Veulen stallen, waar en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:18

eefjuh20 schreef:
Mijn pony veulen staat in een wei met 6 shetlanders en 1 groot paard die de boel opvoed.Hij vermaakt zich hier prima en heedt genoeg te spelen..ook al staan er geen andere veulens bij.Ik heb hiervoor gekozen omdat ik mijn veulen ook dichtbij huis wilde houden.Zo kan ik hem goed in de gaten houden en hem zelf bijvoeren.

Dus ik snap je keus wel om je veulen dichtbij op de wei te zetten..je moet doen waar jij en je veulen zich prettig bij voelen.

Ik voel me het beste bij mijn eigen wei, maar ik wil het beste voor mijn dier. De wei met merrie zou voor mij ideaal zijn, dan kan ik elke dag met haar wandelen en staat ze mi goed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:19

En een hele andere plek zoeken? Waar wel wat meer mogenlijk is of waar wat meer paarden staan.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:20

TeckTonie schreef:
Ik voel me het beste bij mijn eigen wei, maar ik wil het beste voor mijn dier. De wei met merrie zou voor mij ideaal zijn, dan kan ik elke dag met haar wandelen en staat ze mi goed.

Dan doe je dat toch?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:21

Vilar schreef:
TeckTonie schreef:
De dichtstbijzijnde opfok is eerder een stuk grond met daarop merries tussen de 0 en de 3. Er staat 1 ruin op (dat oude wedstrijdpaard) en hij voedt de veulens op. In de zin van: ze luisteren naar hem, hij is de baas en berispt hen waar nodig. Ze kunnen echter niet schuilen, en er zijn droge plekken gemaakt (bergen) waar ze regelmatig kunnen opstaan. Een verdere opfok zou ik nog eens moeten informeren.

Dan zou dit mijn keuze zijn van de 3 opties.
Leeftijdgenootjes en ietsjes oudere paardjes, en een volwassen paard. Prima toch? Die droge plekken zijn wel belangrijk, omdat veulens/jonge paarden veel liggen.

Op de berg kan ze niet gaan liggen. Ook staan er vele paarden op dat stukje, als er een nieuwe bijkomt staat die 3 dagen apart en durft die niet te drinken en eten. Dat is voor mij het enige probleem. Die groep noemen we bij ons op stal (van wie de opfok is) niet voor niets de criminelen. De paarden lopen vaak Door de draad en er is voor de moment toch geen plek (moet ik nog eens navragen). Ik heb maar bang dat ze Door de draad gaat of dagen niet mag eten van de anderen.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:23

Cowgirl schreef:
En een hele andere plek zoeken? Waar wel wat meer mogenlijk is of waar wat meer paarden staan.

Dan kan ik maar 1x per week gaan of minder. De 'dichte' opfok is al 12 km verderop, daar komt geen bus dus moet ik een uur fietsen. Een andere opfok zou ik moeten gaan zoeken. Waar ik ook nog aan dacht is mensen zoeken die veel fokken en daar ze bijzetten. Bij haar eigenaars nu staat ze ook zonder leeftijdsgenootjes. Ik twijfel enorm.

Mungbean

Re: Veulen stallen, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:41

Als het je niet uitmaakt dat het veulen niet echt samen kan spelen (volwassen merries zijn spelen en treiteren erg snel zat) dan zou ik hem op je eigen wei zetten.
Ik zou zelf liever een wat gezelliger groepje zoeken en de 4 jarige in gezelschap van je oude paard zetten.
Het hoeft echt geen opfok te zijn, maar 1 merrie erbij is gewoon niet ideaal.
Een echte band krijg je toch pas als je er echt wat mee gaat doen. Ik heb een prima band met mijn dier en die zag ik ook maar 1x per maand.
12 km is ook niet erg ver lijkt mij, dat fietste ik vroeger dagelijks naar school (en terug).

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:46

Ik denk dat jouw keuze eigenlijk al gemaakt is dus, wat kom je dan nog op bokt vragen ???

Als je wil dat jouw veulen netjes en vrolijk kan opgroeien, moet je aan een paar basisbehoeften voldoen, en m.i. moet je daar éérst aan denken alvorens je een veulen gaat kopen.
Maar goed, je veulen is er, zet hem dan tenminste met één leeftijdsgenootje, hebben veulens echt nodig, zag afgelopen zomer ook zo een veulen echt heel zielig en alleen staan, met een groot/volwassen paardje erbij dat er geeneens naar omkeek, leuk opgroeien is dat hé, arme veulens zijn dat m.i. ze verdienen beter, hebben ook niet gevraagd van bij hun eigenaars, die niet beter (willen) weten dan ze alleen of met één volwassen paard zetten.

Veulens horen met minstens 1 leeftijdgenootje, zelfde leeftijd of max 1 jaar groter of in een gemengde kudde (zoals bij ons) dan krijg je later zeer evenwichtige, sociale en netjes opgevoede paarden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:48

Waarom wil je een veulen als je deze niet eens de perfecte omgeving kan bieden om op te groeien...?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:49

opvoeden zal je zelf moeten doen...dat doet de kudde niet voor je hoor ;)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:53

inderdaad, opvoeden doe je zelf, maar, gezond opgroeien en af en toe een "standje" krijgen lukt in de kudde ook wel zé ;-) basisopvoeding/veulen-abc, met name, een beetje in de hand zijn, braaf bij de smid en dierenarts, voetjes tillen, poetsbeurt, kan de baas het veulen wel leren !

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:54

Van het opgroeien in een gemengde kudde krijg je een evenwichtig paard. Opvoeden kan je de eerste jaren beter overlaten aan soortgenoten.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:55

Veulens hebben leeftijdsgenoten nodig om te spelen en rangorde gedrag te leren. Dat werkt bij paarden precies zoals bij andere dieren (honden/katten).
Bij een volwassen paard is je veulen altijd de ondergeschikte, maar in een kudde leeftijdsgenoten niet. Heel belangrijk voor jonge paarden dus om op die manier op te groeien.

Heb zelf inmiddels 3 keer een veulen in de opfok gehad en zou het zo weer doen (http://www.anicare.nl).
Zijn zeer fijne en stabiele paarden geworden met een sociaal karakter naar andere paarden.
Dan maar wat verder weg, maar ik zou niet mijn eigen behoefte/belang boven dat van het veulen verkiezen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:58

Yinnar schreef:
Van het opgroeien in een gemengde kudde krijg je een evenwichtig paard. Opvoeden kan je de eerste jaren beter overlaten aan soortgenoten.

Maar het paard moet wel minimaal 3/4 keer per week in handen zijn, wil je er later geen problemen mee hebben (schuw, geen voetjes geven...) :)

Genoeg veulens vliegen naar de opfok en worden met 3 voor alles gestraft omdat ze dominant zijn, of bang...

Mirranda, enkel veulens werkt ook niet. Laat hier maar eens 10 kinderen opgroeien zonder volwassenen... :')
Zie liever een combinatie, leeftijdgenootjes (2 of 3) en voor de rest paarden die 1, 2... 20 jaar ouder zijn :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:59

xSlvna schreef:
Waarom wil je een veulen als je deze niet eens de perfecte omgeving kan bieden om op te groeien...?

Wat? Ik wil haar de juiste omstandigheden geven, daarom vraag ik hier wat het beste is? Jou reactie vind ik erg grof, ik vraag net Hulp en jullie mening en dan zo'n reactie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:00

Yinnar schreef:

een paard niet in handen hebben de eerste paar jaren?
Ik wens je veel succes :D
Heb je weleens een veulen opgevoed? ;)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:01

Mirranda schreef:
Veulens hebben leeftijdsgenoten nodig om te spelen en rangorde gedrag te leren. Dat werkt bij paarden precies zoals bij andere dieren (honden/katten).
Bij een volwassen paard is je veulen altijd de ondergeschikte, maar in een kudde leeftijdsgenoten niet. Heel belangrijk voor jonge paarden dus om op die manier op te groeien.

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb mijn veulens altijd in een gemengde kudde laten opgroeien. Het viel me juist op dat die opdonders juist heel veel mochten van de oudere "tantes" en "ooms". Ze werden terecht gewezen als ze zich misdroegen maar verder echt vertroeteld. Behandeld als de benjamin van de kudde.

Pubers onder elkaar zoals in een opfok is leuk maar ze kunnen elkaar niets bij brengen. Daar heb je toch een oudere merrie of hengst voor nodig. Daar wil ik niet mee zeggen dat het slecht is maar ook niet zaligmakend.

TS heeft niet de mogelijkheid om het veulen in een gemengde kudde te zetten dus zou het veulen bij huis bij de oudere merrie mi een prima oplossing zijn.
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 06-01-13 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:05

geerke schreef:
Yinnar schreef:

Wow Geerke, heb ik je wat misdaan? Ja ik heb diverse veulens opgevoed. Nu heb ik er weer 2. Waar zeg ik dat je het paard niet in handen moet nemen?
Ik zie het niet staan. We hebben het toch over opvoeden? Wat manon262 zegt:
Citaat:
een beetje in de hand zijn, braaf bij de smid en dierenarts, voetjes tillen, poetsbeurt, kan de baas het veulen wel leren !
is mi wel noodzakelijk.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 21:06

Manon262 schreef:
Ik denk dat jouw keuze eigenlijk al gemaakt is dus, wat kom je dan nog op bokt vragen ???

Als je wil dat jouw veulen netjes en vrolijk kan opgroeien, moet je aan een paar basisbehoeften voldoen, en m.i. moet je daar éérst aan denken alvorens je een veulen gaat kopen.
Maar goed, je veulen is er, zet hem dan tenminste met één leeftijdsgenootje, hebben veulens echt nodig, zag afgelopen zomer ook zo een veulen echt heel zielig en alleen staan, met een groot/volwassen paardje erbij dat er geeneens naar omkeek, leuk opgroeien is dat hé, arme veulens zijn dat m.i. ze verdienen beter, hebben ook niet gevraagd van bij hun eigenaars, die niet beter (willen) weten dan ze alleen of met één volwassen paard zetten.

Veulens horen met minstens 1 leeftijdgenootje, zelfde leeftijd of max 1 jaar groter of in een gemengde kudde (zoals bij ons) dan krijg je later zeer evenwichtige, sociale en netjes opgevoede paarden.

Ik vraag andere mensen hun mening. In mijn buurt zijn zat mensen die hun veulen bij hun andere paard zetten. Die beesten zijn zo onhandelbaar als wat, verstand hebben de kinderen die ze hebben er ook niet van, daarom dat ik het vraag. Ik DACHT dat die ruin als 'nanny' genoeg zou zijn, blijkt niet zo te zijn.
Even ter info: ik heb dit dier niet gekocht, maar gekregen. T'is bij mij of naar een handelaar, dan denk ik dat mijn zoektocht het wel waard is

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:08

Ik heb mijn jonge paarden in de winter gewoon bij de ouderen gehad, dan hadden ze dus geen leeftijdsgenootjes, maar speelden wel met de oudere paarden. In de zomer gingen ze dan op de wei met leeftijdsgenootjes, zodat ze dan lekker konden ravotten. Kan je zoiets niet doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:08

Yinnar, met ruinen erbij komen ze inderdaad wel aan hun speelbehoefte.
Met slechts 1 merrie niet :n

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:12

Heb hier een paardje van bijna 3, heeft vanaf anderhalf ook niet meer bij leeftijdsgenoten gestaan. Zal ook wel weer sielug zijn, maar ze heeft een prima plekje lijkt mij bij 2 volwassen paarden. Zie haar vaak genoeg spelen/rennen/gek doen met de anderen. Denk dat het ervan af hangt of het andere paard en het jonkie goed met elkaar kunnen en sociaal gedrag met/naar elkaar, dat kun je zelf misschien wel een beetje inschatten. En merries die niet spelen? Gaat niet voor alle merries op hoor!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:13

Sizzle schreef:
Yinnar, met ruinen erbij komen ze inderdaad wel aan hun speelbehoefte.
Met slechts 1 merrie niet :n

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik heb één van mijn veulens wel eens bij een oudere merrie gezet maar dat was tijdelijk om te wennen voordat ze de gemengde kudde in zou gaan. Het ging heel goed en zij speelden ook saampjes maar het effect op de langere termijn heb ik nooit kunnen ervaren omdat het slechts een maandje was. Ik zou het persoonlijk toch verkiezen boven een opfok.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:14

Ik zou voor de laatste optie gaan. De redenen zijn hier al genoemd. Speelkammeraatjes, goed voor de opvoeding, gezondheid.
Als je gaat voor de eerste optie. Ook prima maar dan wel een leeftijdsgenootje erbij.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:15

@xlvna: Als je je veulen bij een goede fokker vandaan hebt heeft hij/zij in de inprentingsfase van zijn/haar leven al het nodige meegekregen in het leven (halster, meelopen aan lijn, poetsen, voetjes geven, hoefmid e.d.). Daar hoef je ze echt niet minimaal 3 tot 4 keer per week in handen te hebben gedurende de 3 jaar van jong paard mogen zijn.
Dit verleren ze namelijk nooit meer.

Wil niet zeggen dat je natuurlijk wel een fijne band kan opbouwen als je je jonge paard met enige regelmaat lekker in handen hebt en poetst of er een keer mee wandelt. Maar daarvoor is niet eens wekelijks contact noodzakelijk.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:20

geerke schreef:
Yinnar schreef:

Al onze paarden hebben vanaf veulen af aan in de begrazing gestaan, met leeftijdsgenoten en tot aan 4 jaar. Niet in handen geweest, behalve tijdens de speenperiode, voetjes, halster, overal mogen aanraken en thats it..geen van de paarden waren moeilijk met beleren en inrijden. Sterker nog, dat deden we zelfs buiten. Ze waren niets vergeten, leren vlot en zijn beleefd..want dat hebben ze wel geleerd van de kudde.
1 paard heeft ook in begrazing gestaan, maar dan ín zicht'bij de beheerder, omdat hij erg ziek was 2 jaar lang. Hij is 'teveel in handen geweest' en erg dominant en stoicijns. Hij stond daar ruim een jaar met maar 2 anderen en de rest van zn begrazingsperiode (2 jaar) met een groep.

Mijn persoonlijke advies zou zijn..(hoe graag je ze ook lekker aan huis wilt hebben en die 'speciale band' op te bouwen)..toch door te zoeken naar een fijne begrazingsplek, waar verschillende leeftijden rondlopen in een grote kudde. In Brabant heb je veel plekken. weliswaar niet te fietsen voor je..maar eens per kwartaal erheen is ook prima toch (in begrzinf/opfok willen ze toch niet dat je hem in en uitschaart tijdens de periode..dat veroorzaakt onrust)..
Ik geef dit advies op basis van persoonlijke ervaring..onze paarden zijn gewoon stukken nuchterder en makkelijker en kennen de regels van het paardenleven. Wat wij ze als mensen later leren, wordt ook makkelijker geaccepteerd over het algemeen. Geen gestreste dieren ;)

Wel jammer he dat je niet meer paarden op je stukje kunt houden..anders had je er anderen eigenaren bij kunnen zoeken voor 2 a 3 jaar ;)
Heb je niet vriendinnen die groter staan, met een stel ruinen, waar het veulen bij mag komende 2 jaar bv?

Wens je veel succes..er is nog geen veulen doodgegaan aan zonder opfok of begrazing hoor..maar mijn voorkeur zou t niet hebben en ik denk dat wij mensen met paarden wel beter moeten weten en onze egoisme best opzij mogen zetten, om er later dubbel en dwars zo hard van te mogen genieten..