Ik rijd wel met gelpad. Ik leg hem direct op de rug. Vooral omdat mijn pony tegen heel veel dekjes niet kan. Heb eens een nieuwe gekocht, die schuurde door de naden. Met een gelpad eronder heb ik nooit geen problemen meer. Hoewel ik nu weleens een enkele keer zonder rijd, als ik heel zeker ben dan het dekje echt zacht is. Nog een voordeel van de gelpad vind ik dat hij toch wel wat schokken opvangt.
Odin
Geplaatst: 13-11-03 10:02
Ik rijd wel met een gelpad, omdat mijn paard een hele gevoelige rug (lees: huid) heeft. Mijn gelpad ligt tussen het zadel en het sjabrak in. Met een schapenvacht (had ik op aanraden van de zadelmaker aangeschaft) krijgt hij drukkingen! Dit komt door het broeien van de vacht, waardoor huidirritatie bij hem ontstaat en dit veroorzaakt dan een drukking.
Ondanks dat mijn DA over het algemeen iedereen aanraadt om als je met een zadelonderlegger wilt rijden, een schapenvacht te nemen, heeft hij mij dus aangeraden met het gelpad te blijven rijden. Niet ieder paard is hetzelfde (is bij mij dus wel gebleken!) en er is dus nooit een standaard advies te geven. Voor mij dus geen schapenvacht meer!
loulou
Geplaatst: 13-11-03 11:44
ik heb loulou eerst ook een tijdje met bontje onder het zadel gereden, maar daar kreeg ze dus juist drukkingen van nou gebruik ik een gelpad. ik leg hem trouwens altijd onder het dekje.
Imker
Geplaatst: 13-11-03 12:11
DeesDeBest schreef:
tussen zadel en dek moeten ze liggen als je ze gebruikt.
Not: de beste werking is tussen rug en dekje, anders verloopt de drukverdeling niet goed.