Uitmest probleem!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:35

Meer naar buiten helpt niet zo heel veel met het probleem van TS.
Als je niet goed mest, dan maakt het niet uit of een paard 15 uur of 20 uur op stal staat.

TS moet iets veranderen in haar mesten, en in haar hoofd met hoe een stal er uit moet zien.

Amaris schreef:
Geef ze maar eens een paar keer een berg hooi en/of een emmer krachtvoer in de weide: dan willen ze er echt niet meer vanaf!

Dit is ook onzin, mijn paarden krijgen voer mee de wei in, maar na 5 uur staan ze te kijken en wachten tot ze naar binnen mogen.
En ja, dit is aangeleerd gedrag, want het paard weet dan die rond een bepaalde tijd naar binnen mag, maar voeren om je paard buiten te houden werkt echt niet.

NWDynamite

Re: Uitmest probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:38

en strokorrels dan?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:39

Megamutsj schreef:
Wat ik altijd doe is de drollen eruit en op de dag dat ik er een baal op mag gooien haal ik de pisplek weg. Daar stort ik een halve zak vlas in, ik trek de stal daarna recht en de overige halve zak strooi ik er weer overheen. Ik moet zeggen dat dit voor mij de ALLERBESTE manier is gezien ik er ook gewoon schijtziek van werd dat ze best smerig was en dat het gewoon hardstikke duur is om je paard er netjes bij te laten staan. Als ik kijk naar de stallen van stalgenoten is die van mij het schoont samen met de andere die het op dezelfde manier als mij doen.

Probeer dus niet zo vaak al de piesplekken eruit te halen maar beperk het naar 2 keer per week of om de 3 dagen. Zo kan de bodem goed potten maar blijft het wel schoon!

Misschien die piesplekken een keer laten liggen, en daar gewoon nieuw vals overheen gooien, wat je nu doet is echt zonde!
Ik laat ze liggen, en wat nu bij mij op de bodem ligt ligt er misschien al wel 2 jaar.
Ik haal de drollen uit de stal, haal oppervlakkig de natte plekken er uit, en trek dan het droge vals van de buitenkant naar binnen, leg de stal recht, en gooi daar vals overheen.

De stal van 3x3 die ik heb staat een fjord in, gebruik nu een half pak per week.
Pony gaat +/- 6 uur naar buiten.
De stal van 3x5 staat een paard van 1.80, daar gaat 1 pak per week in.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:40

Ik heb 1 paard staan wiens stal ik ook echt niet schoon kan houden. Dat is idd ook het paard dat het langste op stal staat, dus meer naar buiten is de enige echt werkende oplossing. De rest is dweilen met de kraan open. De ene dweil zal meer water opnemen dan de ander, maar de kraan zal blijven openstaan. Ik strooi iedere dag goed bij en 1 keer per week gaat alles eruit. Veel strooiselverbruik en dure zaak, maar ik wil geen vuile stal.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:41

Bij ons hebben ze een dikke laag stro, en wordt er gewoon elke dag een nieuwe laag overheen gedaan, volgens mij niet de mest uitgehaald ofzo. Eén keer in de week wordt de hele stal leeggehaald. (De paarden staan max. 2 à 3 uur buiten).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:42

Ook hier de paarden aan huis, stallen van 3 x 4, een merrie die netjes is op de stal en 1 ruin die er een boeltje van maakt als hij de kans krijgt.
Ik ben begonnen met 4 balen gehakseld koolzaadstro.
Om de 5 á 6 dagen gaat de natte plek er uit als deze door de laag heen begint te komen, het stro is dan ook rood gekleurd en neemt niet meer op, de oude laag die schoon en droog is laat ik liggen, deze wordt dan als onderlaag gebruikt, ik laat de stal dan 1 dag rusten als de laag nog dik genoeg is, hierdoor lopen ze de laag ook direct weer wat vast, dan de dag erna een nieuwe baal er bij in. Ik merk wel goed verschil als ik er direct een nieuwe baal bij in doe na het verwijderen van een natte plek of dat ik een dag wacht, het vast lopen van de onderlaag zorgt er voor dat de bovenlaag lekker los blijft waardoor ik de ballen mest er makkelijker uit haal als dat deze zich vermengt met de oudere onderlaag.
De ballen mest haal ik eruit als ik de paarden naar buiten doe en voor de nacht. 2x daags dus.
Tuurlijk is de kleur van het stro niet meer zo mooi licht als in het begin als ik m opstrooi maar de bovenlaag is nog wel droog en schoon en dat is het belangrijkste.
Wat voor bodem heb je in de stallen? Beton/tegels?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:45

Hoe smerig kan het zijn als je dagelijks uitmest? Ik denk echt dat je misschien wat minder perfectionistisch zou moeten worden...

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:46

HTM schreef:
Megamutsj schreef:
Wat ik altijd doe is de drollen eruit en op de dag dat ik er een baal op mag gooien haal ik de pisplek weg. Daar stort ik een halve zak vlas in, ik trek de stal daarna recht en de overige halve zak strooi ik er weer overheen. Ik moet zeggen dat dit voor mij de ALLERBESTE manier is gezien ik er ook gewoon schijtziek van werd dat ze best smerig was en dat het gewoon hardstikke duur is om je paard er netjes bij te laten staan. Als ik kijk naar de stallen van stalgenoten is die van mij het schoont samen met de andere die het op dezelfde manier als mij doen.

Probeer dus niet zo vaak al de piesplekken eruit te halen maar beperk het naar 2 keer per week of om de 3 dagen. Zo kan de bodem goed potten maar blijft het wel schoon!

Misschien die piesplekken een keer laten liggen, en daar gewoon nieuw vals overheen gooien, wat je nu doet is echt zonde!
Ik laat ze liggen, en wat nu bij mij op de bodem ligt ligt er misschien al wel 2 jaar.
Ik haal de drollen uit de stal, haal oppervlakkig de natte plekken er uit, en trek dan het droge vals van de buitenkant naar binnen, leg de stal recht, en gooi daar vals overheen.

De stal van 3x3 die ik heb staat een fjord in, gebruik nu een half pak per week.
Pony gaat +/- 6 uur naar buiten.
De stal van 3x5 staat een paard van 1.80, daar gaat 1 pak per week in.

Heeft geen nut bij mijn paard. Na 3 dagen zie je de pisplek al heel duidelijk liggen en is het vuurrood. Laat ik het langer liggen en gooi ik er schoon overheen dan gaat ze het gore vuurrode vermalen met het schone waardoor mijn stal nog smeriger word. De manier waarmee ik mest is de allerbeste manier voor mijn paard en mijn situatie. :)

Ohja, ik heb mijn stal in al geen 5 jaar volledig leeggehaald. Mijn bodem ligt dus al 5 jaar. Afgezien van de pisplek die ik er om de 3 dagen eruit haal maar dat is logisch.

Ohja, en mijn bodem is rond de 20/25 cm gok ik, dus een aardige koek.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:49

Megamutsj schreef:
Heeft geen nut bij mijn paard. Na 3 dagen zie je de pisplek al heel duidelijk liggen en is het vuurrood. Laat ik het langer liggen en gooi ik er schoon overheen dan gaat ze het gore vuurrode vermalen met het schone waardoor mijn stal nog smeriger word. De manier waarmee ik mest is de allerbeste manier voor mijn paard en mijn situatie. :)

Ohja, ik heb mijn stal in al geen 5 jaar volledig leeggehaald. Mijn bodem ligt dus al 5 jaar. Afgezien van de pisplek die ik er om de 3 dagen eruit haal maar dat is logisch.

Ow, dan ben ik wel heel blij met mijn paarden als ik het zo lees.
Maar als het voor jou het beste is, dan moet je het zeker zo doen, maar kun je dan niet beter wat van de kanten naar binnentrekken, en dat in het gat doen, en het nieuwe over de stal heen?

Lijkt mij zo zonde om een half pak in je stal te gooien wetend dat je het 3 dagen later er weer uit kan halen.. :(:)

xanax

Unni schreef:
Aan de snelheid kan het niet liggen, mijn zus moest 40 stallen in een half uur uitmesten op stage. :')

Huh ?

Das 45 seconden per stal ...

Geen idee hoe je dat klaar krijgt, maar denk dat je dan eerder drollen scheppen bedoelt, en niet het daadwerkelijke uitmesten :)

Denk dat je nog geen eens 40 boxen met uitschuifbare wanden met de bobcat op een half uur uit kan mesten ...

rommulus

Wat voor vloer heb je ?
Een gewone betonnen vloer kan het vocht ook niet weg en heb je dus ook sneller een smerige stal.

Je kan evt kiezen om er wat onder te leggen zodat het vocht niet blijft staan.
@ keer per jaar de hoge druk er door en het sheelt je al een hoop

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:50

Giolli schreef:
Je paard meer op het land doen. Zal die zelf ook een stuk gelukkiger mee zijn..
4 uur naar buiten klinkt lekker lang, maar dat betekend dat ze de overige 20 uur binnen staan...
Gooi ze toch naar buiten.... Voor het welzijn van je paarden! ;)

Edit: "Willen ze er wel graag weer vanaf" Onzin. Niet als je je paarden de keuze zou geven. Waarschijnlijk omdat ze eten krijgen of de nattigheid beu zijn.
Als je ze zelf zou laten kiezen doormiddel van een inloop stal... Grappig om te zien hoe weinig ze binnen staan. :)

Ben ik niet met je eens, mijn oude merrie had dit ook, ze wilde graag naar buiten, alleen na een aantal uren werd ze het echt beu.
Ze liep dan te ijsberen langs de heining, haalde je haar niet naar binnen dan ging ze draven, liet je haar doorgaan dan ging ze ook net zo lang door totdat het schuim er op stond. De ene keer was dat na 2 uurtjes buiten (samen met andere paarden op een mooie weide met meer dan genoeg gras/rust/water/schaduwplekken/schuilgelegenheid) en de andere keer was dat na 4 uurtjes. En nee ze kreeg echt niet apart eten omdat ze dan naar binnen wilde of ging. Dat kreeg ze pas bewust een poos later (hooi).
Ik merk nu hier dat de paarden soms ook bij het hek gaan hangen als ze lang buiten staan, dan houden ze alle bewegingen in huis in de gaten en als ze maar denken dat je er aan komt beginnen ze al te roepen.. Ga er niet altijd op in, hangt er vanaf hoe laat het is en wat ik te doen heb of nog wil doen.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:53

HTM schreef:
Ow, dan ben ik wel heel blij met mijn paarden als ik het zo lees.
Maar als het voor jou het beste is, dan moet je het zeker zo doen, maar kun je dan niet beter wat van de kanten naar binnentrekken, en dat in het gat doen, en het nieuwe over de stal heen?

Lijkt mij zo zonde om een half pak in je stal te gooien wetend dat je het 3 dagen later er weer uit kan halen.. :(:)

Haha ja, bij mij op stal kost een baal vlas 8 euro dus ik heb elke keer het gevoel van "en daar gaat weer 8 euro, heuhh!!"
En dat heb ik ook geprobeerd, het "schonere" vlas van de zijkanten naar het gat te halen maar dan heb ik op dag 2 al het idee dat ik de pis eruit moet halen en ik vind al dat ik belachelijk veel verbruik :+ Ze staat er wel netjes bij dat wel, maar poeh, ik merk echt dat het een merrie is...

Heb jij trouwens ook altijd problemen in de zomer? De vliegen vinden mijn bodem heerlijk om eitjes in te leggen en heb dan ook wel geregeld last van de maden door de warmte.. waardoor ik hem dus ook wat schoner hou als een ander in de zomer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:53

Rood betekend idd dat het vol is gezogen en niet meer opneemt. Dan is de enige optie idd verwijderen om stank te voorkomen en dat ze het door gaan roeren.
Het ene paard is de andere niet en dat merk je goed met mesten en daar moet je denk ik ook je manier van mesten op aanpassen.
Heb altijd geleerd dat als je er uit gaat scheppen dat je dat ook weer aan moet vullen om je dikte van je laag te behouden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:56

Het meest schone en makkelijke is een schuilstal/inloopstal met een flinke zandpaddock.
Plas zakt zo de grond in, en de drollen wip je er eens in de 1 a 2 dagen (hangt ervanaf hoeveel paarden op hoe groot oppervlak) uit met zo'n vlasschep. Makkelijker en sneller kan niet, het is ook nog eens erg licht werk en je hebt nooit meer mestvlekken op je paard.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:59

Mijn paarden staan ook op gehakseld stro, maar ze staan wel 12 uur per dag buiten dus dat scheelt. Wij mesten elke dag uit en dan haal ik als t nodig is ook de natte plek d'r uit. Bij t ene paard is dat elke dag bij t andere eens in de 3 dagen. Daarna schud ik alles los zodat t mooi kan drogen. Bij ons werkt dat echt ideaal! Heel soms haal ik de mest er nog uit tijdens de laatste voer beurt maar vaak is t niet nodig.

Ik heb trouwens hiervoor vlas gehad maar voor mij zit er echt geen verschil in vlas of gehakseld stro. Vind gehakseld stro alleen makkelijker luchtig opschudden.
Laatst bijgewerkt door koenlover op 10-01-13 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:59

Ik had precies het zelfde probleem als jou , ik ben overgegaan naar vlas. Werkt echt super goed ! Ik zou je dit willen aanraden. +:)+

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:02

Megamutsj schreef:
Haha ja, bij mij op stal kost een baal vlas 8 euro dus ik heb elke keer het gevoel van "en daar gaat weer 8 euro, heuhh!!"
En dat heb ik ook geprobeerd, het "schonere" vlas van de zijkanten naar het gat te halen maar dan heb ik op dag 2 al het idee dat ik de pis eruit moet halen en ik vind al dat ik belachelijk veel verbruik :+ Ze staat er wel netjes bij dat wel, maar poeh, ik merk echt dat het een merrie is...

Heb jij trouwens ook altijd problemen in de zomer? De vliegen vinden mijn bodem heerlijk om eitjes in te leggen en heb dan ook wel geregeld last van de maden door de warmte.. waardoor ik hem dus ook wat schoner hou als een ander in de zomer.

In de zomer staan ze bij ons 24/7 buiten, dus dan kom ik nooit in de stallen :)
Mest na de winter wel uit, zoals ik altijd uitmest en laat de rest gewoon lekker liggen voor het volgende jaar

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:06

kijk het principe pot stal is verre van geschikt voor alle paarden , de ammoniak blijft namelijk wel in je strooisel achter wat kan lijden tot rotstraal ( en dan hoeven je stallen niet eens nat te zijn)

ik zou gek worden als ik zo vaak zou mesten .. dat is niet vol te houden , ik heb viespeuken van paarden alleen hoe ik alleen het midden er standaard uit te halen en de losse drollen ( die dan weer verpakt zijn in het schone stro ( ik schud de drollen dus uit het schone stro ) om zo min mogelijk te verspillen

op natte plekken gooi ik vaak het veegsel dan oud stro er over heen dan schoon stro en niet te zuinig zijn met stro
vlas is bij mijn paard en in mijn ogen voor geen 1 paard geschikt ( is er zelf door gaan lucht zuigen! omdat hij voor zijn doen te weinig ruwvoer kreeg al dan niet in de vorm van hooi of stro
stro korrels kunnen de paarden dan weer wel eten en zou dan in mijn ogen beter zijn voor je paarden dan vlas ..

ik zou zeggen maak een opslag voor je stro en hooi ik neem aan dat je je hooi toch ook moet opslaan dus misschien iets er op verzinnen .

over het minimaal 4 uur buiten staan een dag deel buiten is echt gewenst .. ik kan me niet voorstellen dat er nog veel mensen zijn die zeggen mijn paard heeft aan 2 uur voldoende
de mijne gaat bijna altijd naar buiten behalve als het spek glad is en ik mijn benen bijna breek of het zoals tijden al dagen regent achter elkaar dan doe ik hem geen plezier.
maar ook krijg ik de mok niet onder controle

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:18

Plus dat de dampen bij een potstal ook vrij komen als je een onrustig paard hebt wat dan ook nog eens niet bevordelijk is voor de luchtwegen...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:31

megamutj ik ben dan ook wel super benieuwd wat jij je paarden voert kijk als ik mijn paarden veel slobber/pulp enz voer en kuil geef ja dan plassen ze veel meer is ook niet gek want je dient ze meer vocht toe..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:56

Percy schreef:
Ik haal elke dag de mest en de natte plekken er uit. Overgebleven stro verdeel ik over de bodem en daar overheen gaat vers stro. Dat vind ik goed te doen. Mijn paarden staan alleen heel wat langer buiten, van 10.00 tot 17.00 uur. Als de dagen straks langer worden blijven ze ook langer buiten.

Ik heb een oude trailer waar we stro en hooi in opslaan. Veel kunnen we ook niet opslaan maar daarom gaan we regelmatig bij halen.

Zo deed ik het ook bij mijn vorige stal en mijn paard stond toen ook niet altijd zolang buiten. Ik vond het prima gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:59

Giolli schreef:
Je paard meer op het land doen. Zal die zelf ook een stuk gelukkiger mee zijn..
4 uur naar buiten klinkt lekker lang, maar dat betekend dat ze de overige 20 uur binnen staan...
Gooi ze toch naar buiten.... Voor het welzijn van je paarden! ;)

Edit: "Willen ze er wel graag weer vanaf" Onzin. Niet als je je paarden de keuze zou geven. Waarschijnlijk omdat ze eten krijgen of de nattigheid beu zijn.
Als je ze zelf zou laten kiezen doormiddel van een inloop stal... Grappig om te zien hoe weinig ze binnen staan. :)

Sorry dit is echt niet zo, mijn paard wil in deze tijd van het jaar ook niet meer dan een uurtje of vier op het land. In de zomer wel natuurlijk.
De discussie hoeveel een paard naar buiten moet is nu niet aan de orde. Een stl is ook schoon te houden als een paard er langer in staat. Maar ik ben van mening dat je wel elke dag de natte plekken weg moet halen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:00

Als ze aan huis hebt, heb je de keuzevrijheid om ze meer naar buiten te doen....
Ik begrijp niet zo goed waarom ze dan maar zo kort naar buiten mogen? Heb je daar een reden voor?

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 16:02

Het is niet zozeer dat de stal heel nat wordt. Het gaat er vooral om dat het een hele koekerige laag wordt door de mest omdat ze alles door elkaar trappen. Ik denk dat we ook maar naar de 4 balen gaan zodat de laag gewoon dikker wordt.

@ meggiemeg: Dat 1 dag wachten met een baal zodat ze de onderlaag vast trappen gaan we proberen. Dan kan je de mest er inderdaad makkelijker uithalen denk ik. We hebben tegels in de stallen.
We gaan ze ook meer naar buiten zetten.

Ze gaan 's ochtends aan het werk. En om 1 uur eten ze en daarna gaan ze naar buiten. Als ze 's middags aan het werk moeten dan staan ze 's ochtends buiten. Als ze een vrije dag hebben gaan ze wel langer naar buiten.
Laatst bijgewerkt door Unni op 10-01-13 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt