Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JMkaaay schreef:Polly schreef:hoe zou je het zelf aanpakken dan? Zeker als het al de tweede is (in korte tijd?)?
Nouja ik voorkom dat ik in dit soort situaties kom door gewoon geen spullen aan te doen
Maar vooruit, stel dat.. dan zou ik:
1. Balen
2. Goedkopere dekens met bijtspul
Helpt niet? Dan
3. Verzoeken of mijn paard bij andere paarden in de wei mag
Blijft het gebeuren? Dan
4. Dekens af (jarenlang afbouwen, maar goed, het was mijn eigen keus om er ooit aan te beginnen)Polly schreef:als je toch die factuur van die deken indient bij je verzekering kost het je toch geen cent?
Het gaat ook niet om geld, maar om het principe.
@kimberly1995
Believe me, I've triedMaar ze bleef bezig en ze wilde dan met al die ooggetuigen een gesprek aangaan met mij erbij en toen vond ik het al de moeite niet meer. Maar inderdaad, ik ga afspraken maken met potentiele weidegenoten want gebeurt me niet weer.
hollywood86 schreef:Ah, ik zie dat je wat wetsartikelen kent, dan moet je ook op de hoogte zijn van het ''conditio sine qua non'' verband. Jij kan enkel schade vorderen op grond van 6:162 BW, indien er een causaal verband is tussen de daad van het bijtende paard en de rain rot. Dat is niet goed te bewijzen, dus jij hebt geen enkele rechten.
Echter, ik denk dat het redelijk aannemelijk gemaakt kan worden dat jouw paard wel schade heeft veroorzaakt en wel alle voorwaarden voor een onrechtmatige daad oplevert, waarvoor je schade moet vergoeden, vaak middels de wa-verzekering.
Ik zou mij dus maar eens beginnen anders op te stellen. Graag wil ik je er nog op wijzen dat gooien met juridische termen niet altijd het beste resultaat oplevert, zeker niet in deze situaties. Ik zou maar eens nadenken op wat voor wijze jij op een stal wilt staan.
kimberley82 schreef:Bij ons op de wei (verschillende paarden en eigenaren) is eigenlijk maar 1 'regel'.
En dat is: je kiest er bewust voor jouw paard bij andere paarden te zetten.
Ook hoe je hem erbij zet: met/zonder deken, met/zonder halster is eigen keuze.
Dan kan er af en toe wat gebeuren (deken kapot, wondje, kreupel).
En aangezien we dat allemaal weleens hebben gehad wijzen we niet met het vingertje naar elkaar van 'jouw paard dit of dat', maar nemen zelf het verlies. Klaar.
Gaat al heel lang goed gelukkig.