Aansprakelijkheid spullen in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JMkaaay

Re: Aansprakelijkheid spullen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 12:10

Nouja niet alleen voor diarree, blijkbaar heeft haar paard ook wondjes en kan ze hem niet meer aanraken bij zijn borst - maar voor zover ik kan zien zitten de dekens ook veel te strak van voren.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:10

JMkaaay schreef:
Polly schreef:
hoe zou je het zelf aanpakken dan? Zeker als het al de tweede is (in korte tijd?)?

Nouja ik voorkom dat ik in dit soort situaties kom door gewoon geen spullen aan te doen :D
Maar vooruit, stel dat.. dan zou ik:

1. Balen
2. Goedkopere dekens met bijtspul

Helpt niet? Dan

3. Verzoeken of mijn paard bij andere paarden in de wei mag

Blijft het gebeuren? Dan

4. Dekens af (jarenlang afbouwen, maar goed, het was mijn eigen keus om er ooit aan te beginnen)

Polly schreef:
als je toch die factuur van die deken indient bij je verzekering kost het je toch geen cent?

Het gaat ook niet om geld, maar om het principe.

@kimberly1995

Believe me, I've tried ;) Maar ze bleef bezig en ze wilde dan met al die ooggetuigen een gesprek aangaan met mij erbij en toen vond ik het al de moeite niet meer. Maar inderdaad, ik ga afspraken maken met potentiele weidegenoten want gebeurt me niet weer.

Ik zou haar het gewoon laten bekijken. Ze gedraagt zich als een klein kind. Negeren is vrij makkelijk, haha. Het is iets tussen haar en jou en niet tussen haar + de ooggetuigen en jou. Jullie moeten dit oplossen, niet die stalgenoten. Ieder persoon moet zich toch beseffen dat 1 op 1 makkelijker werkt dan een groep tegen 1, dan voel je je makkelijker aangevallen en kom je nooit tot overeenstemming. Ik snap dat het lastig is, maar als zij moeilijk wilt doen kan jij het ook toch? Blijkbaar valt er niet normaal over te praten, dan zoekt ze het toch uit? Als ze normaal kan praten en er een normaal gesprek gevoerd kan worden, kan haar deken eventueel vergoed worden. Niet luisteren? Dan betaal je hem toch lekker zelf? Ik ben echt miep op dat gebied.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:11

JMkaaay schreef:
Nouja niet alleen voor diarree, blijkbaar heeft haar paard ook wondjes en kan ze hem niet meer aanraken bij zijn borst - maar voor zover ik kan zien zitten de dekens ook veel te strak van voren.

Ze kan hem niet meer aanraken bij zn borst? Penny?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:11

Ah, ik zie dat je wat wetsartikelen kent, dan moet je ook op de hoogte zijn van het ''conditio sine qua non'' verband. Jij kan enkel schade vorderen op grond van 6:162 BW, indien er een causaal verband is tussen de daad van het bijtende paard en de rain rot. Dat is niet goed te bewijzen, dus jij hebt geen enkele rechten.

Echter, ik denk dat het redelijk aannemelijk gemaakt kan worden dat jouw paard wel schade heeft veroorzaakt en wel alle voorwaarden voor een onrechtmatige daad oplevert, waarvoor je schade moet vergoeden, vaak middels de wa-verzekering.

Ik zou mij dus maar eens beginnen anders op te stellen. Graag wil ik je er nog op wijzen dat gooien met juridische termen niet altijd het beste resultaat oplevert, zeker niet in deze situaties. Ik zou maar eens nadenken op wat voor wijze jij op een stal wilt staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:16

dekenloos is niet voor iedereen een optie, sommige mensen willen graag doorrijden met hun paard maar ze wel de kans geven om paard te zijn in een groep vriendjes.
Ik rij normaal de hele winter door en mijn paard staat dan ook geschoren onder een deken, dit jaar kan ik niet rijden wegens zwangerschap en paard staat dus als soort bospoownie :') met lange manen en een dikke vacht zonder deken, maar dat neemt niet weg dat ik er enorm van zou balen als hij met deken zou staan en die zou gesloopt worden. Als er dan moeilijk gedaan word over vergoeden zou ik denk ik nog iets minder vriendelijk worden. Je staat daar met zn allen, wil het beste voor je paard of je nou een sportpaard of een weidepaard hebt, wat is het punt van elkaar helpen?

Maar ik begrijp het waarschijnlijk ergens verkeerd of ik ben gewoon te makkelijk als mijn paard iets van een ander sloopt B-)

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 12:18

hollywood86 schreef:
Ah, ik zie dat je wat wetsartikelen kent, dan moet je ook op de hoogte zijn van het ''conditio sine qua non'' verband. Jij kan enkel schade vorderen op grond van 6:162 BW, indien er een causaal verband is tussen de daad van het bijtende paard en de rain rot. Dat is niet goed te bewijzen, dus jij hebt geen enkele rechten.

Echter, ik denk dat het redelijk aannemelijk gemaakt kan worden dat jouw paard wel schade heeft veroorzaakt en wel alle voorwaarden voor een onrechtmatige daad oplevert, waarvoor je schade moet vergoeden, vaak middels de wa-verzekering.

Ik zou mij dus maar eens beginnen anders op te stellen. Graag wil ik je er nog op wijzen dat gooien met juridische termen niet altijd het beste resultaat oplevert, zeker niet in deze situaties. Ik zou maar eens nadenken op wat voor wijze jij op een stal wilt staan.

Het is toch logisch dat als zij zegt dat ik verantwoordelijk ben voor de schade die mijn paard aanricht, dat ik even voor de zekerheid kijk in hoeverre dat klopt? Het was ook nooit in mij opgekomen om die DA rekening door haar te laten vergoeden, maar door de manier waarop ze me aansprak vond ik dat ik net zo goed moeilijk kon doen.

En de wijze waarop ik op een stal sta? Ik verwacht gewoon van stalgenoten dat ze het fatsoen hebben of het face 2 face op een rustige manier te bespreken en alle kanten van het verhaal te belichten, ipv het probleem via facebook en e-mail bij een ander weg te leggen en allemaal dingen te roepen zonder het te kunnen bewijzen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:19

Het zou mij allereerst gaan om de attitude van iemand die van mij geld wil zien en daarbij; het zijn paarden, geen goudvissen. Ze maken wel eens een deken kapot ja, zelf, via een paaltje of de mond van een ander. Helaas, dat weet je van tevoren. Dus als je deken dan een keer de sjaak is je hand op gaan houden bij degene van wie je denkt dat het paard is die misschien jouw deken heeft gesloopt... nee sorry, gelukkig werkt het bij mij op stal niet zo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:21

Maar jij legt nu toch ook het probleem bij bokt.nl?
Ik zou gewoon de verzekering de deken laten vergoeden en al dat kinderachtig gedoe dat er nu is links laten liggen.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 12:23

@Gini, nee hoor lees maar in het originele bericht: Mijn situatie is dus opgelost, maar ik zou graag de discussie even opnieuw willen openen.

Dus verder geen bijbedoelingen, dit topic is geen middel voor mij of iets dergelijks.

@Bonita_Bon: Inderdaad.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:24

Lastige kwesties zijn dit.

Ben zelf van mening dat als je paarden met dekens op samen zet je weet dat er wel eens wat kan sneuvelen.
Maar dat kan ook als ze halsters slopen van elkaar (met spelen) en wat hardhandig bijten en wonden hebben daardoor.

Mijn oudste haf had vroeger een vriendje van 1.80 en die tilde heb zo aan zijn deken op. Je raadt het al...... die lag meteen in 2 stukken. Eigenaresse heeft zelf meteen een nieuwe voor me gehaald, maar de dekens waren toch steeds vrij snel stuk.
Daar was ik ook klaar mee natuurlijk en sindsdien heb ik enkel nog dekens van Bucas. Ze kosten wat, maar dan heb je ook wat ;) . Sindsdien nooit meer zulke schadegevallen gehad. Natuurlijk zijn ook die dekens een keer aan vervanging toe, maar dat is pas na een paar jaar.

Misschien een tip voor je stalgenoot om geen dekens meer van " inferieure " kwaliteit te kopen :)

Maar goed, ik denk dat ik zo'n sfeer van kosten bij elkaar claimen niet zou willen op stal.
Als het continue zo is dat haar spullen sneuvelen, dan snap ik haar, maar vandaag is het haar deken en morgen is het iets van iemand anders. Dat heb je nou eenmaal als je paarden samenzet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:25

Sorry, ik lees geen verschil. Alleen dat de ander het tijdens deed en jij na.
Ik wil jou niet aanvallen, maar dit is typisch zo een verhaal waar twee kanten aan zijn. En jij vindt jouw kant de enige juiste en zij de hare. Zoals meestal ligt de waarheid ergens in het midden.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 12:26

Ik bedoel de discussie in het algemeen. Dus niet alleen dekens, niet alleen mijn paard en haar paard, maar gewoon in het algemeen. En inderdaad, zoals ik al zei, het verhaal is dubbel.

@Mirranda: het waren dekens van Bucas. Weet alleen niet waar of hoe ze kapot zijn. Blijkbaar zitten er gaatjes of laddertjes in waardoor ze niet meer waterdicht zijn en dus compleet vervangen moeten worden.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:31

Paarden bij elkaar kan er altijd wat kapot gaan

Zou de deken kosten voor de helft vergoeden via de verzekering

2 paarden bij elkaar is ook voor 2 eigenaars schuld
Laatst bijgewerkt door sporten op 16-01-13 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:33

De paarden zijn bewust bij elkaar gezet.
Nadat de eerste keer een deken kapot ging wisten beide eigenaren de risico's van de paarden bij elkaar zetten.
Alsnog werden de paarden bij elkaar gezet.
Denk dat hier niemand als 'schuldige' aangewezen kan worden.

Om dit in de toekomst niet nogmaals te laten gebeuren lijkt het mij toch verstandig deze 2 niet meer bij elkaar te zetten.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:33

Kan je geen bijtkap om doen (zo'n graaskorf) ? Wij hebben ook een 'speler' in de wei en die heeft ook al drie dekens gesloopt. Gelukkig niet die van mij, maar ik heb wel een 'oude' deken gedoneerd toen ik een nieuwe kocht... Kleine moeite, iedereen blij.
Iedere poep en scheet verhalen op de verzekering is wel een beetje overdeven. Het is een risico van groepshuisvesting naar mijn mening.
Overigens heb ik wel de verzekering ingeschakeld toen ik een paard van een ander een slokdarmverstopping heb veroorzaakt. Maar dan hebben we het ook gelijk over heel andere bedragen en een verwijtbaarheid. Als een paard een deken kapot trekt of een trap uitdeeld, vind ik niet dat er zondermeer verwijtbaarheid ter sprake is... Het zijn nou eenmaal beesten hoor.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 12:36

@MirandaDvG: Wij gaan allebei niet over de indelingen van de kuddes. En bij de eerste deken was er nog helemaal geen sprake van schuld van mijn paard. Toen heeft ze gewoon een nieuwe deken gekocht zonder dat ik het wist.

@Loetie84: Ik heb ervaringen met graasmasker en bijtkappen maar ik wil mijn paard niet met een halster op de wei. Sowieso maakt hij normaal geen dekens kapot want tot nu toe zijn ze heel gebleven, behalve dan van die nieuwe.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:38

sporten schreef:
Paarden bij elkaar kan er altijd wat kapot gaan

Zou de deken kosten voor de helft vergoeden via de verzekering

2 paarden bij elkaar is ook voor 2 eigenaars schuld

dat vind ik een goede middenweg.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:39

Vaak komt het idd van twee kanten hoor, dat dekens kapot gaan... Bij ons in de wei werkt het prima gelukkig met een bijtkap.
Nu nog zorgen dat die van mij zn eigen deken niet sloopt... Hij mist iedere dag wel een bilkoord :?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:39

Ok, maar dan nog vind ik persoonlijk dat dat gewoon bij het paarden houden hoort.
Net zoals jij ook niet hebt gezeurd over de rekening van de VA. Je vind het belangrijk dat je paard sociaal contact heeft en dan neem je dat voor lief (in extreme gevallen kun je daar natuurlijk van afwijken indien gewenst, bv. botbreuk ofzo).

En als er een gaatje in de Bucasdeken zit is die op dat plekje niet meer waterdicht, maar dat neemt niet weg dat buiten dat gaatje de rest van het paard nog steeds gewoon droog blijft hoor. Ik gooi mijn Bucasdeken ook niet weg als er een gaatje (of zelfs meer) in zit.

Maar wees blij dat het is opgelost en haar paard niet meer bij de jouwe staat, want ik zou met zo iemand helemaal klaar zijn.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:42

Bij ons op de wei (verschillende paarden en eigenaren) is eigenlijk maar 1 'regel'.
En dat is: je kiest er bewust voor jouw paard bij andere paarden te zetten.
Ook hoe je hem erbij zet: met/zonder deken, met/zonder halster is eigen keuze.
Dan kan er af en toe wat gebeuren (deken kapot, wondje, kreupel).
En aangezien we dat allemaal weleens hebben gehad wijzen we niet met het vingertje naar elkaar van 'jouw paard dit of dat', maar nemen zelf het verlies. Klaar.
Gaat al heel lang goed gelukkig.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 12:43

Ze staan nu nog bij elkaar geloof ik. Als het goed is houdt ze tot ze uit elkaar gaan de oude deken op.

Ik vind het inderdaad ook redelijker om het van twee kanten te zien. Als iemand naar me toe zou komen en op een normale manier zou vragen of ik een deel wilde laten vergoeden, zou ik dat nog wel doen. Maar mij compleet verantwoordelijk stellen terwijl mijn paard dat nooit flikt bij andere paarden.. vind ik een beetje onterecht.

Dus ik laat het nu de verzekering uitzoeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:02

kimberley82 schreef:
Bij ons op de wei (verschillende paarden en eigenaren) is eigenlijk maar 1 'regel'.
En dat is: je kiest er bewust voor jouw paard bij andere paarden te zetten.
Ook hoe je hem erbij zet: met/zonder deken, met/zonder halster is eigen keuze.
Dan kan er af en toe wat gebeuren (deken kapot, wondje, kreupel).
En aangezien we dat allemaal weleens hebben gehad wijzen we niet met het vingertje naar elkaar van 'jouw paard dit of dat', maar nemen zelf het verlies. Klaar.
Gaat al heel lang goed gelukkig.

Maar waar met die regeling als er meerdere keren iets gebeurd?
Ik merk dat er hier vaak gezegd "je zet paarden bijeen, dan weet je dat er eens iets kan gebeuren". Maar wat als je in een situatie terecht komt waarbij je die 'eens' ver achterwege kunt laten?
Ik heb zo bv. in de situatie gezeten dat ik mijn paard iedere dag met een extra plekje de wei uit trok. Iedere dag was er wel ergens een wondje bij. Dat ging van enkel haar af tot een bloedende wonde. Dan wordt je het ook echt wel eens beu hoor. Uiteraard kies je er bewust voor om paarden bij elkaar te zetten (je zet een paard toch niet alleen), maar is dat dan maar hét argument om alle schade goed te praten? Of komt er een moment dat je toch eens rond tafel moet gaan zitten en financiële zaken uitklaren? Ik zou niet belachelijk gaan reageren of meteen met het schuldvingertje gaan wijzen, maar laat ons zeggen dat als ik op korte tijd twee regendekens in de kliko kan smijten omwille van een ander paard dat ik ook not amused zou zijn moest de eigenaar van dat ander paard bij wijze van spreken zeggen 'eigen schuld, dikke bult'.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:40

Afhankelijk van de stal is het dan simpel: of je haalt (als slachtoffer) je paard uit de wei, of de boosdoener moet maatregelen treffen... Eens houdt het natuurlijk een keer op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:51

JMkaaay schreef:
@Mirranda: het waren dekens van Bucas. Weet alleen niet waar of hoe ze kapot zijn.
Blijkbaar zitten er gaatjes of laddertjes in waardoor ze niet meer waterdicht zijn en dus compleet vervangen moeten worden.

Geef haar een rol ductape...wel de echte natuurlijk ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:56

als jij tegen je verzekeraar stelt dat je denkt dat jouw paard het niet gedaan heeft moet zij toch bewijs leveren zou ik denken?