Gevoelig voor zandkoliek, wat nu? Hoe paard houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cashlee

Re: Gevoelig voor zandkoliek, wat nu? Hoe paard houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 12:28

Met Charlie gaat het gelukkig goed! Hij heeft dit jaar op tijd zijn graasmasker opgekregen wat natuurlijk de zandopname beperkt. Daarnaast krijgt hij regelmatig een kuur zandweg. Hoe gaat het met de anderen?

duckeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:46

slobber voeren kan eventueel ook een optie zijn. Ik heb een tijdje een friesje gereden die alles op at wat maar iets van groen aanzat. Ook vaak koliekerig. Begonnen met 2 maal in de week slobber te voeren en dat gaf zichtbaar verbetering. De eigenaresse was er 4 weken mee gestopt en gelijk weer koliek.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:37

Mijn merrie heeft vrijwel 24 uur per dag dat masker op, heeft onbeperkt hooi, en om de 2 weken een kuur van 200 gram psyllium per dag...
En toch nog zand :-(
Gisteren stond ze weer te flemen, waterige darmgeluiden..... dus nu opgesloten in haar schuilstal met rubber matten op de vloer.

Ik weet het niet zo goed meer...... zo'n stal met verharde uitloop zou het beste zijn.
Ik heb nu zoiets maar zelf gebouwd, en dat zal bij elkaar misschien 25m2 zijn?

Haar 24 uur per dag over het land laten schuimen is geen optie zo blijkt :-(

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:40

Ninx schreef:
Mijn merrie heeft vrijwel 24 uur per dag dat masker op, heeft onbeperkt hooi, en om de 2 weken een kuur van 200 gram psyllium per dag...
Gisteren stond ze weer te flemen, waterige darmgeluiden..... dus nu opgesloten in haar schuilstal met rubber matten op de vloer.

Ik weet het niet zo goed meer...... zo'n stal met verharde uitloop zou het beste zijn.

Hoe hoog staat het gras op de wei?
Hoe voer je je hooi? Hoeveel zand zit er in het hooi?
Wellicht toch lijnzaad of kuurtjes zand weg overwegen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:42

kimberly1995 schreef:
Ninx schreef:

Ik voer onbeperkt hooi uit een bak, ze moet dat met graasmasker eten..... anders gaat ze naar andere rare dingen lopen zoeken.
Die bak staat onder een luifel op 25m2 rubber.
Het hooi is een mix van voordroog, graszaadhooi en stro.

Psylium is helaas het enige echt werkzame middel tegen zand :-( En dat gebruik ik al in overvloed.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:45

Ninx schreef:
kimberly1995 schreef:

Ik voer onbeperkt hooi uit een bak, ze moet dat met graasmasker eten..... anders gaat ze naar andere rare dingen lopen zoeken.
Die bak staat onder een luifel op 25m2 rubber.
Het hooi is een mix van voordroog, graszaadhooi en stro.

Psylium is helaas het enige echt werkzame middel tegen zand :-( En dat gebruik ik al in overvloed.

En het gras?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:46

Dat is niet fantastisch.... Maar dat is tegelijkertijd ook een beetje de crux, het is een IJslander... en die wil je eigenlijk niet 24 uur per dag in het volle gras hebben.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:51

Ninx schreef:
Dat is niet fantastisch.... Maar dat is tegelijkertijd ook een beetje de crux, het is een IJslander... en die wil je eigenlijk niet 24 uur per dag in het volle gras hebben.

Ik zeg ook niet volle gras, maar sinds mijn paard op weien staat met 'voldoende' gras en dus geen half kaalgevreten weien, heeft hij geen koliek meer gehad.. Ik weet niet in hoeverre wat bij jou van toepassing is, maar wellicht dat dit ook nog scheelt.

Eigenlijk wil ik je even ergens over pb'en. Komt er zo aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:56

kimberly1995 schreef:
Ninx schreef:

Ik zeg ook niet volle gras, maar sinds mijn paard op weien staat met 'voldoende' gras en dus geen half kaalgevreten weien, heeft hij geen koliek meer gehad.. Ik weet niet in hoeverre wat bij jou van toepassing is, maar wellicht dat dit ook nog scheelt.

Eigenlijk wil ik je even ergens over pb'en. Komt er zo aan.

Het is een beetje lastig.
Mijn merrie kan het op zich nog redelijk hebben, dus heb ik haar naar een iets vollere wei verplaatst afgelopen zomer.
Maar mijn ruin kon dat weer helemaal niet hebben.... dus die was bijna bevangen.

Het is enorm googelen..... het zou het beste werken wanneer ze binnen eten op een verharding, en eventueel kunnen scharrelen op een paddock waar echt geen spriet te vinden is.
Ik heb ze op de track lopen om het weiland heen, dus een halfkale toestand. Ik had gehoopt dat het permanent hooi aanbieden in combinatie met het masker haar een beetje van het scharrelen naar pollen af zou houden, de praktijk wijst uit dat dit niet zo is.

Ik weet dus even niet meer precies hoe ik het nou aan moet pakken..... bovendien zit ik 20 minuten heen, en 20 minuten terug in de auto.... dus als ik 2x per dag de boel regel: binnen/ buiten, die wel gras, die niet gras... ben ik sowieso al 80 minuten kwijt.

Maar goed..... tjonge...