Hoevaak poetsen als je paard 24/7 op wei staat?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:06

lolove schreef:
Worden ze dan niet ziek ofzo? :)

Hoezo? waarom zouden ze ziek moeten worden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:11

Borstelen doe ik hier om de vacht los te houden (mits die droog is), omdat je met de regen van die aan elkaar geplakte strepen krijgt en de vacht dan niet optimaal kan werken. Vlekken zijn zo niet erg, enkel als ik ga rijden borstel ik wat meer zodat er geen zand onder het tuig zit. Mega zwart en zichtbaar echt vies heb ik ze liever niet ivm staan in een dorp en klachten van voorbijgangers.

Mi_Amore

Re: Hoevaak poetsen als je paard 24/7 op wei staat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:19

Borstelen doe ik ook elke dag, of toch zeker om de dag.

Ik vind het veel netter staan, ik heb er een hekel aan om mijn paard vies en vuil terug te vinden :+
Ze staat 24/7 buiten dus van zodra ik haar geborsteld heb gaat ze terug rollen, maar ze is dan toch eventjes proper geweest :D

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:49

Borstelen doe ik alleen als ik met hem iets ga doen en soms ook met een massageborstel, dat vindt 'ie heerlijk :) Hij loopt ook 24/7 buiten en heeft een mega dikke winter vacht.

noelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:56

Wat Koper zegt : tijdens het verharen wil ik ook wel eens extra borstelen. Vooral als ik merk dat hij jeuk heeft van het losse haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:57

BEH => VSW

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:04

Mijn 2 paarden die thuis op de wei staan, worden momenteel alleen gepoetst als ze gereden worden. En met dit weer, alleen maar regen worden ze niet gereden en ook niet gepoetst. Ze hebben de vacht nodig om warm te blijven en dat ga ik niet verstoren omdat ik ze wil poetsen. Maar meestal wil ik ze niet eens poetsen want het zijn 2 varkens, zo vies -O-

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:08

Ik poets die van mij van top tot teen voor ik ga rijden. Ze loopt met een deken op, 24/7 buiten. Het is soms nog een behoorlijke klus, want het liefst rolt ze gewoon lekker door de modderplassen en kan ik de modder van haar oren af bikken.

Ik maak me dus niet zo'n zorgen om het verstoren van een vet/ zandlaag, die zit er meteen na het rijden namelijk wel weer op :')

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:14

tamary schreef:
Borstelen doe ik hier om de vacht los te houden (mits die droog is), omdat je met de regen van die aan elkaar geplakte strepen krijgt en de vacht dan niet optimaal kan werken. Vlekken zijn zo niet erg, enkel als ik ga rijden borstel ik wat meer zodat er geen zand onder het tuig zit. Mega zwart en zichtbaar echt vies heb ik ze liever niet ivm staan in een dorp en klachten van voorbijgangers.

Volgens mij is dat onzin. Paarden in het wild worden ook niet geborsteld en hun vacht werkt ook optimaal.

Mijn shettie krijgt ook van die 'strepen' maar als het droog is zijn ze gewoon weg hoor. Die borstel ik dus nu ook niet meer tot het voorjaar. Mijn kwpn'er staat onder een deken, die trek ik er wel af en toe af voor een borstelbeurtje, anders ziet die er niet meer uit na een paar maanden verstopt onder de deken te hebben gezeten (paard wordt nu tijdelijk niet bereden)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:17

Mijn draver poets ik voor ik ga rijden (staat 24/7 buiten met een 300gr halsdeken) en is niet echt vies.
Onze haflinger poets ik nu haast niet, t is zo'n natte bende, ponylief is binnen 2 tellen weer vies :+
Zodra het Lente, droog en warmer word worden ze alle 2 gewassen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:24

Het paard waar ik mee rij krijgt ene borstelbeurt vlak voor ik ga zadelen, en dat is dan even snel de aangekoekte modder eraf en met zachte borstel erover. Af en toe ook ontklitter in manen en staart, die wil ik wel optimaal houden. Scheelt enorm dat hij zelden vuil is, even met je hand erover en het valt er alweer af.

Mijn tinkertje, tgoh, ipv wit-zwart is die al enkele maanden beige-zwart. Die is nu 2 maanden niet gepoetst denk ik en dat soort hem ook helemaal niet. Alleen heeft hij paar dagen terug in een drol gelegen op stal en koekt er nu overal vlas aan zijn hoofd, dat ga ik wel weghalen. Vlas in de ogen kan wel eens irriteren. En ook hier manen en staart eens ontklitten, anders is dat 1 mega dreadlock voor het lente is en moet ik dat er uit gaan knippen.
De shetties poets ik ook zelden, die zijn ook gewoon niet vies te krijgen. Ze rollen zich vaak genoeg maar eens opgedroogd valt het zand er ook zo weer af. Ook hier alleen af en toe staarten ontklitten en manen.

Bij het verharen in het voorjaar ga ik er wel dagelijks grondig over met de gekartelde kant van een zweetmes. Het rijpaard heeft dunne wintervacht, die is snel verhaart maar de andere hebben flink wat meer en kunnen echt genieten van zo'n poetsbeurt. De plekken waar nu geen modder zit glanzen ze ook allemaal, teken dat ik het goed doe naar mijn idee :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:26

ik heb 2 shets buiten lopen die in de winter vakantie hebben op een beetje sleetje rijden na dan.
Ik borstel ze in principe niet, soms als ik me echt verveel maar verder regenen ze regelmatig lekker schoon. In het voorjaar en de zomer borstel ik wel vaker. Vroeger waren dit stalpony's die in de winter ook geschoren onder een dekentje op stal stonden en ik merk echt heel veel verschil in de vacht tussen toen ze op stal stonden en nu ze 24/7 buiten lopen.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:27

Oeps! Mijn paard staat ook 24/7 buiten, maar ik ga er wel 3-4keer met een borstel over. Ze wordt ook niet bereden ofzo.
Ik ga er wel enkel met een hard borsteltje over, geen roskam ofzo.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:30

ik vind het zo'n ondankbaar klusje, ten eerste krijg ik ze niet schoon en voor ik weg ben zijn ze weer smerig :D dus ik begin er niet aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:36

Vooral dat Polly :D Heb je net lekker gepoetst gaan ze in de bak of op stal gelijk weer rollen om je dan onschuldig aan te kijken "mooi hè baas!", ofwel rollen ze in modder of een plas net voor je ze wil poetsen. Natte vacht poetst ook voor geen meter, dus sta je ook voor piet snot.

In het voorjaar krijgen ze wel standaard een wasbeurt. Los haar er eens flink afspoelen, grote vlekken eruit en grondige grote schoonmaak. Kunnen ze fris het land in voor het weideseizoen en dan blijven ze toch uit zichzelf zowat netjes tot de winter er weer aankomt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:42

pearlie schreef:
tamary schreef:

Volgens mij is dat onzin. Paarden in het wild worden ook niet geborsteld en hun vacht werkt ook optimaal.

Paarden in het wild komen ook niet voor in gebieden waar het zo nat is als in Nederland. Behalve als ze daar zijn uitgezet door de mens.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:44

ik doe alleen waar het zdel , hoofdstel , singel en beenbeshermers komen , de rest even
1 veeg eroverheen , maar niet ''goed'' poetsen.
als het sneeuwd poets ik helmaal niet :p

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:48

Varekaj schreef:
Vooral dat Polly :D Heb je net lekker gepoetst gaan ze in de bak of op stal gelijk weer rollen om je dan onschuldig aan te kijken "mooi hè baas!", ofwel rollen ze in modder of een plas net voor je ze wil poetsen. Natte vacht poetst ook voor geen meter, dus sta je ook voor piet snot.

ze denken allemaal hetzelfde 8-)
het voordeel van zo'n nat gebied als NL is dat ze met enige regelmaat wel weer een beetje schoonregenen.
De buurman vroeg me van de week of het niet simpeler was om ze even in de sloot te gooien, dan spoelen ze ook schoon :') uiteraard was dit niet serieus bedoeld.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:54

Mijn pony staat 24/7 op de wei, maar is half geschoren en heeft dekens op. Dus die poets ik sowieso om de dag. Eerder toen ze zonder deken stond, poetste ik als het droog was een beetje globaal.
Hoeven krabben zou ik wel doen als je bij je paard bent. Ik zou het vervelend vinden als er al weken een steentje ofzoiets in zou zitten of erg veel opgehoopte troep.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:00

ik heb geen steentjes in mn wei ;) hoefsmid zegt hier juist altijd dat dagelijks uitkrabben als ze in het land of de bak staan helemaal geen meerwaarde heeft en de voeten zien er ook beter uit sinds ik niet meer uitkrab.
Uiteraard wel als ik de weg op geweest ben maar anders dus niet.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:02

Ik bedoel ook in eerste instantie als je op de weg bent geweest!
Haha, nou ik heb nog nooit een wei gezien waar nou echt geen een steentje in ligt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:11

Ik denk dat het weken geleden is dat ik de hoeven heb uitgekrabd, bij de shetjes kan het zelfs paar maanden zijn :o En ja, ze staan ook op stal.
Smid zegt steeds dat ze beresteke hoeven hebben allemaal, in goede gezondheid. Alleen het rijpaard staat met ijzers en ik merk vaak genoeg als ie uit de stal komt dat het vuil er al weer uit is voor we aan de bak zijn. Het zand in de bak is erg los als het opdroogt, dus valt er op zijn beurt ook snel weer uit nadien, of zet droge beschermlaag op onderaan de hoef.
Als ik les heb of de baan op ga krab ik ze wel uit, dus in zijn geval toch paar keer per week. Staan ze in het land, dan doe ik er ook amper wat aan, alleen tijdige controle op tijd en stond. Werkt prima zo :)

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:36

lolove schreef:
MJR_Tjelle schreef:
Bij onze paardjes doe ik meestal alleen even snel een zachte borstel over de plek vh zadel/singel zodat er geen klontjes o.i.d. vast zitten.
Verder laat ik ze lekker voor zoals ze zijn :)

Worden ze dan niet ziek ofzo? :)

Haha waarom zouden ze ziek worden?
Ze hebben een schuilstal waar ze zelf in en uit kunnen en een grote lap met land. Zou niet weten waarom ze ziek moeten/zouden worden ;)

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:16

Jullie hebben het allemaal over zandplekken maar die van mij lopen toch momenteel echt met blubber benen rond die ik haast niet schoon krijg omdat het vaak nat is voordat ik wil gaan poetsen. Hoe doen jullie dit dan? Kan dat geen kwaad? Want dat zijn vaak toch wel flink hardnekkige plekken. :-)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:25

Pony's staan 24/7 op de wei, en die poets ik enkel even snel wanneer ik er mee werk hoor, en dat is niet zo héél vaak. Als ik ze toch poets liggen ze 5 minuten later sowieso weer te rollen en zijn ze weer even vuil.
Paard staat 's nachts op stal, en als die binnenkomt doe ik wel z'n hoeven en borstel hem even snel. Als ik hem rijdt, wat wel vaak is, poets ik hem wat beter.
Edit; als ze aan het verharen zijn poets ik de pony's ook wel meer, omdat de ene haar haren er nooit eigenlijk echt uitvallen, losse haren blijven er gewoon op liggen, dus die haal ik er wel vanaf