Hoe mesten jullie uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Hoe mesten jullie uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:54

Er word dagelijks uitgemest bij mij op stal. Alles wat smerig is word dan weggehaald en er word schoon stro bijgevuld zodat de paarden in een nette, gevulde stal staan.

AnneRekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:25

sochtends rond 07;00u mest eruit , dan gaan ze smiddags in de wei en dan word het nog keer schoongemaakt ( ze staan in een paddock ) , daarna eind van de middag gaan ze weer terug naar paddock en word de wei uitgemest.

dus 3x per dag bij ons. vind het zo wel handig want als je een dag wacht moet je gelijk zn berg doen -.-

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:29

ik mest ook dagelijks, natte/vieze stro haal ik eruit, verdeel de rest over de bodem en doe er nieuw stro bij. Potstal ben ik niet zo fan van, een stalgenoot had dit ook, ik vond het erg stinken, urine die er zo introk maar vond de bodem er ook ongelijk door worden waardoor dat paard niet gelijk stond (mare kan misschien net zo zijn dat ik er was...hoeft wrs niet zo te zijn bij een potstal? geen idee>

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:31

Alle poep er uit, en af en toe de hele natte plekken eruit, elke dag fgoed opstrooien :) en elke maand leeghalen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:40

Schone stro aan de kant, stront er (op dat moment) zoveel mogelijk uit. Nog wat meer -iets viezere- stro aan de kant wat dan als nieuwe bodem kan dienen en dan het vieze en natte er uit. Achtergebleven drollen worden zo direct mee genomen. Dan het iets viezere stro als nieuwe bodem met het schone stro er over (voor gaat naar achter) en dan nieuwe stro er over. Sommige paarden zijn extreem smerig, en hebben dus geen schoon stro over :') en krijgen dan 1 a 2 plakjes meer dan de anderen, maar die worden dan vermengd door het vieze stro zodat ze niet extreem veel eten ivm verstoppingen. De schonere paarden krijgen minder stro omdat ze er minder van eten en gewoon nog een dikke laag stro van de vorige dag hebben liggen. 's Zomers krijgen ze 2 of 3 plakjes per dag en 's winters ongeveer 6, ligt er maar net aan.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:27

mijn pony staat op koolzaadstro(gehakseld)
elke dag drollen eruit en rechtharken
1 x per 8 weken koek eronderuit .

1 x per week 1 pak overheen

heerlijk droge stal.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:22

Op mijn stalling wordt dagelijks gemest. Ik neem het af en toe over als de eigenaren niet kunnen. Er ligt ook gehakselt stro in de stal. Superspul! Drollen en erg natte plekken worden verwijderd en de rest wat gewoon droog is wordt weer rechtgetrokken. Met 5 stallen ben ik ong 20 min bezig. 1x in de zoveel tijd worden de stallen helemaal leeggehaald.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:25

Ik maak er altijd een potstal van.
Waar hij altijd poept leg ik geen stro neer. Is makkelijker met uitmesten en gaat er zo min mogelijk stro mee.
Aan het einde van de week kijk ik hoe vies de stal is. Is hij niet zo vies, dan de halve stal eruit en half pak schoon stro erin.
Als de stal heel vies is gaat alles eruit en ong 1.5 pak stro erin.

LucasM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:24

op mijn werk staan ze op matten dus word er iedere dag het mest eruit gehaald.
in de winter komt er een beetje stro in.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:34

LucasM schreef:
op mijn werk staan ze op matten dus word er iedere dag het mest eruit gehaald.
in de winter komt er een beetje stro in.

alleen op matten? zonder stro of vlas? Wat voor matten zijn dat? Van rubber? kan je een foto maken?

silvieKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:44

de mijne staat op stro, iedere dag mest en natte plek eruit ! 1 plak stro erbij

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:45

ik mest iedere dag uit
en strooi 3 keer per week op

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 14:50

Paarden staan op vlas. Iedere dag mest en natte plekken eruit. 'Oud' verspreiden, als er wat weinig in ligt aanvullen met nieuw totdat het weer een aangenaam slaapvertrek is.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:34

mijne stond op stro ( helaas overleden) elke dag alle drollen eruit zoiezo s'avonds en meestal deed ik het ook s'ochtends. elke avond als er natte plekken waren die eruit halen en dan meestal 3 plakken stro erin.. eens in de zoveel tijd alles eruit.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:56

Mijne staat op stro. Mijn vorige pony kon ik weleens een dagje mesten overslaan, die hield zn stal zo schoon, was dan alleen opstrooien. Mn huidige pony maakt er een zootje van. Alles nat en vies. Haal dus elke dag de mest en t natte stro eruit en gooi er dan vers stro bij.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:58

Ik hoef alleen op zondag te mesten en op feestdagen!
Gelukkig is ze niet zo vies maar ja dan begin ik met al het schone naar een kant.. alle drollen er uit en dan het beetje vieze (niet nat) ook aan een aparte kant te doen. Dan heb ik 2 hopen! Het zeiknatten in de kruiwagen doen en dan het beetje vieze onder en daarboven schoon + nieuw stro

:')

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:03

Wij mesten 1 keer per week.
Iedere dag krijgen de paarden een dikke laag stro erbij, zodat ze wel op een schone laag staan en kunnen liggen.
1 x per week wordt al het vieze eruit gehaald, als er nog schoon stro in de stal ligt, wordt dat ook gebruikt om op te strooien.

We doen het zo omdat het geen doen is om dagelijks 10 paarden uit te mesten, naast je gewone werk, huishouden en het rijden&trainen van de paarden.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:25

ik haal elke dag de mest eruit en 1x in de week goed opstrooien en dan 5 dagen gewoon een beetje. Ik denk dat ik ongeveer 3 plakken per week strooi. 1x in de zoveel maanden gaat de stal leeg (wel met shovel :P )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:30

Elke dag poep eruit en de echte natte plek eruit en dan egaal maken en dan vers stro erbij.

Dus een soort van potstal zodat mijn paard lekker zacht kan gaan liggen zonder dat hij vies wordt.

Als men elke dag alles goed uitmest dan mag men wel elke dag heel heel veel stro in gaan doen vind ik want dan ligt je paard niet zo lekker hoor zo op t harde beton zonder goede onderlaag.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:31

mijn paarden staan op vlas,
Halen elke dag de drollen eruit (soms wel 3/4 x op een dag, staan aan huis dus als je langs loopt en er ligt wat, halen we het eruit) en 1x per dag alle natte plekken. dan trek ik hem weer recht en ongeveer 1x in de 10 dagen krijgt ze er 2/3 pakken nieuw vlas in.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:41

De mijne staan op stro met een onderlaag van zaagsel. Ze plassen erg veel binnen en stro neemt niet genoeg op, dan sopt het al als je erover loopt. Ik begin met een kwart pak zaagsel en daaroverheen 4 plagen stro. Iedere dag haal ik de mest en zichtbare natte plakken eruit, stro weer verdelen en dan een beetje opstrooien. 2 keer in de week gaat alles eruit ook het zaagsel, soms minder maar gemiddeld is het zaagsel in 3 a 4 dagen verzadigd. In de week gebruik ik dus een half pak zaagsel en ongeveer 1 pak stro. Potten wil hier niet (en ik wil het eigenlijk ook niet) een goede onderlaag krijgen is niet te doen omdat ze altijd in en uit kunnen lopen en vooral ook veel zand en modder mee naar binnen lopen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:56

Ik werk in de winter volgens het potstal idee... Haal de meeste stront er iedere dag uit. (niet heel precies) En dan bijstrooien zodat ze altijd netjes droog liggen/staan. Eens in de zoveel tijd mest ik de stallen helemaal uit met behulp van een shofeltje :D
In de zomer lopen de meeste 24 uur per dag buiten. Alleen de 2 merries met veulens gaan snachts naar stal en die 2 stallen houd ik dan gewoon netjes bij. Iedere dag de natte plekken en stront er uit. Alleen deze zomer toen ik hoogzwanger was heb ik ook met het potstalidee gewerkt in de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:58

Ik haal iedere dag de mest eruit, en gooi er stro in als dat nodig is. We hebben grote balen dus zit nu op een halve plak en soms een hele plak per dag. De plasplek laat ik eerst helemaal doorslaan, als hij nog vocht op kan nemen dan is het onzin om de plek er al uit te halen. En de stal blijft lekker warm. Pony staat gelukkig altijd schoon en droog omdat ze van zichzelf ook schoon is, en ik hou d'r stal dus netjes en ze heeft altijd een volle stal. En ze eet d'r stro gelukkig niet op, omdat ze genoeg kuil krijgt :D

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:21

bij ons op stal worden alle stallen dagelijks uitgemest. Alle natte en vieze plekken gaan eruit en vervolgens gaat er wat nieuw stro in. Hoeveel er in een stal gaat verschilt per paard en per dag, zullen zo'n 1-3 kleine plakjes zijn.

Mijn paard staat zo iedere avond lekker in een schoon stalletje(:

Laura__xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:22

Ik doe het hetzelfde al jou ;)