24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:30

fjordnina schreef:
Hier staan de paarden nog gewoon op gras en worden dus nog niet bijgevoerd.

Huh? Dit begrijp ik niet? In de winter zit er bijna geen voedingsstoffen in het gras? En met de vorst +zon helemaal niet gezond vanwege fructaangehalte. In de winter hebben paarden m.i. echt extra's voer nodig en voldoet alleen gras absoluut niet.

@PLK, blijven je waterbakken echt ijsvrij door die kruiken???? 24/7? Dat vind ik echt een mega gouwe tip! Ik ga het vandaag uitproberen met 1 waterbak, als het nou werkt, alle drie. Weer een zorg minder.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:38

ik doe een voetbal in de waterbakken. helpt een beetje, houdt t water in beweging. Daarnaast elke ochtend het ijs breken en eruithalen. Als het kouder wordt vullen we de kruiwagen met water en lopen een X aantal keer per dag om ze te laten drinken. Flinke berg ruwvoer en zo hobbelen we verder. Ik heb van die rubberen drinkbakken dus als het allemaal bevroren is kan ik m omdraaien en erop stampen zodat ie leeg valt.

gaapje

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:43

hier ook bikken in de bad kuip, drollen eerst los schoppen voor ik ze kan opruimen .
Word vast weer een keer vloeken , maar ach de lente komt vanzelf hahaha

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:44

Ik heb twee boxen die open staan 24/7.
Er zitten verwarmde drinkbakken in dus het water-bik probleem heb ik opgelost.
Er ligt geen vlas oid in de stal, ze staan op beton aangezien ze altijd buiten slapen.
Alleen met erg nat weer of sneeuw( veel regen en plassen in de bak) gaat er bij mij vas in. Ze gebruikende box anders alleen maar als toilet.

De mest veeg ik steeds uit de stallen, het stukje straatwerk ervoor veeg ik ook.
De mestballen in de rijbaan zijn keihard, ik sla ze meestal los met de hark van de mestboy.
Alleen met sneeuw vind ik het klote, kan geen drol meer vinden, ze lopen de klonten mee de boxen in waardoopr alles zeiknat wordt.
Dan moet er wel vlas in tegen uitglijden maar het wordt 1 grote natte benden, gelukkig is dat maar een paar keer per jaar.

Paardjkes hebben wel winterstop...ik ook wat rijden betreft, voor de rest wel meer werk...haha

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:49

Waterbakken worden 2x, per dag even opengebroken zodat er geen is ijs op zit. Verder krijgen ze een beetje meer ruwvoer. Ze kunnen altijd in een van de 3 schuilstallen waar met dit weer stro in ligt. Verder niet veel anders als anders, 4 paarden hebben echt een dikke vacht (fries, 3 shets) en het warmbloed dier heeft een deken op.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:50

Mijn straatje veeg ik momenteel niet, haal de mest wel weg maar ik laat altijd een beetje zand/troep liggen, ben bang dat het anders glad word.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:56

Hier slaat de Fjord gaten in het ijs met haar hoef, maar dat werkt alleen als de speciekuip heel vol is.
Na een tijdje is de bak volledige ijs en valt er niks meer te drinken.
Vorig jaar heb ik kruiken geprobeerd, maar dat helpt hier voor hooguit 2 uur. (als het hard vriest).

Heb het geluk dat ze thuis staan, dus het is een kleine moeite om even (vanuit huis) met water naar de paarden te lopen.

xChelsey_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:32

er werd tegen mijn gezegd ooit om een blokje hout in het water te doen maar volgens mijn werkt dat niet

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:37

Die van mij ben ik meer hooi gaan voeren, maar ze vinden dit weer veel fijner dan een paar graden en regen. Dus ze eten warempel minder. Dus ben weer terug gegaan naar een gewoon portie.

Ik breng 's ochtends en 's avonds lauw water, maar meestal hebben mijn ponys het ijs zelf al stuk getrapt. Ik heb er een paar die met dit weer met ijspegels in hun sokken lopen, dat zijn de gene die zelf door het ijs heen trappen.

Ik had wel van de week een HELE boze pony dat er geen water uit de automatische waterbak meer kwam, die stond toch te rammen op de waterbak (terwijl er een stukje verder op 2 vers gevulde specie kuipen stonden).

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:46

Heb in de inloopstal zo een dikke laag stro en opgepot en daar staat de kuip water ook in en die bevriest nu dus ook niet. In de binnenstallen is alles goed verwarmt met die warmtelinten en waterbakken en dus maak ik me ook geen zorgen om nu komen ze daar alleen om wat te eten en staan altijd buiten. Laat de slangen na gebruik goed leeglopen dat die niet bevriezen. Drollen losbikken doe ik ook met de hark , nu ruim ik de laatste ronde om 23.00 uur alle mest nog op en veeg ik alles nog netjes aan dan heb ik in de morgen echt veel minder werk en heb eigenlijk weinig of geen problemen met wat vriesweer.En verder huppelen ze op de wei in het rond. En komen af en toe met de hele bups wat hooi knabbelen en dan gaan ze weer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:25

PLK schreef:
Haha ik werk dagelijks met kruiken dus dat moest ik wel verzinnen

Dat had ik ook moeten bedenken vorige winter! Bedankt voor de tip!

Vorig jaar hadden we 2 pony´s op stal staan ´s winters met een kleine speciekuip (30 liter) daar had zo'n kruik wonderen kunnen doen terwijl het toch paard-proof en veilig is!
Misschien dat ik toch maar een stel aanschaf voor deze winter.
Hebben nu 2 paarden die apart staan van de anderen en dus niet uit de verwarmde automatische drinkbak kunnen drinken.
Als ik dan in hun speciekuip 1 of 2 kruiken leg hoef ik niet elke keer bij te vullen met heet water uit de boiler en kan die eventueel wat lager in temperatuur. (Man blij ivm stroomrekening) en kan ik die heetwaterkraan eventueel aftappen. De andere kranen zijn vorstvrij met alleen koud water, dus die kunnen wel wat vorst hebben, maar vorig jaar met -20 is mijn mengkraan in de stal wel kapotgevroren en dat gaf een flink waterballet toen het weer dooide O:)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:26

Hier liggen 4 babykruiken in een speciekuip! Hoop dat het helpt!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:33

@Brendaa, laat je het weten? Ben benieuwd! :D

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:40

Gypsy schreef:
Oh... Verwarmde waterbakken..
Mijn knollie doet het gewoon lekker ruig, af en toe een gat stampen en drinken. Doen jullie paarden dat ook? Ik heb het haar nog nooit zien doen, maar s'ochtends vinden we gaten door een laag van een paar cm dik ijs. Doen ze dat met hun hoeven? Of met hun neus?

Soms heb je wel drie lagen ijs met een gat erin. Dan heeft ze dus een gat gemaakt, gedronken, en een paar uur later weer een gat gemaakt.

Verder hebben ze een lekkere bult ruwvoer en een schuilstal om uit de wind te staan.

Mijn IJslander maakt ook gewoon gaten in het ijs met zijn hoeven, even goed stampen en ze kunnen weer drinken. Denk dat jouw paard ook zoiets doet :j

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:48

Dit wordt onze eerste winter in Frankrijk en ik heb al een periode van vorst achter de rug. :7

Ik heb (nog) geen automatische waterbakken, maar een speciekuip met een slang erin. Nu dus slang eruit en vullen met emmertjes.
Ze maken er inderdaad zelf een gat in en volgens mij doen ze dat inderdaad met hun neus.

Haha en wat gaapje zegt herken ik: drollen losschoppen. Sta af en toe te bikken op die dingen. zijn net ijskogels dan.

Verder heb ik het idee dat de paarden er echt niet veel van hebben.
De 2 grote staan met deken op en shettie bram zonder. Ik wil er wel 1 hebben voor de zekerheid, omdat het vorig jaar -22 is geweest daar (2 wken onafgebroken) en ik weet niet of brammetje dat aan kan zo koud....
Ze staan toch veel buiten, alleen als er een koude wind is zie ik ze wat binnen staan. Geef ze lekker hooi en als het land hard is mogen ze van mij nog even op het land. :)

Maarre van die kruik ga ik onthouden. Eens kijken of ik er 1 kan scoren in la douce france :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:11

Ik vanmorgen helemaal ready om het ijs weg te hakken, zijn die waterbakken amper bevroren. :+ Viel hardstikke mee. Ik had meer moeite met aangevroren drollen, eentje ligt er nog steeds, die kreeg ik echt niet weg. :')

Verder genoten van een buitenritje terwijl het sneeuwde, echt magisch!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:14

Gypsy schreef:
Ik vanmorgen helemaal ready om het ijs weg te hakken, zijn die waterbakken amper bevroren. :+ Viel hardstikke mee. Ik had meer moeite met aangevroren drollen, eentje ligt er nog steeds, die kreeg ik echt niet weg. :')

Verder genoten van een buitenritje terwijl het sneeuwde, echt magisch!

:D :D
Misschien dat spul eronder spuiten wat we ook gebruiken op de ramen van de auto.
of dat antivries voor de auto-deursloten :D

volgens mij ist nu regenachtig in france, dus nu bij ons alleen gesop ipv beuken van ijs en bevroren drollen.
(ben even voor een kleine week in nederland).

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:16

Haha wie weet helpt dat ja. Ik kan dat niet hebben he, alles keurig netjes en dan ligt er nog zo'n bevroren drol. :roll:

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:19

:= ik ken dat!

Ik heb dan ook nog houtsnippers, dus heb zelfs van die huishoudhandschoenen om alles goed op te ruimen.
Erg he? Maar tis onbezonnen werk, als ze fijn gestampt zijn is dat ernstig moeilijk. Dan snel maar een lading houtsnippers erover en dan zie je niks meer :oo

Ik zeg altijd als ik klaar ben:
En nou niet meer poepen graag!!
T zijn net van die wandelende poepmachines :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:22

PLK schreef:
Ik gooi in de speciekuip met water een babykruik (metaal, bij je moeder op zolder of nieuw bij de hema etc) met gekookt water. Houdt de boel 24u water, dus elke avond zon kruik erin mikken. De andere waterbakken in de stal bevriezen (nog ) niet gelukkig.

O joh wat een idee

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:23

hahaha ik gooi idd ook af en toe nog een kruiwagentje zand erop. :')

Die van mij gaat altijd erg graag tijdens of vlak na het poepscheppen poepen. Heel appart is dat. >;)
Ik verdenk haar ervan dat ze het gewoon grappig vind. ;(

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:23

Hier hebben ze een wat voller hooinet gekregen, waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt. Water was gelukkig niet bevroren, maar dat komt denk ik omdat het water in de luwte staat, dicht tegen een muur en ingegraven is in het zand. Het is dus een beetje geïsoleerd.

Ik heb ze overigens nog niet horen klagen over de kou, ze stonden er vanmorgen gewoon heerlijk tevreden bij.

@Gypsy: dat doen die van mij ook. Zodra ze me aan zien komen (of zien vertrekken, dat is het meestal) met de kruiwagen en poepschep, moet er ineens gemest worden. Als ik snel genoeg ben, hou ik de mestboy eronder. Scheelt weer scheppen. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:26

Hier ook heerlijk tevreden paarden.
Vandaag kon ik nog net mijn schep eronder houden ja, dan kijken ze je zo teleurgesteld aan. :Y)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:27

Gypsy schreef:
hahaha ik gooi idd ook af en toe nog een kruiwagentje zand erop. :')

Die van mij gaat altijd erg graag tijdens of vlak na het poepscheppen poepen. Heel appart is dat. >;)
Ik verdenk haar ervan dat ze het gewoon grappig vind. ;(

Dat weet ik wel zeker.
Doen die van mij ook!
En dan kijken ze je ook nog aan van: goed he?
Offe, hallo je vergeet er eentje! grrrrr

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:29

Hier nog zo eentje met een 24/7 buitenpony :D Vanavond even kijken of de leidingen bevroren zijn... Ze hebben 2 hele grote watertonnen, maar niet zo'n groot oppervlak. Even opletten dus of het bevroren is of niet. En even een extra plak hooi erin :)