Lianne86 schreef:Was ook niet als kritiek bedoeld, maar ik vind die dingen altijd zo "raar", waarom een klant extra kosten geven? Zelf vind ik het al heel lastig om een instructrice/teur te vinden die op 1 lijn met je zit en met wie het goed klikt enzo. Heb daar altijd een dubbel gevoel bij. Hit actief in daarentegen wel weer een voordeel; maar ik ben sowieso een muts als het om stallen kiezen gaat(Ik heb qua buitenstaan redelijk wat eisen en verder vind ik ook het heel belangrijk dat je vrijheid in keuzes hebt... Vandaar dus ook het gevoel dat het gewoon "extra" verdienen aan klanten is.
Maarja, las laatst zelfs dat bijrijders extra moesten betalen ergens om te komen rijden, dus het kan nog erger. Zelf zou ik het gewoon heel zonde vinden (want laat maar eens een instructrice/teur van buitenaf komen, dan ben je al snel 25-40 euro kwijt) dat er dan ook nog eens extra kosten bijkomen.
Waar ik vandaan kom, is het dus heel ongebruikelijk. Snap aan de ene kant het standpunt van de stalhouder wel, maar in hoeverre is de bak dan echt "afgehuurd", want als ik les heb, dan mag er van mij best wel iemand bij komen rijden etc. Dus het is ook maar net hoe daar mee omgegaan wordt. Wat bij stallen gebruikelijk was waar ik heb gestaan, is rekening met elkaar houden en van te voren even toestemming/overleggen wat kan. Dat ging ook altijd gewoon goed en meestal werd er zo rekening meegehouden dat je toch alleen in de bak rond reed als je les had.
Zoals jij zegt ging het bij ons ook. Je kon op een bord (laten) zetten wanneer je les had en iedereen hield daar wel rekening mee. Soms reed er wel eens iemand bij, maar vaak had je ook de bak voor jezelf. Zo'n moeite is het toch niet om rekening te houden met elkaar?