Weiland.. één grote modderpoel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lando2

Re: Weiland.. één grote modderpoel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 08:45

Hier ook een ramp, de wei, en de bak zijn echt modderpoelen, nu heb ik nog een kleinere bak waar t eigenlijk altijd droog is, maar zelfs die is verzadigd en daar zakken ze nu ook weg, ik hou ze nu sinds gisteren tot in de namiddag op stal, normaal staan ze ganse dagen buiten, maar ik kan goed zien dat ze er niks aan vinden, en ik ben ook bang voor problemen met hoeven of pezen. Vind t ook jammer dat ze nu veel binnen moeten staan, maar t is even niet anders.

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 08:51

Je zou voor nu eens kunnen kijken van die rubber matten, zodat je droog van en naar de stal kunt dat helpt al een beetje.
Maar kan me voorstellen dat het een duur geintje is.
Ben bang dat er weinig anders op zit.
En als je niet echt door kunt met je kruiwagen zou ik misschien overwegen, de mest even ergens in een hoek te doen zolang.
Ik deed altijd een of twee pakken zaagsel uitelkaar op het looppad van stal naar wei.
En de drollen op de mesthoop en vies zaagsel gooide ik erbovenop op het gemaakte paadje.
Zo was het goed te doen, wel jammer van de pakken zaagsel maar qau kosten valt dat mee.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 08:53

Hier ook een flink zwembad op de track,had al een deel afgesloten vanwege een grote plas.Gaten gegraven zodat het water daarin weg kan lopen.
Aan de andere zijde heeft zich inmiddels ook een enorme plas water verzameld,ook kuil gegraven en afgezet maar er valt gewoon teveel water.
Hoewel het hier zandgrond is kan het gewoonweg niet snel genoeg wegzakken....een deel van de track is dichtgelopen en moet gefreest worden en daarnaast liggen we hier op het laagste gedeelte.Krijgen ook water van de buren en de openbare weg erbij...

Gelukkig wel tijd terug besloten om de betegelde paddock zo te laten en ook achterop het land is het hoger en kunnen ze droog staan en liggen.Moeten ze wel door de plas zwemmen :o
Ook hebben ze de kunst van het grondelen eigen gemaakt :D

Volgend jaar eens kijken of we sleuven kunnen graven en bij de sloot kunnen komen bij de buurman....eerdaags maar eens uitnodigen voor een lekker bakkie :D

Wat de mest betreft...ik ga met hark en bak + mandje naar achter en gooi de mest die daar ligt achter op het stuk.Haal ik van de zomer wel weer weg met de trekker.Is geen doen om met de kruiwagen door een plas van 20cm diep te rijden :+
Alleen de mest voorop kan weg met de kruiwagen...het zij zo.Niets aan te doen verder.

Ik zag hierboven een linkje....heb er hier ook een,die tegels heten ecorasters.Ideaal,ken ook iemand in een veengebied die ze in de buitenpaddocks heeft.Werkt geweldig maar wel aan de prijs....
Hier een voorbeeldlinkje http://www.horsefriend.nl/categorie/Vlo ... aster.html

Je kunt ook even "ecoraster" intikken op google om meer info te krijgen :)

Maar een flink stuk betegelen scheeld ook al een hoop,goedkoper ook omdat je ze vaak via MP gratis kunt krijgen :) Ik zag net ook iemand die het over stelton platen had...kijk wel uit als ze ijzers hebben,dan zijn stelton platen minder grappig.Ze kunnen dan onderuitgaan door de metalen strippen en het beton is ook iets gladder dan tegels.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:32

Hier is alles ook goed nat, maar gelukkig kunnen mijn paardjes in een gedraineerde paddock staan en liggen er ook heerlijk in! Wel jammer dat de bak een groot drama is, waardoor ik nu al weken niets met mijn paard heb kunnen doen.

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:40

Dit jaar is echt weer eens extreem nat, het is aan alle kanten behelpen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:43

Bij onze paarden ook inderdaad.
Het voorste stuk is een drama (zand) , daar ben je zo in vast gezogen.
Uitmesten is echt onbegonnen werk daar. Vergeet het maar gewoon.
Gelukkig kunnen ze daar achter wel droog staan, ook op het gras dus dat is wel heel fijn aangezien ze van de pensionhouder gewoon het hele jaar op de wei mogen.

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:47

Onze pony's staan ook 24/7 in het weiland. Voorin ( waar ze dus ook eten krijgen0, is echt een heel stuk blubber waar je tot je enkels inzakt. Heel wat poetswerk dus haha :p.
maar volgend jaar worden op dat stuk betonnen platen gelegd, dus dat is wel fijn :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:49

de wei is hier een zwembad [kleigrond] maar de paddock is niet verkeerd op de eerste 2 a 3 meter na in het begin.
die linkjes die hier staan over die roosters werken alleen bij ijzerloze paarden,staan ze op ijzers worden ze spiegelglad.

iemand ervaring met die van eco? die met die rubberen tegel erop?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:50

hier zelfde probleem,met de weide.de schuilstal/loopstal is helemaal droog en daar staan ze nu meestal ook omdat ik daar nu onbeperkt voordroog heb.normaal gaf ik dit buiten in bakken,maar bij de bakken was het zo modderig dat ze tot de knieen er in stonden.dus voer nu binnen.als ik ga mesten verplicht ik ze wel even met zijn alle de weide(modder in te gaan).en dan gaan de jongere ook rennen en spelen de oudere die denke mogen we weer binnen bij het eten.ik maak me er niet zo druk om,hoop dat het snel gaat vriezen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:52

Het is hier momenteel ook een ellende, het zakt ook niet meer weg :n

Ze gaan wel elke dag de wei nog op, maar er is momenteel bijna nog meer water dan gras ... meestal komen ze dan zelf al eerder terug op de tegels staan dan dat ik ze roep, op een enkele stugge volhouder na Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:55

Hier is de wei al een week of 6 dicht. Het grondwater zakt niet meer weg, gevolg: mijn stallen staan onder water...

Heb al 2 weken niet uitgemest, gewoon bijgestrooid. Zo staat mijn paard toch in haar inloopstal op een droog stukje.
Ik laat haar elke dag eens flink op de piste haar ding doen, ondanks dat deze nat ligt ligt deze prima berijdbaar.

Ik zit volgens mij in een winterdip met al die regen...

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:18

Bij ons ook een en al blubber, terwijl dat niet heel snel is want we zitten op zand hiier..... gelukkig is er genoeg weide om een beetje af te wisselen als het te erg word. Ze staan wel de hele dag buiten (van 6 tot 6) dus ze hebben ook alle tijd om de wei naar blubber te toveren...... (ja maar baas die slidingstops gaan zo goed als de wei nat is!!!!)
Het is hier zelfs zo erg dat je niet eens normaal door de bermen kan rijden, dan glibber je alle kanten op.... nou dat is niet vaak zo.......

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:32

Dat herken ik !

Hier maken ze er ook een sport van om zo hard mogelijk door de plassen te crossen, het liefst naast elkaar, ogen dicht, manen de lucht in en gaan !!!

Qua bouw blijven de buiken en beentjes nog redelijk droog bij regen, maar als je ze nu ziet :oo

Ach, als ze maar lol hebben ... dat gras herstelt zich wel weer in het voorjaar.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:34

Ik liep gisteren op mijn sokken tot mijn knieèn in de blub, mijn laarzen bleven steeds hangen en ik moest tot mijn ellebogen in de blub om onder mijn laarzen te komen. Anders kreeg ik ze niet los, ik heb er nu wel de balen van hoor van mij mag het droog worden.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:38

Wij wonen op de Groningse klei aan het Oldambtmeer. Ons land is ook erg nat. Vooral de plekken bij de ingangen zijn erg vertrapt.
Mijn Amerikaantjes gaan op sommige stukken tot ver over de kogels in de modder.
Maar ze gaan elke dag naar buiten. Op stal kunnen ze wel weer opdrogen.

Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat we het land waar de paarden nu lopen in de zomer niet nodig hebben.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:57

Hier ook flinke plassen in de wei. Paarden komen helaas bij mij nu niet in de wei vanwege het vertrappen. Maar heb ze lekker in de buiten bak lopen een paar uurtjes.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:00

Hier ook bagger tot aan de enkels. Ik heb meerdere slootjes en afwateringen gegraven, maar alles zit nu gewoon tot de rand vol. Voordat het goed gezakt is regent het weer bij. De paddock is dicht geslipt en de weilanden staan ook onder water. Mijn paarden kiezen er zelf voor het grootste gedeelte van de dag met elkaar op stal te staan. Aankomende zomer (of wanneer het droog is) toch maar een stuk verharder. Ik denk aan betonplaaten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:07

Weet iemand misschien goedkopere adresjes voor eco rasters of andere handige verharding? Ik heb wel eens gehoord dat de eco rasters in Duitsland goedkoper zijn?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:11

Ik ben zo blij dat bij ons de weilanden redelijk hoog liggen (ik zie in de weilanden achter ons, die lager liggen echt hele "waterplassen" en vooral bij de sloten gewoon "overstromingen")

Dus wat dat betreft hebben we wel heel veel geluk.

Het ergste is dat er weinig tegen te doen is. Zand bijstorten is vaak geen optie (misschien dat dat nog kan bij de ingang/uitgang/looppaden); verder zou je nog een geultje kunnen maken, in de hoop dat het water sneller richting sloot loopt. Het kan wel wat helpen, maar je kan hem niet te diep graven, dus hij slibt ook snel dicht (mijn ervaring)

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:13

Bij ons is het ook een ramp, ben blij dat ik niet de enige ben! Onze merrie staat wel sinds een week niet meer op de wei, ze trapt die andere helemaal tot blubber en we willen graag dat ze als het beter weer is wel gras heeft om aan te knabbelen .. Helaas is onze paddock/piste ook een zwembad, dus enige droog plekje is de stal .. Heb gehoord dat ze nog de hele weel regen geven :(

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:13

Had gisteren ook de modderspetters tot aan mijn knieën. Mijn paard heeft heel veel drek aan het begin van zijn weide maar verderop heeft hij echt nog droge stukken waar hij ook kan rollen en onder de boomrand hooi kan eten, dat is heel fijn. Schrok toen ik gisteren 2 andere paarden buiten ging zetten hoe de lager gelegen weides er aan toe zijn. Wat een blubber! Bij ons heb je weides achter elkaar en ik had niet gezien dat er ergens nog een draad open was. Gevolg was dus dat een paard in de verkeerde (heeele grote) wei liep. Ik erachter aan door de modder, paard iedere keer wegsjezen, na tien minuten door de blubber strompelen had ik 'm weer in de goede wei staan. Hopelijk droogt het snel en dan ga ik eens met een schep de ingang van de weide vlak maken, zodat wanneer het weer gaat vriezen het weer een beetje gelijk is.

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:18

Wij hebben hier ook behoorlijke wateroverlast, de plaats van stal en paddock is zo ong. het laagste puntje uit de buurt, zodat er nog meer water bij komt. Onze paddock is gedraineerd en dat scheelt wel, er staan opzich wel plassen, maar ook nog genoeg droge stukken. De stallen en het pad zijn ook erg nat, dus ook ik kijk weer uit naar de zomer!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:31

Britt_Mara schreef:
@Lynn_Nikita: Het ik ook aangedacht, om voor de stal en bij de slowfeeder grindtegels neer te leggen, maar wat je dan krijgt is dat ze misschien op de rand of de punten van die tegels lopen. Vooral mijn haflinger is een beetje lomp en sjokt (22 jaar) een beetje rond.

@Christiene: Heb ik ook erg last van! als het al een beetje heeft geregend staat er een strook onder water

Hier loopt een 25 jarige erbij die amper pootjes optilt. Alle stoeptegels hebben rondom een bandje, schuift niet.
Ik heb 4 schuilstallen ook betegeld, vorige week de laatste 2 afgemaakt. Merk wel veel verschil met wel of niet betegeld. Ik zal zo eens foto`s plaatsen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 26-12-12 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:31

Ik sta als enige pensionklant bij vrienden thuis daar is de padock enkel nog een beetje toegangkelijk 1 wei is gewoon een plas die voor z'n stal ziet er nog redelijk uit maar als je erop loopt weet je wel waarom ze daar niet worden gezet het is een harde ondergrond maar het is heel glad ik heb het gisteren nog gemerkt m'n pony had zich losgetrokken terwijl ik z'n stal was aan het uimesten toen liep hij op dat stuk wei de andere liepen in de padock ernaast(ze mogen niet samen staan omdat die van mij anders wordt afgepeigerd). De anderen waren een race aan het houden en hij deed mee op zijn stuk dat niet heel erg groot is dus om te remmen gleed hij eerst 5 meter. De andere weides zijn het zelfde maar daar zit nog blubber tussen als de pony's en paarden dat niet gewend zijn lijkt het mij geen goed idee om ze daar in te zetten. Vooral die van mij is niks gewend dus helaas staat hij al een weekje binnen hij heeft dan gelukkig nog een grote uitloopstal de grootste van alle stallen die er daar zijn in totaal 8m op 4m stal en uitloop samen dat is dan toch al iets beter dan alleen een klen hokje maar ik merk dat hij naar buiten wilt en ik hoop dat dit niet meer lang duurt. Ik dacht wel al eraan hij voormiddag in padock de rest namiddag maar of ze het willen doen weet ik nog niet.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:36

Hier ook drama, klei grond en wij staat 100meter van de dijk vandaan. Op dit moment is de Waal erg hoog wat betekend dat de hele polder onder staat en dus tegen de dijk aankomt. Daardoor ontstaat er kwelwater wat dus ook in ons weiland komt

Pony staat 24/7 buiten, maar wel een verhard stuk voor de stal van 20 m² en een stal