heb met je bovenbeenspieren en buikspieren omhoog krijgen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:16

Rizette schreef:
... ik heb een stootijzer om de mest los te stoten die vastgevroren zit zodat ik niet de hele dag mest hoeft te rapen maar dat 1 keer per dag kan doen .

Heb ik ook, alleen het stoten met een ex-gebroken schouder lukt niet zo :D
En mijn klauwhamertje (die ik ook links kan gebruiken) heb ik al gesloopt ;(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:21

Wij hebben hier ook al jaren een 2wielige is erg prettig is van plastic dat maakt hem ook super licht wij gebruiken hem overigens alleen voor het hooi. Uitmesten gaat hem niet worden. Want nadeel bij die wij hebben is dat als er teveel gewicht aan de voorkant komt de kruiwagen dus naar voren kiepert. Verder vindt ik hem door modder en ongelijk terrein ook helemaal niet fijn rijden(en de mesthoop hier is behoorlijk ver weg) daarvoor hebben we een plastic kruiwagen met 1 wiel ook super licht. Staan echt veel kruiwagens maar val altijd terug om de lichtste die ijzeren kruiwagen zijn al behoorlijk zwaar uit zichzelf. Dus persoonlijk vindt ik zo'n 2wieler wel handig voor bepaalde zaken maar zeker niet om door modder of ongelijke terreinen te rijden. Dan gaat een eenwieler een stuk fijner.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:25

kaatjemuts schreef:

Wij hebben ook een gelijkwaardig model van deze op stal. Ideaal!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 15:38

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:51

Die is gaaaaaaaaaaaaafffffffffffff paars hahahaha
Die mot ik hebbuhhh hahaha volgens mij is dat hetzelfde als met zo'n elektrische fiets he?
Een top idee,vooral die lier vind ik top hihihi

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:55

Nadeel van een 2 wieler in de blubber of het losse zand, is dat het zwaarder rijdt. 2 wielen geven nou eenmaal meer weerstand dan 1. De 2 wieler wordt bij ons alleen maar gebruikt voor het vervoeren van hooi.
Met de 1 wieler wordt de poep geschept.

linsey1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:40

met een 2-wieler heb je inderdaad meer weerstand en ik vind hem erg onhandig in gebruikt. Doe mij maar gewoon een 1-wieler:P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:48

@paars: ik kan er kiezen uit 3 :) 1 plastikbak eenwieler (licht, met harde banden, die gebruik ik nu), een eenwieler met grote metalen bak (staat de band van zacht) en eentje met kleine metalen bak (goede band, maar bak doorgeroest :D )

Kun je nergens vinden hoe je zo'n motortje er onder bouwt ??

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:57

Ik heb de kiepkruiwagen op de 1e pagina ook een tijd gebruikt. En wat een genot was dat. Geen gedoe meer met evenwicht bewaren. Heerlijk voor mijn rug(die al naar de knoppen is) :)
Qua wendbaarheid vond ik het ook erg meevallen.

Ik had echter het voordeel dat de mestplaats een kuil was, dus geen last van mest.

En ik heb hem alleen gebruikt op het harde. Dus hoe het in de modder gaat weet ik niet.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:08

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:15

Die onderste....
Ik loop ook echt dagelijks op hoge hakken in bikini de paddocks uit te mesten |o

Die andere is niet eens duur trouwens voor zo'n upgrade-kit :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:17

ik zou er heen gaan en een demonstratie eisen in precies die outfit ;-)