Beschimmeld hooi afvoeren, maar waar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:49

Ja, dan wel. Ik vraag dr ook bij of het dan beschimmeld geleverd is ;)

_Jessie

Re: Beschimmeld hooi afvoeren, maar waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 23:57

Meestal komt het beschimmeld en al uit de verpakking ja.
Of het nu de eerste baal is die we open maken als het net geleverd is of pas 4 maanden later. Verschilt heel erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:22

Dan zal ik er inderdaad gewoon eens wat van zeggen!
Eigenlijk zou hij het dan gewoon mee terug moeten nemen, helemaal als het al zo vaak gebeurd.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:27

Ik heb de afspraak met mijn hooileverancier dat hij ook de mest terug neemt. (koste me vorig jaar 30,00)
Helaas had ik dit jaar een baal die heet was geworden en dus was gaan schimmelen.
Ik heb alles op de mesthoop gegooid.
Hooiboer komt het dan wel weer tegen met het ophalen. Het komt bij hem op een akker.

Voor zoveel slechte balen zouik even aan de bel trekken (mits er geen vogels/ander gedierte bij jou thuis de balen hebben stuk gemaakt)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:28

marleen_usar schreef:
De fik er in?

Mijn idee.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:29

Bij van de Putten Jes, moet je wel betalen, maar ben je het iig kwijt!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 11:34

Wij zitten wel in het duin dus heel veel "wild" bij ons op stal, waaronder ook herten die soms wel eens hooi mee komen eten als het echt koud is en er weinig voedsel is.
Balen staan wel goed achter schrikdraad nu dus komen we er bijna niet bij en kunnen ze het plastic niet kapot maken. De vogels uiteraard wel, kan dit een grote oorzaak zijn?
Dan gaan we het natuurlijk met een eventueel nieuwe leverancier ook hebben...

Van putten wil het dus niet meer hebben. Vorig jaar daar geweest met die hele lading en toen kregen we te horen dat we volgende keer ergens anders moeten brengen....tenminste. Heb ik begrepen dan

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:37

Maar waarschijnlijk dan bij de gemeente afdeling die daar toen nog zat? E niet bij vd putten zelf?
Mijn vader brengt voor het bedrijf ook weleens narcis en bol afval
Misschien kun je ze bellen?

Als je plastic kapot gaat gaat het idd schimmelen, onder doek doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:37

onze mest boer wil het ook niet hebben als we er te veel hooi door heen doen, als je we een klein beetje vies hooi hebben gooien we het wel eens in het bos, naar de vuil stort of toch een beetje op de mest bak...

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:40

polleman schreef:
koeien boer die mensen het vaak met iets anders en voeren het aan de koeien,
dat gebeurd hier overal in elke geval

Dat mag ik niet hopen! Tis ontzettend slecht voor de koeien!
Ook als het gemengd is met ander voer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:47

Kun je geen zeil over de balen leggen? Dan kunnen er geen vogels in pikken. Door de kleinste gaatjes krijg je al schimmel in de balen!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:07

Jeetje... ook al heeft een koe 4 magen en kan hij er iets beter tegen dan een paard... gezond is het niet...
Wij brengen het gratis naar het milieuperron... wel de strotouwtjes of plastik weghalen. Het is groenafval en dat kun je gratis afgeven op het milieu perron mogen ze je niet weigeren...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:08

De fik erin?? Mensen dit is beschimmeld en dus nat, dat gaat nooit branden, alleen roken

Gemeente / stort. Kan hier gratis, valt hier onder tuin afval

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:12

met deze kou het voor de herten neer leggen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:12

_Jessie schreef:
De vogels uiteraard wel, kan dit een grote oorzaak zijn?

Als er gaten in het plastic komen, bijv door het pikken van vogels, komt er vocht bij en dus gaat het schimmelen. Daar kan de leverancier niks aan doen.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:16

senna21 schreef:
Uche, een tip, ga het niet verbranden.
Dan heb je rooksignalen tot aan Den Helder :7 O:)

Ik heb ook ooit de fout gemaakt om het te verbranden. wat een spectakel was dat, de hele buurt op stelten. Het is bij mij die ene keer gebleven. Ik mik als ik eens een beetje heb het gewoon onder de bomen. Paar keer de maaier erover heen en alles is weg. Maar goed dat zijn geen 6 aanhangers

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:18

Als je maar genoeg betaalt zul je het best wel kwijt kunnen. Rondbellen naar bedrijven die afval verwerken. Maar ik zou af en toe 1 aanhanger naar de gemeentestort brengen, of vragen hoe vaak je hoeveel mag brengen. Verspreiden over de tijd, dan zul je er best vanaf komen.

Als je ruimte genoeg hebt kun je het zelf composteren. In een hoek op een hoop gooien. Ofwel het plastic eraf en laten verrotten. Dat duurt een tijd, maar als je daar een afgelegen hoek voor hebt zou ik dat zelf doen. Waarom geld uitgeven als het niet nodig is. Wat Trol zegt denk ik ook. Dan zal de leverancier het niet terugnemen.
Laatst bijgewerkt door stefje op 16-01-13 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:18

troi schreef:
_Jessie schreef:
De vogels uiteraard wel, kan dit een grote oorzaak zijn?

Als er gaten in het plastic komen, bijv door het pikken van vogels, komt er vocht bij en dus gaat het schimmelen. Daar kan de leverancier niks aan doen.

Bwa, dan vind ik dat de leverancier er iets te makkelijk vanaf komt. Dagelijks de balen controleren en dichtplakken waar nodig, veilig opslaan waar de vogels niet bij kunnen, zeil over de balen spannen en wanneer dat allemaal tevergeefs is, de kapotte balen niet meer verkopen (of verkopen aan een sterk verminderde prijs).
Ik heb ook zo een leverancier gehad. Als je vijf balen kocht, waren er drie beschimmeld. Nou doei met het handje, je moet een correct product leveren.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:25

Bodembedekking niet doen!
Je paard ademt de lucht die er vanaf komt dan in, en die schimmels zijn schadelijk voor de longen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:26

Als je balen geleverd krijgt met gaten is de leverancier natuurlijk wel nalatig, maar als je intacte balen krijgt die bij jou stuk gepikt worden en vervolgens beschimmelen dan kan de leverancier daar niks aan doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:26

Komt daar nog bij dat mijn paard het alsnog gewoon zou gaan opeten. Beschimmeld hooi gewoon uit de buurt van paarden houden, ten alle tijde.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:27

troi schreef:
Als je balen geleverd krijgt met gaten is de leverancier natuurlijk wel nalatig, maar als je intacte balen krijgt die bij jou stuk gepikt worden en vervolgens beschimmelen dan kan de leverancier daar niks aan doen.

Ok, in die context ben ik het met je eens.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:31

Volgens mij kun je bij elke gemeente een stookvergunning aanvragen (kost een paar eur) om de boel te mogen verbranden.

Dat doe je dan natuurlijk pas als de wind niet richting de woonwijk staat natuurlijk ;)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:33

Ik heb eens een advertentie op MP gezien dat iemand balen zocht die niet helemaal goed waren. Hij gooide dat bij de jonge paarden in stal. Het goede aten ze op, de rest diende als bodembedekking. Misschien ff zoeken of zoiets nog op MP staat...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 12:36

Dikke zeilen hebben we nog liggen dus die gaan we er dan sowieso wel overheen gooien bij de volgende lading. Goede tip!!

@ trol. Gaat dat zo ver dat echt het hele hart of de hele buitenkant beschimmeld kan raken? Hmm weer wat geleerd :j Maar hoe doen ze dat zelf dan? Vaak staan die balen ook gewoon "bloot buiten" in het plastic zonder zeilen erover?

Ruimte om het op te slaan hebben we helaas niet. Alles is al zeer beperkt en past precies vandaar dat het echt gewoon weg moet, we hebben de ruimte nodig.
Anders hadden we het inderdaad gewoon laten liggen onder plastic maar helaas.