Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninx schreef:Mijn merrie heeft vrijwel 24 uur per dag dat masker op, heeft onbeperkt hooi, en om de 2 weken een kuur van 200 gram psyllium per dag...
En toch nog zand :-(
Gisteren stond ze weer te flemen, waterige darmgeluiden..... dus nu opgesloten in haar schuilstal met rubber matten op de vloer.
Ik weet het niet zo goed meer...... zo'n stal met verharde uitloop zou het beste zijn.
Ik heb nu zoiets maar zelf gebouwd, en dat zal bij elkaar misschien 25m2 zijn?
Haar 24 uur per dag over het land laten schuimen is geen optie zo blijkt :-(
kimberly1995 schreef:Ninx schreef:Mijn merrie heeft vrijwel 24 uur per dag dat masker op, heeft onbeperkt hooi, en om de 2 weken een kuur van 200 gram psyllium per dag...
En toch nog zand :-(
Gisteren stond ze weer te flemen, waterige darmgeluiden..... dus nu opgesloten in haar schuilstal met rubber matten op de vloer.
Ik weet het niet zo goed meer...... zo'n stal met verharde uitloop zou het beste zijn.
Ik heb nu zoiets maar zelf gebouwd, en dat zal bij elkaar misschien 25m2 zijn?
Haar 24 uur per dag over het land laten schuimen is geen optie zo blijkt :-(
Hoe hoog staat het gras op de wei?
Hoe voer je je hooi? Hoeveel zand zit er in het hooi?
Wellicht toch lijnzaad of kuurtjes zand weg overwegen?
Ninx schreef:kimberly1995 schreef:
Hoe hoog staat het gras op de wei?
Hoe voer je je hooi? Hoeveel zand zit er in het hooi?
Wellicht toch lijnzaad of kuurtjes zand weg overwegen?
Ik voer onbeperkt hooi uit een bak, ze moet dat met graasmasker eten..... anders gaat ze naar andere rare dingen lopen zoeken.
Die bak staat onder een luifel op 25m2 rubber.
Het hooi is een mix van voordroog, graszaadhooi en stro.
Psylium is helaas het enige echt werkzame middel tegen zand :-( En dat gebruik ik al in overvloed.
Ninx schreef:Dat is niet fantastisch.... Maar dat is tegelijkertijd ook een beetje de crux, het is een IJslander... en die wil je eigenlijk niet 24 uur per dag in het volle gras hebben.
kimberly1995 schreef:Ninx schreef:Dat is niet fantastisch.... Maar dat is tegelijkertijd ook een beetje de crux, het is een IJslander... en die wil je eigenlijk niet 24 uur per dag in het volle gras hebben.
Ik zeg ook niet volle gras, maar sinds mijn paard op weien staat met 'voldoende' gras en dus geen half kaalgevreten weien, heeft hij geen koliek meer gehad.. Ik weet niet in hoeverre wat bij jou van toepassing is, maar wellicht dat dit ook nog scheelt.
Eigenlijk wil ik je even ergens over pb'en. Komt er zo aan.