wat zouden jullie doen als pensionklant niet betaald?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rakni

Re: wat zouden jullie doen als pensionklant niet betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:47

de staleigenaar mag een slot op de stal van dit paard zetten. Zodat het paard er alleen door de stalhouder kan worden uitgehaald. De eigenaar mag pas naar binnen na betalen van de achterstallige rekeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:50

TS, komt de eigenaar uberhaupt nog naar het beest?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:54

Een vriendin van mij heeft het ooit gehad met een pensionklant, ze hebben toen een slot op de box gedaan zodat de twee veulens niet zomaar opgehaald konden worden.
Na herhaalde verzoeken om betaling een aangetekende brief gestuurd met daarin dat als er binnen een bepaalde tijd niet betaald werd zij daarmee afstand deed van de veulens en hen het recht gaf deze te verkopen en de opbrengst ook voor hen was.
Dit is destijds ook gebeurd de opbrengst van de beide éénvoudige veulens bracht niet eens de betalings achterstand op maar toen waren ze er verder wel af en kon de box aan iemand anders verhuurd worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:05

In dit geval ook weer.

Aangetekend versturen is alleen maar een verzekerings kwestie van de brief.
Iedereen op het adres kan tekenen voor ontvangst, dus ook de buurvrouw.
Maar wordt de brief gelezen ??

Lever de brief persoonlijk af bij de wanbetaler, samen met een getuige.
Kijk of de wanbetaler het epistel leest.

Geen reactie binnen de gestelde termijn ??

Paard verkopen aan een handelaar, weg er mee.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 18-01-13 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:07

Ariebren schreef:
In dit geval ook weer.

Zonder paspoort?

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:11

daarom moet je ook klanten aan het begin van de maand laten betalen, doen ze dat niet dan kunnen ze wegwezen... dit word bij ons op stal gezegd en is al een aantal keer gebeurd :')

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:13

Ik heb wel vaker gehoord (nog nooit gezien) dat ze de stal op slot doen! Zo kan de eigenaar er niks mee. Maar moet de eigenaar zich wel laten zien, laat de eigenaar het afweten heeft het dus geen effect.
Verder is het altijd lastig. En vaak het je geen poot om op te staan :S Ik zou zelf persoonlijk met iemand in gesprek gaan, gewoon zeggen: dit kan zo niet langer, ik heb ook mijn kosten, wanneer ga je betalen, ik geef je nog tot..., etc. En ook de gevolgen bespreken als er niet betaald (kan) word(en)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:14

Sonja schreef:
Ariebren schreef:
In dit geval ook weer.

Zonder paspoort?

Het paspoort moet bij het paard zijn.
Dus in dit geval bij de gedupeerde pensionhouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:15

Zou niet weten waarom paspoort bij paard moet zijn. Bij vervoeren ja. Maar bij stalling niet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:17

Als de staleigenaar nog twee maanden wacht heeft hij een half jaar opgedraaid voor alle kosten die gemaakt zijn voor het paard. Na die 6 maanden heeft hij min of meer het recht het dier te verkopen, hij is namelijk de 'eigenaar'. Een paspoort wil tegenwoordig niks meer zeggen maar wel rekening van wie voor het dier gezorgd heeft. De echte 'eigenaar' kan dit aanvechten, echter kan hij niks bewijzen dmv rekeningen... :n

Wel moet dit dan door middel van een aangetekende brief worden aangegeven. Het kan ook zo worden gezet in een brief dat als er niet binnen 14 dagen het volledige bedrag betaald is hij afstand doet van het paard en verkocht kan worden. Komt hij wel betalen, dan laten betalen en METEEN daarna nokken! ;)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:21

Misschien kan de eigenaar van de pony een oplossing bedenken,
als het dier beleerd is, kan hij hem eventueel tijdelijk verhuren, om daar in de kosten enigszins te dekken.
Of is het een pony, waar je niks (meer) mee kunt?

Anders zit er niks anders op dan zo spoedig mogelijk te koop zetten, of mocht deze daadwerkelijk niks waard zijn (zonder paspoort) gratis aan te bieden, dan lopen de kosten in iedergeval niet verder op.
Vind het een sneu verhaal, want uiteindelijk is de pony de dupe en dan maar te hopen dat de pony niet acuut een dierenarts nodig heeft.

Officieel dient het paspoort bij de pony te zijn, kan het niet zo zijn dat deze ergens gewoon op stal ligt?

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:22

Dan zit je mooi fout Sonja, het paspoort moet ten alle tijden bij het paard zijn. Dus ook bij de houder (lees pensionstaleigenaar) .
Bij deze de site van afdeling levende have waar het heel duidelijk beschreven wordt.
http://www.levendehave.nl/kennisbank/pa ... n-en-ezels

Ts, nare situatie die tegenwoordig veelvuldig voorkomt. Wij hebben als bedrijf een rechtsbijstand die bij een achterstand van 50 euro alles uit handen neemt, inclusief deurwaarder en een eventuele rechtszaak. Gelukkig nog nooit aan de hand hoeven te hebben, maar we slapen er wel beter door :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:26

Wat kost die bedrijfs rechtsbijstand verzekering per jaar ??

En nogmaals benadrukt.
Het paspoort hoort bij het paard.

Net zoals je eigen ID of paspoort.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:31

Niet zoveel Ariebren, het is een onderdeel van verzekering van het hele bedrijf, dus opstallen, dieren,materiaal, milieu-ongelukken, door ons toedoen toebrengen van schade aan 1 van de paarden, brand,diefstal etc etc. En natuurlijk kost dat geld, maar dat is het risico van een eigen bedrijf hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:41

femiaans schreef:
Dan zit je mooi fout Sonja, het paspoort moet ten alle tijden bij het paard zijn. Dus ook bij de houder (lees pensionstaleigenaar) .
Bij deze de site van afdeling levende have waar het heel duidelijk beschreven wordt.
http://www.levendehave.nl/kennisbank/pa ... n-en-ezels

Oh ja, dat is waarom er tegenwoordig in elk weiland een bureautje met lades staat, anders zijn paard en paspoort te ver van elkaar gescheiden :D
Mijn stalhouder heeft en krijgt ook het paspoort niet hoor. Als er controle komt kunnen ze bellen, is het er binnen een paar minuten. Volkomen legaal. Paard en paspoort(houder) hoeven niet op 1 perceel bij elkaar te zijn.

Maar:
Een eigenaar die z'n stalgeld niet betaalt, zal toch niet zo stom zijn om z'n paspoort bij de stalhouder te hebben liggen?

Als dat in dit geval wel zo is, is het heel simpel voor de stalhouder. Wat Ariebren al zegt: hoppekee naar een handelaar. Weg ermee, elje dag dat 'ie staat te vreten is verlies.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 21:45

het paspoort behoort idd bij het paard te zijn, op stal dus, maar daar is het niet. Ik heb trouwens ook paspoort van mijn paard thuis hoor, en niet op stal.

De eigenaar komt nooit nee. In bijna 2 jaar tijd heb ik ze 2 x gezien. Ze hebben toen mijn dochtertje gevraagd voor de pony te zorgen (poetsen, tutten, wandelen of rijden). Mijn dochtertje heeft dit nu ruim 1,5 jaar gedaan en ze is stapelgek op dat beest! Echt haar knuffel!
Stal op slot doen heeft dus geen zin...

Ik heb nooit iets betaald en was dit ook nooit van plan geweest, is ook nooit gevraagd. Wel heb ik altijd de hoefsmid betaald, verder niets. Ik zou de pony best willen hebben, maar ik kan ook de kosten van een tweede pony niet dragen. 1 paard kost al genoeg! Erg jammer voor mijn dochtertje, maar wat niet kan, dat kan niet, hoe jammer ik het ook vind. Ik ga ook de achterstallige stalkosten niet betalen. Zeshonderd euro is voor mij ook veel geld, zoals gezegd, 1 paard in de kost vind ik meer dan genoeg.

Ik weet niet of ik dit al had gezegd, maar de staleigenaar besloot de pony dan maar 24/7 de wei in te doen, om in ieder geval geen verdere kosten te maken. Mijn dochtertje mocht dan ook niet meer rijden en zelfs niet meer poetsen van hem.
Nu met de sneeuw staat de pony toch weer op stal, maar zodra de sneeuw weg is zal staleigenaar de pony weer de wei in doen denk ik!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:48

Als er niks met de pony gedaan wordt zal die bij verkoop (als dat juridisch eenmaal eindelijk rond is) nog minder opbrengen. Het is in het voordeel van de staleigenaar om de pony goed te verzorgen, al is en blijft het opletten dat de eigenaar er niet alsnog mee van tussen gaat.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:49

Dan zit jij mooi fout @Sonja.
Ook je pensionhouder.

Alhoewel er niemand controleert of het paspoort bij de verzorger (pensionhouder) van het paard ligt.
En toevallig dat paard in de wei staat, een 2 km verder op.

En ik ben wel eens midden in de nacht met spoed naar de kliniek gegaan met een ziek paard.
De kliniek wil een paspoort zien, en als jij lekker aan het stappen bent, ben je niet binnen een paar minuten met paspoort op mijn stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:50

Dan heeft een slot op de stal idd geen zin :n

Misschien heel naief hoor, maar wat als stalhouder nou eens gewoon bij eigenaar langsgaat en het paspoort vraagt zodat het beestje naar de handelaar kan? Als ze niet komen, dan zullen ze er ook niet aan gehecht zijn...
Misschien vindt de eigenaar het wel helemaal prima vindt als hij maar van 't gezeik af is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:52

Ariebren, zullen we die discussie elders verder voeren? Kan nog best een ander interessant topic worden :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:52

Kom maar bij mij brengen :=

Nee grapje, poging om te ''dreigen'' ? Mensen worden dan al snel angstig.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:56

Bij de eigenaar van de pony langs gaan. Laatste datum voor betaling vaststellen. Voldoet hij hier niet aan? Pony in de trailer en aan het hek knuppen. Zak hooi en emmer water erbij en tot ziens!
Je bent het geld dan wel kwijt, maar je bent wel van een kostenpost af en kan de stal opnieuw verhuren.

Zou mooi zijn als een deurwaarde kent die je hierbij kan helpen en zou als jullie tot deze actie overgaan ook de plaatselijke politie waarschuwen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:00

Saaams schreef:
Kom maar bij mij brengen :=

Nee grapje, poging om te ''dreigen'' ? Mensen worden dan al snel angstig.

De meeste maneges en pensionstalhouders hebben wel een adres waar de pony verder goed verzorgd wordt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:03

Sonja schreef:
Ariebren, zullen we die discussie elders verder voeren? Kan nog best een ander interessant topic worden :)

Interessant, maar:
In zo'n topic krijg je weer de meest domme opmerkingen over paspoorten van mens en dier.

De regelgeving en wet bepaald.

Paspoort of ID van je zelf moet je op zak hebben als je de deur uitgaat.

Idem voor het paard.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:07

Vind het wel crue hoor dat sommige de pony wil dumpen, dat beessie kan er toch niks aan doen?
Ik snap best dat commercieel gezien, er maatregelen gedaan moeten worden, maar toch niet ten kostte van het welzijn van het dier?

Ik zou dan op mijn beurt, ook niet één van de eerlijkste en aardigste methode: ...het beessie aan de hand meenemen met een halstertje en dan een paar kilometer verder op de dierenbescherming bellen, dat je een losopend paard hebt "gevangen". Wel even het halster touw weg stoppen onder je jas, als ze er aan komen.
Komen zij het beessie ophalen, gaat het goed verzorgd mee en zijn jullie er van af.