Wat is nu de ultieme niet eetbare stal bedekking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Re: Wat is nu de ultieme niet eetbare stal bedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:49

Gemiddeld genomen kan ze 10 uur buiten grasjes eten, en dan zal ze ongeveer nog wel 3 uurtjes over heel de dag bezig zijn met haar hooi, dus dan komen we er inderdaad niet aan, ik denk dat het voeren in netten wel veel zou schelen in tijd dat ze kan knabellen, en inderdaad moet ze wat meer krijgen.

jan_ineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:51

Koolzaadstro ( grote balen ) of gehakseld koolzaadstro ( kleinere verpakkingen )
Dit is te takkerig om op te eten en het neemt heel goed vocht op.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:52

Ga nu even cheken hoe het met paardje is want ze zou eigenlijk al lang de olie eruit moeten gemest hebben.. Antwoord straks weer!

@jan_ineee, dit krijgt ze nu in de stal en hiervan heeft ze een verstopping gekregen dus hier willen we net van af :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:53

Maar op dit moment zit er 0.0 in gras dus kan je dat niet echt meerekenen ;)
In de zomer en voorrjaar mag je het gras meerekenen, maar nu zitten er geen voedingsstoffen in dus zullen ze veel meer hooi moeten hebben om aan de behoeftes te komen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:54

Mijn redelijk flink gebouwd springpaard van 1.70 weegt 553 kg ;-)

Maar lastig, mijn vorige paard vrat ook alles op, ook vlas dus. Ik liet hem bewust erg vies staan en strooide alleen lichtjes op, maar goed echt fijn voor de hoeven is dat niet. Mijn paard nu is ook een vreetzak, die staat op rubberen tegels met een klein laagje stro om te knabbelen.

Proberen genoeg afleiding te bieden door geschikt knabbelvoer te bieden idd, veel naar buiten, etc. Maar goed die van mij bleven het ook doen

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:55

denk aan de hand van de foto dat het echt honger is en geen verveling. vind haar zo op het eerste gezicht zeer schraal, kan ribben zien terwijl er wintervacht op zit. toch meer gaan voeren, en laatste voerbeurt niet om 17:00 maar bv 22:00 dan is de tijd veel korter tussen laatste eten en de ochtend maaltijd.
ik geef 1 plak per keer en voer om 10:00 an om 17:00 wat brok of slobber en 22:00 een plek hooi voor de nacht, vaak liggen er nog wel wat plukjes omdat ze ook vrij zijn naar buiten te gaan en zich daar ook prima vermaken.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:55

Je paard mag toch wel rond de 6-8 hooi eten per dag. Zou proberen om dit verdeeld over de dag te voeren dit zal het eten van bodembedekking ook tegen gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:58

Aubiose of hennepstrooisel. Zijn verschillende varianten en merken van. Ik heb zelf aubiose, de duurste maar die vind ik het fijnste ivm stof, vochtopname en gebruik. Ze zijn veel goedkoper te vinden ook. Een bedrijf hier in de buurt verkoopt een goedkope variant met eucalyptus. Daar kan onze tinker niet tegen maar die is wel net zofijn in gebruik.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:07

@matasja, lijkt me sterk dat het honger is, ze deed het nooit tot er een vriendje kwam bij te staan die het wel deed, deze is ondertussen weg en ze blijft het doen. De voedertijden daar heb ik weinig over in de pap te brokken, de eigenaren beslissen hier over..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:13

Over rubberen stalmatten moet wel degelijk nog een laagje stalbedekking en verder vraagt dat ook nog best wat onderhoud kwa schoonspuiten en regelmatig ontsmetten anders krijg je voetschimmels. voor mij werkt als ideaal vlas gemengd met wat vuil vlas. Zodra het niet meer echt fris fris ruikt blijven ze er van af.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:19

Never nooit geen hennep in een paardenstal!!! Ook al eten ze het niet, ze krijgen het toch binnen met hooi eten en zoeken naar iets eetbaars. Het is superabsorberend en veroorzaakt ernstige koliek! Vlas is ook niet zo geschikt. Dezelfde reden.
Tarwestro is nog altijd het beste op de grond van de stal. Als je paard teveel stro opeet, moet je iets aan je voerbalans doen. Stro eten mag, maar natuurlijk niet de hele stal leegeten. Je paard is veel te mager en heeft behoefte aan veel ruwvoer, hooi van goede kwaliteit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:27

petraaken schreef:
Over rubberen stalmatten moet wel degelijk nog een laagje stalbedekking en verder vraagt dat ook nog best wat onderhoud kwa schoonspuiten en regelmatig ontsmetten anders krijg je voetschimmels.

Dan heb ik zeker hele sterke paarden :D
In beide stallen liggen rubber matten (vochtdoorlatende en Hit-Softbed) en die liggen er nu al haast 10 jaar, worden nooit geboend of uitgehaald en nooit last van problemen in de hoeven gehad :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:28

Ik heb jarenlang hennepstro gebruikt en ik heb nooit problemen gehad. Gooide er wel een creoline oplossing over zodat het niet lekker rook. Later mengde ik het gewoon met wat vies strooisel. Idem nu met vlas ik meng het gewoon door wat vies strooisel (oude vlasbodem of strobodem).

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:30

Paard krijgt nu wel zeker goede kwaliteit hooi, maar we hebben de laatste tijd een beetje gewisseld van horse dinner hooi (dit is gemellaseerd hooi ) en gewoon weide hooi dat ook van zeer goede kwaliteit was (kwam van mijn nicht en dat is karin donckers dus ben er wel zeker van dat het echt goed hooi is). Ze was nooit mager tot haar vriendje weg ging, toen is ze best wel wat afgevallen en dit moet er inderdaad nog terug bij aan komen, ze is in die tijd wel extra bijgevoerd.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:30

DubbelDun schreef:
petraaken schreef:
Over rubberen stalmatten moet wel degelijk nog een laagje stalbedekking en verder vraagt dat ook nog best wat onderhoud kwa schoonspuiten en regelmatig ontsmetten anders krijg je voetschimmels.

Dan heb ik zeker hele sterke paarden :D
In beide stallen liggen rubber matten (vochtdoorlatende en Hit-Softbed) en die liggen er nu al haast 10 jaar, worden nooit geboend of uitgehaald en nooit last van problemen in de hoeven gehad :)

Vreemd dat verkopers van rubberen stalmatten dan aanraden om nog bodembedekking te leggen en ze regelmatig af te spuiten met een ontsmettingsmiddel. :?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:31

k_m schreef:
Hallo :)

Mijn vraag lijkt me duidelijk, wat is nu echt de beste stal bedekking die een paard NIET op eet?
Mijn verzorgpony heeft gisteren een ernstige verstopping gekregen in haar blinde darm hoogst waarschijnlijk door het eten van het koolzaadstro waarmee haar stal bedekt is.. Nu gaan we voorlopig proberen om haar op houtkrullen te zetten en te kijken of ze die ook op eet.. Zo een verstopping willen we in ieder geval niet meer mee maken, vreesde namelijk echt voor het ergste vannacht.
Onze dierenarts zij dat een van de enige oplossingen gewoon is het paard de stal vies laten maken zodat ze er niet meer van eten, en regelmatig eens iets lekkers afwisselend in de stal hangen. Natuurlijk zou het gewoon beter zijn om een bedekking te vinden die ze gewoon niet op eet...

Hoeveel hooi krijgt ze per dag? En hoeveel komt ze buiten?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:32

@Ninx lees je even het topic door daar staan de antwoorden op jou vraag in.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:32

Ninx schreef:
k_m schreef:
Hallo :)

Mijn vraag lijkt me duidelijk, wat is nu echt de beste stal bedekking die een paard NIET op eet?
Mijn verzorgpony heeft gisteren een ernstige verstopping gekregen in haar blinde darm hoogst waarschijnlijk door het eten van het koolzaadstro waarmee haar stal bedekt is.. Nu gaan we voorlopig proberen om haar op houtkrullen te zetten en te kijken of ze die ook op eet.. Zo een verstopping willen we in ieder geval niet meer mee maken, vreesde namelijk echt voor het ergste vannacht.
Onze dierenarts zij dat een van de enige oplossingen gewoon is het paard de stal vies laten maken zodat ze er niet meer van eten, en regelmatig eens iets lekkers afwisselend in de stal hangen. Natuurlijk zou het gewoon beter zijn om een bedekking te vinden die ze gewoon niet op eet...

Hoeveel hooi krijgt ze per dag? En hoeveel komt ze buiten?

Word al genoemd in het topic :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:34

@petraaken: Gewoon om problemen vóór te zijn denk ik ;) en als je een paard hebt met zwakke hoeven (WLD oid) dan zou ik het ook zeker doen.
Bodembedekking gebruik ik alleen om het opspetten tegen te gaan (in de HIT-stal).
Zomers (al ze meer 's nachts buitenstaan) gaat er echt helemaal niets in de stal, want anders gebruiken ze het toch alleen maar als toilet :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:37

Tamadine schreef:
Even bekeken vanaf een andere hoek: hoeveel hooi krijgt je paardje in de stalperiode en hoe lang staat je paardje op stal. Lijkt mij namelijk dat als er voldoende ruwvoer word aangeboden dat ze niet het stro boven hooi kiezen.

Dat hoeft niet per se zo te zijn
Er zijn paarden die stro boven hooi verkiezen, die van mij o.a. maar ik ken er meer
Overigens heb ik juist bij die paarden nog nooit koliek gezien door het eten ervan.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:41

Maar het eten van het koolzaadstro is volgens mij uit verveling, ze heeft dit nooit gedaan en is dit beginnen te kopiëren van de andere, moest ze het echt uit honger doen zou ze het daarvoor ook wel gedaan hebben lijkt me.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:42

DubbelDun schreef:
@petraaken: Gewoon om problemen vóór te zijn denk ik ;) en als je een paard hebt met zwakke hoeven (WLD oid) dan zou ik het ook zeker doen.

Dat zou best wel eens kunnen. :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:43

Ik ga haar vandaag een beetje langer buiten laten staan, zou ik haar nu juist weinig of veel hooi moeten geven? Van de dierenarts mocht ze wel terug wat eten maar brok krijgt ze nu niet, kan hooi kwaad in dit geval anders geef ik ze goed wat zodat ze zeker niet terug koolzaadstro gaat knabellen..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:53

Ik zou dat koolzaadstro er voor de zekerheid absoluut uit halen, je kunt niet de hele nacht wacht blijven lopen en als het dier er wéér aan begint...
Iemand zei dat ie dan waarschijnlijk te weinig hooi kreeg,m anders beginnen ze niet aan stro: onzin! Veel paarden vinden het stro gewoon lekker en zullen dit naast het hooi gewoon eten.

Ik ga mee met de rubberen matten. En daar hoeft helemaal geen bodembedekking op, dat kan gewoon "kaal". Zacht genoeg en in het voorjaar even schoonspuiten, klaar. Alsof een stenen box regelmatig wordt ontsmet en de bodembedekking sit allemaal tegenhoud ;) Tuurlijk zeggen leveranciers dit, verkopen ze zeker ook zelf, al die dure middeltjes? :D
Gewoon zorgen dat het rubber schoon en droog blijft (dus ook elke dag schoonmaken, net als een stal met bodembedekking) en klaar.

Als je toch graag bodembedekking wilt, kan ik die houtkorrels aanraden. Doe je wat water overheen en ze lopen het uit elkaar, wordt zacht. Ze zetten trouwens NIET uit, door het water worden ze sneller "korrelig" gelopen zodat je een super bodem hebt. Makkelijk uit te mesten, blijft ontzettend lang schoon. En goedkoper dan zaagsel of vlas.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:33

De stal was net uitgemest maar we hebben er gisteren terug een volle kruiwagen mest door gedaan, dus voorlopig blijft ze wel van het koolzaadstro af, heb haar nu toch een flinke bundel hooi gegeven, de dierenarts zij gisteren al dat ze hooi mocht eten en ze oogt goed en heeft al 3 x flink wat vast gemest.

Het zal sowieso een beetje uitproberen zijn wat nu iets is dat ze niet eet, wie weet is het met houtkrollen wel opgelost omdat ze het eten daarvan niet kent.. Maar ben blij dat jullie zo actief meedenken! Bedankt :)