O jee stallingsstress! Welke stal raden jullie me aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welke raad jij mij aan om te kiezen?

Stal 1: waar ik nu net 5 dagen sta
Geen stemmen
Stal 2: de kleine hitactief stal
17 (22%)
Stal 3: waar vriendin van me staat
57 (77%)

Totaal aantal stemmen: 74

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:27

Lianne86 schreef:
Was ook niet als kritiek bedoeld, maar ik vind die dingen altijd zo "raar", waarom een klant extra kosten geven? Zelf vind ik het al heel lastig om een instructrice/teur te vinden die op 1 lijn met je zit en met wie het goed klikt enzo. Heb daar altijd een dubbel gevoel bij. Hit actief in daarentegen wel weer een voordeel; maar ik ben sowieso een muts als het om stallen kiezen gaat :+ (Ik heb qua buitenstaan redelijk wat eisen en verder vind ik ook het heel belangrijk dat je vrijheid in keuzes hebt... Vandaar dus ook het gevoel dat het gewoon "extra" verdienen aan klanten is.

Maarja, las laatst zelfs dat bijrijders extra moesten betalen ergens om te komen rijden, dus het kan nog erger. Zelf zou ik het gewoon heel zonde vinden (want laat maar eens een instructrice/teur van buitenaf komen, dan ben je al snel 25-40 euro kwijt) dat er dan ook nog eens extra kosten bijkomen.

Waar ik vandaan kom, is het dus heel ongebruikelijk. Snap aan de ene kant het standpunt van de stalhouder wel, maar in hoeverre is de bak dan echt "afgehuurd", want als ik les heb, dan mag er van mij best wel iemand bij komen rijden etc. Dus het is ook maar net hoe daar mee omgegaan wordt. Wat bij stallen gebruikelijk was waar ik heb gestaan, is rekening met elkaar houden en van te voren even toestemming/overleggen wat kan. Dat ging ook altijd gewoon goed en meestal werd er zo rekening meegehouden dat je toch alleen in de bak rond reed als je les had.

Zoals jij zegt ging het bij ons ook. Je kon op een bord (laten) zetten wanneer je les had en iedereen hield daar wel rekening mee. Soms reed er wel eens iemand bij, maar vaak had je ook de bak voor jezelf. Zo'n moeite is het toch niet om rekening te houden met elkaar?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:28

In welke regio zoek je precies? Ik woon er niet maar ben vaak wel handig in stalling zoeken. Zelf zou ik niet eens kiezen voor een van de drie. Vanwege prijs of erg weinig buiten of wel zoveel regels waarbij ik de kriebels krijg.

Stal 2 op papier goed, maar de ruimtes waar ze staan zijn erg klein, even lekker rennen is er niet bij. En voor mijn gevoel teveel paarden op een te kleine ruimte en de regels allemaal erbij. En geen eigen box voor ziekte oid? Voor veel geld.
Stal 1 vanwege niet aan de afspraken houden en spijkers, nee dank je.
Stal 3 kan maar toch ook weinig buiten en ver weg al hoeft dat geen probleem te zijn bij slecht weer. Als ze echt hun verzorging krijgen kun je minder gaan.

Kun je bij de stal waar je stond als die goed was niet op de een of andere manier een losgooi plekje vinden in de buurt? Iets zelf huren of zo waar je gebruik van kan maken?

Afstand went trouwens, wij zijn ook ooit dichtbij begonnen met als max 15 km. de laatste zoektocht was tot 40 km verderop uiteindelijk om het beste te vinden. Uiteindelijk op 19 km wat gevonden. Maar het went wel. Beter verderweg met een gelukkig paard dan dichterbij en moeten blijven schipperen met dingen.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:31

Jibbel schreef:
Zijn er niet meer opties dan dit? De prijzen vallen mij niet tegen, maar kom zelf ook uit deze regio en weet dus ook niet beter. Welke kant van Rotterdam zoek je?
Voor je paard zou ik kiezen voor stal 2. Die 10 euro bakhuur bij les van eigen instructie is mss een nadeel, maar niet onbegrijpelijk vanuit de staleigenaar gezien. Evt een optie om met je paard op stap te gaan als je wilt lessen? Desnoods 1x per 2 weken lessen?

Jibbel, ik ben opzoek naar stalling aan de zuidkant van Rotterdam. Weet je nog iets?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:32

Ik zou ook 3 zeggen. Je hebt dan tenminste een goeie bak en het mesten wordt gedaan, je paard krijgt onbeperkt hooi. Het enige spijtige is dat je paard niet zo veel buiten kan, maar als je paard daar geen probleem van maakt zou ik voor alle andere dingen toch stal 3 kiezen.

paardjes123

Re: O jee stallingsstress! Welke stal raden jullie me aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:36

Waarom ben je eigenlijk naar stal 1 gegaan als de omstandigheden niet naar je zin zijn?
Ik heb op stal 2 gestemd, lijkt me erg fijn voor jou paard al klinkt 3 ook niet verkeerd

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:41

Hoever ligt nieuwpoort bij je vandaan? Voor het idee?

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:47

paardjes123 schreef:
Waarom ben je eigenlijk naar stal 1 gegaan als de omstandigheden niet naar je zin zijn?
Ik heb op stal 2 gestemd, lijkt me erg fijn voor jou paard al klinkt 3 ook niet verkeerd

Hoi, ik ben naar stal 1 gegaan omdat mijn paardje daar 6 uur buiten zou staan. Ik zag tijdens de eerste keer rijden de spijkers in de bak pas. (ik ga morgen met hamer en schoevendraaier aan de bak...)

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:48

karuna schreef:
Hoever ligt nieuwpoort bij je vandaan? Voor het idee?

36 km (als je nieuwpoort bij schoonhoven bedoeld)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:59

In Heienenoord zit langs de snelweg ook een stal Dekker,mijnvriendin heeft daar jaren gestaan

Is dat in jouw richting?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:10

Geen idee welke nieuwpoort. :+ hemelsbreed 27 kilometer af van postcode 3085. Willekeurige postcode in zuid rotterdam. Dat gaf me een idee van wat waar ongeveer ligt. :j

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 22:17

karuna schreef:
Geen idee welke nieuwpoort. :+ hemelsbreed 27 kilometer af van postcode 3085. Willekeurige postcode in zuid rotterdam. Dat gaf me een idee van wat waar ongeveer ligt. :j

3079lm ;-)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:07

estella81 schreef:
Jibbel schreef:
Zijn er niet meer opties dan dit? De prijzen vallen mij niet tegen, maar kom zelf ook uit deze regio en weet dus ook niet beter. Welke kant van Rotterdam zoek je?
Voor je paard zou ik kiezen voor stal 2. Die 10 euro bakhuur bij les van eigen instructie is mss een nadeel, maar niet onbegrijpelijk vanuit de staleigenaar gezien. Evt een optie om met je paard op stap te gaan als je wilt lessen? Desnoods 1x per 2 weken lessen?

Jibbel, ik ben opzoek naar stalling aan de zuidkant van Rotterdam. Weet je nog iets?

Helaas, ik zit aan de noordkant, dus in jouw regio weet ik niet echt wat.
Ik weet wel dat er in barendrecht en strijen fijne stallen zitten. Maar weet niet of dat voor jou haalbaar is?

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 10:15

Jibbel schreef:

Jibbel, ik ben opzoek naar stalling aan de zuidkant van Rotterdam. Weet je nog iets?[/quote]

Helaas, ik zit aan de noordkant, dus in jouw regio weet ik niet echt wat.
Ik weet wel dat er in barendrecht en strijen fijne stallen zitten. Maar weet niet of dat voor jou haalbaar is?[/quote]

Barendrecht zeker wel, maar Strije... das niet ff iets te ver vrees ik. Mocht je iets weten over stallen in Barendrecht...dan hoor ik t graag van je..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:21

Ik zou toch ook zeggen stal 1 of stal 3. Verkijk je bij stal 1 niet op een beetje blub in de bak. Bij ons in de bak is het nu ook niet heel droog, maar wat wil je anders met de regen van de afgelopen dagen? Spijkers kan je inderdaad eventjes ombuigen/aftikken en dan is dat probleem ook verholpen. Als je aan de kant van Barendrecht zit, dan zijn de stallen hier ook niet echt een optie, dat is dan al helemaal ver anders had ik wel het een en ander geweten aan stallen en nog wat meer betaalbaar ook. Maar je staat nu net een paar dagen bij stal 1 toch? Kijk het anders eerst even aan. Als het zo heeft geregend dan is het ook niet een heel volledig beeld wat je krijgt van de stal.. Misschien is het wel een waanzinnig fijne bak als het een beetje opdroogt!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:28

Stal vossenburg in rhoon misschien? Daar hebben ze ook hitactief (en gewone stalling dacht ik).

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:39

Pfff... wat ben ik blij dat ik in Brabant woon als ik die prijzen zo zie. Ik kan gebruik maken van 3 binnenbakken, waarvan twee met agterbergbodem, en een buitenbak met agterbergbodem. Bos begint naast de wei en paardlief staat 24 uur per dag buiten het hele jaar door. En de prijs? Vergeleken met de prijzen die jij noemt, staat mijn paard bijna gratis. Wat dat betreft vind ik het moeilijk om een advies te geven qua stalling. Ik heb door de jaren heen wel gemerkt hoe belangrijk het is om een kundig iemand bij je paard te hebben voor als je er zelf niet bent. Een dierenarts als pensionhouder is in die zin wel een hele veilige optie. Anderzijds vind ik het crimineel om je te verplichten dure lessen te nemen bij een vaste instructeur, en tien euro bakhuur te vragen (voor de stalling waar je zelf in pension staat nota bene!!!) voor een andere instructeur. Bij ons op stal komen tig verschillende instructeurs, als mijn pensionbaas daar bakhuur voor ging rekenen zou hij aardig binnenlopen denk ik.

Over het algemeen vind ik de derde stal dan nog het aantrekkelijkst klinken. Bedenk je overigens ook dat als je met een scooter naar stal gaat, de benzinekosten lager uitvallen dan met een auto. Een stalgenootje van mij rijdt om die reden bijvoorbeeld op een scooter.

Ik zou wat minder focussen op wat stal 1 kost in vergelijking met 2 en 3, maar wat meer focussen op "wat kan ik financieel missen" en "waar staat mijn paard het beste". Als je bijvoorbeeld weet dat je in totaal 600 euro kwijt kan zijn aan stal + benzine + les, dan zou ik kijken wat de mooiste optie is voor je paard wat in dat plaatje past en waar jij je het fijnst bij voelt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:42

Ik zou nog even verder kijken. Stal 2 is de ruimte erg beperkt en bied weinig eigen inbreng. Stal 1 en 3 zouden voor mij zoiezo geen optie zijn, vind dat ze daar veel te weinig naar buiten kunnen, al helemaal als jij 2 dagen niet naar je paard kan.

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:46

De kosten zijn hier in west Brabant wel vergelijkbaar. Bij ons geeft de staleigenaar les en kun je geen les nemen bij ons op stal door iemand anders. Ik vind die 10 euro bakhuur dan ook niet vreemd vanuit het oogpunt van de eigenaar. ik zou 3 kiezen.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 10:50

Jibbel schreef:
Stal vossenburg in rhoon misschien? Daar hebben ze ook hitactief (en gewone stalling dacht ik).

Dat is een ideale stal! en daar sta ik ook op de wachtlijst. Maar, ik sta op plaats 13. Er kunnen max 26 paarden in de Hit en die zit nu vol. Kortom, voordat ik daar aan de beurt ben, zijn we ruim een jaar en wss langer onderweg. Dus, die lange tijd moet ik overbruggen...

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:00

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:07

hippisch centrum giessenlanderij in noordeloos? wel een beetje uit de richting...

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:33

ik vind de prijzen echt absurd gewoon...komt misschien omdat ik in het noorden woon...daar zijn toch wat minder hoge prijzen...
en op mijn stage in geldrop krijg je ook voor minder geld zo veel meer als wat jij hebt...

op mijn stage in brabant betaal je 275 per maand en dan heb je:
3 binnenpistes ( 35 x 110 )
3 buitenpistes ( 40 x 20(2x) en 20 x 60 )
1 springpiste ( 70 x 70 )
loslaatpaddock ( 40 x 20 ) ( ook wel longeerpaddock )
overdekte longeerbaan bij de binnenpistes
incl. hooi, stro, uitmesten...
zomerweide ( zelf opzetten )
en je kan ( mits je 4 paarden tegelijk doet ) gebruik maken van de stapmolen

als je het nodige bijbetaald kan je gebruik maken van prive-paddocks van 15 x 15
je kan gebruik maken van de winterweide ( 4 uur p/d ) zelf opzetten of erop laten zetten )
dit alles voor minder dan 280 euro...

wat ik in groningen heb:
stalling 's nachts
overdag heel de dag weide( mits het weer het toelaat, anders paar uur per dag in de bak met groepje
hooi, stro, voer, uitmesten, binnen/buiten zetten
rijbak 20 x 40 ( met zeer slecht weer ( weken zware regen ) of met vorst kan hier helaas niet gereden worden maar gewoon een bui'tje overleefd hij wel )
zeer ruime stallen met ruim contact met de buurpaarden ( wanden zijn lager als de gemiddelde boxwand zodat paarden toch lekker kunnen neuzen/kriebelen bij elkaar )

Deze service krijg ik voor 150 euro...

zoals ik al zei...wat jij krijgt is denk ik beetje vergelijkbaar met wat ik in groningen voor mijn paard geregeld heb....oftewel...ik vind het absurd duur....maar in jou regio liggen de prijzen hoger als hier ( gelukkig voor mij )

succes met je keuze maar ook ik zou ( ondanks de afstand ) voor stal nummer 3 gaan.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 19:20

Ik ben vandaag met vriendje bij stal nr 3 wezen kijken. Met de stalhouder gesproken en die vertelde dat de paarden daar in groepen van max 4 paarden 2 uur per dag naar buiten gaan. Voor mijn meisje (ivm haar hoefkatrol irritatie) maakt tie uitzondering zodat ze 2x2uur per dag buiten komt. Zodra de weide droog is, gaan ze ook op de weide. O trouwens, zelfs de paddock ter grootte van een rijbak bij stal 3 is nu kurk droog! Ik was verbaasd!

Ik ga met mijn huidige stalbaas in Heinenoord praten om te vragen wat de mogelijkheden zijn. Ze is namelijk maar een uur per dag buiten geweest deze week, naast de beweging die ik haar heb gegeven. Ik heb nu vakantie dus ben er best een lange tijd overdag, dus misschien zet hij haar dadelijk langer buiten als ik enkel savonds kom omdat overdag buiten de schoolvakanties om, de paddock langer beschikbaar is. Ik ga op de man af vragen of het mogelijk is dat ze 4 uur per dag buiten kom. Is dat antwoord nee, dan ga ik verhuizen.

Ik heb via een nieuw stalgenootje (bij stal waar ik nu sta (stal 1)) gehoord dat er in omg heinenoord nog een paar stallen zijn. Mits die niet veel verder weg zijn, ga ik daar deze week ook even kijken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:59

Probeer bij verschillende stallen op verschillende tijden te gaan en probeer ook om een praatje aan te knopen met mensen die er al hun paard hebben staan. Is soms heel verhelderend. Succes met het vinden van de meest passende stal.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:40

Als je een scooter had zou ik voor 3 kiezen... Vindt het heel belangrijk dat ze voldoende ruwvoer hebben en ook dat ze genoeg buiten komen.
Maar ik vind voldoende ruwvoer nog net iets belangrijker.