Paspoort paard waar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:37

8)7
RianneH schreef:
Het paspoort niet op stal leggen/niet afgeven aan de stalhouder is puur een gevoelskwestie. Het paspoort heeft als enige functie het aantonen van (een deel van) de medische historie van het paard. Is het dier voldoende geënt om op wedstrijd te gaan of voldoende geënt mocht er een uitbraak van 'iets' zijn in de omgeving. Je hebt geloof ik 4 uren om bij controle alsnog het paspoort te tonen.
Mocht de stalhouder om wat voor reden het paspoort kwijt zijn/achter houden, het is geen eigendomsbewijs, dus het paspoort heeft op dat punt geen macht.

Dat betekend niet dat ik mijn paspoort nu op stal heb liggen. Ligt thuis en niet in de vochtige stal. Vond het ook onprettig om het af te geven op de vorige pensionstal, voelt toch ongehoord.

is het geen eigendomsbewijs? o , maar met een paspoort kun je een paard verkopen...
er zijn wel rare mensen op de wereld en ze krijgen mijn paspoort echt niet . mocht laatst van ze nieteens me paarden mee nemen 8)7

en de DA heeft ze in de computer staan. een paspoort heb je niet nodig .

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:37

het paspoort van mijn paard is ook gewoon op stal
licht in een kluis en kan daar als het moet 24 uur per dag gewoon bij

RianneH

Re: Paspoort paard waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:48

Het paspoort is géén eigendomsbewijs. Dat jij het paard met een paspoort kan verkopen betekend niet dat degene met het paspoort de eigenaar is. De gene met de eigendomspapieren (vaak bij raspaarden) of met een koopcontract is de eigenaar, niet degene met het paspoort.
Het paspoort hoort wel bij het paard en is een verzameling van gegevens. Gegevens waardoor er bewezen kan worden dat dat paspoort bij het paard hoort(chipnr, aftekeningen, evt afstamming) en medische gegevens (entingen, enz).
Door die medische gegevens hoort het paspoort ook bij het paard te blijven. Nu zijn paarden inmiddels niet echt vee meer, maar zoals bij bijvoorbeeld een uitbraak waardoor er dieren geruimd moeten worden of juist niet als ze geënt zijn moet een paspoort binnen korte tijd die gegevens aan de controleurs kunnen laten zien. Dit is wel een 'stel dat' situatie, ik heb nog nooit gehoord dat er controle is geweest bij paardenbedrijven wat betreft paspoort. Wedstrijd en evt. vervoer wordt wel gecontroleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:53

Ik ben tig keer met mijn paard landsgrenzen over geweest de afgelopen 10 jaar, en zelfs daar nooit gecontroleerd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:55

Ik ben ook nog nooit gecontroleerd, maar het gebeurd wel en eerder dan controle op stal of van een stal.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 18:06

Het is dan misschien geen geldig eigendomsbewijs, maar het voelt wel als een soort 'eigen'.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:11

Ik heb het paspoort thuis, en wanneer er geënt moet worden vraagt de pensionhouder om alle paspoorten in te leveren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:47

Ik heb geeneens een paspoort, staleigenaar heeft er ook nooit om gevraagd.
Hoe verplicht is het dan eigenlijk...? Krijg bij entingen gewoon de flesjes mee + papiertje, dierenarts zegt er ook niks van.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:09

Wacht maar tot dat er een echte besmettelijke. dodelijke ziekte uitbreekt onder de paarden.
En er is een enting voor die in je paardenpaspoort genoteerd is.

Paspoort ligt niet op de manege of pensionstal.

Helaas paard wordt afgemaakt, want de stalhouder kan niet bewijzen dat het paard is ingeent.

En dat gebler van ik ben binnen 5 minuten op stal ???

Sinds iedereen een mobieltje heeft, is iedereen nog slechter te bereiken.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 20:14

Ariebren schreef:
Wacht maar tot dat er een echte besmettelijke. dodelijke ziekte uitbreekt onder de paarden.
En er is een enting voor die in je paardenpaspoort genoteerd is.

Paspoort ligt niet op de manege of pensionstal.

Helaas paard wordt afgemaakt, want de stalhouder kan niet bewijzen dat het paard is ingeent.

En dat gebler van ik ben binnen 5 minuten op stal ???

Sinds iedereen een mobieltje heeft, is iedereen nog slechter te bereiken.

Waarom zou er bewezen moeten worden dat het paard is ingeënt? Rhino is zo'n voorbeeld van die jij geeft en niet ieder paard is ingeënt. Paard wordt dan echt niet zomaar afgemaakt hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:15

Sinds wanneer wordt er in no time geruimd in dergelijke gevallen?

En hoe regel je dat dan als je je paarden een paar km verderop in het land hebt staan en jij bent er bv een weekeindje niet, iemand anders fietst elke dag ff langs om te zien of alle pootjes nog precies tot aan de grond hangen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:27

Die opruim tijd komt eraan.

Zie maar hoe het met de kippen, geiten, varkens en koeien gegaan is de laatste jaren..

Rhino is een hype en niet echt gevaarlijk voor mens en dier.
Van de 400.000 paarden in Nederland gaan er meer dood aan koliek dan die 10 paarden aan een Rhino.

Ook voor diverse gevaarlijke paarden ziektes liggen de plannen al klaar om actie te ondernemen.

En daarnaast, de stamboeken in Nederland hebben van het PVE al te horen gekregen dat de eigenaars registratie van het paard in orde gemaakt moet worden.

Dit is een begin, het kan vele gevolgen hebben.

Maar wat maakt het uit waar het paspoort rond slingert.

Thuis in je nachtkastje of gewoon bij de stalhouder.

Mij boeit het niet.
De stal wordt geent, geen paspoort, de eigenaar heeft pech.
Ik loop er niet achteraan.

Dies_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:59

Het paspoort van mijn paard ligt standaard bij de manegehouder waar mijn paard staat. De entingen en kuren worden door hen geregeld, en worden dan direct in het paspoort bij geschreven. Als ik wedstrijd heb of gewoon m'n paspoort wil hebben, vraag ik erom en heb ik em binnen 5 minuten. Prima toch!? :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:01

Is het niet zo dat de paspoorthouder het paard ook naar het slachthuis kan brengen (zolang niet in het paspoort staat dat dit verboden is)...?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:06

Dat zou kunnen, want een paard mag alleen geslacht worden als het juiste paspoort erbij is. Maar dat maakt diegene nog niet de eigenaar.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:18

Nee maar stel ik heb een paard en zijn paspoort en ik breng het paard naar het slachthuis, is die weg toch?
Gezien er geen eigendomsbewijzen bestaan (althans niet bij de goedkopere of gratis paarden), kan ik dus random een paard naar de slacht brengen als ik aan het paspoort zou kunnen komen.
Want anders zou ik mijn eigen nieteens naar de slacht kunnen brengen met paspoort... :)

Lijkt me niet verstandig op een kleine stalling, slechte tijd en je paard is weg.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:34

xSlvna schreef:
Nee maar stel ik heb een paard en zijn paspoort en ik breng het paard naar het slachthuis, is die weg toch?
Gezien er geen eigendomsbewijzen bestaan (althans niet bij de goedkopere of gratis paarden), kan ik dus random een paard naar de slacht brengen als ik aan het paspoort zou kunnen komen.
Want anders zou ik mijn eigen nieteens naar de slacht kunnen brengen met paspoort... :)

Lijkt me niet verstandig op een kleine stalling, slechte tijd en je paard is weg.

Waarom zou een pensionhouder dat in vredesnaam doen? Voor die 90,- die een paard momenteel opbrengt? Ik neem aan dat ie voor de stalling meer vangt...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:40

De vraag is idd waarom een stalhouder dat zou willen. Maar als jij als eigenaar daar geen toestemming toe gegeven hebt mag het paard niet naar de slager gebracht worden/geslacht worden. Degene die hem aanbiedt heeft dan eigenlijk jouw paard gestolen.
Verstandig is dus eigenlijk om altijd een koopcontract oi op te stellen, waarmee jij bewijst eigenaar te zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:44

Was enkel een vraag of het kon :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:53

Ariebren heeft wel een punt trouwens. Er is nu nog niet echt (gelukkig) een ziekte aanwezig welke zeer besmettelijk is voor paarden, maar ook de volksgezondheid. Ook ik vermoed dat het er tzt wel zal komen, Paardenpest is er al een 'voorloper' van.
Hopelijk is er dan ook tijdig een vaccin waarmee alle ingeënte paarden beschermd zijn. Zeker als er een risico is voor de volksgezondheid kan de overheid best eens over gaan tot ruimen. Zeker dan is het essentieel dat het paspoort binnen een hele korte tijd toonbaar is.
Maar dit is gelukkig allemaal nog niet het geval, maar vast de voornaamste reden waarom het paspoort altijd aanwezig moet zijn.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:04

Ik woon op nog geen 5 minuten van de stal waar mijn paard staat. Daarnaast vind ik het gewoon eng om het paspoort en het paard zo dicht bij elkaar te bewaren. Want op die manier kan je wel legaal een paard vervoeren. Als er op stal word in gebroken kunnen ze het paard ook zo mee nemen.
Als er hier word ingebroken hebben ze misschien wel een paspoort, maar dan hoeven ze nog niet te weten bij welk paard dat hoort aangezien er aan huis geen paarden staan.
Mijn staleigenaar hoeft mijn paard ook niet te vervoeren in geval van nood, want hij is best lastig te laden en alleen met mijn moeder erbij lukt het. En mijn moeder kan zo vanaf huis het paspoort pakken.
Voor het enten wordt alles gezamelijk geregeld en dan is het paspoort aanwezig, maar aangezien ik of mijn moeder er zelf bij wil zijn gaat het ook gewoon gelijk weer mee terug.
Staleigenaar maakt er geen probleem van, ze heeft er zelfs nog nooit om gevraagd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:21

Het grote geluk wat wij allemaal hebben is dat Nederland, met dank aan de EEG te Brussel, verzuipt in regeltjes.

Maar regeltjes invoeren houd nog niet in dat er gehandhaaft wordt.

Dus daarom zeg ik, ook hierboven.
Wil de pensionklant het paspoort thuis hebben, mij best.

Maar zijn er problemen waar een paspoort bij nodig is ??

Risico voor degene die het paspoort onder zijn kussen heeft liggen.

Wisten jullie allemaal dat elke Nederlander van pasgeboren tot op sterven na dood een ID of paspoort moet kunnen tonen op straat ??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 09:44

Telpeva schreef:
kimberly1995 schreef:

Niet afhankelijk te zijn van de eigenaren? Ik mag hopen dat de meeste eigenaren gewoon zelf alles voor hun paard regelen en de staleigenaar dat niet hoeft te doen..

Is handig als de dierenarts moet komen in noodgevallen, denk ik zo.

Dierenarts hier vraagt er echt niet naar. Meestal is het paard bekend. Ze hebben dan naam en chipnummer al in de computer staan. Bij wolvega scannen ze soms en dan hebben ze gelijk de medische gegevens er bij.

Dat paspoort bij het paard moet zijn, bij de houder (is stalhouder) is gewoon verplicht.
Staat je paard kaal in weiland zullen ze eerst moeten zoeken naar eigenaar of huurder van dat land, maar bij een pensionstal of bij paarden ergens aan huis is dat gewoon duidelijk en dient het paspoort daar gewoon te zijn. Kan flinke boete opleveren voor de stalhouder als hij niets kan tonen. Link is eerder al gegeven en bij landbouw ministerie staat het ook ergens, alleen al zoveel jaar geleden gelezen dat ik je de nieuwe link niet uit het hoofd kan aanbieden...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:09

Paspoort van mijn beide paarden ligt op het adres waar ze ook staan. Het is bij inspectie verplicht het te kunnen tonen, en ja, ook ik woon op een paar minuten afstand, maar dat wil niet zeggen dat ik ten alle tijde binnen een uur daar kan zijn.
Bovendien, waar mijn paarden staan worden ze ook verzorgd. Gevoerd, buiten gezet, en in 1 geval rijdt die persoon ook nog. Het is toch te gek dat als ik een persoon niet vertrouw met een paspoort dat ik ze wel vertrouw met mijn paard?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:11