hoe gebeurt het bij jullie? paarden op/af de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:29

Koper schreef:
Uhmm, nou als ze zin hebben om op de wei te gaan staan wandelen ze naar de wei en als ze zin hebben om weer op het bestrate stukje te gaan staan dan waggelen ze daar naartoe. Paarden horen niet in een stal, en horen binnen hun terreintje zelf te kunnen beslissen waar ze wanneer met welk ander paard zijn.

Blegh ik walg werkelijk van dit soort reacties /mensen ;)
Niet ieder paard voelt zich prettiger bij 24/7 op een stuk grond met een schuur staan. Dat ze vroeger geen stal hadden en nu wel is alleen maar een luxe voor ze. Wij hadden vroeger ook geen tv/pc/mobiel, hoor je ons daar wel eens over klagen? Nee, dat gezeik over het natuurlijk houden van paarden is dus nogal achterhaald. Laat hem dan gelijk los in de bossen, ipv hem onnatuurlijk tussen draadjes te houden :roll:

Zo gal gespuwd, sorry dat ik me persoonlijk op jou richt, ik doel eigenlijk op iedere bokker die roept dat stallen slecht zijn.

ontopic: om in de wei te komen moet je hier door de bak, en die ligt naast de stallen. Dus eerst zet ik mijn paard in de bak, pak het andere paard en die breng ik dan naar de wei, en de mijne volgt dan ook gewoon. 'S avonds precies hetzelfde. Ik pak de ruin en mijn merrie loopt zelf naar haar stal (hoewel ze soms een ommetje maakt over het terrein :') Maar uiteindelijk komt ze altijd in haar eigen stal terecht.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:30

Haha ja bij ons zit de wei recht tegen over de stallen. Welgeteld 4 grote passen en je staat bij het weiland. Dus waarom begeleiden als het ook makkelijk kan :Y)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:30

mang schreef:
Koper schreef:
Uhmm, nou als ze zin hebben om op de wei te gaan staan wandelen ze naar de wei en als ze zin hebben om weer op het bestrate stukje te gaan staan dan waggelen ze daar naartoe. Paarden horen niet in een stal, en horen binnen hun terreintje zelf te kunnen beslissen waar ze wanneer met welk ander paard zijn.

Niet ieder paard voelt zich prettiger bij 24/7 op een stuk grond met een schuur staan. Dat ze vroeger geen stal hadden en nu wel is alleen maar een luxe voor ze. Wij hadden vroeger ook geen tv/pc/mobiel, hoor je ons daar wel eens over klagen? Nee, dat gezeik over het natuurlijk houden van paarden is dus nogal achterhaald. Laat hem dan gelijk los in de bossen, ipv hem onnatuurlijk tussen draadjes te houden :roll:

Zo gal gespuwd, sorry dat ik me persoonlijk op jou richt, ik doel eigenlijk op iedere bokker die roept dat stallen slecht zijn.

ontopic: om in de wei te komen moet je hier door de bak, en die ligt naast de stallen. Dus eerst zet ik mijn paard in de bak, pak het andere paard en die breng ik dan naar de wei, en de mijne volgt dan ook gewoon. 'S avonds precies hetzelfde. Ik pak de ruin en mijn merrie loopt zelf naar haar stal (hoewel ze soms een ommetje maakt over het terrein :') Maar uiteindelijk komt ze altijd in haar eigen stal terecht.

Niet gek, heb meerdere reacties van koper gezien waar je van gaat walgen. heel opdringerig

R0oszs

Re: hoe gebeurt het bij jullie? paarden op/af de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:50

bij ons staan de paarden in verschillende landjes/paddocks
met buiten zetten doen we het land open en doen we de paarden vanuit stal op het pad naar de landjes toe los en dan fietst er iemand achteraan om het land dicht te doen en het volgende landje open te zetten.
De shetlanders gaan wel aan de hand en sommige paarden (die alleen staan) gaan ook aan de hand.

Met binnen zetten zijn we meestal met z'n tweeen en halen we ze aan de hand vast (we nemen dan zoiezo ieder er 2 mee maar meestal 3 tegelijk en soms meer anders ben je heel lang bezig) af en toe loopt er een los mee naar stal. Er zijn er ongeveer 4 die we niet samen met andere paarden tegelijk binnen zetten.

Het zijn ongeveer 65 paarden/pony's die elke dag naar binnen en naar buiten gaan.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:55

Bij mij rennen/lopen ze zelf :J (ik loop met ze mee, maar ze lopen gewoon los) Ze weten ook welke stal hun eigen is :).

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:13

Batlow schreef:
mang schreef:

Niet gek, heb meerdere reacties van koper gezien waar je van gaat walgen. heel opdringerig

Vind jullie reactie wel wat overdreven.
Om nu meteen te gaan walgen. Oke, het gaat hier over op de wei/stal zetten, dat is niet meteen on topic van koper, maar van opdringen merk ik toch niets.
En om eerlijk te zijn, de vgl met tv enz is echt niet van toepassing, wij hebben meer plaats en mogelijkheden tot verstrooiing dan een paard op stal.
Maar goed, daar gaat deze hele kwestie niet over, daar zijn al een heleboel topics en discussies over gevoerd. Dat koper haar paard de hele tijd buiten heeft is haar keuze, dat jullie die van jullie binnen zetten is die van jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:17

Als ze binnen hebben gestaan gaan ze gewoon tegelijk naar buiten, kan prima even met 2 shetjes lopen :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:19

Ik zeg: "En nu allemaal naar je eigen stal" en dan doen ze dat ook. :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:25

Aria_zz schreef:
Batlow schreef:

Vind jullie reactie wel wat overdreven.
Om nu meteen te gaan walgen. Oke, het gaat hier over op de wei/stal zetten, dat is niet meteen on topic van koper, maar van opdringen merk ik toch niets.
En om eerlijk te zijn, de vgl met tv enz is echt niet van toepassing, wij hebben meer plaats en mogelijkheden tot verstrooiing dan een paard op stal.
Maar goed, daar gaat deze hele kwestie niet over, daar zijn al een heleboel topics en discussies over gevoerd. Dat koper haar paard de hele tijd buiten heeft is haar keuze, dat jullie die van jullie binnen zetten is die van jullie.

Maar ik heb toch ook geen commentaar op mensen die hun paard 24/7 buiten hebben? Prima dat zij dat wil en prima dat ik mijn paard snachts op stal wil, maar het hele 'een paard hoort niet op stal' kan ik inmiddels echt niet meer lezen.

Overigens ken ik koper niet en reageerde puur op dit bericht, wat niet specifiek op haar bedoeld was, maar op iedereen die dit soort uitspraken doet.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:27

Doe het altijd alleen.
's ochtends gaat hij gewoon aan een halster mee naar de wei, 's avonds ook.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:32

@mang
Zou niet weten waarom mensen het niet meer mogen zeggen, want ze hebben gelijk :Y)
Niet tegenstaande dat mijn paard ook 's nachts op stal staat. Zoals jezelf zegt, wil jij je paard 's nachts op stal, je weet niet of je paard dat wil (en nee, dat weet je echt niet, ondanks dat hij aan de poort op brokjes wacht).

Maar goed, zoals gezegd, dat hoort ergens anders thuis dan hier.
Vond vooral je vergelijking wat overdreven, want die gaat niet op.
Maar verder even goede vrienden hoor :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:37

Ik snap dat je het wat overdreven vind aria. Maar ik heb al eerder mot gehad in een topic. Nouja mot, zulke reacties van koper gelezen en op gereageerd maar normale reacties zat er niet bij. Vandaar mijn overdreven reactie. Het is dat ik al eerder dingen van die bokker heb mee gemaakt en wordt er zo langzaam beetje moe van....

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:38

dan vind ik nog niet dat je op zo'n gewone reactie zo moet reageren. Als snap ik wel dat je geagiteerd bent.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:43

Aria_zz schreef:
dan vind ik nog niet dat je op zo'n gewone reactie zo moet reageren. Als snap ik wel dat je geagiteerd bent.

Nouja, gewone reactie vind ik het niet.

Het is zo van: Dit is goed de rest is fout :Y)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:46

Welja, zoals ik zei, het gaat niet helemaal over de vraag v het topic idd :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:54

Aria_zz schreef:
@mang
Zou niet weten waarom mensen het niet meer mogen zeggen, want ze hebben gelijk :Y)
Niet tegenstaande dat mijn paard ook 's nachts op stal staat. Zoals jezelf zegt, wil jij je paard 's nachts op stal, je weet niet of je paard dat wil (en nee, dat weet je echt niet, ondanks dat hij aan de poort op brokjes wacht).

Maar goed, zoals gezegd, dat hoort ergens anders thuis dan hier.
Vond vooral je vergelijking wat overdreven, want die gaat niet op.
Maar verder even goede vrienden hoor :)

Dat weet ik toevallig wel. Ze heeft namelijk dik een halfjaar 24/7 buiten staan, en ze werd chagerijnig, mager, dof en haar weerstand was ontzettend laag. Merrie is buiten constant aan het waken, opletten en moet nauwlettend haar hooi in de gaten houden of de lagere rangen niet teveel eten naar haar zin. Écht slapen deed ze dus niet. Zo ken ik meer paarden die gewoon die rustplek voor zichzelf nodig hebben. Waar ze nergens op hoeven te letten en gewoon rustig kunnen slapen en eten. Maargoed, deze discussie was ik dus niet op uit.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:55

@Mang: hetzelfde bij ons op stal. In de zomer staan ze met zijn vieren dag en nacht buiten. Ze worden op gegeven moment erg moe en gaan dan een nachtje op stal. Ze worden echt moe van het buiten staan bij ons..

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:01

Mijn paard gaat altijd rond half 9 op de wei, en half 4 weer naar binnen. Ze staan vaak ook bij het hek te zeuren dat ze naar binnen willen, dus soms eerder, dit beslist de stal eigenaar. De paarden gaan per groepjes van ±4 naar buiten. Dit gebeurt door linten, en hoppa deuren los :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:02

als ze de wei op gaan zet ik de weide poort open en gooi eerst de 'binnen' paarden de wei op
gewoon los ze weten inmiddels wel waar ze heen moeten..

erna gaat poort nummer 1 dicht en gaan de rest van de paarden naar buiten die hun boxen met paddock aansluitend aan de wei hebben en als die buiten zijn gaat de weidepoort dicht :)

en met binnehalen hetzelfde eerste komen die paarden van de binnenboxen naar binnen erna de paarden wat de buitenboxen hebben.

geen gedring geen gemep aan die poort maar gewoon duidelijkheid en respect naar de persoon toe die ze binnen haalt

en aangezien we op een doe het zelf stal staan kunnen we ieder voor zich bepalen hoe lang ze buiten blijven
of juist binnen staan dit word onderling afgesproken dan.

en bij extreme hitte blijven ze 24 uur buiten

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:46

@mang, ook daar zou ik je in kunnen tegenspreken, er zullen prima oplossingen bestaan voor jou merrie maar goed.

Hier worden ze meestal ook wel begeleid door 'touwtjes', zodat ze niet verkeerd gaan. Maar de meeste hebben dat niet nodig.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:50

Aria_zz schreef:
@mang, ook daar zou ik je in kunnen tegenspreken, er zullen prima oplossingen bestaan voor jou merrie maar goed.

Hier worden ze meestal ook wel begeleid door 'touwtjes', zodat ze niet verkeerd gaan. Maar de meeste hebben dat niet nodig.

De oplossing is snachts op stal, of buiten alleen zonder afleiding om haar heen? Of weet jij nog iets beters. Hoor het graag ;)

Shimene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:00

Bij mijn gaan eerst de minder dominante paarden op de wei zodat deze rustig de wei in kunnen lopen, want als ik eerst de dominante doe durven de minder dominante er niet in. En daarna de dominante paarden! Als ze op de paddock gaan leg ik gewoon wat kuil neer en dan lopen ze allemaal gewoon naar hun eigen stuk van de paddock

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:11

Bij ons op stal mogen ze in de winter niet op het land, van ene staleigenaar -:(- dus alleen als je er zelf bent kan je je eigen paarden/pony's in de paddock zetten ALS die nog vrij is :( veel eigenaren van stal komen soms een paar dagen niet opdagen, en dan heb je agressieve paarden... VIND JE HET GEK DAT JE OMVERGELOPEN WORD! sorry, ik liet me ff gaan :') we gaan nu zo snel mogelijk naar een andere stal, dan hebben we ons eigen schuurtje met 2 stalletjes en kunnen ze heel het jaar vanuit hun stal de hele dag in en uit lopen :j en t is nog rustiger ook, in een andere schuur staan maar 3 paarden/pony's een paar shetjes en dat was het! geen rijbak, maar wel een park waar geen hond komt en je in de winter over schelp-paden kan stappen omdat die niet bevriezen haha en zomers door het gras galopperen waar nooit iemand loopt, sorry dat ik me zo laat gaan... staleigenaar van waar we nu staan is echt niet leuk bezig!

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:28

Bij ons gaan de paarden omstebeurt naar buiten, van de paarden die het dichtst bij de deur staan naar achteren want ze bijten elkaar anders in hun kont :')
Ze moeten door de paddock en dan rennen ze altijd zelf het weiland in ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 09:59

Ik vind de reactie van koper wel on topic. Bij haar kunnen de paarden dus zelf heen en weer lopen hoe het hun uitkomt en worden niet opgesloten in de stal.

Bij mij worden ze ook niet opgesloten, maar hebben, op de zomermaanden na, geen vrije toegang tot het land. In de natte maanden worden ze aan de hand gebracht en loopt er 1los mee, als het echt te nat wordt blijven ze in de paddock, bak en op het zandpad.
In de droge maanden mogen ze zelf een aantal uren kiezen als ze vlakbij de bak en de paddock lopen, en dan roep ik ze terug of haal ze op als hun weide uren voorbij zijn.

Hier staan ze met slecht weer ook graag in de inloopstal in de paddock, en is de wei maar even leuk.

Afgelopen jaar hebben we ze op hoogzomer na gebracht e. Gehaald aan de hand vanwege peesblessure van mijn merrie. Die moest zo min mogelijk rennen.en rennen van en naar de wei doen ze graag over het pad...