Wel of geen regendeken nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: Wel of geen regendeken nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:31

Ben het met HTM eens.

Verder, een 200/300 grams deken op bij een paard met wintervacht, sorry wat?
Mijne staat geschoren (dekenmodel, ruggengraat+spieren niet mee genomen) onder een 150 grams deken, als ze naar buiten gaat (padock) staat ze er tot max 1 uur zonder deken, weer of geen weer, regen sneeuw of zon.
Volgensmij maken sommige mensen echt mietjes van hun paard.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 11:17

Ik heb besloten om hem zonder deken te laten staan. Gisteren is het tot eind vd middag droog geweest en vandaag wordt het ook droog.

Toen ik gister zijn huid terug klapte was hij op de huid en een deel van zijn onderste vacht helemaal droog en schoon (hij is deels wit dus dat valt lekker op).

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:35

reiziger schreef:
Maar hoe doe je dat dan precies? Ik bedoel, nu is het ook al ongeveer 24 uur droog dus dan zou de deken niet op hoeven. Straks gaat het weer langdurig regenen, zou je hem dan weer op gaan doen? Soms regent het een hele dag, soms een paar uur. En hoe doe je het dan met sneeuw? Met of zonder deken?

En als je op je werk zit en niet weg kan?
Ik zou mijn paarden ook graag alleen met slechte weersomstandigheden een deken opdoen, maar ik ben bang dat ik dan de hele dag op buienradar zit te kijken, en veel heen en weer moet naar de wei om dat te realiseren.
En de ene keer wel een deken met regen, en de andere keer niet lijkt me ook niet goed voor je paard. Ben gewoon benieuwd hoe jullie dat dan doen.

Ik kijk het gewoon aan hoe het eruit ziet, weersvoorspelling en hoe het 'voelt' buiten. Soms staan ze weleens overdag met regendeken en dan blijft het droog, en tsja, soms regenen ze toch nat, beetje regen kunnen ze ook wel handelen ze zijn niet van suiker, alleen hoosbuien hoeft voor mij niet. Als ze erg nat zijn en het is heel winderig, dan gaan ze een paar uur op stal om op te drogen onder een zweetdeken en daarna met regendeken op naar buiten.

Mijn voordeel is wel dat ze aan huis staan, dus kost me geen moeite om bij ze te komen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:20

Dat jij ze aan huis hebt staan Jibbel scheelt veel ja :)
Voor mij is het bijna een half uur om op stal te komen.
TS ik geef je groot gelijk om je pony zonder deken te laten. Scheelt al veel dat hij uit de wind kan staan. Combi van regen en wind maakt het guur.
Mijn bonte pony doet het ook prima zonder. Komende dagen regent het wel veel, maar het zijn buien en geen dagenlange regen dus ze kunnen tussendoor ook wel opdrogen.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 17:30

Ik ben ook blij dat ik hem zn deken niet op gedaan heb, het is vandaag prima weer geweest en alleen vannacht waren er wat buien. Hij vermaakte zich gisteren prima toen ik er was en leek ook geen last te hebben van t weer.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:50

Ik denk echt dat jij er veel meer zorgen over hebt dan je paardje. Als hij op zijn huid nog lekker droog is maakt het echt helemaal niet uit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:57

Hier lopen ze ook dekenloos 24/7 buiten, maar twee dagen geleden heb ik ze voor het eerst echt verkleumd aangetroffen, en er regendekens op gelegd. Gelijk veel vrolijkere paarden, dus dat hadden ze even nodig.
Vannacht geven ze (hier in België) weer een non-stop zondvloed en veel wind, dus vanavond hebben ze de dekens ook weer aan. Zo gauw het droog is gaan die er weer af, maar urenlang door en door nat in de wind, dat was me gewoon te zielig (wat niet wil zeggen dat het dat ook echt is, maar mijn gemoedsrust wil ook wat ;) )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:02

Ik vind in deze omstandigheden toch wel dat er minimaal een iets moet hebben met een dak erop. Zeker als het alleen maar een paddock is en verder niks en geen stal.

Ik zou dat paard niet willen zijn. Ik denk niet dat ie happy is zeker niet al het nonstop nat is.

Nog ff zo doorgaan en het krijgt regenrot, zeker in combinatie met verlaagde weerstand doordat ie ziek was en dan ben je nog veel verder van huis en heb je pas echt problemen.

Nat + kou + wind en dat is echt geen goede combinatie voor een paard en dat dan 24/7.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 20:48

Ragdollcat, ik heb een stal voor mijn paard maar ik maak hem er niet gelukkiger mee door hem daar in te zetten 's nachts. Ze staan beschut in het bos, dus de volle wind hebben ze niet.
Het heeft hier de hele dag, op net een buitje na, niet geregend dus hij kan wel goed opdrogen. Zijn huid was echt heel goed droog onder zn dikke vacht, dus om regenrot maak ik me nu niet zo druk.

Volgens het weerbericht is er vanavond en morgenmiddag nog kans op een buitje hier en dan tot zondag weer zo goed als droog en 8graden. Voorlopig laat ik hem dus zondwr regendekentje staan en wanneer weer een langere periode regen aankomt dan ga ik het weer aankijken. Zolang mijn paard vrolijk is en totaal geen signaal afgeeft dat ie het vervelend vindt, maak ik me geen zorgen om hem... Voor mijn eigen gemoedsrust zou 's nachts op stal zetten misschien beter zijn, maar ik weet dat hij het echt vreselijk vind.

veradj16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:52

ik vind dat paarden best zonder deken kunnen wilde paarden overleven toch ook die hebben toch ook geen dekens

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:58

veradj16 schreef:
ik vind dat paarden best zonder deken kunnen wilde paarden overleven toch ook die hebben toch ook geen dekens

Paarden in het wild hebben een vacht die aangepast is aan hun klimaat. Mensen importeren paarden naar andere landen/klimaten en niet alle paarden kunnen zich daaraan aanpassen. Een woestijnvacht is bv veel minder waterdicht en een ijslandervacht is hier snel te warm.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:02

Ik heb die van mij eergisteren ook een regendeken opgedaan 0 gr. Als het droog is gaat ie er gewoon af. De laatste dagen was ze constant doorweekt (niet tot op de huid) maar ik vond het er troosteloos uit zien. Dan maar mijn eigen gevoel rustig krijgen en een dekentje op. Als het nu 0 graden was zou ik het niet doen maar met deze temperaturen kan je hem makkelijk weer af doen.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:15

mijn paardje staat ook dit jaar voor het eerst 24/7 buiten. Ze hebben een schuilstal(2 boxen met daarvoor een afdak) waar ze dus niet in gaan, alleen om te eten en dan hup de wei weer in. Ik heb hem wel een regendeken op gedaan. Het zit denk ik tussen mijn oren dat ik moet wennen aan het idee dat hij in de regen staat. Blijkbaar voelt dat voor mij anders 's nachts nat worden dan overdag. Het regent nu wel heel veel. dat van die isolerende werking verminderen door regendeken is ook iets wat iemand bedacht heeft. Klinkt logisch, dus we vinden dat allemaal. Dit is niet onderzocht en mijn tegenargument is dat het grootste gedeelte van de vacht dat wel kan en alleen boven op de rug niet, waar de druk het grootst is. Maar met deken is het haar wel droog.
Ander argument voor mij(tja stukje eigenbelang geef ik toe) paardje is schimmel en blijft nu wel wat schoner. Meneer gaat het liefst in de blub rollen.
Wie weet na een tijd is hij er meer aan gewend en ik ook. Hij is 22 en ik wil geen risico lopen dat ik had gezegd: had ik toch maar regendeken op gedaan. De deken blijft eigenlijk altijd goed liggen, dus ik laat hem maar op. Als de voorspelling echt langer droog is doe ik hem wel af, anders blijf ik op en neer rijden op/af. Eest moes tik ook aan het idee deken wennen,maar dat heb ik nu niet meer(hd ik ook van de zomer met d eczeemdeken 24/7).

Er gaat de komende dagen nog heel veel regen vallen zag ik.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:30

Ik zag net juist op weeronline dat het wel meevalt met de regen. Af en toe een buiengebied wat overtrekt, maar geen dagenlange regen.
Wat pluisbeer schrijft over haar schuilstal, dat hoor ik vaker. Op mijn vorige stal was wel een schuilstal, maar daar werden ze ook in gevoerd. In hoeverre ze die ook gebruikten voor de regen? Ik heb 1 keer gezien dat ze tijdens een stortbui er gewoon naast stonden.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:51

reiziger schreef:
Wat pluisbeer schrijft over haar schuilstal, dat hoor ik vaker. Op mijn vorige stal was wel een schuilstal, maar daar werden ze ook in gevoerd. In hoeverre ze die ook gebruikten voor de regen? Ik heb 1 keer gezien dat ze tijdens een stortbui er gewoon naast stonden.

Ja stomme beesten ;) Daar gaat mijn jarenlange droom in rook op.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 14:02

Op het land bij ons staan ook schuilstallen, maar als we ze nu op de wei laten lopen dan staan ze echt tot hun buik in de blub omdat ze het zo stuk lopen. Ik heb ze overigens nog nooit in de schuilstal zien staan, zelfs niet als het echt flink en lang regent...

Volgens buienradar komt er zo wel een bui aan, maar is het daarna weer droog. Overigens heeft het hier tot nu toe niet geregend...