kromme berekening stalgeld...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:56

Alani schreef:
Zwetsloot schreef:
Waarom vergeet iedereen altijd te kijken naar:
Stoomrekening (voor een pony gebruik je net zoveel licht als voor een groot paard)
Aflossing, rente accommodatie, verzekeringen, onroerend goed belasting, weideonderhoud enz enz.
stalinrichting, voerbak, drinkbak, kruiwagens, mestvorken en bezems enz. enz. Arbeid (voeren, zorgen dat er stro,hooi en brok is, onderhoud, reparaties).
er zijn meer kosten dan alleen stro, brok en hooi.
De prijzen die ik hier langs zie komen zouden wij het echt niet voor kunnen doen en dan zijn wij hier in de regio nog 1 van de goedkoopste!
Veel mensen rekenen uit wat een baal hooi en stro kost, beetje brok erbij en vergeten de rest!
Voor kleine pony's moeten vaak weer andere aanpassingen gedaan worden (lage drinkbak, ander hekwerk enz. enz.) er komt zo veel meer bij kijken dan een beetje stro en voer.

Absoluut met je eens. Als ik mn hypotheek in de prijzen moet verwerken dan ........
De enige posten die een pensiongast kan bedenken is ruwvoer, strooisel en brok. Daarmee koop je geen accomodatie waar je paarden kan houden!!

Waar zit hier de like knop?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:50

Ulfeino schreef:
Ik heb zelf een shet en een paard en die shet van ons die eet praktisch niets en drinkt praktisch niets, poept en plast dus ook heel weinig en kost weinig stro, mijn paard eet en drinkt heel veel, vindt haar stro in de box ook nog wel lekker en kost in onderhoud wel 10 keer meer dan mijn shet.Daarnaast gebeurd er met de rijbak niets als we er met onze shet in zijn (stappen, draven, galopperen, longeren etc.) als ik met mijn paard erin rij moet er toch regelmatig gesleept worden, helemaal als er ook nog gesprongen wordt, het gebruik van evt. de bak door jou pony's levert voor de eigenaar ook totaal geen overlast of werk.

Ik vind een shet lastiger uitmesten. Die kleine drollen vallen zo door je mestvork heen. Om dan nog maar te zwijgen van vuile shetten die overal en nergens hun behoefte doen en alles lekker door elkaar ploeteren. Shetten kunnen niet aan de automatische drinkbak dus die moet een aparte emmer in de hoek kregen die twee keer per dag handmatig bijgevuld moet worden (extra arbeid). Eten moet in een aparte, lage emmer gegeven worden omdat ze niet aan de voerbak kunnen. Deze bak moet er na de maaltijd weer uitgehaald worden (extra arbeid).
Shetten krijgen ook een dik bed en veel hooi om te knabbelen, ik snap niet waar mensen vandaan halen dat dit de grote besparingskosten zijn. Het verbruik zal misschien iets lager liggen, maar niet zo dat je het uitdrukkelijk in de portemonnee voelt.
Waarom zou een piste die gebruikt wordt door enkel pony's niet gesleept moeten worden. Houden pony's dan van een zware, stoffige bodem met kuilen? Juist voor die kleine shetjes moet de bodem heel verend gehouden worden. Een paard dendert makkelijk door een kogeldiepe bodem als het moet, bij een shetje komt het zand dan al tot halverwege het been.
En wat verder al gezegd wordt, je maakt gewoon gebruik van faciliteiten die anderen ook gebruiken: licht, elektriciteit, ruimte van de stal, kruiwagens,....

PowerReiner

Re: kromme berekening stalgeld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:55

Qua prijzen vind ik het echt niet onredelijk. Jouw C pony staat in dezelfde box als een paard van 1.80. Hij eet als het goed is wel minder maar dit zijn vaak vaste prijzen.
Bij ons kost de stalling 300,- per maand, of je nou een kleine pony, of een paard hebt.
Prijs je rijk dus met de lage kosten per maand, en dat er überhaupt onderscheid wordt gemaakt.

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:08

Redbull1 schreef:
Hallo allemaal..

Ik heb een misschien een rare vraag...omtrent wel of niet teveel betalen stalgeld.

Wij staan op een kleine stal met circa 11 paardjes..
Voor een groot paard moet 140 euro stalgeld betaald worden.
Ik heb een c-pony en een shetje..
Voor de c betaal ik 120 per maand en voor de shet 50 euro.

Maar een c staat toch niet in verhouding met een paard van 1.80?

Voor dat geld hebben we een stal waar allebei mijn pony's in staan,een paddock,in de zomer 24/7 weidegang en in de winter mogen ze overdag in de paddock.
Ze worden 2 x per dag gevoerd en krijgen 2 plakjes stro per dag.
Normaal hebben we een rijbak,maar daar kunnen we al 10 maanden geen gebruik van maken.

Nu is mijn vraag of jullie de prijzen van 140 voor een groot paard en 120 voor een c-pony in verhouding staan.

Alvast bedankt..groetjes

Ja dat staan ze.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:34

waar ik sta staan een tinker en een shet samen in 1 box [ 250 x 500 cm ] en betaald 300 p/m all-in
dat houd in buiten zetten,weer binnen zetten om te eten, daarna weer naar buiten , na 2.5 uur weer naar binnen om te eten
4x voordroog 2x krachtvoer[ meusli, peen ] elke voerbeurt de drollen eruit en elke dag schone stal
die van hun gaat zowat elke dag helemaal leeg en 2 plakken stro erin van een grote baal, staan dik in het stro

ik betaal 230 voor dezelfde stal [ ietsje smaller 240 x 500 cm]

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:45

prijzen vind ik niet raar....waar ik wel problemen mee zou hebben is dat er maar 2x per dag gevoerd wordt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:39

Ik betaalde met m'n vorig pony (ook een C) net zoveel als een stalgenoot met haar paardje van 1.80.
Raar? Nee!
Bij ons op stal betaald iedereen evenveel (behalve een shet is anders) en mijn pony stond in de 1 na grootste box op stal.
Nu heb ik een merrie van 1.48 en die staat daar nu in.

Nu staan wij niet duur, nl 160,- p/mnd.