Vlasstrooisel kopen -jemig wat duur!-

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Re: Vlasstrooisel kopen -jemig wat duur!-

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:13

Vlas duur? :oo

Het zaagsel is hier enorm gestegen (met ruim 20%!).
Eerder koste een groot pak 7.95 euro, nu mag je 10.15 euro betalen voor het zelfde pak.

Het vlas daar in tegen, is hier weer gedaald (gelukkig!)

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 11:53

Toch had mijn vlas leverancier vorig voorjaar een tekort (door tekort aan stro). Ik besef nu dat 5,50 per baal zelf gehaald nog niet eens zo duur is.

Bij de fourage handelaar moet je vaak enorm veel (pallets met 21 balen erop) afnemen en statiegeld voor de pallet betalen. Plus dat de prijzen volgens mij ex. BTW zijn. Ik heb geen heftruck om te lossen....

Is er iemand die groot afneemt en bij welke dealer dan? (liefst in Brabant)

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 11:54

Zaagsel of houtkrullen vind ik geen alternatief...te duur.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 18:56

Liefhebb68 schreef:
Toch had mijn vlas leverancier vorig voorjaar een tekort (door tekort aan stro). Ik besef nu dat 5,50 per baal zelf gehaald nog niet eens zo duur is.

Bij de fourage handelaar moet je vaak enorm veel (pallets met 21 balen erop) afnemen en statiegeld voor de pallet betalen. Plus dat de prijzen volgens mij ex. BTW zijn. Ik heb geen heftruck om te lossen....

Is er iemand die groot afneemt en bij welke dealer dan? (liefst in Brabant)

ik heb gisteren in mill bij de boerenbond gehaald, hele grote pak, 8.65.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:01

Maar waarom gaan jullie niet naar fouragehandelaren? Boerenbond is ook weer een tussenstation..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:39

Liefhebb68 schreef:
De ondernemer in mij vraagt zich af of het nut heeft/mogelijk is om het vlas rechtstreeks in Frankrijk bij de producent te kopen. Meestal bij dit soort producten is het verpakken en het transport wat het zo duur maakt...

Als jij de afname van een pallet met 21 balen veel vindt, dan vraag ik me af hoe je dit voor je ziet? (volgens mij zitten er meer balen op een pallet, maar dat terzijde)
Er gaan heel veel pallets op een volle vrachtwagen (incl aanhanger). Dat is heel veel statiegeld en heel veel vlas.

Een losse baal bij de boerenbond is altijd duur, zij moeten er toch ook op verdienen..
Gewoon een aantal fouragehandelaren bellen en vragen naar de kosten, heb je al een naam gegeven waar ik zelf goede ervaringen mee heb.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 10:43

De meeste fourage handelaren leveren inderdaad pas vanaf een volle vrachtwagen of een x-aantal pallets, de laatste die ik belde (en adverteert op internet, Nijjssen fourages in Nieuw Vennep) heeft geen standaard prijslijst en ik moest zelf met heftruck lossen. (laat ik die nou niet hebben)
Voor kleine particulieren maken ze die reis niet, dat snap ik wel...Maar ik zal eens rondneuzen in de buurt.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 10:45

kamsel schreef:
Liefhebb68 schreef:
De ondernemer in mij vraagt zich af of het nut heeft/mogelijk is om het vlas rechtstreeks in Frankrijk bij de producent te kopen. Meestal bij dit soort producten is het verpakken en het transport wat het zo duur maakt...

Als jij de afname van een pallet met 21 balen veel vindt, dan vraag ik me af hoe je dit voor je ziet? (volgens mij zitten er meer balen op een pallet, maar dat terzijde)
Er gaan heel veel pallets op een volle vrachtwagen (incl aanhanger). Dat is heel veel statiegeld en heel veel vlas.
.

Jawel, maar als je zoiets met meerdere paardeneigenaren (in mijn buurt) kunt doen is het wellicht wel interessant, want je slaat de tussenhandelaren over en koopt rechtstreeks bij de bron. Het was maar een gedachte hoor...

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 10:47

Ik koop overigens met liefde twee of drie pallets, maar daarvoor komen ze amper hun bed uit. En om nou mijn hele voortuin/oprit vol te zetten met pallets... :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:48

Hier staan de paarden op gehakseld koolzaadstro, altijd vlas gehad voorheen.
Heb een volle pallet van 48 pakken besteld om te kijken of het net zo bevalt als vlas.
Ja voor mij wel, valt me op dat 1 pak meer strooivolume geeft dan van vlas, als ik de verpakking van koolzaadstro los snij blijft het zo staan als dat het er nog om zat, goed strak geperst dus.
Plus dat voor mij ook een bijkomstigheid is dat de prijs per baal voordeliger is, zelfs als ik maar 1 pallet laat brengen.
Heb het besteld bij souman, goede service!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:49

Liefhebb68 schreef:
Ik koop overigens met liefde twee of drie pallets, maar daarvoor komen ze amper hun bed uit. En om nou mijn hele voortuin/oprit vol te zetten met pallets... :D

Bij souman maakt het niet uit of je nu 1 pallet besteld of een volle vracht, service blijft hetzelfde.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 10:52

Wat betaal je dan Meggiemeg en waar kan ik hen vinden?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:54

Toen wij het kochten van de staleigenaresse, was het 8 euro.. Dat is ongeveer even duur als in de winkels bij ons. Er zijn wel plekken waar je het goedkoper kan kopen en dan zit je rond 5,50.

Maar echt duur vond ik wel meevallen? Als je je stal netjes bijhoudt ben je echt niet zo veel pakken vlas per maand kwijt. (lege stal = 4 pakken; daarna een pak per week, wel elke dag mesten en de natte plekken eruit) (Paarden stonden wel dagelijks buiten... maar ik heb er 1 die eigenlijk alleen in de stal wil plassen :'))

En het geeft minder mest, dus dat is ook minder vaak op laten halen (weet niet of dit bij je speelt...)

Ik zou in de buurt eens goed rondkijken en eventueel vragen bij stallen die vlas gebruiken of je daar balen kunt overkopen. Snap dat niet iedereen plek heeft voor een hele pallet.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 10:55

kamsel schreef:
.

Heb nog even op die site gekeken en daar stond: Eén pallet vlas bevat 24 baaltjes vlas (504 kg netto).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:58

Liefhebb68 schreef:

Ik bestelde het bij lavor per pallet of 2 pallets, was geen probleem. Gelost met kooiaap, op de plek waar ik wilde. Niet de goedkoopste leverancier, maar iig was het vlas niet stoffig.
Maar zo zijn er wel meer leveranciers, mijn buurvrouw had geloof ik een fouragehandel uit friesland (wij zitten in gld), maar dat stofte dus.

Dan ga ik het even nakijken op de rekening..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:00

hotchocolat schreef:
russel schreef:
Voor de krullen gebruikers, is houtkorrel niets voor jullie? Stukken goedkoper en ik vind het ook veel fijner, veel drogere stallen.

Het probleem hier is dat dat dus heel moeilijk te verkrijgen is. Vlas is hier ook schreeuwend duur (ik geloof rond de 12,00 per baal)
Ik kan wel bij de bouwmark houtkorrels voor de kachel kopen.

Houtkorrels kun je per pallet laten bezorgen door;
http://www.hetruiterwinkeltje.nl/epages ... ducts/rw40

Kosten € 5,25 per zk a 14 kg.

Dan heb je een pallet met 66 zk.
Je betaald 10 euro voor de statiegeldpallet waarop het wordt geleverd.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 11:07

De site van Souman erbij gepakt, maar vlas en de vlasvariant (kort gehakseld koolzaadstro) ontlopen elkaar nauwelijks:
--------------------------------------------------------

Vlas stalstrooisel, nu in prijs verlaagd!

Leverbaar in heel Nederland (m.u.v. de Waddeneilanden) vanaf 1 pallet afname.

Wij leveren vlas in handzame 20 kg balen, en staan per 48 stuks op een pallet.

Prijzen (aan huis bezorgd):

1-2 pallets: € 5,70 per baal ex 6% btw

3-5 pallets: € 5,40 per baal ex 6% btw

6-9 pallets: € 4,80 per baal ex 6% btw

10 pallets: € 4,75 per baal ex 6% btw

20 pallets: € 4,65 per baal ex 6% btw

Hierbij worden de pallets voor u gelost en op de plaats gezet met kooiaap.

Levering vindt plaats op statiegeld pallets a € 22,69 per stuk.

De levertijd is 7-10 dagen.

------------------------------------------------------

Nu ook Vlasvariant Stalstrooisel volop leverbaar!

Dit betreft niet het gewone vlas, maar dit betreft kort gehakseld koolzaadstro (korter als de Rapsodie), waardoor het vergelijkbaar is met het normale vlas wat u gewend bent.

Dit product heeft een uitmuntende vochtopname, en wordt geleverd in 20 kg balen.
Levering is mogelijk vanaf 1 pallet (54 balen) in heel Nederland (m.u.v. de Waddeneilanden).

Hierbij wordt de pallet voor u gelost en op de plaats gezet met kooiaap.

Prijzen (aan huis bezorgd):

- Bij afname van 1-3 pallets zit de prijs op € 5,80 per baal ex 6% btw
- Bij afname van 4-9 pallets zit de prijs op € 5,45 per baal ex 6% btw
- Bij afname van 10 pallets zit de prijs op € 5,25 per baal ex 6% btw

Levering vindt plaats op statiegeld pallets met een waarde van € 22,69 per stuk.
Prijs voor een volle vracht (18-20 pallets) is op aanvraag.

Levertijd is 7-10 dagen.

----------------------------------------------------

Interessant...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:12

Toen ik een pallet bestelde was het prijsverschil echt de moeite waard, bijna € 1 per pak.
Nu zie ik dat het vlas weer goedkoper is.
Groot voordeel van gehakseld koolzaadstro vind ik dat het geen problemen geeft als je paard er van eet.
Verder vind ik het geen verschil geven met uitmesten, ook is het niet stoffig

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:12

wat een prijzen! Kan toch niet dat er zoveel verschil zit tussen NL en BE?

Ik betaalde tot voor kort 5.5 euro per pak (21kg?) ontstoft... en dat was relatief duur maar de laatste keer was de prijs gezakt tot 4.75€ dacht ik.

Moet wel zeggen dat bij de boerenbond en voederfabriekjes e.d. die prijzen van 8 à 9 euro wel normaal zijn, ook hier maar voor een paardenstal ga je er daar toch niet om? Dat kost stukken van mensen.

Wij spreken af met een aantal mensen op stal en gaan met pick-up en grote trailer een 2-tal paletten ophalen voor die prijs, dit een 4 à 5-tal keer per jaar. Ikzelf hou meestal een 15 à 20 pakken, afhankelijk van de hoeveelheid dat ik nog liggen had van de vorige lading. Dit voor 2 stallen (wel propere paardjes die enkel 's nachts op stal staan). Bovenstaande prijzen zijn dan wel vanaf 1 pallet, koop je er minder dan betaal je natuurlijk iets meer maar dan kom je nog lang niet aan die 7euro - dacht eerder iets van een 25ct tot een 50ct duurder, ben niet zeker.

Ik zit aan ongeveer een halve pak elke 3 à 4 dagen - in de zomer iets langer wegens droog weer, in de winter is het wat vochtiger en is dit ook te merken aan de stal. Vroeger had ze een drogere/grotere stal en verbruikte ik maar een halve pak per week.

Wat volledig uitmesten betreft: heb ik nog nooit gedaan. Als het te nat wordt, neem ik een deel (een aantal kruiwagens) van het natste spul weg en vul dan gewoon weer aan als altijd. (Moet wel zeggen dat beide paardjes proper in een hoekje plassen en dus niet hun hele stal vuil maken, vandaar enkel de plashoek gaat af en toe een groot stuk leeg).

Houtkrullen heb ik niet echt ervaring mee, maar waar ik vroeger ging rijden zijn ze van houtkrullen over geschakeld naar vlas omdat vlas veel beter vloeistof opneemt en vasthoud.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:18

Liefhebb68 schreef:
kamsel schreef:
.

Heb nog even op die site gekeken en daar stond: Eén pallet vlas bevat 24 baaltjes vlas (504 kg netto).

Geleverd per baal of per pallet a 42 balen staat op de site, maar als ik het nakijk bij m'n rekeningen varieert het nog wel eens, want ik heb ook ergens een pallet met 46 balen gehad. Dat klopt ook, die was nog een laag hoger.

6,36 incl per baal, - 0,50 per baal bij afname pallet, - 0,70 per baal bij afname 2 pallets.
Dat is wel een stuk goedkoper als mijn laatste bestelling..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:23

Lianne86 schreef:
(lege stal = 4 pakken; daarna een pak per week, wel elke dag mesten en de natte plekken eruit) (Paarden stonden wel dagelijks buiten... maar ik heb er 1 die eigenlijk alleen in de stal wil plassen :'))

Hoe groot is jouw stal ?? Want als ik 4 pakken in mijn stal gooi dan staat ze met de kop tegen de balken :D

Toen ik nog vlas gebruikte had ik 2 als begin en dan om de week eentje erbij (paarden staan de hele dag buiten).

Omdat ze het aten ben ik overgestapt op houtkrul, maar ook die bevalt niet. De bodem blijft té nat.
Dus nu ga ik weer terug naar korrels. Houtpellets om precies te zijn (strokorrels eten ze ook). Hierbij blijft de grond droog en is het makkelijk uitmesten. Ik gooi er wel altijd eerst een laagje water op zodat de bovenlaag wat uitelkaar valt.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:32

Het grote verschil tussen houtkrullen en vlas is de zuurgraad.
Mest met houtkrullen is veel zuurder en tast de hoeven veel meer aan dan vlas.
Houtkrullen of zaagsel geeft ook sneller hoefkneuzingen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:37

DubbelDun schreef:
Lianne86 schreef:
(lege stal = 4 pakken; daarna een pak per week, wel elke dag mesten en de natte plekken eruit) (Paarden stonden wel dagelijks buiten... maar ik heb er 1 die eigenlijk alleen in de stal wil plassen :'))

Hoe groot is jouw stal ?? Want als ik 4 pakken in mijn stal gooi dan staat ze met de kop tegen de balken :D

Toen ik nog vlas gebruikte had ik 2 als begin en dan om de week eentje erbij (paarden staan de hele dag buiten).

Was toen 3,5 x 4 ofzo? Maar ze stonden daaronder wel meteen op beton (helaas...) dus dan moet je wel een beetje een laag hebben. Maar dan heb je het wel over een helemaal lege stal (dat komt 1x in het half jaar voor bij mij hooguit? Rest is gewoon bijhouden en oppotten)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:49

@lianne: dat verklaart de hoeveelheid zakken :). De mijne zijn helaas maar 3x3.

@Albert : elke vieze stal is een aanslag op de hoeven en paarden die gevoelig zijn voor hoefzweren zullen die ook van andere ondergronden als houtkrul krijgen.
Er zijn genoeg verhalen van paarden die al jaren op houtkrul staan zonder ook maar één hoefzweer/kneuzing, net zoals er genoeg verhalen zijn van paarden op vlas of stro die ze wel krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:55

Ja precies. Juiste voeding en voldoende beweging van het hoefmechanisme is heel belangrijk, maar in de bijtende urine staan urenlang is ook niet bevordelijk