Hoe verzorgen jullie de manen van jullie paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura__xxx

Re: Hoe verzorgen jullie de manen van jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:53

Verzorg ze niet echt.. Ik kam ze meestal alleen even uit

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:59

Heb mijn dames vandaag voor het eerst een heel grote beurt gegeven. (kwamen 2 maand geleden hier, best verwaarloost.)
Hebben de manen ingewreven met het hegron haarserum van action.
Jee, wat gaat dat goed, staarten ook gedaan....

Was gewoon trots toen we met ze gingen wandelen :o

Ga het nu echt wel bijhouden, staat wel heel wat mooier...

SZCarlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:01

oh dat ga ik ook proberen bij mn shet denk ik kijken of ze daardoor wat mooiere manen krijgt!

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:03

ik doe er normaal niks mee, als het echt heel erg gaat klitten (of als ik me eraan erger dat er ergens een kleine knoop in zit) dan spray ik met anti-klit. Heb een of andere fles gekocht bij de ruitersportzaak, was de goedkoopste die ze hadden geloof ik en hij werkt prima! En dan lekker veel sprayen en dan heel voorzichtig met de kam alles uit elkaar friemelen. En daarna kan ze meestal een paar dagen veilig rollen en kroelen met andere paarden zonder dat alles gelijk weer gaat klitten;)

Verder doe ik overigens niets met haar manen, ook niet wassen oid in de zomer. Paardje vind het wel prima zo!

SZCarlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:06

no--a schreef:
ik doe er normaal niks mee, als het echt heel erg gaat klitten (of als ik me eraan erger dat er ergens een kleine knoop in zit) dan spray ik met anti-klit. Heb een of andere fles gekocht bij de ruitersportzaak, was de goedkoopste die ze hadden geloof ik en hij werkt prima! En dan lekker veel sprayen en dan heel voorzichtig met de kam alles uit elkaar friemelen. En daarna kan ze meestal een paar dagen veilig rollen en kroelen met andere paarden zonder dat alles gelijk weer gaat klitten;)

Verder doe ik overigens niets met haar manen, ook niet wassen oid in de zomer. Paardje vind het wel prima zo!

wordt het dan niet vet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:07

Bijhouden is het toverwoord. Elke keer dat ik met ze aan het werk ga haal ik even een borstel door de manen en staart heen,af en toe wat anti-klit erin en dan blijft het netjes. Meestal is dit een keer of 6 per week

SZCarlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:10

xJitskee schreef:
Bijhouden is het toverwoord. Elke keer dat ik met ze aan het werk ga haal ik even een borstel door de manen en staart heen,af en toe wat anti-klit erin en dan blijft het netjes. Meestal is dit een keer of 6 per week

was je ze ook wel is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:11

In de zomer heel af en toe,dan met white horse shampoo of betadineshampoo.

SZCarlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:13

oh oke bedankt!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:14

Ik zweer bij Cowboy Magic!! niet elke dag uitborstelen maar met je vingers er door en dan af en toe eens kammen! die van mij hebben super lange en gladde manen.....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:07

ik gebruik Hegron haarserum en een gewone mensen haarborstel

De manen van mijn schimmel zijn op dit moment grijs i.p.v. wit. Ik zou ze graag willen wassen maar we hebben alleen koud stromend water op stal. Lijkt me dus niet zo'n goed idee.
Zou ik de manen ook kunnen wassen met een emmertje warm water en de manen met een spons natmaken?
Hoe spoel ik ze dan uit? Ook met spons? Krijg ik de shampoo er dan wel goed uit?
De staart was ik wel met een emmertje warm water, maar de staart kun je in de emmer hangen om uit te spoelen, de manen niet natuurlijk!

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:08

Niet :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:18

niet wassen bedoel je? Ik wilde dit eigenlijk ook pas in het voorjaar doen hoor, maar dat duurt nog zo lang.....

horseslover5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:30

Ik heb ook een schimmel met grijs witte manen ik zou ze ook niet wassen en ook zeker je paard zelf niet wassen in de winter want als het paard veel buiten staat of bijna altijd heeft het meestal een dikke wintervacht (of het moest zijn dat je die afscheert maar zou ik NIET doen) . Op die wintervacht ligt een vetlaagje dat er voor zorgt dat als het regent of sneeuwt alleen de bovenste haartjes nat zijn en als je je paard wast verdwijnt die vetlaag en is dat minder goed dus NIET WASSEN in de winter. Ook niet als het in een verwarmde stal staat. In de zomer is dit natuurlijk geen probleem.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:35

De manen van m'n haf vlecht ik in, 1x in de week haal ik de vlecht eruit, kam het door, en vlecht ze weer opnieuw in.

Antiklit spuit ik niet meer in de manen, wel in de staart.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 01:01

Mijn fjord loopt ook (bijna) altijd met vlechten. Borstel het 1-2x per week uit met anti-klit en 1x per maand ga ik het met een trekkam te lijf en daarna knip ik het. Als het weer het toe laat was ik het ook best regelmatig, maar dat duurt vrij lang en doe ik dus niet met deze temperaturen. Let wel op welke anti-klit je gebruikt, van sommige worden de manen echt enorm vies. Ik heb altijd die van global voor de manen en voor de staart of als het losse manen moeten worden gel van de boerenbond, die werkt nog beter.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 01:05

De sportcoupe van mijn paard is het enige wat ik er aan doe de lengte bijknippen als het nodig is en als we wedstrijd hebben of fotoshoot en hij in de knotten moet borstel ik het uit met van die speciale manenborstels waar je niet alles er mee uittrekt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:57

Ik heb zo´n Oster staart en manen borstel en ik vind dat echt een super borstel. Hiervoor had ik een gewone goede haarborstel, maar ben over de Oster veel beter te spreken.

Af en toe wat antiklit erin maar verder doe ik er weinig mee. Wassen alleen als het weer het toelaat. en dan gewoon alleen met een paardenshampoo.

Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:18

Niet.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:27

ik kam de manen af en toe uit met een manenborstel.
twee x per jaar was ik ze en ik knip ze heeel af en toe een beetje bij.
maar ze zorg dat ze zo veel mogelijk natuurlijk wollig en dik blijven
s zomers tegen de vliegen en s winters voor de warmte.

de shet zijn manen borstel ik alleen en vlecht ze in

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:24

Bij mijn paard doe ik een klein beetje cowboy magic in haar manen en dan vervolgens vlechten erin welke een paar dagen blijven ziten :)

Lisasjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:17

Mijn paard heeft superdikke manen, in de winter kam ik ze uit met een staartborstel ( anders kom ik er echt niet doorheen ) en in de zomer was ik ze met baby olie. Worden ze lekker zacht van en gaan ze van glimmen:)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:21

Af en toe wat anti klit in de manen, even in laten trekken en dan voorzichtig de klitten er uit halen. Soms wat cowboy magic er in masseren en dan ook voorzichtig ontklitten.

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:26

ik kan ze door, en als ze weer korter moeten dan trek ik ze

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:27

kapsel omstuimig valt helaas niet te temmen :')