Voordroog minder stoffig dan hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Voordroog minder stoffig dan hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:51

Ik heb geen idee,is ook mijn eerste keer zelf inkopen geweest.

Zoals ik al zei, buitenluiken zijn nu open.
en dus natgemaakt hooi.
Hij hoeste vandaag paar keer tijdens/na het rijden, gisteren een keer met opzadelen en rijden, daarvoor weer 2 dagen helemaal niet gehoord.
Het is beetje op en af..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:54

Anoniem schreef:
Nee,is geen zand of aarde volgens mij,althans er vallen geen kluitjes af..
Als ik schud dan is er een wolkje...
het zit wel redelijk strak in de touwtjes ja...daarom dacht ik misschien,het ligt er nu natuurlijk al een aantal maanden dus wordt het steeds stoffiger?

Fijn wel dat mensen meedenken ik vind het lastig en vervelend..
iig vanavond dus begonnen met natmaken.

Ik heb dat ook hoor, je koopt mooi hooi uit de grote bult en dan is het prachtig, maar zodra je het in kleinere hoeveelheden in de stal legt, gaat de kwaliteit toch snel achteruit. ik heb het idee dat het hooi dan vocht aan trekt en reageert op de lucht en daardoor toch stoffig of muffer wordt.

Ik krijg van boeren ook altijd de tip om hooi in een zo groot mogelijke bult te bewaren, dus niet meerdere kleine stapeltjes, maar echt alles zo strak mogelijk bij elkaar in zo hoog, en vierkant mogelijke bult. Liefst met stro er onder en los hooi of stro eroverheen zodat daar het vocht in trekt en de zuurstof op werkt, en niet direct op de pakjes. Als je dan het losse hooi of stro weghaalt (wat dan vaak stoffig is geworden) dan zien de pakjes er onder er wel goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:23

Nou, hooi natgemaakt maar helaas.
Nog hoest.

morgen komt de dierenarts.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:46

@darkchrystal : als dat hoestje er eenmaal is dan is het ook niet 1-2-3 weer weg.
Persoonlijk zou ik afraden om in de weer te gaan met Ventipulmin. Vaak werkt dit ook maar zolang je het geeft en het is erg slecht voor de maag/darmen.
Mijn merrie heeft laatst erg veel baat gehad bij een pufje (voor mensen) en een inhaler
Afbeelding

Deze is speciaal voor paarden, maar bij de drogist hebben ze iets dergelijks wat minder dan de helft kost voor mensen :)
Overigens had ik heb gewoon van mijn DA te leen.

Dit medicijn komt direkt op de plaats waar het moet zijn (de longen) en doet daar zijn werk onder bijwerkingen in de rest van het lichaam.

Bovengenoemd model lijkt precies op wat er gewon bij de apotheek voor mensen te koop is, maar wel veeh leuker geprijst :D
http://havermarkt.mypharma.be/nl/Produc ... 0BOYZ.aspx
Je DA kan een recept voor je schrijven wat je dan bij de apotheek kunt afhalen.

Verder blijft het natuurlijk van belang dat het dier zo stofloos mogelijk gehouden wordt qua hooi en bedding.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 14-01-13 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:56

Zoiets moest onze tinker eigenlijk ook. Na twee weken zijn we voor onze veiligheid ermee gestopt. Het werd er stervensagressief van als hij het masker maar zag. Zelfs het geleende volledige masker van Emmeloord mocht niet baten.

Balen dat ze nog hoest trouwens, hoe lang heb je nu natgemaakt? Hopelijk valt het mee is is van stro af en nat hooi afdoende.

Als je trouwens op zoek moet naar zo n masker van de da, ik kan even zoeken of ik die van ons nog heb liggen hier. Is alles bij elkaar 3 keer gebruikt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:58

Tja het is natuurlijk afhankelijk van hoe het dier er op reageerd. Mijn merrie kon ik zelfs zonder halster het ding op de neus zetten en terwijl ze inademde haar andere neusgat dichtknijpen :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:15

Fijn dat je merrie er zo kalm onder doetm dat schijnt ook een redelijk normale reactie te zijn op de pufjes trouwens.

In Emmeloord de eerste pufjes gingen nog, de dagen erna werd het al moeilijker. Na twee weken op controle hebben ze daar ook na een aantal pogingen gezegd stoppen veel te gevaarlijk zo. Hij steigerde en probeerde ons echt te slopen omdat hij het gevoel in zijn neus niet accepteerde. Niets voor hem om zo heftig te reageren. Dan maar weer over op ventipulmin en prednison tot de klachten overwaren. Nu krijgt hij 2 prikken voreen en 5 dagen ventipulmin als hij weer last krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:37

Ik heb zijn hooi nu ruim een week nat gemaakt.

Het is geen erge hoest, hij hoest niet veel,niet vaak,maar ik vind hoest gewoon een reden voor een veearts.
De andere pony op stal hoest wel meer dus wellicht heeft die hem wat 'aangestoken' ofzo.
ik hoor morgen wel even wat de veearts aanraadt en als hij van stro afmoet ga ik dat natuurlijk regelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:53

@darkchrystal : de hoestjes veroorzaakt door stoffig/schimmelig hooi worden niet 'aangestoken' door een buurpaard. De oorzaak komt van het stof/schimmel uit hooi of bedding.
Maar als buurpaard hetzelfde hooi te eten krijgt en op dezelfde bedding staat is het logisch dat die ook hoest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:56

Die hoest al jaren schijnt het,ook op andere bedekking en ander hooi.
Daarom de dierenarts,ik wil zeker weten wat de oorzaak is.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:02

Hoi, ik heb de ervaring met mijn paard, dat bij hem het natmaken van hooi niet hielp, ventipulmin hielp zolang ik het gaf..eigenlijk niet dus, het enige wat bij mij helpt is om hem op voordroog te zetten, heb het geprobeerd om na en aantal maandn hoestvrij te zijn geweest weer hooi erbij te mengen maar begon na twee dagen weer te kuchen.
Bij mij was het gelijk duidelijk, na veel hoesten vanuit zijn hoeven ongeveer, op voordroog gezet en na twee dagen geen kuchje meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:03

Ik wil voordroog nog wel proberen, mits het echt héél droog is want te nat=diarree.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:11

Die van mij kunnen ook niet tegen voordroog, al is het nog zo droog. Het is gewon een ander fermentatieproces en daar kunnen ze niet tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:18

Hoe week jij??

Ik doe nu het nachtnet(slowfeeder)op een speciekuip,en dan de slang eroverheen(met sproeikop).
het 'avondhooi' krijgt hij los in de stal,dat spuit ik in de stal wat nat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 08:59

Ik stoom :)

Ik heb een grote kliko, daarin zit halverwege een bak met gaatjes. Ik maak het hooi goed los en dan gaan er 3 plakjes in (of 2 dikke) en gooi daar een grote kan kokend water over (er kan 1,7 liter in mijn waterkoker). Deksel dicht en 15 minuten laten trekken. Hierna direkt voeren.
Ze vinden het heerlijk en je vind zeer weinig water terug onderin de kliko (een kopje of zo).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:37

Oh wauw dat is een mooi systeem zeg!!!
Ik heb wel zo'n flextub waar ik vanaf nu gaten in ga maken, daar wil ik dan losgeschud hooi indoen,natmaken en dan uitlekken in speciekuip.
Maar die kliko klinkt nog handiger..

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:56

Dubbeldun, wat goed bedacht! Ik voer in de winter voordroog, doen ze het prima op, maar is zomer staan ze veel buiten en voer ik dus te weinig om kuil te kunnen voeren. Hoe heb jij de kuip in de kliko vastgemaakt? Of blijft ie zelf hangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:57

En kan je op een goede manier aan de kliko komen??
En kan je ook al uren voor het voeren gaan stomen, of wordt het dan weer opnieuw droog?

Dus bijvoorbeeld om 1700 al de portie voor 2200 stomen?

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:01

Ik heb 2 slowfeeders gemaakt van containers, die ik bij de gemeente heb gevraagd, toen ze werden ingezameld omdat men op ander systeem overgingen. Ze staan ook op marktplaats voor 25 euro

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:57

@elbee: die grote lage tubtrugs passen precies klem in de kliko. Je kunt ze goed aanduwen omdat ze zo flexibel zijn.
Het is even googlen waar ze het voordeligst zijn. Ik heb er ooit 15 euro per stuk voor betaald.

@darkchrystal : nee je kunt niet 5 uur van te voren het hooi laten stomen, dan is het effect nl weg.
Dan hou je gewoon nat hooi over en met erge vrieskou loop je dan de kans op bevroren hooi.
Overigens wordt het met stomen niet zo nat als met gewoon begieten en gebruik je ook het (stomende) water beter.
Als de kliko binnen staat (in een schuur oid) zou je het kunnen proberen hem van te voren klaar te stomen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:58

Ik heb geen tijd om 3x daags te stomen of weken...heb geen paard aan huis helaas.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:03

Ik heb een jaar voordroog van eigen land gehad, echt super spul (wel een paar balen die slecht waren, die hadden in de schaduwkant gelegen). Weinig suiker en het was bijna net zo droog als hooi, maar met een stuk minder stof. Het mooiste was dat er heeeeeeel weinig suiker in zat, dat was voor die van mij het belangrijkste. Diarree hebben ze niet gehad. Alleen het nadeel is dat je er niet in kunt kijken, je weet pas welke kwaliteit je hebt als de pak open is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:30

En als je een slecht pak hebt zit je met het probleem 'waar laat je het' ??
Een paar slechte plakjes gaan gewoon de kliko in, maar een heel pak kuil ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:34

Ik vind hooi ook gewoon een fijner product dan voordroog.
Mijn pony doet het verder namelijk echt heel goed op, sinds hij op goed hooi staat is hij eindelijk aangekomen en heeft mooie vaste mest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:35

Dat is idd een nadeel, we hebben hem in de afvalcontainer gestopt.