Natte rijbak met vorst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HelenR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 18:32

Bedankt voor alle tips! De geultjes had ik al gegraven. En ja, het heeft hier echt heel veel geregend, zelfs gisteren bijna de hele dag. Wij zitten in een gebied waar het grondwater niet laag wordt gehouden. Mijn ponys hebben trouwens genoeg droge plekken om te staan, waaronder een heel stuk verhard. Ze kunnen zelf kiezen of in dapaddock staaan of in de grote inloopstal. Dit voor degene die zich in hun reacties nogal druk maken over het welzijn van mijn paardjes...

HelenR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 18:40

fokfanaat schreef:
als de boel bevroren is kunnen ze ook weer op de wei, ze kunnen niets meer kapot lopen.
Of heb je geen wei beschikbaar?

Ja, daar had ik aan gedacht. Er staat door het zachte weer zelfs al weer wat meer gras...

HelenR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 18:41

Polly schreef:
geultjes graven om water af te voeren en slepen?

Gedaan...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:42

ik heb dan wel geen plassen, maar ben nu druk alles paddocks en de bak mooi vlak te maken met het trekkertje, alle waterbakken te vullen, maar ze mogen ook lekker op de weides straks, sneeuwbeslag eronder

HelenR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 18:44

fokfanaat schreef:
staat nergens dat ze de mest eruit haalt en regelmatig sleept

Lijkt me vanzelfsprekend!

HelenR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 18:47

tagger schreef:
Tja.. ik denk dan altijd: toen je de beslissing nam om je paarden 24/7 in een rijbak te zetten (die me daarvoor helemaal niet geschikt lijkt) heb je toen niet bedacht dat het kon gaan vriezen?

Das nou dom can mij :z

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:47

Vlak slepen. als de toplaag flink bevroren is kun je ze er gewoon op zetten
Minder kans op struikelen en misstappen omdat het vlak en hard is.
En omdat het een zandvlakte is wordt het niet glad!

HelenR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 18:48

HelenR schreef:
tagger schreef:
Tja.. ik denk dan altijd: toen je de beslissing nam om je paarden 24/7 in een rijbak te zetten (die me daarvoor helemaal niet geschikt lijkt) heb je toen niet bedacht dat het kon gaan vriezen?

Das nou dom van mij :z

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 18:49

nou als er echt grote plassen staan, zou ik dan niet durven hoor, das toch een ijsbaan

tagger

Re: Natte rijbak met vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:47

Ik bedoel: Als je paarden 24/7 in een rijbak zet, dan valt er toch niks recht te slepen?
Bovendien zal er in zo'n rijbak altijd water blijven staan. Er vormt zich een harde laag waar geen water meer door komt. Als het dan gaat vriezen, heb je harde hobbels en bevroren plassen.

Wij proberen altijd vlak voor een vorstperiode de bak nog een keer recht te leggen, en zout te strooien.
Dan heb je een vlakke "werkvloer", waarvan het bovenste laagje dooi is. Je kunt dan in ieder geval rijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 11:53

Als het mijn paarden zouden zijn, zou ik ze gewoon in de bak zetten en niet speciaal doen. Dit omdat ze iedere dag lang genoeg buiten komen en niet in het wilde weg gek gaan doen en omdat ze enorm goed oppassen hoe en waar ze hun voeten neerzetten.
Maar dit moet je inschatten bij je eigen paarden. Als je van die lompe ;) knollen hebt die in een stevige draf op een ijsplek durven afrennen, dan is het misschien niet zo slim. :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:03

nou als het bevroren is en niet vlak is het wel vragen om blessuren

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:06

Blessures krijgen paarden op de domste manieren. Ik ben gestopt met achter alles het gevaar te zoeken. Niet dat ik roekeloze risico's neem, maar je maakt jezelf gek door achter alles blessures te zoeken. Je moet je paarden ook inschatten. Het pensioenpaard dat hier staat zet ik idd niet buiten, dat is 1 pas en die staat kreupel.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:09

Als er vorst is gaat mijn pony op het weiland, ze kan het dan niet stuk lopen en daar staan bij ons dan bijna geen plassen, misschien valt dat te proberen. Het is misschien minder zacht de grond maar goed, dat is het ook als je paard in een bevroren bak staat zonder plassen.
Volgende keer geulen graven zodat er geen echte plassen in de bak komen te staan, neem aan dat het nu wel bevroren is namelijk :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:29

Ik snap niet dat mensen adviseren om zout te strooien in een bak waar paarden ook gewoon los lopen, dat is toch vragen om problemen met zandlikken ???

Voor een verwachtte vorstperiode gaan mijn paarden iets vroeger dan normaal naar binnen en dan hark ik de paddock vlak (met de hand ivm moeilijk bereikbaar voor tractor). De volgende dag moet dat meestal nog een keer ehrhaald worden en dan is de bodem-onderlaag hard genoeg om vlak te blijven en heeft zich een mooi losse bovenlaag gevormd.
Als het geen regenen/sneeuwen heb ik idd een probleem ;(
Meestal sluit ik dan één deel van de paddock af en houd ik die zoveel mogelijk sneeuwvrij zodat ook die vlak blijft.
Als hij echt té ongelijk is geworden krijgen ze overdag schoenen aan en gaan ze 's avonds iets eerder op stal.
Hopelijk voorkom ik daarmee HB/SB-problemen zoals ik in het verleden wel gehad heb.