Stel dat..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:52

Sjolvir schreef:
Ik zou de 18 hect. in de randstad goed verkopen en elders mijn prive paradijsje opzetten met mijn eigen
paarden en eigen fokkerij.

fokkerij, wordt je ook niet meer blij van :+ , alles hooien en verkopen, of nog beter wat je niet gebruikt verpachten, hoef je er alleen naar te kijken en scheelt heul veul werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:22

Nee, nooit..
Zou geen mensen op mijn erf willen die ik niet zo leuk vind, ik zou het gewoon niet kunnen om dan professioneel te blijven...
Of mensen die compleet anders over zaken denken,lopen te zaniken,te zeuren,niet betalen...

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:01

Ik zou het niet doen als ik zelf ook op het erf woon. Ik ben nogal gesteld op mijn privacy en alle stallen die ik ken waar de eigenaren er wonen kennen alle klanten de ruzies etc van dat gezin nee bedankt

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:51

Ik zou het doen!

Ik zou een binnenbak neer laten zetten met daarbij max 15 boxen voor pension, mooie ruime boxen van min 4x4 en veel licht.
Daarnaast zou ik voor mijn fjord en Shetlander een groot paddock paradijs willen met grote inloopstal en alle ruimte om de fokkerij met fjorden uit te breiden. Het paddock paradijs mag ook voor pensionpaarden gebruikt worden maar die mogen ook in aparte weides. 24/7 weidegang is mogelijk, ook voor pension en daarnaast wat opfok voor een kleine club hengsten en merries.

Een veelzijdig bedrijf waar veel mogelijk is en waar welzijn van het paard zeer centraal staat

lady62

Re: Stel dat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 07:04

klinkt allemaal heel romantisch

maar helaas niet haalbaar of je moet zelf geld bij willen leggen

ook moet je tegen slechte betalers en gezeur kunnen

de tijd die je erin steekt verdien je echt niet terug

tegenwoordig moet je groot denken de kleine stallen overleven de crisis echt niet ze sluiten een voor een ook ik helaas

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 08:36

Dat is idd mijn grootste punt. Je zult een keuze moeten maken: of je biedt aan waar je 100% achter staat, met als gevolg dat je geen mogelijkheid hebt om minimaal 24 uur voor een baas te werken, of je doet concessies en blijft wel werken om iig niet gelemaal afhankelijk te zijn van de inkomsten van je stal, zoals ik al eerder zei: quitte spelen lijkt me al moeilijk genoeg en im het rendabel te maken moét je wel groot gaan zo lijkt het.

Ik denk dan altijd: bah, die rotcenten ook altijd. Geld interesseert me geen moer, maar je moet dingen wel zakelijk en realistisch blijven bekijken, want je hebt het toch echt nodig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:16

lady62 schreef:
klinkt allemaal heel romantisch

maar helaas niet haalbaar of je moet zelf geld bij willen leggen

ook moet je tegen slechte betalers en gezeur kunnen

de tijd die je erin steekt verdien je echt niet terug

tegenwoordig moet je groot denken de kleine stallen overleven de crisis echt niet ze sluiten een voor een ook ik helaas

Of een goede basis hebben met goed betaalde partner, of goedkoop aan de locatie zijn gekomen, of samen met nog een familie daar wonen en samenwerken.
Je verdient meer met lesgeven en de bak aanbieden voor vrij rijden, dan wat je aan stalling overhoudt. Om bij te verdienen zou je dus €5,-per combinatie per uur kunnen rekenen met een maximum aantal combinaties van bijv. 4tegelijk zodat je eigen ruiters er altijd bij kunnen. En met lesgeven verdien je minimaal €15,- per half uur of €20,- per uur afhankelijk van hoe goed je bent of welke sporttak of richting je doet kun je ook meer vragen.

Als je kleinschalig blijft kun je er eventueel ook parttime naast blijven werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:39

Maar ik moet zeggen, ik sta zelf privé.
Mensen hadden paarden,nu niet meer en dus verhuren ze hun stallen..
Dat vind ik nog anders,ze doen het echt omdat ze het leuk vinden,niet voor het geld want verdienen doen ze er eigenlijk niet echt op(3 stallen).
Dus kunnen ze ook meer kiezen wie ze op het erf willen,het is heel persoonlijk...
Dat zou ik dan nog eerder doen dan puur zakelijk een stalling beginnen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:22

ook ik werkte er parttime bij maar dat geld ging grotendeels ook in de stal zitten
ik was dus aan het werk voor het paard van een ander
als je een stal begint in wat voor vorm dan ook zul je moeten investeren
er moet gehuurd of gekocht worden de stallen gebouwd een goede bak aangelegd en nog andere voorzieningen worden getroffen
dan pas kunnen de paarden komen
dit alles moet terugverdiend worden het voer stalstrooisel gebruik van stroom en waternog worden betaald
daarnaast moet je jezelf verzekeren voor als er iets met de paarden gebeurd ook voor brand
vergunningen moeten in orde zijn etc
daarnaast moet de verzorging en tijd dat je erin steekt ook betaald worden
voor een gemiddelde prijs van 180 tot 200 euro per maand kan dat echt niet uit
dus maak maar een rekensommetje voor jezelf

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 19:05

De gemiddelde stalprijs ligt hier in de omgeving ook wel iets hoger dan 180-200 euro. Reken daar eerder maar 100 euto bij.

Het ligt denk ik ook aan je instelling, vind je het leuk en doe je het voor je plezier 'erbij', dan is het leuk als je eigen pasrd 'gratis' kan staan. Wil je er echt mee verdienen en van kunnen eten, dan moet je misschien een andere tak van sport gaan doen.

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:31

Tja, natuurlijk kost het geld maar eerlijk is eerlijk..... Als ik een boerderij met 18 hectare voor privé gebruik kan betalen, dan heb ik de pensionpaarden ook niet nodig om daar de kost mee te verdienen. Als ik dan de onkosten uit het stalgeld kan halen met een klein percentage winst voor de arbeid zou ik al tevreden zijn. Voor mijn eigen paarden heb ik geen 18 hectare grasland nodig, onderhoud en beheer daarvan kost dat ook geld en het is ook jammer om met zoveel grond niets te doen

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:13

als je 15 a 20 penson paarden hebt dan ben je een bedrijf
dan moet je ook gewoon aan regels voldoen
jij bent dan verantwoordelijk voor het welzijn van het paard van een ander
gebeurt daar iets mee en kun je nalatigheid worden verweten er komt echt wel meer bij kijken dan gewoon wat paardjes op het land zetten
er word veel te makkelijk over gedacht
18 hectare met paarden van een ander met stalling verzorging onderhoud van het land daar heb je een dagtaak aan
aan je eigen paarden kom je bijna niet meer toe
de paardjes van de huurder gaan altijd voor en onderhoud gaat ook altijd door je hebt geen idee wat er allemaal gesloopt word door deze olifanten

en ga je dat dan allemaal gratis doen voor een ander want er aan over houden doe je niet

je kunt zoveel land beter verhuren dan brengt het nog iets op

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:21

Nou, zo makkelijk denk ik niet alleen iedereen ziet zoveel beren op de weg terwijl er ook heel veel mooie kanten zijn.
Ik heb een opleiding in deze sector gedaan en heb op meerdere bedrijven gewerkt dus wel degelijk een hele goede kijk op kosten/inkomsten, verantwoordelijkheden, inleveren van privacy en alles wat erbij komt kijken.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:28

jij de opleiding
ik heb een pensionstal gehad
in hoever weet je daadwerkelijke kosten en had de eigenaar genoeg tijd over kon hij op vakantie etc

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:31

Als je het heel graag wilt, dan doe je het toch? Klein beginnen kan altijd en bevalt het goed dan kan je gaan uitbreiden. Maar wat anderen ook al aangeven makkelijk zal het niet zijn.

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:43

Ja hoor, eigenaren konden gewoon op vakantie omdat er een goede achterban was zodat het bedrijf gewoon door kon gaan.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:48

Tja misschien een knap aangelegde paddock paradijs, met onbeperkt ruwvoer en een knappe rijbak ernaast miss dat er dan nog wat valt te verdienen. Al is het netjes houden daarvan ook een hoop werk, denk ik.
Zelf zou ik graag zien dat me paard in een overkapping zou staan met een paddockje eraan, samen met haar vriendinnetje. Wat ik ook heel mooi vind zijn de boxen op de eagels ranch op texel en volgens mij ook niet heel arbeidsintensief.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:11

Ashley5760 schreef:
Nee. Ik zou nooit vreemd volk (pensionklanten+meut die ze meenemen) op erf willen hebben hele dag.
Hooguit zou ik (als je het perse proff wil doen) opfok doen, maar dan wel voor 1 persoon/hengstenhouden oid. Niet 10 verschillende mensen die elke zondag hun paardje komen aaien in de wei waar nog een hoop andere paarden staan en een hoop onrust brengen.

Nadeel daarvan is dat je geen risicospreiding hebt, als die ene persoon niet betaald wat dan???

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:13

Er zijn een paar opties zoals ik het persoonlijk zie:
- Er is erg veel behoefte aan pensionstalling met weidegang in de buurt, je zou dus waarschijnlijk je mensen uit kunnen kiezen. Hou het klein, niet meer dan 10 a 15 paarden, dan valt het geroddel etc. ook mee.
- Je kunt ook kiezen voor "logeerpaarden", wat in de randstad gebeurt is dat paarden zonder weidegang in de zomer een tijd verplaatst worden zodat zij ook in de wei kunnen. Je hebt dan maar voor een bepaalde periode mensen over de vloer, en die zullen niet elke dag komen omdat zij bijv. ook nog vakantie hebben (je moet dan wel voor hun paard zorgen).
- Biedt een plek aan paarden met een blessure die verder nog gezond zijn, alleen bijv. niet meer bereden kunnen worden. Je hebt dan wel een "rusthuis", maar je hoeft minder vaak afscheid te nemen van paarden, omdat die paarden vaak nog lang mee kunnen gaan. De eigenaren zul je ook maar een paar keer per week even zien.

Persoonlijk zou ik het wel weten en een kleinschalige pensionstalling beginnen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:30

Eerste vraag aan TS: op wat voor grond staat die toko?
Daarna: hoe simpel is het om de woning te scheiden van het bedrijf (pivacy)?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 12:50

Het is een 'stel dat' hoor ikke, dus niet concreet een locatie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:45

Stel ik ben volledig fit, onbeperkt de tijd, onbeperkt geld en alles mag van de gemeente en het zou niet in de randstad zijn maar elders. En stel de grond zou alles aankunnen kwa nattigheid. Dan is de vraag ben je er financieel van afhankelijk of niet.

Ik zou dan gaan voor een kleine pension/pensioen/opfokstal. Oftewel alle dieren welkom, maar wel veel laten doen door de eigenaren zelf, zodat je zeker weet dat ze wel komen. Hooi door ons te voeren. In de winter continue beschikbaar in de zomer indien nodig. Krachtvoer te voeren door de eigenaar in hun eigen box.

Opzet een grote open loods met een open schuilstal en open boxen aansluitend aan de weidegang. Voor elk oaard een aparte box beschikbaar. Paarden zoveel mogelijk buiten, alleen bij erg slecht weer als gewenst en per paard te regelen naar binnen. Kunnen wij doen kan eigenaar doen. Per geval apart regelen. Uitmesten graag door eigenaar zelf tenzij dit niet gaat, desnoods aanbieden als betaalde optie per inschrijving. Proberen een zo allergeenvrij mogelijke omgeving bieden voor de paarden.

De wei zou eruit zien als een mininatuurterrein. Een deel van het terrein bedoelt voor echt hooi van eigen land zo grof en lang mogelijk, beperkt bemest. De rest opgedeelt in een groter stuk met bestrating en wit zand en eventueel een natuurvijver die aangevuld kan worden met grondwater en met de grond die daaruit komt een of meerdere heuveltjes maken. En bomengroepjes, eventueel met naaldbomen erbij ook. Hierin ook hooiverstrekkingspunten overdekt. Dit stuk sluit aan op de stallen. Vanuit dit stuk waar ze jaar rond kunnen lopen de weides die per stuk met strookbegrazing worden opengesteld voor het gecontroleerd grazen. Ook in de winter, dat zijn dan de stukken die in die zomer voor hooi hebben gezorgd. Zo kun je afwisselen in landbelasting.

Een bak groot genoeg om te mennen, eventueel een pad om het land heen ervoor ook om te rijden, mennen en sleeen. Mogelijk de bak alleen overdekt maar verder wel open. Wasplaats met koud en warm water, hoeft niet overdekt kan wel. Een stap/drafmolen en solarium voor spieropbouw en verzorging als extra trainingsmogelijkheid.

Tot zover het dromen. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:55

Jibbel schreef:
Het is een 'stel dat' hoor ikke, dus niet concreet een locatie.

Stel dat ik inderdaad daar een toko zou erven of zo, dan verkocht ik 'm en kocht een toko op een betere plek!

Als de eindejaarsloterij hier valt, dan heb ik al een leuk toko'tje op het oog. Wat ik daarmee ga doen weet ik ook: accomodatie verhuren voor instructieweekenden en dat soort dingen.
Er is best wat vraag naar dergelijke toko's maar er zijn er niet zoveel die ECHT iets te bieden hebben.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:16

Denk dat het heel persoonsafhankelijk is of het leuk is. Je moet het treffen met je klanten. En mijn ervaring is dat paardenlui niet de makkelijkste zijn. Voordat wat ze in verhouding jou aan stalgeld betalen verwachten ze wel veel en plegen een inslag op je privacy. Ook huppelen ze zo naar een andere stalling wanneer het hun niet bevalt en wanneer ze een paar meenemen zit jij opeens zonder inkomen. En je moet soms achter je geld aan of ze verzorgen hun paard niet goed en jij krijgt het dan op je boterham.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:18

Zes jaar geleden ben ik op ons huidige stekkie komen wonen (1,5 hectare grond, 2000m2 schuurruimte etc.) en had ook de droom om een pensionstalling te gaan beginnen.
Maar deze droom heb ik laten varen...
Ik heb 4 stallen waarvan 1 verhuurd aan een vriendin van mij, en 1 waar mijn eigen paard in staat, maar heb voor de andere 2 stallen al meerdere huurders gehad en in die gevallen is het met een berg gedonder mis gegaan.
Ik ben ook te gevoelig en ga teveel voor een paard van een ander doen en liet me telkens voor het karretje spannen..
Ik begin er niet meer aan!!! dat gezeik, niet nakomen van afspraken etc etc..