wie hooi van eigen land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mellen95

Re: wie hooi van eigen land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:51

Hier ook, ik laat het maaien en in de kidden leggen door de buurman( boer) en het wikkelen gebeurd door een loonwerker.
Ik moet ze wel laten wikkelen want ik heb geen binnen opslag.
Schudden doen we zelf (vader) zodat we kunnen schudden wanneer het het beste is en niet wanneer iemand tijd heeft. Al met al ben ik z'n 600 euro kwijt aan hooi en ik verkoop (goedkoop tegen kostprijs aan vriendin) voor ongeveer 125 euro. Dus ik ben een 475 euro aan hooi kwijt voor 2 paarden het hele jaar.
Ik heb niet zoveel grond aan huis dus krijgen ze het hele jaar door hooi.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:51

hier ook hooi van eigen land ( hebben 7 of 8 hectare )
wij hebben een cormik en een case. ( en een cramer die niet loopt :') )
wij hebben zelf een maaier , en een ''wender'' ( geen iedee hoe dat in het nederlands heet , ja limburger :')
zo'n aperaat om hooi mee om te gooien )
een vriend van ons komt altijs maaien en ''banenmaken'' ( rijenmaken ? )
en wij bij hem maaien en ''wenderen''
en pakjes maken laten we doen .

dus misschien een vriend die al apparaten heeft , en jij de andere aanschaffen om ook zo'n constructie te maken ?

( ps wij zijn heel blij dat we zelf hooi maken , mijn vader pakt dan het beste hooi , euit een weiland
met verschillende rassen voor ponylief , dan weet je temiste zeker dat er niets giftigs in zit of het gewoon slecht hooi is )

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:50

ik heb afgelopen jaar mogen hooien van het land van de buren.
andere buren hebben voor mij gemaaid en geschud.

ik schat het stuk grond op 3000 m2. de eerste keer had ik geloof ik 45 pakjes en de tweede keer bijna 80.

voor het maken van de pakken laat ik trouwens wel de loonwerker komen. ik was geloof ik 0,50 per pak kwijt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:17

Ik heb dit jaar 2,5 ha laten kuilen. Prijs totaal voor 38 balen (kuilbalen 400 kilo) was 30 euro per stuk. Dit was maaien, 3 x schudden, wiersen (op strook leggen), persen en van het land halen.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:29

Een maaier aanschaffen lijkt me echt niet de moeite waard, een loonwerker is er met z'n triple-maaier met een paar keer op en neer rijden doorheen, wij betalen € 65,- per uur (de prijzen zullen dit jaar wel iets omhoog gaan nu de rode diesel is afgeschaft). En meer dan een uur zal de loonwerker je niet in rekening brengen.

Wenderen (hier nog een Limburger die niet weet hoe je het anders noemt :o ) neemt het meeste tijd in beslag en heeft ook het meeste invloed op de uiteindelijke kwaliteit van je hooi, dus als je graag iets zelf zou willen doen zou ik een wender ipv een maaier aanschaffen.

Succes ermee!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:51

Een schudder aanschaffen haal je er het snelste uit denk ik aangezien hier de meeste uren in gaan zitten.

Wij hooien hier ook zelf van 1 hectare. Persen laten we doen. Schudden en harken hebben we zelf de spullen voor, maaien doet de buurman voor ons. Dit jaar willen we eigenlijk wel zelf een maaier gaan ritselen. Je moet geen haast hebben om je werktuigen aan te schaffen, gewoon rustig rondkijken en je slag slaan als er iets leuks langs komt.

Wij maken ons niet zo druk of het uitkomt qua geld of niet. We vinden het machtig leuk werk om te doen :D En ik vind het een super idee om precies te weten wat de paarden eten (bemesting onkruid etc.). En het is (als het goed is :D ) altijd mooi weer als je gaat hooien! De loonwerker komt hier altijd wel goed. Die maken hier niet echt verschil tussen grote of kleine klantjes, zolang je maar op de route ligt. Past het niet qua tijd dan hebben we in de buurt wel een stuk of 7 loonwerkers die allemaal goed werk kunnen leveren (kleine pakjes of in plastic).

Bij ons (1 hectare) kwam het zelf hooien met de hoge hooiprijzen zeker prima uit. Met de lagere prijzen zal het er misschien wat meer om hangen als je echt al je kosten gaat meerekenen (afschrijving trekker en werktuigen), maar nog is het niet duur én van mooie kwaliteit. Maar voor ons is het dus zeker ook hobby, en altijd super gezellig om je buren over en weer te helpen in het buurtschap.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:40

Kun je het niet combineren? Ik heb mijn weiland voor 30 euro laten maaien door de buurjongen. Mijn buurman heeft het vervolgens geschud wanneer hij zijn eigen land ook deed en toen bij hem balen geperst werden was daarna mijn landje aan de beurt. Eventueel zou je dan zelf een schudder kunnen kopen, daar gaat het meeste tijd in zitten. Maaien is zo gedaan en zijn de kosten niet.

Weet iemand een adres waar je schudders voor achter het paard kunt kopen?

brammetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:03

Denk dat die iseki toch iets te licht is voor dit werk...
Maaien zou eventueel zelf kunnen, maar dit kun je ook door een boer in de buurt laten doen...
Via een loonwerker is in verhouding vrij duur, want we praten hier maar over een halve hectare
Schudden en harken is verstandig om zelf te doen, je kunt zelf bepalen hoe vaak en wannneer je het wilt schudden... een loonwerker zit hier niet echt op te wachten...
Misschien een idee om een wat 'grotere' trekker te kopen... MF 35 of een ford dexta, of een renault, zijn over het algemeen goede trekkers, weinig onderhoud en eenvoudig in de bediening
Persen zou ik wel laten doen... Dit is een dure inverstering, heeft onderhoud nodig, en is voor een 'leek' niet zo eenvoudig...

En ga er van uit dat als je alles door een loonwerker wilt laten doen, je meestal op de 2e plaats komt. we praten hier over een halve hectare, en op het moment dat het goed weer is om te hooien, doet heel nederland dat! en zolang er geen regen op komst is zal er niet zo veel aan de hand zijn... maar als het weer dreigt om te slaan zullen de loonwerker eerst hun 'grote klanten' afwerken. Ik weet ook dat dit af en toe niet helemaal eerlijk gaat, maar het gebeurd zo wel

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 20:48

Heb nog even een vraagje aan de kenners.

Als ik een schudder koop, hoeveel werk is het dan nog om er rijen van te maken?

Hoe wil een loonwerker die het gaat persen aangeleverd krijgen?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:54

Wij hebben 1 hectare land en een minitrekker met cirkelmaaier en schudder. Maaien en schudden gaat prima, alleen het op rijen leggen duurt erg lang. Bovendien moet hij de rijen dan nog verleggen zodat de man met de pakjespers er goed bij kan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:56

Er zijn schudders met zo'n zeiltje om het op rijtjes te kunnen leggen. Die kunnen dus beide en dat scheelt een hele boel tijd. Loonwerker wil rijtjes waar de trekker met de wielen aan weerszijden overheen kan rijden en dus ver genoeg uit elkaar om makkelijk te draaien naar de volgende. Loonwerker ook rijtjes laten maken kost veel (want kost tijd) en zou dan snel de helft van je kosten per baal zijn.

Prijzen hier voor "hobby" loonwerker was maaien 25, schudden 60 (5 dagen) op rijtjes 25 en dat was voor halve ha.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:58

Je kan het beste gewoon de loonwerker vragen welke afstand hij wil tussen de rijen.

ik ben iig blij dat ik het laat doen, hoef alleen maar een klein stukje met de hand te doen omdat de tractor daar niet bij kon (en dat is al rotwerk en duurt lang := )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 21:02

tamary schreef:
Er zijn schudders met zo'n zeiltje om het op rijtjes te kunnen leggen. Die kunnen dus beide en dat scheelt een hele boel tijd. Loonwerker wil rijtjes waar de trekker met de wielen aan weerszijden overheen kan rijden en dus ver genoeg uit elkaar om makkelijk te draaien naar de volgende. Loonwerker ook rijtjes laten maken kost veel (want kost tijd) en zou dan snel de helft van je kosten per baal zijn.

Prijzen hier voor "hobby" loonwerker was maaien 25, schudden 60 (5 dagen) op rijtjes 25 en dat was voor halve ha.

Die zwadzijltjes zie ik niet op de kleine cirkelharken.

wat bedoel je met die prijzen? 25 euro voor het stukje maaien?
60 euro voor schudden, en dat gedurende 5 dagen? Dat is toch niets!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 21:03

vuurneon schreef:
Je kan het beste gewoon de loonwerker vragen welke afstand hij wil tussen de rijen.

ik ben iig blij dat ik het laat doen, hoef alleen maar een klein stukje met de hand te doen omdat de tractor daar niet bij kon (en dat is al rotwerk en duurt lang := )

Dat is slim ja.

things to do:
schudder zoeken
iemand vragen om te maaien
lonwerker vinden die perst en hem de afstand vragen ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 21:04

nynke55 schreef:
Wij hebben 1 hectare land en een minitrekker met cirkelmaaier en schudder. Maaien en schudden gaat prima, alleen het op rijen leggen duurt erg lang. Bovendien moet hij de rijen dan nog verleggen zodat de man met de pakjespers er goed bij kan.

Wat is erg lang?
ik kan hulp vragen voor rijen maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:05

Zeiltje is er misschien aan te maken?

Zijn inderdaad heel nette prijzen, al was dat wel vorig jaar en de rode diesel bestaat nu niet meer (was bij de pomp in het dorp 10 cent goedkoper)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 21:08

tamary schreef:
Zeiltje is er misschien aan te maken?

Zijn inderdaad heel nette prijzen, al was dat wel vorig jaar en de rode diesel bestaat nu niet meer (was bij de pomp in het dorp 10 cent goedkoper)

Zou het zo eenvoudig zijn? Is het niet een extra technisch snufje?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:11

Als je het puur financieel bekijkt moet je een loonwerker bellen ;)
Ik heb een trekker met een schudder. Trekker is redelijk duur, maar voor mij ook hobby om zo'n ouderwetse machine te hebben ;)
Jaren geleden liet ik alles doen door de loonwerker, kosten vielen wel mee (was een beetje hobby/ professioneel), wat echter het grote voordeel is van zelf kunnen schudden is dat je er eventueel een keer extra door kunt gaan en niet hoeft te wachten dat de loonwerker alle klantje heeft afgewerkt en tegen de tijd dat de dauw al op het land ligt pas komt schudden ;) Das niet zo bevorderlijk voor een goed pakje hooi ;)
Kortom, mij bevalt het prima om alleen het schudden zelf te doen. Verder goede vrienden worden met een boer/ loonwerker uit de buurt en alles komt goed ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:11

Voor mij lijken die dingen zoveel op elkaar dat het niet meer zou moeten zijn dan een uitbreiding van, maar je zou het na moeten vragen bij een verkoper of een boer.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 04:28

Antheman schreef:
Die zwadzijltjes zie ik niet op de kleine cirkelharken.

Pardon, u zegt?

Afbeelding

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:45

http://link.marktplaats.nl/628619745 (opknapper)
http://link.marktplaats.nl/629128322 (best een dure)
http://link.marktplaats.nl/633089821 (gereserveerd)

Zo'n PZ Strela is ook een combi schudder en hark in 1. Hier zie je best regelmatig goedkopere opknappertjes van op marktplaats. Gewoon even goed in de gaten houden, ik zie er nu al zo 3 dat gaat vast meer worden in het voorjaar :j
Bedenk je wel dat een combi altijd ergens een compromis is. En je dus misschien wel een rondje meer moet rijden om alles goed geschud of netjes geharkt te krijgen.

Breder dan 4 meter moet je denk ik ook niet willen gaan achter een klein trekkertje. Wij hebben een 4 meter Fanex schudder achter een ford dexta hangen en dat kan, maar breder moet je niet willen gaan.

Andere optie zou ook een trommelschuddertje kunnen zijn. Zijn vaak ook niet heel duur, en ook hier heb je de mogelijkheid om rijen te maken (harken). En dit werkt ook goed in combi met een lichtere trekker. Alleen als het gras er heel dik op ligt kan het eerste rondje los schudden wel wat lastiger gaan. (dus niet te laat maaien dan)
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 30-01-13 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 08:56

Sprintje schreef:
http://link.marktplaats.nl/628619745 (opknapper)
http://link.marktplaats.nl/629128322 (best een dure)
http://link.marktplaats.nl/633089821 (gereserveerd)

Zo'n PZ Strela is ook een combi schudder en hark in 1. Hier zie je best regelmatig goedkopere opknappertjes van op marktplaats. Gewoon even goed in de gaten houden, ik zie er nu al zo 3 dat gaat vast meer worden in het voorjaar :j
Bedenk je wel dat een combi altijd ergens een compromis is. En je dus misschien wel een rondje meer moet rijden om alles goed geschud of netjes geharkt te krijgen.

Breder dan 4 meter moet je denk ik ook niet willen gaan achter een klein trekkertje. Wij hebben een 5 meter Fanex schudder achter een ford dexta hangen en dat kan, maar breder moet je niet willen gaan.

Andere optie zou ook een trommelschuddertje kunnen zijn. Zijn vaak ook niet heel duur, en ook hier heb je de mogelijkheid om rijen te maken (harken). En dit werkt ook goed in combi met een lichtere trekker. Alleen als het gras er heel dik op ligt kan het eerste rondje los schudden wel wat lastiger gaan. (dus niet te laat maaien dan)

Die ben ik allemaal al tegengekomen :D
ik ga nu niet overhaast tot aankoop, orienteer me. Maar een schudder moet wel lukken, dat was mijn conclusie.
Extra rondrijden, of langer bezig zijn is geen enkel probleem. Ik ga er toch vrij voor nemen, of halve dagen werken ofzo.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:05

*edit* wij hebben een 4 meter brede schudder :D Typefoutje.
Goed plan hoor Antheman om daar wat vrije uurtjes voor op te nemen: het is altijd lekker weer als je aan het hooien bent 8-) (als het goed is in ieder geval ander ben je heel chagrijnig en is je oogst mislukt :+ )

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:10

Antheman schreef:
Extra rondrijden, of langer bezig zijn is geen enkel probleem. Ik ga er toch vrij voor nemen, of halve dagen werken ofzo.

Dat klinkt wel leuk maar elke rondgang met een schudder betekend korter hooi ;)
Trommelschudder heb ik ook en dat schud fantastisch. Zwillen (op rij leggen) echter wat minder. Je rijen liggen erg dicht op elkaar en dat vind de loonwerker niet zo leuk. Daarom heb ik een aparte hark erbij gekocht.

Het is nog niet zo eenvoudig hoor ;)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:35

Tja aldoende leert men.

Afbreken van het hooi heb ik nog nooit zo'n last van gehad. 1 keertje toen het eigenlijk te mooi weer was en het hooi te droog de balen in was gegaan. Haha, maar liever dat dan een pluk nat erin en schimmel... :D Beste is natuurlijk het perfecte baaltje, maar dat is inderdaad nog niet zo eenvoudig!

Mijn ervaring is dat de trommelschudder iets meer afbreekt dan een gewone schudder. Dus met een gewone schudder kan je gerust een rondje extra maken in mijn ogen. En zolang het nodig is, is het hooi dus nog niet goed droog en zal dus ook minder snel afbreken.

Krijg zin in de zomer van dit topic! 8-)