Handige poetstips

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:40

Rianneuhh schreef:
het haarserum van de action voor in de manen en staart werkt trouwens ook super! Geen klitten meer :)

Jaaa!! Allemaal aanschaffen!! Werkt echt perfect, geen klitten meer in de manen of staart, en een super mooie glans.

YamaSaki

Re: Handige poetstips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:44

Dat helpt alleen dan weer niet om die modder weg te krijgen :+

xSallieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:07

vooral lastig als de modder op het hoofd zit, kan je niet met eeenharde borstel overheen, :P

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:23

Ik lees een hoop handige tips, ik houd dit topic in de gaten!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:38

Voorheen hadden ze bij de Neckermann (kon je meebestellen op[ de knex) van die grote micro vezels handoeken.
Hiervan gebruik ik er dus ook eentje voor bij paardlief. Zijn een stuk groter dan de gewone micro vezel doekjes maar je hebt je paardje zo droog!

Voor erge klitten in staart en manen ben ik meer fan van Cowboy Magic. Dot erin en je haald ze de klitten er met je vingers uit. En dat krijg je met die van Hergon van de Action niet voor elkaar.
Maar wat ook helpt is na het wassen de staart even in een emmer met biotex te hangen (niet de staartwortel). Dit hoef je dus niet na te spoelen. Werkt tevens gelijk verzachtend. Tip van een bevriende fokker, die doet dit vaak met wedstrijden en shows.

Hoevenvet droogt de hoeven eigenlijk uit. Of je moet de hoeven eerst een tijdje weken in een emmer en dan pas invetten. Maar wat de hoef niet afsluit, is azijn vermengen met bv zonnebloemolie.

Wil je de staart en manen witter laten lijken op wedstrijd? Strooi er maar een klein beetje talkpoeder in.

Tijdens de rui van de winter naar de zomer vacht vind ik de Furminator toch wel de uitvinding. Alleen heb ik zelf een miep van een paard die het dus echt helemaal niets vind (vroeger slechte ervaringen gehad op geboed van borstelen). Maar nu vind ze een rosborstel ook een drama.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:16

kiki1976 schreef:
..

Hoevenvet droogt de hoeven eigenlijk uit. Of je moet de hoeven eerst een tijdje weken in een emmer en dan pas invetten. Maar wat de hoef niet afsluit, is azijn vermengen met bv zonnebloemolie.

..

Ja dat adviseerde mijn hoefsmit ook. Veel goedkoper dan echt hoefvet en beter voor de droge hoeven!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:26

Dispar_Vulgo schreef:
kiki1976 schreef:
..

..

Ja dat adviseerde mijn hoefsmit ook. Veel goedkoper dan echt hoefvet en beter voor de droge hoeven!

Klopt ook echt.
Nu heeft mijn paardje er met de zomer totaal geen last van gelukkig, maar die van een stalgenootje wel. Die was altijd aan het weken en het doen en sinds ze deze tip kreeg.... Helemaal super!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:18

xSallieee schreef:
vooral lastig als de modder op het hoofd zit, kan je niet met eeenharde borstel overheen, :P

Kan wel hoor haha nu in de wintervacht al helemaal!
Je moet gewoon zachtjes de harde borstel gebruiken.
Bij de benen gebruik k die ook gewoon :)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:41

petitparis schreef:
voor modder plekken een rubberen rosborstel voor kortharige paarden en een hard plastic roskam voor diegenen met een dik wintervachtje.

babydoekjes voor het laatste stof eraf te halen, ook voor rond de ogen en de neus.

Wat bedoelen jullie met een plastc roskam ?
Een rosborstel op een wintervachtje is dus beter van niet ?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:30

Werkt cowboy magic ook voor een echte vuile staart? Paardje heeft chronische diarree die we tot nu toe nog niet hebben kunnen verhelpen... Om het ook maar een beetje door te kunnen kammen moet ik het eerst weken en spoelen met water en dit is vrij tijdrovend ^^

Moet dus iets zijn wat geen uren duurt en het liefst ook geschikt is voor dagelijks gebruik, misschien dat ik dan ooit nog een wit staartje te zien krijg!

Zijn er verder nog tips voor lange shetlander vachten die vol met modder zitten? :')

Mijn tip is nog groene zeep, werkt echt super om de staart manen en vroeger bij mijn haf de voetjes weer helemaal perfect wit te krijgen! Verder gebruik ik zelf nog een mensen haar borstel met tussen de harde pinnen van die zachte haartjes, werkt altijd super en je trekt er maar heel weinig haar uit :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:20

Voor een witte staart kan je het beste een emmer water met groene biotex gebruiken. Daarna beetje Cowboy Magic erin, en dan de hele winter in een vlecht laten zitten.
Ik vlecht mijn pony haar staart 1 á 2x in de week opnieuw in en hij blijft gewoon schoon en wit, heerlijk! Ook heb ik ruim een maand geleden cowboy magic erin gedaan, maar de staart is nog steeds zacht ervan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:19

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:21

even een microvezel doek halen dus!

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:30

Je hebt ook zo'n spray, equiskin (geloof ik), IDEAAL! Sprayt het waar dan ook op, kan ook in de staart en manen, laat het even intrekken, borstel er over heen en afnemen met een doekje, helemaal schoon!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 19:44

Enige pluspunt van de vorst is dat mijn paardje nu iig schoon blijft :) de grond is nu toch echt een beetje te hard om even lekker te rollen......

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:52

inderdaad Sjira,
Mijn bijna witte paard is opvallend wit :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:22

friesiszwart schreef:
graag een tip hoe je enorme klitten uit de staart kan halen.
(geen heksenklit oid) maar soort vervilting. Heb meerdere paarden maar bij een van hen (zelfde ras en altijd hetzelfde paard) bijna wekelijks en dan ben ik echt een uur bezig om de staart toonbaar te maken terwijl ik bij de andere paarden alleen wat strootjes of hooguit een keer een borstel hoeft te gebruiken.
Wie weet de oplossing hiervoor?

Kan je nadat je het gewassen en goed in de conditioner hebt niet in een vlecht doen?
Dat je die alleen met het werken er even uithaalt, en dan er weer in.

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:47

Heeft er iemand nog een goede tip om de manen echt mooi glanzend te krijgen?

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:14

hoe snel m'n paard schoon:

! Speciale! borstel bevestigen aan de stofzuiger en je hebt zo schoon! :)
Doet de buurvrouw van mijn oma bij haar paarden.
Super handig als je ze snel schoon wil hebben

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:59

Als je modder van het hoofd af wilt halen kan je ook gewoon een washandje nat maken met warm water en dan er overheen gaan. Vind je paard nog lekker ook :) Daarna nog met een zachte/glansborstel er overheen en klaar is Kees.

De staart en manen van mijn Haffie was ik met zilvershampoo, daaran is het spierwit. Soms hang in de staart ook in de biotexndat bleekt uit en daarna in het zonnetje en dan geeft ze licht := Jaja, ik hou van wit en schoon.

Haar hoeven maak ik eerst nat en dan doe ik met een kwastje op de kroonraad Laurierzalf, dit werkt echt perfect tegen drogen hoeven. :))

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:05

Goede tips maar hoe krijg je van dat hengstigheid plas van de achterbenen af heeft deze namenlijk erg veel en om het nou elke x te gaan wassen..

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:10

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:26

NaomiJouke schreef:
Goede tips maar hoe krijg je van dat hengstigheid plas van de achterbenen af heeft deze namenlijk erg veel en om het nou elke x te gaan wassen..

Dat doe ik ook gewoon met een vochtig washandje met warm water. Zo heb je verder geen water nodig en ik vind dat je paard met water/vochtig doekje toch het beste schoon krijgt ivm de hygiëne :j

Misschien lukt het je ook wel met een harde borstel voorzichtig over de benen wrijven. Ik denk dat het er dan ook wel goed af gaat, wat heb je allemaal al geprobeerd? Heb je nog tips voor me? :j

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:20

nikkilommers schreef:
NaomiJouke schreef:

Dat doe ik ook gewoon met een vochtig washandje met warm water. Zo heb je verder geen water nodig en ik vind dat je paard met water/vochtig doekje toch het beste schoon krijgt ivm de hygiëne :j

Misschien lukt het je ook wel met een harde borstel voorzichtig over de benen wrijven. Ik denk dat het er dan ook wel goed af gaat, wat heb je allemaal al geprobeerd? Heb je nog tips voor me? :j

harde borstel/roskam eigenlijk zowat alle borstels maar het zit hoe zeg je dat echt helemaal erin alleen met een harde straal en een harde borstel heel hard wrijven dan gaat het eraf, daarom dacht ik nou miss. hebben jullie een handigere tip ;)

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:48

Ik gebruik voor het poetsen van die grijze poetsblokjes. Ze zijn vierkant, kan zo snel even niet op de naam komen. Maar dat verwijderd het vuil ontzettend goed!