Discussie: paard binnen of buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:21

Bij mij persoonlijk is het gewoon "veel naar buiten"; maar ik zeg wel eerlijk dat ik het fijn vind dat hij 's nachts op stal staat (toch even droog, toch even beschut, en gewoon relax "veilig")

Ik zie hier in de buurt (R'dam) soms weilanden, die zijn al zo nat en zo'n drapzooi. Zeg heel eerlijk dat ik dat ook niet ideaal vindt. Maar ik heb er expres voor gekozen om mijn paard sowieso te laten staan in Brabant (zandgrond, redelijk hoog gelegen nog, dus de weilanden blijven best goed "droog"). Dus snap wel de eigenaren die hun paard wat meer binnen laten staan. Als ie tot z'n knietjes in de modder staat, is het natuurlijk ook geen optie (qua blessures, niet goed voor de hoeven (tenminste 24/7 in het water staan ;))

Moet ook toegeven dat sommige paarden er beter tegen kunnen; om heel de dag binnen te staan. Die van mij wordt er vreselijk vervelend van, druk, en hij doet dan zo lomp dat ik bang ben dat ie zichzelf een keer bezeerd. Dus voor mij is het duidelijk --> die van mij gaat dagelijks overdag naar buiten!

Ik ben er zelf heel hard in, maar als ik mijn pony hier niet gelukkig kan maken (heb volpension nodig, anders red ik het sowieso niet qua tijd en alles; wil niet afhankelijk zijn van iemand (alleen pensionhouder ;)) en dat is hier gewoon bijna niet te doen. (En ook eigenbelang, ik wil rijden in het bos ;) Niet op dijkjes waar ze met een rotgang van "je mag hier 60, maar ik kan hier harder" voorbij knallen :p)

Je hebt paarden die er vast wel goed tegen kunnen en alles, maar ik vind het zelf ook heel onnatuurlijk :S Als je kijkt hoe een paard "werkt" in het wild, veel lopen, veel eten (bedoel dus geen 10 kilo brok, maar ruwvoer en iig kauwen) (ik vind het nog steeds "mezelf heel de dag in de wc opsluiten en eruit mogen om even een uurtje iets te doen wat moet van een ander")

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:23

Skygirl schreef:
mang schreef:
Ik vind dat iedereen zelf moet weten hoe hij zijn paard houd. Dat afblaffen hier op bokt altijd..

Daar zijn ook regels voor en als het welzijn van een paard er erg onder lijdt heet het ook verwaarlozing en dat is ook strafbaar..

Ik had die zin iets meer moeten onderbouwen. Ik bedoelde hierbij 24/7 of 23/7 op stal buiten beschouwing gelaten. Wat mij op bokt opvalt is dat iedereen het prima vind dat mensen hun paarden 24/7 buiten houden. Maar er zijn altijd een groep 'naturals' dat roept dat stal zielig/slecht is en een paard daar niet hoort. Dat is meer wat ik wilde zeggen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:23

Solleke_Noah schreef:
Nelleke: niet iedereen eet vlees ;) is het dan wel toegestaan zo te denken als je vegetariër bent?

Je bent altijd vrij om te denken zoals je wil. Alleen het hele zwart/wit denken staat me tegen.

Bovendien kun je beter iets inconsequent goed doen dan consequent fout.

En ik ben vega... :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:24

_Nelleke_ schreef:
little_king schreef:
Ik heb kennissen in de randstad met wel een grote paddock zonder modder.
Zal een aardige duit kosten vergeleken met het noorden of oosten. Maar dat weet je van te voren.
Kun je een paard niet fatsoenlijk houden moet je er geen kopen.
Dat is ook de verkeerde mentaliteit in Nederland, hebben hebben hebben.
Of dat nu gaat om smartphones en daar mee in de schulden brengen omdat ze het niet kunnen betalen als student zijnde of dat het gaat om het fatsoenlijk houden van een paard.
De Nederlandse mentaliteit is egoïstisch. En tegenover een dier is dat niet eerlijk.

En waarom gaan we direct door naar 24/7 buiten of de hele dag op stal?
Bestaat er geen tussenweg meer?
Uurtje of 8 buiten in de winter?

Als je er zo over denkt is het ook hypocriet om vlees te eten, zuivel nuttigen etc.

Ik vind het ook egoistisch om te denken dat mensen in de randstad hun paard niet fatsoenlijk kunnen houden. Ik vraag me alleen af of de 'altijd buiten' mentaliteit wel de goede mentaliteit is. :)

Dat is een andere discussie en daar gaat het topic niet over.

Altijd buiten, waarom blijf je hangen op altijd buiten? De tussenweg bestaat nog steeds.
En zoals je leest heb ik kennissen die hun paard in de randstad netjes houden, dus ik denk niet dat alle mensen in de randstad egoïstisch zijn, dat zijn jouw woorden.
En ja ik vind mensen die hun paard maar 1 uur buiten houden wel egoïstisch, ook als ze in het oosten wonen.
Een paard heeft behoeften, daar hoor je als eigenaar voor te zorgen. Kun of wil je dat niet moet je er niet aan beginnen.

Iedereen zal er over vallen als iemand een husky in een flatje houd en die niet uitlaat (voor de grote van dat dier is dat nog ruimer dan stal met uitloop)
Maar bij een paard zou het maar gewoon zijn? Is dat niet vreemd?
Laatst bijgewerkt door little_king op 05-01-13 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:25

mang: nee dat zie je dan verkeerd, sorry als het zo over kwam :) ik wou maar aanduiden dat een paard buiten willen hebben niet hoeft samen te hangen met de 'natural' gedachte.

Nelleke: ik ook :+ ik bedoel het ook niet zo sterk als het er staat, maar vind het altijd zo'n non-argument in discussies, alsof je niks meer mag zeggen of ventileren als je je zelf ook niet 100% strikt aan de regels houdt, zoals je niks mag zeggen over dierenwelzijn in kwekerijen als je geen vegetariër bent (even een algemene frustratie hoor, niet op jou bedoeld!)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:26

little_king schreef:
Iedereen zal er over vallen als iemand een husky in een flatje houd en die niet uitlaat (voor de grote van dat dier is dat nog ruimer dan stal met uitloop)
Maar bij een paard zou het maar gewoon zijn? Is dat niet vreemd?

En ook dat vind ik zwart/wit. Want stel je hebt iemand met een husky op een flat, maar gaat elke dag 2u met dat dier naar het bos, neemt het mee naar stal etc. Dan is een husky op een flat ook niet pertinent fout.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:27

_Nelleke_ schreef:
Je bent altijd vrij om te denken zoals je wil. Alleen het hele zwart/wit denken staat me tegen.

Maar dat doe je zelf ook behoorlijk :+ het is gelijk óf het een óf het ander bij jou. :P

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:29

ik ben van mening dat veel naar buiten zeker goed is. Maar dat veel 24/7 fanatiekelingen soms doorslaan. Als je je paard het het hele jaar een weiland kan bieden met voldoende gras/droge plekken en schuilgelegenheid, ja dan is 24/7 zeker beter. Maar in de werkelijkheid staan veel paarden dan zonder schuilgelegenheid op kaalgevreten stukken land in de winter in de modder te soppen. Dan staat ie van mij denk ik toch liever op stal.

In de zomer kunnen ze bij ons dag en nacht naar buiten. In de winter is het 1 grote natte blubberzooi en staan de paarden in de paddock. Helaas vaak maar 1,5 uur per dag. Ik probeer er wel voor te zorgen dat hij zoveel mogelijk zijn stal uit komt en lekker in de paddock met vriendjes kan spelen of ik ga met hem aan de hand grazen.
Maar op de dagen dat het regent doe ik hem er echt geen lol mee om hem lang in de paddock te zetten. Zodra hij me dan ziet staat hij echt boos gillend bij het hek dat hij er uit wil. Hij staan dan in de paddock zonder eten flink te balen. In zijn stal vind hij het dan echt fijner. Hij heeft overigens een grote stal, waar hij dik in het stro staat. Hij staat daar de hele dag stro en hooi te eten. Ideaal is het niet. Maar je paard maar uren buiten in de regen te laten staan balen omdat je zelf dan weer goed kan voelen dat hij toch veel buiten is geweest vind ik ook niet ideaal.

little_king

Re: Discussie: paard binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:29

Schrijf ik dat?
Ik schrijf al iemand zijn husky NIET uitlaat. Dat is vergelijkbaar met een paard op stal met zelfs uitloop.
Husky opsluiten op de wc is vergelijkbaar met paard op stal.
Iedereen zal dat dierenmishandeling vinden, een hond die niet uitgelaten wordt.

Om het moment dat hij hem 2 uur uitlaat ga je vergelijken met een paard 2 uur in een ruime paddock.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:30

Skygirl schreef:
Maar dat doe je zelf ook behoorlijk :+ het is gelijk óf het een óf het ander bij jou. :P

Dat is om de discussie een beetje op gang te brengen :P

Ik ben niet zo'n zwart/wit denker, juist helemaal niet, alleen stel ik het hier heel zwart/wit om de discussie wat voer te geven. :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:31

Je bent wel een zwart/wit denker want bij jou is er geen middenweg.
Dat voert de discussie niet op maar breekt hem juist af.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:33

Solleke_Noah schreef:
mang: nee dat zie je dan verkeerd, sorry als het zo over kwam :) ik wou maar aanduiden dat een paard buiten willen hebben niet hoeft samen te hangen met de 'natural' gedachte.

Ik bedoelde ook niet het je paard naar buiten willen. Ik bedoel het afblaffen van andere mensen die hun paarden niet 24/7 naar buiten willen.

Ik heb de mogelijkheid om mijn paard dag en nacht buiten te zetten, en heb dit ook anderhalve zomer zo gedaan. (de eerste zomer en het begin van de tweede) Maar ik merk dat mijn paard er geen rust vind. Ze 'durft' dan niet languit te gaan liggen slapen, en dat heeft ze wel nodig. Ze werd mager, dof, rusteloos en chagrijnig. Zo weet ik dat er veel meer paarden zijn die hetzelfde hebben, puur omdat bv erg sensibele, onrustige paarden geen rust vinden als ze dag en nacht buitenstaan. Daarom irriteer ik me er zo aan dat er tegenwoordig blind wordt gestaard op 24/7 buiten, zonder echt eerlijk naar je paard te kijken.

En tuurlijk, het merendeel kan prima 24/7 buiten, maar echt lang niet ieder paard maak je daar gelukkig mee.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 11:35

little_king schreef:
Je bent wel een zwart/wit denker want bij jou is er geen middenweg.
Dat voert de discussie niet op maar breekt hem juist af.

Hmm, interessant dat je dat zo ziet. Misschien formuleer ik het dan niet helemaal goed. Want ik bedoel het niet om de discussie te breken. Fijn dat je me erop wijst. :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:36

mang: dat is wel zo, soms zou ik willen dat ik mijn oudje 's nachts in een afgesloten stal zou kunnen zetten, dik pak stro, kan hij op z'n gemakje extra bijgevoerd worden zonder dat het mij extra moeite kost (nu moet ik hem uit de groep halen en bij hem blijven wachten tot hij gedaan heeft...) maar door zijn gezondheid kan dat helaas niet. De meeste van mijn rij-maatjes in de omgeving hebben hun paard ook 's nachts op stal. Als dat past bij je paard en hij genoeg bewegingsvrijheid heeft gedurende de dag, waarom niet? :) En elkaar afblaffen lijkt me dan helemaal niet nodig :)

nykle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:37

Ik heb een groot stuk bestraat met bak en stukje blubberwei, waar 3 shetlanders lopen en een tinker. Hebben onbeperkt hooi. Zij kunnen binnen, maar doen dat nooit. Gebruiken de schuilstallen als toilet.
Ik heb ook nog een letlander, die zelfs met motregen al voor het hek staat en hij staat dus op stal en gaat halve dagen naar buiten. Met nog 2 paarden, dus hij is niet alleen.
Ik denk dat je ook naar het paard moet kijken.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:39

Solleke_Noah schreef:
mang: dat is wel zo, soms zou ik willen dat ik mijn oudje 's nachts in een afgesloten stal zou kunnen zetten, dik pak stro, kan hij op z'n gemakje extra bijgevoerd worden zonder dat het mij extra moeite kost (nu moet ik hem uit de groep halen en bij hem blijven wachten tot hij gedaan heeft...) maar door zijn gezondheid kan dat helaas niet. De meeste van mijn rij-maatjes in de omgeving hebben hun paard ook 's nachts op stal. Als dat past bij je paard en hij genoeg bewegingsvrijheid heeft gedurende de dag, waarom niet? :) En elkaar afblaffen lijkt me dan helemaal niet nodig :)

Dat is dus precies hoe ik ook denk.

Helaas zijn er genoeg mensen op bokt die zo niet denken. Daarbij is alleen 24/7 buiten goed en voor de rest alles slecht. Kleine belevingswereld..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:39

Mang
Ik ben een voorstander van veel naar buiten.
Maar precies wat jij zegt, 24/7 is niet voor elk paard een optie.
Maar als paarden al eens 8 uur buiten zouden komen zou dat veel leed besparen aan kolieken en stalbenen en alles wat er bij komt kijken als een paard te weinig beweging heeft.
24/7 stal is slecht, 24/7 buiten hoeft niet goed te zijn.
Veel buiten is wel voor alle paarden goed. Stalpaarden zullen daar aan moeten wennen. Helaas.
Maar ik denk echt dat er bij sommige mensen een mentaliteitprobleem is als ze het normaal vinden dat een paard alleen maar in de stapmolen komt of gereden wordt.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:44

Ik stond eerst op een pensionstal waar de paarden de hele winter op stal moesten blijven staan. Als je wilde dat je paard er uit kwam moest je dat zelf doen. Dan kon je ze in de buitenbak doen... En eigenlijk is de hele winter die bak zeer nat. Maargoed beter iets dan niets... Er is dan ook nog een padock maar die is nog erger :+ ... Ook ben ik iemand die 6 dagen werkt dus buiten zetten lukte me niet altijd overdag... En vaak had je ook nog dat de bak al bezet was waar mijn paard niet bij kon staan. Echt ik werd hier heel sacherijnig van misschien nog wel sacherijniger dan mijn paard :') ... Maar als je ze de bak had in gezet dan had je nog het probleem ze moeten er ook weer uit :D aangezien ze niet gevoerd mogen worden... Met iemand wat regelen werkte ook niet echt iedereen had wel verschillende tijden en dat kon nog weleens verwaring brengen :o

Tjaa nu heb ik al even gekozen voor een andere stal waar de paarden 24 uur buiten staan. Zomer 24 uur weide en in de winter op een grote zandplaat met 2 schuilstallen... En ik wil echt niks anders meer... Ik voel me gewoon schuldig dat ik op die andere stal gestaan heb... Ik heb het nu ook veel beter na mijn zin, als ik een dagje over wil slaan kan dat gewoon want ze staan toch lekker vrij... :) ... Eigenlijk vond ik het bij die vorige stal meer dierenmishandeling wij pensionklanten moesten gelukkig zelf mesten :P want zijn eigen paarden laat hij doodleuk in een dikke laag strond staan. Stallen stonden om de binnenbak... Mega veel stof kwam hier van af... Best ongezond.. Nee sommige pension eigenaren denken echt niet aan het welzijn van de paarden...

Maargoed ik vind het zelf ook geen probleem als de paarden alleen in de nacht op stal staan en overdag lekker buiten :) Maar een paard de hele dag opsluiten of er maar 2 of 4 uurtjes uithalen vind ik echt te weining

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:48

Hier staan ze snachts op stal en gaan ze rond een uur op 9 een uurtje op de bak, en daarna op hun (eigen) paddock. Ze staan dus alleen op de paddock, maar wel naast elkaar. Ook volgens vele erg slecht, maar ik weet gelukkig dat mijn paard anders niet aan eten of relaxen toekomt omdat ze alleen maar op de ander moet letten. Ze staan heel de dag en nacht op hooi, en als het op is is dat hooguit een halfuurtje dan hebben ze weer nieuw hooi. 'S avond om half 5 weer een uurtje op de bak om lekker samen te ravotten, en dan weet naar een schoon, warm stalletje waar ze rustig kunnen eten en slapen. Klinkt dit nou zo slecht of zielig?

Onze paddocks zijn trouwens 15x15 en een deel is verhard zodat ze droog kunnen eten en drinken. Klein, helaas maar daarom gaan ze ook 2 uur op een dag op de bak om de beentjes te strekken.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:48

Bij ons op stal staan de paarden in principe 24/7 buiten. Totdat ze niet meer kunnen liggen, door de modder if de vrieskou. Dan gaan ze s'nachts op stal.

Ze staan in een kudde van 8 met meer dan genoeg ruimte.
Ja de wei is wel nat en op sommige stukken modderig, maar ze hebben op een verhard gedeelte hun onbeperkt hooi staan dus ze kunnen gewoon droog eten en wanneer ze willen lekker naar achter de wei oplopen..

Voor mij is dit de meest ideale manier. Ik zie gelukkige paarden op de wei lopen!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:58

Ik denk dat ieder paard het fijn vindt om even een frisse neus te halen en voldoende speel-ruimte tot zijn/haar beschikking te hebben. Imo geldt dan ook hoe langer hoe beter, mits de omstandigheden wel een beetje behoorlijk zijn.

Onze pony's staan met z'n 5-en in een loopstal, maar zijn dolblij als ze in de bak of wei mogen! Ik merk wel dat 1 van de pony's liever binnen blijft als de bak erg nat is, maar de rest draaft vrolijk naar de bak toe! De weide vinden ze allemaal leuk, óók als het regent of erg koud is.

De paarden staan ook in een uitloopstal maar die verschillen erg in wat ze fijn vinden. Zo staan 2 van de paarden het liefst binnen als het regent en zijn de andere 2 lekker aan het scharrelen. Echter, zodra je buiten eten legt vergeten de 2 binnenvetters de regen en komen ze ook vrolijk naar buiten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:08

In mijn ogen is 24/7 zeker niet altijd goed. En dat zie ik maar aan mijn eigen pony.

Deze staat 's nachts in stal en overdag in de rijbak. Geen gras, helaas (of nouja, of dat wel écht helaas is?), maar dat is niet anders. Dat ze de hele dag vrij kunnen bewegen met z'n drieën vind ik al goed genoeg.

Maar regent het al een klein beetje, wilt die van mij meteen naar stal. Ook als de bak erg modderig is of als er erge wind staat, vindt hij het niet fijn buiten te staan (ongeacht of hij kan eten of niet).

Hiervoor stond ik op een manege waar de paarden enkel vrij konden lopen als je ze zelf in de paddock (bak van 20x40) zette. Dan mochten ze vaak maar een half uurtje. En dat kon niet vaker op een dag. Dit vind ik dan weer niet fatsoenlijk.

Maar ik vind hun voedselbeleid veel beter dan welke ik nu heb (kan daar helaas niets aan doen). Daar werd drie keer per dag heel veel hooi/voordroog gegeven, waren ze bijna de hele dag mee bezig. En drie keer biks. Voordeel van paard in de stal houden.

Hier krijgen ze 's ochtends biks en hooi. Dan gaan ze een paar uur later naar buiten. Soms gaat het overgebleven hooi mee naar buiten, vaak niet omdat de bak niet droog genoeg is. En wanneer ze 's avonds naar binnen gaan krijgen ze biks en even later genoeg hooi voor de hele nacht.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:14

inderdaad best een goede discussie onze padock is ook een drama nu en nee niet omdat we er niks aan doen het heeft ons al bakken met geld gekost maar hij blijft gewoon nat. Onze merries vinden dit niks aan ze gaan wel graag smorgens naar buiten maar willen na een tijdje eigenlijk niks liever dan naar binnen. Onze hengst daar in tegen wil helemaal niet graag binnen staan hij staat ook tussen de 12 en 14 uur buiten en dan nog moet ik hem roepen want ik wil hem toch even in zijn droge stal wil hem niet 24 uur in de blub hebben staan. De jaarlingen maakt het niet veel uit staan graag buiten maar willen ook naar binnen als de merries wat eerder naar binnen gaan vinden ze het ook prima heerlijk he dat jonge spul :D . Wat is nou het moraal van mijn verhaal het is zo verschilendt per paard wat ie fijn vind of niet nu heb ik het even over een situatie niet ideaal is want als de bak droog is en het zonnetje schijnt willen ze natuurlijk helemaal niet graag naar binnen. En als ze zomers 24 uur buiten staan hoef ik tussen door ook ze echt niet even op stal te zetten maar aan het einde van de zomer/ begin herfst het koud en nat word ja dan wel zijn ze weer heel te tevreden in hun stalletje savonds.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:16

Naar buiten :D

Mooiste is natuurlijk weidegang, maar dan moet je ruimte hebben en een goede bodem. Dat hebben we hier niet. Dus wordt het paddocks. Een paddock waar geen eten in mag worden gegeven is idd niets, dan zou ik ze niet zo lang buiten hebben maar op stal. Gelukkig mogen ze wel gewoon hooi krijgen, hebben ze onbeperkt ruwvoer in de paddock, een droog stukje waar tegels liggen (sowieso is mijn paddock nog aardig droog altijd!) en mijn shetje bljft 24/7 buiten die heeft een mini-schuilhokje met een flinke laag stro en onbeperkt hooi.

Toen ik hierheen verhuisde dacht ik; jeeeeej ze kunnen gewoon hele jaar door 24/7 buiten!!!! Maar schuilhut maken mag niet in de hoogte van mijn paard, maar ik dacht dat een groot windscherm dat erbij zat in de achterste hoek van de paddock voldoende zou zijn, kunnen ze toch lekker uit de wind staan. Dat IS ook wel voldoende voor sommige paarden, vast. Maar niet voor die van mij helaas. Regen vind ze NIETS! Ook niet ondanks dat ze onbeperkt hooi heeft, een dikke deken (die ik wissel als ze te warm of koud wordt eronder) en een hals aan heeft. Dat helpt wel iets, maar nog vind ze regen HEEL STOM! Dus komt ze maar op stal.... daar ging mijn 'lekker 24/7 buiten' idee :+

Kosten wat het kosten je paard naar buiten doen. Ja, ik vind beweging en buitengang heel belangrijk!!! Maar is dat in een paddock waar ze zonder maatjes, zonder eten staan, dan zou ik het ook niet langer dan een paar uurtjes doen. Evenals waar ze in het water staan dat het zo achterlijk nat is. Daar heeft een paard helemaal niets aan. Maar ik zou niet snel op een stal gaan staan waar ze alle luxe hebben, maar waar een paard maar 1 uurtje (of minder) in de paddock mag rond lopen (zonder voer). Dat zou niet snel mijn keuze zijn. Ik vind buitengang heel belangrijk, en ben hele blij met dit plekje, waar dat mogelijk is en waar ze gewoon lekker met zn 2en een eigen paddock hebben en genoeg voer. En die dagen dat het giet zijn nog niet eens zoveel in Nederland. Ja, de laatste tijd heb ik haar wel eens 4 dagen achter elkaar om 17 uur al binnen gehaald ipv 22:00 uur, maar valt nog mee hoevaak dat is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:22

Ik denk persoonlijk dat het erg goed is voor mijn pony 24/7 buiten... Wat is er nou beter voor een pony dan een beetje lopen, eten & drinken. Het lijk mij stukke beter voor zijn spieren & gewrichten!

Hij stond eerst op een stal waar die om 10 uur naar buiten ging en dan savonds om 5/6 uur weer naar binnen. En sins ik verhuist ben is hij stukke relexster geworden! Ik heb echt een totaal ander paard.

Laatst moest die 3 nachten op een manege staan van wege oud en nieuw... hij sprong bijna letterlijk de stal uit... Maar al met al is het ook denk ik wat je paardje gewent is.