Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:05

FriesWytske schreef:
dressuur518 schreef:
hoi allemaal,

de afgelopen weken is bij ons de wei zo nat, onze twee pony`s zijn geschoren en dus kunnen ze niet op de wei. wel worden ze 4 keer per week gereden, en twee keer gelongeerd (half uur a 3 kwartier). met normale weers omstandigheden gaan ze wel overdag op de wei, nou is de vraag is dit zielig?
en wat zouden jullie anders doen?
alvast bedankt!

Ik vind het niet zielig dat jullie pony's niet naar buiten op het land komen, omdat het land te nat is.

Huh? Dit begrijp ik even niet...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:05

chevax schreef:
Ik vind het wel heel goed van TS dat ze de tips die ze hier krijgt serieus neemt en aangeeft er echt mee bezig te zijn. Goed dat je zelf nav dit topic beseft dat het geen ideale situatie voor je pony's is.

Dat ben ik met je eens, heel goed ts!!!

Anoniem

Re: Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:07

Waarom zet je ze niet gewoon de hele dag in de bak??

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:07

Ninx schreef:
MarliesV schreef:
Droogste stuk weide afzetten en de blub de blub laten, paardjes lekker naar buiten. Bij ons is het ook niet mooi droog maar naar buiten gaan ze elke dag, dan maar volgend jaar opnieuw inzaaien.

Hoeft soms niet eens. 1 stuk inderdaad bombarderen tot 'stuk loop stuk', en ze eraf halen wanneer er op de andere stukken voldoende staat.
Even slepen op het blubberstuk, beetje drijfmest, en meestal staat er 14 dagen alweer heel wat gras.
Mensen zijn vaak 'banger' dan nodig...

Drijfmest is bijzonder slecht om een paardenweide mee te bemesten.

Maar verder ben ik het ermee eens. Ja, ik vind het sneu voor de paarden dat ze niet naar buiten kunnen. Inderdaad een stuk wei stuk laten lopen, of een fatsoenlijke paddock aanleggen :)*
En ook ik zie totaal het verband tussen modder en geschoren paarden niet. Deken erop als je denkt dat ze dat nodig hebben en juist van een geschoren paard haal je de modder makkelijk weer af, denk ik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:09

Koper schreef:

Hier zijn de meningen over verdeeld ;-) Maar goed, dat is de discussie niet... ;-)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:10

Dus. Je paard word 6x per week de stal uit gehaald en staat de rest van de tijd binnen?

Ja dat vind ik zielig. Wat de reden ook is dat ze niet naar buiten kunnen :=

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:11

Ik ben het eens met bovenstaande commentaren over hoe jij je paarden houdt, het is zeker zielig!
, maar prijs het ook dat ts zelf nu gaat inzien dat het anders moet. Veel mensen in haar omgeving doen het waarschijnlijk al jaren zo. Ts denk er aan dat paarden niet kunnen praten en afhankelijk zijn van jou!
Probeer veel te lezen over het houden van paarden! Succes!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:11

Gewoon lekker naar buiten met een regendeken op. Het is niet koud en van een natte voeten krijgen paarden geen verkoudheid hoor! Daarbij is 18 jaar nou niet echt bejaard te noemen, er zijn er van 18 die de Olympische Spelen nog meedoen. Lekker naar buiten met die paardjes! :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:19

een kleine samenvatting:
-mijn pony is 18 hij is dun door z`n gebitsprobleem (hoogst waarschijnlijk)daar wordt al aan gewerkt
-ik heb hem nu zo`n 2 maanden z`n vorige baasje heeft hem geschoren
-omdat ie geschoren is verwacht ik dat ie daar ook veel op stal stond
-hij heeft altijd zijn waterdichte (iets wat zeg zo`n 100 gram) gevoerde deken op met hals (die niet gevoerd is)
- als het erg koud is krijgt hij er nog een deken onder (fleecedekentje zonder hals)

ik begrijp nu zelf ook wel dat deze situatie niet geweldig is, maar ik deed het ook alleen maar omdat ik dacht dat het het beste was voor m`n pony en heb ook van t voren even om me heen gekeken wat andere paardenhouders in mijn omgeving deden.

en wat vinden jullie ervan als ze 2 a 3 uur per dag buiten staan, sowieso en als het kan meer?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:20

Je kon de bak toch gebruiken? Gooi ze daar lekker de hele dag in, met hooi. Probleem opgelost.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:21

Is al veel beter dan niets, maar langer is altijd beter! vraag me ook af waarom het paardje is geschoren...

JobR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:21

Die van ons staan 24/7 buiten in de wei, deze lopen ze in de winter dan ook helemaal kapot en is blubberig. Daarnaast hebben we een gedeelte dat helemaal droog is en kunnen ze altijd in de inloopstal met droge bodem. Daarnaast hebben die van ons nooit een deken op en krijgen onbeperkt ruwvoer.

Sinds we ze niet meer op stal hebben staan moet ik zeggen dat het gedrag ook compleet veranderd is (zowel in omgang als onder het zadel etc) Misschien ook een goede reden om dit te overwegen ? ;)

Plus omdat andere mensen het ook zo doen vind ik geen goede reden, voor jezelf nadenken is toch niet teveel gevraagd? Als iedereen ineens in een sloot gaat springen doe jij dit dan ook ?
Laatst bijgewerkt door JobR op 03-01-13 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:22

Jessix schreef:
Gewoon lekker naar buiten met een regendeken op. Het is niet koud en van een natte voeten krijgen paarden geen verkoudheid hoor! Daarbij is 18 jaar nou niet echt bejaard te noemen, er zijn er van 18 die de Olympische Spelen nog meedoen. Lekker naar buiten met die paardjes! :)

ja ik vind 18 ook niet oud,mijn pony heeft er namelijk nog heeeeeel veel zin in! maar het is wel een leefdtijd waarmee je op moet letten wat je doet vindt ik, ik ben toch wat voorzichtiger met m`n pony van 18 dan met onze 9 jarige waarom ik weet het ook niet gevoel denk.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:22

Marjoow schreef:
Is al veel beter dan niets, maar langer is altijd beter! vraag me ook af waarom het paardje is geschoren...

omdat de vorige eigenaar volgens mij veel wedstrijden reed en denk ik de paarden ook vaak binnen had staan en trainde.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:24

JobR schreef:
Die van ons staan 24/7 buiten in de wei, deze lopen ze in de winter dan ook helemaal kapot en is blubberig. Daarnaast hebben we een gedeelte dat helemaal droog is en kunnen ze altijd in de inloopstal met droge bodem. Daarnaast hebben die van ons nooit een deken op en krijgen onbeperkt ruwvoer.

Sinds we ze niet meer op stal hebben staan moet ik zeggen dat het gedrag ook compleet veranderd is (zowel in omgang als onder het zadel etc) Misschien ook een goede reden om dit te overwegen ? ;)

Plus omdat andere mensen het ook zo doen vind ik geen goede reden, voor jezelf nadenken is toch niet teveel gevraagd? Als iedereen ineens in een sloot gaat springen doe jij dit dan ook ?

klopt het is ook geen goede reden, maar mijn ouders hebben niet zoveel met paarden dus met dit soort dingen vragen ze bijv. de buurman hoe doe jij het ow zo en dan kijken ze nog eens rond en als veel het doen denken ik en m`n ouders nou dan zal het wel het beste zijn.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:27

even aan de mensen die de hele dag lees tot 5 uur werken of naar school gaan, hoe doen jullie het dan met de paarden hele dag op de wei of in de bak? ik wil ze ook wel in de bak zetten maar ik wil geen hooi in m`n bak.
dus dan kan ik ze beter op de wei zetten met hooi, maar als ik naar school ga is het altijd nog donker en m`n vader doet dat, dus vraagje hoe doen jullie dat,

en mensen lang leven de zomer geen gezeur met scheren,dekens, natte weide, bevroren bak, donkere ochtende, ect.
ik kijk er nu al naar uit haha

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:29

Ga helemaal mee met GamblersCup. Ruim hooi in slow feeders en je paarden kunnen de hele dag naar buiten. Juist voor een ouder paard is zoveel mogelijk vrij bewegen buiten heel erg belangrijk. Het spijsverteringsstelsel wordt namelijk bij het ouder worden wat minder, en bij te weinig bewegen wordt het risico op verstoppings koliek groter. Het is daarom juist van belang dat je paardje zo veel mogelijk buiten vrij kan bewegen..

Eén minpuntje van het buiten zetten bij het huidige weer. Het kán zijn dat je paardje er soms zo uit komt te zien :
( let wel: dit is de situatie ná het poetsen :D ) :

Afbeelding

Aanvulling naar aanleiding van jouw post:
Stuk wei afzetten en ze daar in zetten, met hooi ( stuk wordt nl toch redelijk snel kapot gelopen)
Je vader vragen om ze buiten te zetten, of zélf voor school verzorgen en na school naar binnen. Is in ieder geval beter dan de hele dag binnen staan.
Laatst bijgewerkt door Punz op 03-01-13 17:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:29

Ninx schreef:
Koper schreef:

Hier zijn de meningen over verdeeld ;-) Maar goed, dat is de discussie niet... ;-)

Het gras groeit er wel goed van maar de kwaliteit van het gras is daardoor niet geschikt voor paarden ;) Daarnaast wortelt het gras door drijfmest minder diep omdat de voedingsstoffen allemaal bovenin zitten waardoor je lui gras krijgt en de weide eerder zwart wordt.

TS: juist als paarden in de wei staan en wat kunnen bewegen blijven de spieren lekker warm. Van stilstaan worden de spieren veel stijver. Fijn dat de paarden weer naar buiten mogen :)

Jessix

Re: Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:32

TS mijn paarden gaan gewoon 's morgens naar buiten, donker of niet en 's avonds weer naar binnen. Gewoon lekker paard laten zijn, hooi in de wei en ze vermaken zich wel.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:34

TS, je hebt het over een natte weide... is het zo nat dat er (bijna) alleen maar plassen staan of zo nat dat het snel zwart gelopen wordt? Want bij dat laatste zou ik me niet druk maken: hooi op het land, paarden erop en laat maar kapot lopen. In het voorjaar groeit het gewoon weer aan, mensen stellen zich aan wat dat betreft. Daarom haat ik het als een stal zegt "ze moeten op stal blijven want het land wordt kapot gelopen". Onzin, nadat ik zelf 5 jaar lang de zorg had over 1,5 ha weide weet ik dat het gelul eerste klas is. Groeit gewoon weer aan, en sneller dan je denkt.

Dan gooi je ze toch in het donker naar buiten? Paarden zien genoeg hoor ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:35

Ik zou ze s'ochtends vroeg in de bak zetten, met bv een slowfeeder vol hooi. Door de slowfeeder doen ze er langer mee, en omdat ze moeite moeten doen om het hooi te pakken morsen ze er ook minder mee, dus dan heb je geen vieze oude hoopjes hooi in je bak. (Begrijp idd dat je dat niet wil.)

Heb je eventueel de mogelijkheid om de stallen met de bak te verbinden? Je zou dan gewoon hooi in de stallen kunnen voeren, en als de paarden hun benen willen strekken kan dat ook. Wanneer je het te koud/nat/guur/glad vind kun je dan gewoon de deur dichtdoen, en buitenzetten is dan een kwestie van in de ochtend de deur weer open doen.

Edit: Vind het top dat je zo netjes reageert, en zo goed nadenkt over het welzijn van je paarden!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:38

GamblersCup schreef:
Daarom haat ik het als een stal zegt "ze moeten op stal blijven want het land wordt kapot gelopen". Onzin, nadat ik zelf 5 jaar lang de zorg had over 1,5 ha weide weet ik dat het gelul eerste klas is. Groeit gewoon weer aan, en sneller dan je denkt.

+:)+
Als alle stal eigenaren er zo over zouden denken...

Ook de gedachte dat in de blubber staan slecht voor paarden zou zijn klopt niet helemaal. Tuurlijk moet je oppassen voor mok, maar hele dagen stil staan om alleen naar buiten te gaan om begrensd te bewegen is niet voldoende om paarden te geven wat ze nodig hebben: Vrij bewegen is zo belangrijk...

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:41

Ja, dat vind ik zielig :o .

Alle 3 onze paarden zijn geschoren en staan elke dag lekker buiten. Gewoon dik inpakken (eventueel met een halsdeken) en zorgen dat ze de mogelijkheid hebben droog en uit de wind te staan (liefst een schuilstal).
Onze paarden staan met dat hele natte weer op de bak met een verharde paddock en ze kunnen in de hoekstal. Ze lopen dan 1-2 uurtjes per dag op het gras (1ha). Dit zodat ze wel even lekker kunnen grazen, maar ze lopen het niet kapot omdat het maar voor korte tijd is.

Succes ermee!!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:42

als ik ze een slowfeeder in de bak geeft krijg ik dan geen bak met allemaal hooi volgens jullie, dat zou wel fijn zijn en anders zet ik ze gwn in de wei met zo`n ding iniedergeval voor een paar uurtjes,
zoiets als: van 7 tot half 11 in de wei (als de wei nat is daarna weer naar binnen, en dan de eerste die thuis komt doet ze om half 4 naar buiten en meestal rijd ik smiddags, dan zien ze om 6 uur de stal weer) en als het weer wat beter word en de wei het weer toelaat kunnen ze de hele dag naar buiten *\o/*

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:44

Laat ze dan gewoon de hele dag buiten staan? Waarom zou je ze van half 11 tot 16 uur binnen halen?

En antwoord eens op mijn vraag van eerder: is de wei nat dat er (bijna ) alleen plassen zijn of nat in de zin van, het wordt snel zwart gelopen?