Hulp gevraagt doel en redenen huisvesting.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Re: Hulp gevraagt doel en redenen huisvesting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:44

Ik zat even met mijn hoofd bij zo'n speciale hit actief stal...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hulp gevraagt doel en redenen huisvesting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:47

Oh woeps.

Ik denk dat huisvesting vooral er om gaat om zoveel mogelijk in de natuurlijke behoeftes van je paard te voorzien. Ik sta op een normale pensionstal alleen ik doe het net effe anders dan de rest. :)

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:51

Waar ik vooral naar zou kijken is de vijf vrijheden. Deze worden vooral gebruikt bij productiedieren, maar ik denk dat zeker een deel ervan ook nuttig zijn voor huisvesting bij paarden.

Edit: ik weet ze zo even niet uit mijn hoofd, maar als je ze googled kan je ze vast vinden

RoyalHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:55

Ik denk dat de huisvesting sterk afhankelijk is van de eigenaren van het dier. En dan niet alleen bij paarden, maar bij alle dieren gehouden door de mens. Misschien is het leuk om dat aspect te benaderen in je verslag, zonder hierbij jouw persoonlijke mening een rol te laten spelen.

Iedere eigenaar vindt verschillende aspecten belangrijk. Wat de ene eigenaar heel graag zou willen voor zijn/haar dier, wordt door een ander nog net niet als mishandeling gezien, bij wijze van spreken.
Zo wil de ene paardeneigenaar het liefst dat zijn/haar paard met een dikke vacht in weer en wind buiten kan staan, terwijl de andere paardeneigenaar zijn/haar paard het liefst de hele dag in een warme stal heeft staan, zodat het paard niet nat of koud kan worden.
Het zijn twee uitersten, maar misschien interessant om de verschillen te onderzoeken?

Een ander voorbeeld zou je ook kunnen vinden bij bijvoorbeeld katten. Neem een boerderijkat die de hele dag zijn instinct kan volgen en zijn eigen voeding bij elkaar jaagt, of een binnenkat waarvan de eigenaar het te gevaarlijk vindt om de kat naar buiten te laten.

Als je ernaar kunt kijken zonder te oordelen, zou het heel interessant kunnen zijn. Wat zijn de beweegredenen van mensen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:45

Omdat huiswerktopics niet toegestaan zijn hier een slotje.