En weer een lege stal...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gupje

Re: En weer een lege stal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:02

Heel herkenbaar. Mijn merrie mag door verschillende kolieken dus ook echt niet meer op stro. Echt alles at ze op!
Ik sta nu op vlas en dat werkt prima (okee mn stal is wel bruin maar niet nat). Verder krijgt ze 4x per dag een enorme hoeveelheid hooi en in de avond een hooinet stro erbij om te knabbelen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:05

Hooi geven in een ton in haar stal.... zaagsel onderop en vies stro mengen met het schone...dat werkt echt het beste :)

pennyprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:08

RT Rubber matten met houtvezel of vlas en 1 plakje stro om te knabbelen. Als ze echt een heel pak stro opeten heb je kans op koliek
Voer het hooi eens los ipv in een net. Of beter hooi. /3

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:13

Wij hebben ook Koolzaadstro in de stallen. Alle paarden doen het er goed op!
Hebben er 1 die het ook opat die staat op houtkrullen.

Koolzaad stoft bijna niet en neemt goed vocht op.
Ik zou het gewoon eens gaan proberen. Als het niet werkt kan je altijd nog matten of een andere bodembedekking kiezen,

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:16

Waarom komt ze maar zo kort buiten?
Ik denk juist dat ze zich stierlijk verveelt op stal...19 uur op stal..
Dit paard kwam van een 24/7 weide..

Dit probleem ligt imo niet aan het voer.. maar aan de tijd dat ze binnen staat.

Je hebt geen andere oplossing om Diaz langer buiten te kunnen laten?
Of komt dat pas in het voorjaar weer?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:20

Mijn merrie eet geen stro, maar ook geen hooi als het haar niet aanstaat. Dus de kwaliteit van je ruwvoer kan echt het probleem zijn! Ik zou eerst eens een andere baal hooi halen (en dus droger/natter dan je nu hebt) voordat je dure opties probeert.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:22

rubbermatten en evt strokorrels?

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:32

is het tarwe of gerstestro? Gerstestro vinden ze vaak lekker, is ook wel voerstro., Paarden hier staan op vlas, lopen ook ongeveer 5 uurtjes per dag buiten en niks aan de hand verder, voorheen stonden ze ook gewoon op stro en was ook niks mee aan de hand. Maar als je vochtdoorlatend rubbermatten neemt ben je in 1x klaar.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:13

idd gewoon vlas en dat een beetje mengen als je er nieuw bij doet, mijn paard eet ook graag alles op en krijgt enorm/onbeperkt ruwvoer maar begint alsnog aan het mooie schone nieuwe vlas als ik het niet meng... en naar buiten ook he!! hele dagen t liefst, hier ook ondanks de sneeuw hoor!
succes !

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 15:45

Jolliegirl schreef:

Helaas het voorjaar pas weer :( Ik vind het ook erg jammer, maar het is niet anders.

Ik heb vlas gehaald, en we gaan morgen een matrasje aanleggen!
Daarbovenop wat knabbel-stro ;)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:52

Ik was met mijn eerste paard soms ook boos op de stalknecht.

Toen ben ik gaan googelen, en sindsdien ben ik nooit meer boos geworden haha. Een gemiddelde van 39kg poep en plas per dag, da's toch veel hoor! Logisch dat dat zo veel troep geeft :+

Mijn huidige merrie bijvoorbeeld is een echte viespeuk :+ Sinds eind oktober zijn we verhuisd, en ik doe sindsdien de stal zelf. Ze heeft een uitloop, en staat dus bijna altijd buiten. En jeetje.. Ik moet echt dagelijks drollen gaan rapen en plas-plekken verwijderen. Doe ik dat niet, moet ik om de 2 dagen de hele stal uitmesten.

Het ene paard is gewoon wat viezer dan het andere. Ondertussen heeft mijn lieve merrie geleerd om tegen de randen van de stal te poepen, zodat ze er zelf minder in loopt, en de boel minder uitsmeert. Ze poept ook geregeld buiten, maar buiten (beton) kan me niks schelen haha. Plassen doet ze natuurlijk altijd binnen, op het beton spat dat te hard op.

Oja. Mijn paard staat op vlaslemen, toch geen onbelangrijk detail.

Als Diaz in het midden van haar stal poept, en 19u per dag in die stal staat, smeert ze de hele boel uit. Daar kan jij niks aan doen, dat zou elk paard doen. Maar de eigenaar moet dat ook beseffen. Paarden poepen en plassen nou eenmaal veel. Mijn merrie verlegt de inhoud van haar stal ook regelmatig om een lekker bedje te maken (ze maakt echt een hoofdkussen :') ), dus dan verleggen ze ook de hele boel, inc poep :D

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:54

prbeer eens wat azijn erop te spuiten, wordt het niet heel vies van, maar het ruikt natuurlijk niet lekker, misschien blijft ze er dan vanaf

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:56

Jolliegirl schreef:

Gelukkig, ik ben toch niet de enige die dit denkt.
Ik verbaas mij dat iedereen zomaar over andere bodembedekking begint.
Het is allemaal syptoombestrijding... Paard moet naar buiten...

Als paard liever stro eet dan hooi dan moet je óók je hooi nakijken en een andere baal proberen.

Wees voorzichtig met vlas, als ze dat eet ben je echt verder van huis...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 16:41

JunkDeLuxe schreef:
Als Diaz in het midden van haar stal poept, en 19u per dag in die stal staat, smeert ze de hele boel uit. Daar kan jij niks aan doen, dat zou elk paard doen.

Diaz is heel netjes wat dat betreft! Ze heeft 1 poephoek ;) Maar als de rest van de stal kaal is, en alleen die poep en een betonvloer is dat niet fijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:28

TurdusMerula schreef:
Jolliegirl schreef:

Gelukkig, ik ben toch niet de enige die dit denkt.
Ik verbaas mij dat iedereen zomaar over andere bodembedekking begint.
Het is allemaal syptoombestrijding... Paard moet naar buiten...

Als paard liever stro eet dan hooi dan moet je óók je hooi nakijken en een andere baal proberen.

Kan hier weinig aan toevoegen!!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:45

Hier een stalgenoot die toch uiteindelijk even wil reageren :)

Diaz eet net zo veel stro als een gemiddeld paard, het gaat er alleen om hoeveel stro gooi je er in en wanneer en hoeveel / hoevaak ruwvoer.

Mijn paard staat op vlas ivm gezondheid. Ik heb zoals meerdere hier het advies van vlas gegeven zodat als het goed gedaan wordt diaz niet meer op de stenen komt te staan. (Ik heb een schone vlas laag liggen van rond de 25 cm)

Ik als stalgenoot kan het niet aanzien als diaz in de mest staat en of op de stenen. Ik heb dus ook meerdere malen dit aan gegeven bij haar. Wat ik me als voornaamste reden kan bedenken is dat de box niet iedere dag gemest wordt, wat bijeen 3x3 stal gewoon echt nodig is. (Onze stal is een 100procent doe het zelf stal je kan alles dus zelf bepalen tot op zekere hoogte maar je moet dus ook alles zelf doen)Daarnaast wordt er naar mijn mening niet voldoende stro toegevoegd. En krijgt diaz alleen in de ochtend een net hooi en in de avond met gemiddeld een plak of 3 daar in. Overdag staat diaz ong 5 uur buiten op een kale winter weide.

Wanneer ze iedere dag gemest wordt niet alleen opgestrooid met un plak en bij opstrooien meet stro toevoegd en een 3de hooibeurt toevoegd is het het probleem waarschijnlijk verholpen.

Karlijn, wat ik je al vaker probeer te vertellen kijk is goed naar je paard en hoe je alles doet, dat jezelf lichamelijk niet alles kan doen is vervelend maar door een paard aan te schaffen heb je daar de bijbehorende verantwoordelijkheden bij gekregen. Wanneer een ander voor je paard zorgt leg die alles goed uit en evalueer met die gene en vooral controleer en houd het goed in de gaten.

Dit is allemaal niet aanvallend het is om je een inzicht te geven en de mensen in dit topic te laten zien wat de situatie is vanaf een andere oogpunt,zodat hun goed mee kunnen denken en advies kunnen geven. Je hebt het beste met je paard voor dat hebben we allemaal maar soms moet je serieus en goed naar jezelf, de situatie, de problemen en de oorzaken kijken.

Ps het hooi is hooi van goede kwaliteit diaz eet ook gewoon alles netjes op wat ze krijgt. Was perfect hooi van deze zomer. De shet eet het slechter ivm ouderdom en slechter gebit daar kan je niet mee vergelijken die staat daarom ook nog op wat gras om te knabbelen.

Edit, wil nog even toevoegen dat het sinds de laatste x niet meer zo extreem is geweest, maar kan beter.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:05

Lotje heeft dit ook gehad.
Flink in het stro en de volgende ochtend bijna kale stal die zo vies was van de poep en plas.
Ze at bijna alles op, en wat er nog in lag was vies.
Ik ben overgegaan op strokorrels, eerst alleen achter in de stal omdat ze daar plastte en poepte en later de hele stal.
En daar bovenop dan een laagje stro om te knabbelen.
Voor Lotje werkt het geweldig die strokorrels, ze nemen het vocht supergoed op en aangezien ze het stro op eet kan ik zo de drollen eruit scheppen.

Ik denk dat als je er een bodem in hebt die vocht goed opneemt dat je al van een boel viezigheid af bent.
En dan heb je ook een laag op de bodem waar ze lekker op kan liggen ook al is het stro op.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:13

Overal zijn amdere mogelijkheden.
In Moordrecht staan ze zover ik weet nog 24/7 buiten..
Er zijn altijd wel stallen te vindem die voldoen aan langere weidegang voor je paard.
Dit is gewoon veel te kort.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:33

Jolliegirl schreef:
Overal zijn amdere mogelijkheden.
In Moordrecht staan ze zover ik weet nog 24/7 buiten..
Er zijn altijd wel stallen te vindem die voldoen aan langere weidegang voor je paard.
Dit is gewoon veel te kort.

Maar voldoen die andere stallen ook aan haar verdere wensen/eisen?
Ik heb mijn paarden in een loopstal en zou niet anders meer willen, maar als de ts zich fijn voelt bij deze stal en ze in het voorjaar meer naar buiten gaat vind ik het niet raar dat mensen tips geven wbt andere bodembedekking.

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:42

Weidegang in de winter bestaat niet, hooguit ergens in een paddock of op de verharding, en als je je stal bijhoud dan kan er volgensmij niet zoveel gebeuren.
Hier staan de paarden nu ook meer op stal, maar ja aangezien de vorst weer is vertrokken en ik geen zin heb om volgend voorjaar al t land zwart te hebben, mogen ze een klein stukje zwart maken, maar hier maak ik ze ook niet blij mee als ze hier de hele dag moeten staan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:55

Weidegang in de winter bestaat niet?
Op welke planeet woon jij?!? Drenthe, zie ik, wel ik ook.
Maar die van mij lopen dus echt nog 24/7 buiten en dat doen ze al jaren.
Zwart gelopen land? Als je genoeg land heb zet je ze in het naastgelegen stuk land (ik neem aan dat er afgezette stukken zijn), en daarna wederom. Omweiden.
In het voorjaar wordt toch alles omgehaald en opnieuw ingezaaid. Dus tsja hoe "stuk" kan het land gaan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:59

Mijn paard eet ook stro maar dan wel in normale hoeveelheden en bij hem kan t geen kwaad.

Is zelfs wel goed voor de darmen, maar dan wel in normale hoeveelheden en niet de hele box leeg en dat elke dag opnieuw.

Zet je paard anders op stalrubber, heel eenvoudig uit te mesten en leg een beetje stro erin voor knabbelparty.

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:16

terpentijn schreef:
Weidegang in de winter bestaat niet?
Op welke planeet woon jij?!? Drenthe, zie ik, wel ik ook.
Maar die van mij lopen dus echt nog 24/7 buiten en dat doen ze al jaren.
Zwart gelopen land? Als je genoeg land heb zet je ze in het naastgelegen stuk land (ik neem aan dat er afgezette stukken zijn), en daarna wederom. Omweiden.
In het voorjaar wordt toch alles omgehaald en opnieuw ingezaaid. Dus tsja hoe "stuk" kan het land gaan?

Weidegang is toch als ze gras hebben?
Op zwart land lopen is in mijn ogen geen weidegang.
En ja ik zou ook elk voorjaar alles opnieuw in kunnen zaaien, maar om nu elk voorjaar 3ha door te zaaien word mij te duur.
Maar om dan meteen te zeggen dat ik van een andere planeet kom vind ik dan een beetje raar!
Ze lopen hier nu ongeveer 6 uur per dag buiten en zomers 24/7

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:47

Ik zou eerst eens ander hooi proberen, als ze het hooi niet eet lust ze dat waarschijnlijk niet en gaat ze als alternatief iets anders eten...

Ik had pas ook ander hooi, en dat raken ze dus ook niet aan... :+

Evt je hooi (en ander hooi) in je netten mengen met stro, kan ze dat lekker uit de netten knabbelen zonder dat de bodembedekking op gaat...

En dan zou ik als bodembedekking misschien toch iets anders gaan proberen, zoals zaagsel of vlas, evt gemengd met wat stro. Dan wordt in ieder geval het vocht goed opgenomen, kan ze zacht liggen en ziet de stal er niet zo vies uit...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:14

Weidegang bestaat niet in de winter?
Laat me niet lachen.. :=
Hier staan ze gewoon nog op gras...

Niets is onmogelijk..
Maar dan komt de vraag : Verkies je comfort voor jezelf of voor het paard?
En IMO gaat het dáár vaak fout!

Nu ken ik karlijn een beetje, en weet dat zij van een super pensionstal(voor 't paard) naar 24/7 buiten is gegaan met Diaz. Zodat zij vervolgens in de zeikende regen moest rijden als ze dat al kon.
Dus niets persoonlijks naar Karlijn toe! :)