aardappelschillen etc.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 01:03

amado7 schreef:
aardappels zijn giftig voor paarden. Heb ze erg lang gevoerd, maar sinds ik weet dat ze giftig zijn ( half jaar), niet meer gevoerd. Sla etc krijgen ze wel.!

Zo giftig dat ze nu nog leven :o ?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 07:50

ShauniBef schreef:
[naam] schreef:
aardappels zijn giftig voor paarden. Heb ze erg lang gevoerd, maar sinds ik weet dat ze giftig zijn ( half jaar), niet meer gevoerd. Sla etc krijgen ze wel.!

Zo giftig dat ze nu nog leven :o ?

ik hoorde dat ze giftig waren, en toen ben ik dus gestopt, maar het valt echt wel mee. Anders waren ze nu dood geweest :')
Dankje papagroom!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:33

Haha, ja, zo giftig waren ze dus ook weer niet.
Maar je kunt ook jacobskruiskruid voeren, gaan ze ook niet direct dood, het wordt wel opgeslagen dus gif hoeft niet direct zichbaar te zijn natuurlijk.
Mijn jack russel at wel eens een rauw aardappelschilletje maar daar kreeg ze erge jeuk van.

alleirbag

Re: aardappelschillen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:23

Hier ook veel interesse! Ik wil mijn Shetlander van 1.00 graag ons groenafval voeren, omdat ie dat zo lekker vind. Hij krijgt tot nu toe van alles, restjes sla, loof, al het groenafsnijdsel eigenlijk. Nu heb ik van een kilo aardappelen een 400 gram schillen over. Dat wil ik graag morgen geven. Maar is het nu scadelijk of niet? En dan graag onderbouwd. :-) Mensen kunnen het immers ook eten (aardappeltjes in de schil uit de oven bijvoorbeeld), dus misschien moet ik het eerst koken? Is dat een optie?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:04

Ik verbaas me dat je van een kilo aardappelen 400 gram schillen hebt, je schilt dan wel erg dik en hebt vast erg weinig aardappel over :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 17:06

TamaradB schreef:
Hier ook veel interesse! Ik wil mijn Shetlander van 1.00 graag ons groenafval voeren, omdat ie dat zo lekker vind. Hij krijgt tot nu toe van alles, restjes sla, loof, al het groenafsnijdsel eigenlijk. Nu heb ik van een kilo aardappelen een 400 gram schillen over. Dat wil ik graag morgen geven. Maar is het nu scadelijk of niet? En dan graag onderbouwd. :-) Mensen kunnen het immers ook eten (aardappeltjes in de schil uit de oven bijvoorbeeld), dus misschien moet ik het eerst koken? Is dat een optie?

Zie een eerdere post van mij...

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:32

max66 schreef:
Ik verbaas me dat je van een kilo aardappelen 400 gram schillen hebt, je schilt dan wel erg dik en hebt vast erg weinig aardappel over :D

Klopt :-) Ik ben een pietlut en alle lelijke stukje moeten eruit ! :-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:40

aardappelschillen zullen niet giftig zijn maar het poeder wat ze er op gooien tegen het uitspruiten wel.
Bij mij krijgen ze geen groentenafval.Ik heb een keer wat bloemkool gegeven mijn paard heeft een week vreselijke stinkende scheten gelaten.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:40

Aardappelen behoren, net als tomaten, paprika's enz tot de nachtschaden. Hiervan is het loof inderdaad zeer giftig, maar de vrucht dus niet.
Aardappelschillen bevatten alleen vaak nogal wat zand. De aardappel zelf is trouwens erg basisch, wat weer goed is voor paarden met maag(zuur)problemen!
Aldus de alternatieveling.