Meedenken over indeling nieuwe weide en stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:19

Je kunt ook wanneer je de wei op wilt delen aan de voorkant over de hele breedte een pad van ongeveer 5-10 meter breed maken. Dit pad geeft dan toegang tot al je weides, die je apart van elkaar open kunt zetten. Je kunt dan vooraan een watervoorziening hebben en weides afsluiten om te hooien.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:24

Wat is eigenlijk het gedeelte naast het huis (andere kant van de rijbak ed), waar gaat dat voor gebruikt worden? Ziet stiekem een mogelijke padock-paradise uitbreiding, skippy bal, hindernis, plekje met wat wilgentakken...?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:26

tadaa...
Afbeelding

GDG

Re: Meedenken over indeling nieuwe weide en stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:32

Ik zou, net als iDJ zegt, de stallen langwerpig maken. Mijn ervaring is ook dat de paarden hierdoor meer loop-/bewegingsruimte hebben. Ik zou ze dan aan de achterzijde plaatsen, naast elkaar. Daar dan gelijk de deuren maken naar buiten dan hebben alledrie de stallen een eigen uitgang naar buiten. Buiten, aan de achterzijde van de schuur, zou ik bestraten en deze bestrating laten aansluiten op de huidige bestrating.

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:33

Zelf zou ik dus een track aanleggen waarbij op een punt een soort afgraving komt wat voor een klein meertje zorgt. Leuke wilgen erom heen poten. De grond die eruit komt zou ik op een ander deel van de track leggen zodat je een heuvel krijgt. De rest worden dan aparte weides die voor hooi en grazen gebruikt kunnen worden

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 14:33

Ik vind het echt top dat iedereen zo mee denkt!! :D Ik ga gelijk even aan de slag met een tekening hoe ik het in gedachten had qua looproute! Zal m zo gelijk uploaden.

Hihi xSlvna; dit stuk blijft nog even open.. ;-) Ik denk namelijk dat we de oprit rondom gaan maken zodat we met de trailer rond kunnen rijden. Ook zit er een klein mestplaatsje, die een paar meter hoog betegeld is. Daarnaast wil ik een vrij stukje houden zodat vrienden en kennissen met hun paarden kunnen komen logeren. Alle ruimte voor een tent en evt afzetten van stukje wei voor de paarden! Woon nu eenmaal op de veluwe, aan de ruiterpaden dus wil dit graag delen met anderen :o

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:34

Wat ben ik jaloers! :D
Van harte gefeliciteerd, wát een lap grond zeg...

Ik zou de buitendeuren vrij houden en de stallen dus tegenover de deuren plaatsen, zodat je paarden recht de stallen uit kunnen zonder een bochtje te hoeven maken.
Dan hou je nog 1,5 m x 3,5 m over voor een goed af te sluiten zadelkamer in dezelfde lijn als de staldeuren bij 4 m breed per stal.
Of 2,5 m x 4 m als je de stallen in de lengte plaatst, dus achterwand is 3,5 m breed, diep 4 m.
De water/poetsplaats kan dan in de hoek bij de kleine deur; daar hoef je geen box-achtig iets van te maken, zodat alles verder lekker ruim en open blijft.
Ik hoop dat je me kan volgen?

De weide omheinen en met prikpaaltjes werken in de breedte, steeds een stuk erbij of eraf en ff aankijken wat het handigst is.
Is maar een idee. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:37

essie34 schreef:
Ik vind het echt top dat iedereen zo mee denkt!! :D Ik ga gelijk even aan de slag met een tekening hoe ik het in gedachten had qua looproute! Zal m zo gelijk uploaden.

Hihi xSlvna; dit stuk blijft nog even open.. ;-) Ik denk namelijk dat we de oprit rondom gaan maken zodat we met de trailer rond kunnen rijden. Ook zit er een klein mestplaatsje, die een paar meter hoog betegeld is. Daarnaast wil ik een vrij stukje houden zodat vrienden en kennissen met hun paarden kunnen komen logeren. Alle ruimte voor een tent en evt afzetten van stukje wei voor de paarden! Woon nu eenmaal op de veluwe, aan de ruiterpaden dus wil dit graag delen met anderen :o

Heerlijk idee! Is dan ook het voordeel als je de weides indeelt met track, een deel voor de logés en een deel voor je eigen. Vind de rechtertekening van Unihorse wel heel 'mooi', en indd wat een ander zij, een deel afgraven om ook hoogte verschil te krijgen (en een plas)

Ohja, alleen de track niet zo hoekkig, rondingen, heb je ook meer ruimte (en voor de weide maakt het niet veel uit, paarden hier staan bijna nooit in hoeken)... :)

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 14:46

MarvanTom; Ik heb even wat moeite om een idee te krijgen bij je voorstel. Maar toch ben ik wel erg benieuwd :)! Zou je misschien in een grove schets kunnen laten zien wat je bedoelt?

Dit is wat ik zelf globaal in gedachten had voor de weide (lekker basic even met paint gedaan haha);

Afbeelding

Het grijze stuk is het gedeelte wat nu al bestraat is. Het beige/bruine gedeelte zou dan de looproute worden. Weet dan alleen nog niet waar ik de hekken e.d. ga plaatsen. De 2 zwarte blokjes bij de stal zouden dan de buitendeuren worden!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:48

Vind het eerlijk gezegd wat veel eten en wat weinig 'verplicht' spelen, ze kunnen nu de paddock op en af rennen als het te nat is, joepie.

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:50

ziet er netjes uit!
En daaromheen wil je dan een "rij-route" voor de trailer ed?waar zou je dan evt de paddock willen realiseren?

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 15:06

Ik merk dat er wat onduidelijkheid is over de indeling van het gehele perceel. Hier even globaal het actuele plaatje;

Het is niet geheel kloppend qua afmetingen enzo maar het geeft even een totaalbeeld (hoop ik) :). Mocht je een leuk idee hebben, kun je dit plaatje evt gebruiken.

Wij gaan nu voor keukens kijken! Ook leuk :D Als ik terug ben ga ik gelijk weer bijlezen!
Laatst bijgewerkt door essie34 op 29-12-12 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:15

Ik dacht het land was vierkant ipv zo enorm langwerpig? Moment...

Edit: huizen ed zijn wat te groot, ik neem het orgineel wel :)
Edit 2: De bak is toch de andere kant op, of wil je dit aanpassen?

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 15:20

Haha het is inderdaad wat minder langwerpig, maar je merkt al dat ik niet zo'n tekenwonder ben! :P
Het is even om een idee te krijgen van waar alles ligt. De bak ligt op beide plaatjes hetzelfde.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:40

Kijk eens goed, neem de weg bij jou als horizon, de rijbak ligt aan de horizon, je tekende hem verticaal.
Afbeelding

Als je wilt hooien dan een stuk gewoon RECHT, maar dit is wel lekker natuurlijk :)
Donkere plekken zijn van afgegraven stuk (zou dit mogelijk zijn), zodat het niet één doorgetrokken vlakte is, is ook zo saai :) En hier en daar een boompje. Dan wel met een rekje erom heen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:48

Afbeelding

Ik ben hier slecht in..! :o
Denk er ff de juiste afmetingen bij: per stal 3,5 m breed, 4 m diep. 2 x 3,5 m= 7 m, dan hou je 2,5 m x 4 m over voor je afgesloten zadelkamer.
Uit ervaring weet ik dat een zadelkamer eigenlijk nooit groot genoeg is... :=
Ik zou voor deze optie gaan als ik mocht kiezen, dan heb je 1 pad van 2,5 x 9,5 m over, geen bochtjes of hoekjes (makkelijk met aanvegen).
1 strakke simpele lijn dus en ruimte zat om dmv een simpele ring in de muur een paard te kunnen vastzetten voor poetsen/afspuiten/(af)zadelen.

Saai? Ja, maar ook praktisch.

Watervoorziening buiten: zo dicht mogelijk bij de waterslang. :D

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:22

Citaat:
essie34 schreef:
@Mootje; Je beschrijft eigenlijk wat ik in gedachten had :-). Super! Inderdaad buitendeuren maken, zodat ze vrije uitloop hebben. De deuren zitten dan aan het bestraatte gedeelte dus dat lopen ze niet stuk. Heb je dan nog een idee over hoe ik vanuit deze doorloop ze toegang kan geven tot alle delen van de weide? Als ik de wei in 2 of 3 stukken zou verdelen? Ik zit een beetje klem met het hek/draad namelijk. Ik moet dan de toegang tot elke wei mogelijk maken vanuit de stal en het draad of hek ook zodanig open kunnen zetten dat het niet blokkeert of gevaarlijk is.

Als ik kijk naar de ligging van het land t.o.v. de wei zou ik denk ik voor een stukje middenpad gaan. En vanuit het middenpad openingen maken naar de stukken land. Snap je wat ik bedoel? Je doet het land in de lengte doormidden. De eerste meters vanaf je uitloop maak je een soort rechthoek ook in het midden natuurlijk. Vanuit de uitloop gaan ze de rechthoek in en vanaf daar zien ze wel welk hek er open staat. Snap je me (ik ben er nooit zo goed in... :j ) Ik denk dat je dan je rechter land (kan ook linker zijn als je liever wil) wat korter maakt dat je daar een stukje winter uitloop van maakt. Maakt denk niet zo heel veel uit dat het niet gelijk is toch? Je kan dan evt aan de rechterkant in de rechthoek twee openingen maken. Een naar de paddock en één naar het 'kleine' land. Ik zou wel met rechte stukken blijven werken. Makkelijker voor het hooien.

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:15

xSlvna schreef:
Kijk eens goed, neem de weg bij jou als horizon, de rijbak ligt aan de horizon, je tekende hem verticaal.
[ Afbeelding ]

Als je wilt hooien dan een stuk gewoon RECHT, maar dit is wel lekker natuurlijk :)
Donkere plekken zijn van afgegraven stuk (zou dit mogelijk zijn), zodat het niet één doorgetrokken vlakte is, is ook zo saai :) En hier en daar een boompje. Dan wel met een rekje erom heen.

Dit is ook wel mijn idee, aankleden met wilgen en notenbomen. Ik zou zelf willen hooien dus bij mij zouden de weides wel wat rechter worden.

Leuke topic trouwens! Ben zelf ook aan het denken hoe ik mijn perceel anders ga indelen dus haal er misschien wel leuke tips uit

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 18:41

@ MarvanTom; dit is inderdaad ook een optie die ik zeker overwogen heb.. Alleen heb ik dan niet de mogelijkheid om ooit een 3e paard erbij te nemen en dat wil ik toch eigenlijk wel.. Daarnaast is de uitloop dan niet meer bestraat, en om dat te laten doen brengt behoorlijk wat extra kosten mee! Ik zit nog te bedenken of ik mijn zadelkamer misschien in de huidige overkapping ga realiseren, door deze dicht te maken.

Ik zie dat mijn vorige foto het om onbekende reden niet meer doet, ik heb inmiddels even een wat duidelijkere gemaakt dus bij deze;

Afbeelding

Zie voor de maten mijn openings post! Hebben jullie nog tips voor de (electrische) waterbakken binnen? En wat gebruiken jullie voor in de wei? Grote plastic bakken?

@dendola; kunnen we misschien gelijk met jou meedenken? :)

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:57

Ik ben totaal niet handig met de pc qua tekeningen maken en foto's verkleinen zodat ze niet te groot zijn om op bokt te plaatsen.

Ik huur ruim 7500 meter maar omdat ik het huur kan ik helaas niets afgraven, heuvels maken of bomen poten. Mijn track waar ik aankomend voorjaar mee wil beginnen zal vrij recht toe, recht aan zijn. In grote lijnen bestaat mijn perceel uit twee rechthoeken. Vooraan bij de inloopstal een klein rechthoek waarbij in de hoek de doorgang naar het grote gedeelte is. Omdat de beide delen niet al te breed zijn en ik zelf wel wil hooien zal alles dus vrij recht zijn

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:02

wow leuk project! dit ga ik volgen hoor! ben benieuwd!

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:09

Om een beeld te krijgen van mijn perceel, zie mijn profiel! daar kan ik wel foto's plaatsen zonder te verkleinen of zo :)
De foto's zijn van de eerste dag dat ik daar stond met mijn knollies, gras was toen dus lang haha. De fjord en shet zijn van mij, de paarden links van de draad zijn van andere mensen. Mijn perceel loopt dus helemaal door tot het mais dat je op de tweede foto ziet

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:13

xSlvna schreef:
[ Afbeelding ]

wat zou ik toch graag zoiets hebben :D als ik dit tot mijn beschikking had dan wist ik het wel

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:14

maar hoe ga je het met schaduw doen in de zomer?

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 20:17

Leuk Dendola! Klinkt echt goed zeg :)
Tsja schaduw, ik zat zelf te denken aan een paar mooie grote, volle bomen langs de omheining? Maarja moet ik natuurlijk ook weer opletten dat ze niet giftig zijn voor de paarden enz..