wat vinden jullie van het scheren met praam?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: wat vinden jullie van het scheren met praam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:10

Dat door de praam..het paard door de verdoving breekt. Stress dus.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:12

doe je dan niet iets verkeerd met de praam? Ik heb al heel veel paarden een praam opgezet maar nog nooit stress ervan gezien...

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:20

ik vind een paard helemaal scheren en dan een praam om niet echt wat,
dat duurt me te ang dat ie de praam dan om heeft.
maar bj de meeste paarden die ik scheer (ongeveer 30 in een jaar)
gebruik ik een praam bij het hoofd of benen.

ik heb wel al meerder paardengezien die erg gestresst/ gevaarlijk worden door een praam,
maar de meeste zijn braaf.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:29

Polly schreef:
doe je dan niet iets verkeerd met de praam? Ik heb al heel veel paarden een praam opgezet maar nog nooit stress ervan gezien...

Denk het niet nee, tis maar 1 paard dat dat doet, andere hebben het niet.

het is ook alleen voor zijn hoofd dat hij verdoofd dient te worden, rest van zijn lichaam wordt gewoon gedaan zonder praam en verdoving.

Tis dan ook wel een stresskip :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:01

Misschien begin je dan te laat met de praam ?
Als je wacht tot het beestje al stijf staat van de stress, heeft het niet veel resultaat meer :n

Beter gelijk mee beginnen, losser of afdoen kan altijd nog als alles meevalt.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:07

Ik gebruik de praam bij het scheren van het hoofd en de benen bij mijn ene merrie. Mijn andere merrie wordt verdoofd door de dierenarts, dat is een behoorlijk stresskip en die raakt helemaal overstuur. Met verdoving staat ze te slapen en zodra ze wakker wordt is ze kaal.....beter dan al die stress en een stuk veiliger voor mij.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:16

Shirley schreef:
Als je wacht tot het beestje al stijf staat van de stress, heeft het niet veel resultaat meer :n

Als je hem eerst scheert buiten zijn hoofd, dan 2 dagen later de praam erop zet om enkel zijn hoofd te scheren, komt het ook niet goed.

Gewoon verdoven en zijn hoofd scheren zonder praam gaat wel.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:23

xanax schreef:
Shirley schreef:

Als je hem eerst scheert buiten zijn hoofd, dan 2 dagen later de praam erop zet om enkel zijn hoofd te scheren, komt het ook niet goed.

Gewoon verdoven en zijn hoofd scheren zonder praam gaat wel.

Logisch want door de praam werkt de tranquigel (neem aan dat dat je verdoving is) niet meer. Dat heft elkaar op en kunnen ze staatsgevaarlijk van worden. Dus óf praam óf platspuiten, nooit beide doen.

edit;
Cassidy schreef:
Een paard met een natte vacht (of met natte deken) op stal te zetten is vragen om een ziek paard.
Wil je hard met je paard aan het werk in de winter, dan ga scheren. Niet voor de mooi, maar voor praktisch en voor de gezondheid van je paard.

Dit klopt mijns inziens niet. Een paard dat nat is maar wel een goede cooling down heeft gehad kun je prima wegzetten met een natte vacht. Als ze een half vachtje hebben incl. deken wordt het idd een ander verhaal want een natte deken droogt dan niet meer en helpt niet meer als surrogaatvachtje. Een paardenvacht is heel bijzonder, die transporteerd het vocht naar buiten, dus een paard dat aan de buitenkant nog nat oogt ius op z'n velletje inmiddels al droog en zal daarom niet zoals wij mensen wel doen 'kou vatten'.

Scheren en dekens is praktisch voor de mens maar het is veelal cosmetisch en niet noodzakelijk voor de gezondheid van je paard. Tenzij je je paard buiten houd in buitenstallen en op het land en daarnaast op zo'n niveau rijd dat je veel in binnenmaneges wedstrijden rijd waar het veel warmer is, dan begint het meer op noodzaak voor het dier te lijken.
Laatst bijgewerkt door Nien1984 op 21-12-12 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:26

Tranquigel werkt niet bij elk paard, althans bij die van mij niet. Is eigenlijk ook voor honden en katten. De sedalin van vroeger was veel beter.

Ik laat ze nu sederen door de dierenarts, dat werkt prima. Het enige nadeel, ze kunnen gaan zweten dus eerst de zweetplekken scheren (hoofd, oren, oksels, flanken)
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 21-12-12 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

daphne72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:28

Doen ! Als het zonder praam levens gevaarlijk is gewoon doen.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:53

Nien1984 schreef:
Logisch want door de praam werkt de tranquigel (neem aan dat dat je verdoving is) niet meer. Dat heft elkaar op en kunnen ze staatsgevaarlijk van worden. Dus óf praam óf platspuiten, nooit beide doen.

nope, domosedan ;)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:07

xanax schreef:
Nien1984 schreef:

nope, domosedan ;)

Zal wel hetzelfde effect geven.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:18

domosedan die per injectie is gespoten door een dierenarts?
Zou je dan niet gewoon om een fatsoenlijke dosis vragen ipv de klooien met een praam?

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:20

domosedan gel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:53

Nien1984 schreef:
Dit klopt mijns inziens niet. Een paard dat nat is maar wel een goede cooling down heeft gehad kun je prima wegzetten met een natte vacht. Als ze een half vachtje hebben incl. deken wordt het idd een ander verhaal want een natte deken droogt dan niet meer en helpt niet meer als surrogaatvachtje. Een paardenvacht is heel bijzonder, die transporteerd het vocht naar buiten, dus een paard dat aan de buitenkant nog nat oogt ius op z'n velletje inmiddels al droog en zal daarom niet zoals wij mensen wel doen 'kou vatten'.

Ik kan nog zo'n goede cooling down doen bij mijn oudste merrie, zelfs tot ze droog is, zet ik haar op stal dan zweet ze na en is in no-time weer nat.
Dus mooi droog velletje met wintervacht en de capillaire werking van de vacht werken daar niet.
Bovendien is nat wegzetten in een paddock en/of weiland waar ze zichzelf met scharrelen nog droog kunnen stappen nog een heel ander verhaal dan een box van 3x3 meter waar ze geen kant uit kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:40

Bovendien kost opdogen stomweg energie. Kunnen ze beter gebruiken.

daniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:22

bij mij op stage gebeurt dit bij elk paard, nu zijn het wel mega friezen, maar persoonlijk zou ik kijken of het nodig is, elk paard reageert er anders op.. de eerste paar keer zou ik het wel doen, want dit maakt het dier toch wat rustiger, en als het paard het wat gewend is en braaf is zou ik de praam af halen :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:41

Ik gebruik het niet en vind het ook niet nodig. Werkt ook niet met ieder paard en als je dan tijdens het scheren moet uitvinden dat jouw paard tot de groep behoort die niet goed reageert, probeer dan nog maar eens een tondeuse in de buurt te krijgen.
Wat uiteraard niet wil zeggen dat ik radicaal tegen praamgebruikers ben, als het helpt dan helpt het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:03

Als het echt noodzakelijk is dan wel, anders niet uiteraard :)

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:34

Ik vind scheren zelf niet echt nodig en ook zo'n gedoe met dekens enzo, maar als je het wel wilt doen is een praam prima toch? Mijn ruintje moest eerst met inenten ook een praam op, anders was het echt niet te doen. Rustiger voor het paard en voor jou. Nu gaat het wel zonder praam.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:50

Ik snap nooit waarom door tegenstanders van scheren altijd weer dat cosmetische aspect naar voren wordt gehaald.
Ik vind dat geen enkel paard mooier wordt van scheren, tis alleen maar praktisch.
Praam kan daar een prima uitkomst bij zijn om daar bij te helpen.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:58

Vandaag werd mijn paard geschoren voor de eerste keer sinds ik haar heb (en dat is al ruim 7 jaar, zij is zelf nu bijna 10 en ik denk ooit 1x geschoren als 2-jarige een paar maand voor ik haar kocht). Ik heb haar geschoren omdat ik nu veel meer train en die dikke bontjas is duidelijk niet fijn voor haar. Puur functioneel dus, al moet ik toegeven, het oogt ook verzorgder. Maar daarvoor deed ik het dus niet ;)

Mijn paard was doodbraaf, echt, de jonge vrouw die haar schoor zei dat ze nog nooit zo een braaf paard gehad heeft bij het scheren en ze heeft er al héél wat geschoren. Zelfs haar benen liet ze gewoon rustig staan, ze viel bijna in slaap...
Dan moest haar hoofd geschoren worden en uit voorzorg werd de praam erop gezet (tegen mijn gevoel in)... Nou ik kan je zeggen, mijn paard ging door het LINT, knettergek werd ze. Zeker van zodra je de oren probeerde scheren (en ik kan aan haar oren trekken alsof het niks is, alleen toiletteren vindt ze inderdaad niet fijn daar, dat wist ik wel). We hebben het scheren moeten staken, ze liep ons gewoon omver (en normaal heeft ze veel respect voor mijn ruimte), sprong op mijn voet (ziet goed blauw nu), etc. Praam eraf en paard proberen kalmeren. Ik kan je zeggen, ik kon niet meer met de scheermachine in haar buurt komen :n Zelfs als die uit stond en je kwam dichter bij haar, ging ze door het lint. Ik hoop echt dat dit ooit weer goed komt, maar ik vrees er voor ;( En ze was echt ZO ZO braaf voor die rotte praam er op ging. Dat doe ik echt nooit meer hoor, allé, toch niet bij mijn eigen paard... Bij haar werkte dit dus duidelijk niet.

Nu sta ik dus met een paard met een halfgeschoren hoofd := Functioneel is ze nu wel geschoren, maar dit is ook echt geen zicht hoor. Ik heb geen idee wat ik nu best kan doen om eerlijk te zijn... Ga proberen nog wat desensibiliseren en anders zal het toch verdoven worden :( Mijn arme paard, en ze was nog zo flink *diepe zucht*.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:29

tweety_be schreef:
Nu sta ik dus met een paard met een halfgeschoren hoofd := Functioneel is ze nu wel geschoren, maar dit is ook echt geen zicht hoor. Ik heb geen idee wat ik nu best kan doen om eerlijk te zijn... Ga proberen nog wat desensibiliseren en anders zal het toch verdoven worden :( Mijn arme paard, en ze was nog zo flink *diepe zucht*.

Door de veearts laten verdoven en afscheren

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:38

Mijn merrie kan ik inmiddels het hele lijf zonder praam doen, benen doe ik niet, en bij de buik moet heel even de praam er op, dat laat ik tot het allerlaatste over, praam erop, laatste stukje buik scheren en klaar, zonder stress...