wat te doen met verzorgster..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tijd voor een nieuwe?

ja
126 (84%)
nee
2 (1%)
nog even afwachten
21 (14%)

Totaal aantal stemmen: 149

DeMaJai

Re: wat te doen met verzorgster..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 07:28

Ik zou het niet pikken gelijk eruit gooien.
en goed gesprek aangaan dat ze niet meer terug hoeft te komen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:21

Ik zou ook eens met haar gaan praten, desnoods samen met haar moeder/ouders erbij en dan niet beschuldigend maar gewoon wat jou opvalt.
Ik vind het een beetje hard om te stellen dat ze niet bang is omdat ze dat niet uit zichzelf meteen toegeeft, misschien is je pony wel een keer aan de haal gegaan en voelt ze zich wel wat angstig maar als 14-jarige valt het niet mee om dat toe te geven.

Je pony klinkt een beetje als een van mijn pony's zoals ze vroeger was, ook druk, rennen, niet buiten willen staan etc. Ik zou brok minderen, meer ruwvoer geven en lekker buiten laten staan, die van mij staat nu ook hele dagen buiten en stiekem vind ze het heus wel fijn.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:34

Sorry maar ik vind dat iedereen een beetje te hard van stapel loopt.
Dat jou paard niet genoeg heeft aan 5 dagen beweging en dat je daarom afhankelijk bent van een verzorgster vind ik jou verantwoordelijkheid, niet die van jou verzorgster. Inderdaad is het niet netjes om ergens over te liegen maar misschien kun je dat beter aan haar zelf voorleggen in plaats van stalgenootjes :)
Laat haar eerst eens haar verhaal doen.

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:42

Het is jou manier van je paard verzorgen, die manier handteerd niet iedereen(ik ook niet) maar het is jou paard en jou verzorgster heeft zich aan jou regels te houden!
dus je zou haar nog eens kunnen waarschuwen, als je dit hebt gedaan en het helpt niet, dan houdthet op.

ze mag blij zijn dat je haar je paard toe vertrouwd. Ik snap ook niet hoe het in haar op komt haar eigen manier te verzinnen buiten jullie afspraken om

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:07

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ben het gesprek aangegaan en het bleek dat hij er niet zo veel zin meer in had en dit niet durfde te zeggen. Dus in overleg meteen gestopt ermee. En wat lucht dat op, want je zit er toch mee in je maag!

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 12:58

veel mensen hoor ik over het 'weinig' buiten komen,
hier wil even wat over kwijt,
toen ik haar kocht, kwam ze 24/7 van het land af en vond dit zelf 10x niets, als ze eruit gehaald werd moesten ze haar met 3 man tegenhouden om niet naar een stal toe te rennen.
toen ik haar net had heeft ze tijd met nog 5 andere pony's en shet's buiten gestaan maar dan rende ze gewoon door het hek heen om naar binnen te gaan.
daarna nog op een andere stal geprobeerd maar het enige resultaat was altijd kapotte benen en dikke benen door het rennen om naar binnen te gaan.

ik probeer haar nu dan ook zo veel mogelijk buiten te hebben, maar bij ons de mogelijkheid om buiten te staan is al klein & alle daar gefokte paarden en sportpaarden staan net zoals die van mij weinig buiten,
en niemand heeft hier last van.
heb hier al meerdere keren discussie's over gehad op bokt, maar die van mij staat vele malen liever in haar stalletje dan dat ze buiten staat,
dit is ook de reden dat ik op deze stal sta weinig buiten accommodatie (2 paddock's) maar veel overige accommodatie.

Nu in de winter worden de paarden wat frisser en dus ook wat drukker,
als ze dan sowieso al twee keer per week vrij krijgt en ik moet 's avonds na mijn opleiding nog komen gaat het ook niet altijd even makkelijk.

ik heb deze topic niet gemaakt om wederom aan te horen dat ze 'te weinig' buiten komt, want hier ben ik het niet mee eens.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:11

Volgens mij heb ik nog niet kunnen lezen hoe ze reageert met het feit dat jij weet dat ze niet gereden heeft, als ze zegt wel gereden te hebben. Heb je haar daarmee geconfronteerd?

Voor mij is liegen wel een echte no-go. Ik zou dan waarschijnlijk wel op zoek gaan naar een andere bijrijdster. Zeker als haar moeder ook aangeeft dat ze "lui" is geworden en het dus eigenlijk niet meer graag doet. Dan liever een andere bijrijdster die wel enthousiast komt.

Over het voer... Ik zou toch eens gaan praten met een voerhandelaar. Er is echt wel voer waar ze netjes van op gewicht komen en genoeg energie hebben, zonder zo druk te worden. Mijn paard moet ook extra brok om op gewicht te blijven (met bijpassende extra ruwvoer) maar ik heb voor een brok gekozen, waar ze niet van flipt.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:16

Zeg heeft iemand toevallig al gezegt dat een meisje van 14 misschien last krijgt van PUBERTIJD?!

De 1 heeft er last van bij wijze van lui
de ander heeft er geen last van en blijft zichzelf
sommige geven gewoon eerlijk aan betere dingen te doen hebben

op stal hadden wij een goed team van meiden van 12 jaar ongeveer. afgelopen jaar zijn er nog maar 3 meiden op de leeftijd van 14 die nu nog goed mee draaien. de anderen zitten in de zadelkamer te kletsen en te snoepen. sochtends niet uit bed te krijgen wat altijd anders was. geen haast meer om maar zo snel mogelijk bij je verzorg pony te komen....

thja pubers

je moet er maar mee willen samen werken...of niet
Laatst bijgewerkt door irmsel op 19-12-12 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 13:18

KozieZ schreef:
Volgens mij heb ik nog niet kunnen lezen hoe ze reageert met het feit dat jij weet dat ze niet gereden heeft, als ze zegt wel gereden te hebben. Heb je haar daarmee geconfronteerd?

Voor mij is liegen wel een echte no-go. Ik zou dan waarschijnlijk wel op zoek gaan naar een andere bijrijdster. Zeker als haar moeder ook aangeeft dat ze "lui" is geworden en het dus eigenlijk niet meer graag doet. Dan liever een andere bijrijdster die wel enthousiast komt.

Over het voer... Ik zou toch eens gaan praten met een voerhandelaar. Er is echt wel voer waar ze netjes van op gewicht komen en genoeg energie hebben, zonder zo druk te worden. Mijn paard moet ook extra brok om op gewicht te blijven (met bijpassende extra ruwvoer) maar ik heb voor een brok gekozen, waar ze niet van flipt.

ze krijgen bij ons op stal gevoerd door de eigenaresse, die zelf ook paarden fokt, en paarden voert naar wat ze nodig hebben en naar wat ze lopen.
dus een groot paard die zware trainingen loopt krijgt veel meer dan mijn E-pony die in de opbouw is.
wij hebben 2 soorten brok, gewone brok en merrie broek.
die van mij krijgt gewoon lekker de standaard brok,

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:19

Ik zou zelf kijken voor een nieuwe. Als jij niet tevreden bent, heb jij elk recht om een ander te zoeken. Zeker als je het al eerder hebt aangegeven aan de verzorgster en zij alleen reageer met "oke" en er vervolgens geen verbeteringen komen.
Ik heb t gevoel dat ze liever met haar vriendinnen omgaat, als de beloofde tijd in je paardje steekt. Wat enigszins rond die leeftijd normaal is vanwege de puberteit, maar toch ook sonde voor jouw en je paardje!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:21

xMEGAN___95 schreef:
KozieZ schreef:

ze krijgen bij ons op stal gevoerd door de eigenaresse, die zelf ook paarden fokt, en paarden voert naar wat ze nodig hebben en naar wat ze lopen.
dus een groot paard die zware trainingen loopt krijgt veel meer dan mijn E-pony die in de opbouw is.
wij hebben 2 soorten brok, gewone brok en merrie broek.
die van mij krijgt gewoon lekker de standaard brok,

Mijn paard krijgt van basisbrok al te veel energie om er genoeg van te kunnen eten om op gewicht te blijven. Ze is gewoon heel erg gevoelig voor brok. Ik heb dus zelf een ton neergezet met de door mij gekochte brok erin. Is ook een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:24

Vind ik een goede tip van koziez, mijn paard is ook frisser in de winter maar is nu een stuk beter met ander brok, zij kreeg ook basis brok En van alles geprobeerd maar heb nu van pavo de sportsfit en is ideaal voor paarden doe wel getraind worden maar worden ze niet druk van.
En mijn paard is net zo, wil liever op stal staan maar staat nu toch 24/7 buiten, alleen ga ik haar nu voor de winter toch op stal zetten. Die brak ook overal doorheen als ze op stal wou maar toch doet ze dat nu niet meer, kwestie van aanwennen.

Maar on topic, ga een gesprek met je verzorgster aan en uit je problemen, zij zit misschien wel met pubertijd of wat dan ook, gesprek kan nooit kwaad en al kom je er dan nog niet uit kan je altijd op zoek gaan naar een ander toch.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:26

ik zou een gesprek met haar aangaan , komt er niets zinnigs uit , wijs haar de deur maar !
( ps rengalop in een bak kan niet , ( of je moet al een kleine pony hebben :') ))

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:33

Ik zou eerst een gesprek aangaan met de verzorgster. Misschien heeft ze er geen zin meer in en durft ze dit ook wel niet te zeggen. En vandaar dit een beetje laat merken zodat jij er over moet beginnen. Gewoon een rustig gesprek aangaan. Mocht ze wel door willen gaan met verzorgen kijk je dit even aan en gaat het dan weer niet goed zou ik een andere verzorger gaan zoeken.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:37

Blijkbaar heb jij andere verwachtingen van je verzorgstertje en voldoet ze niet hieraan. Wat al eerder is gezegd, misschien heeft ze er niet zoveel zin meer in. Dus in gesprek gaan en desnoods een ander gaan zoeken.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:41

xMEGAN___95 schreef:
hmm, ja het is zo dat ik er vandaag pas achter ben gekomen..
het betreft hier een meisje van 14 met een geestelijke achterstand,

Ik weet natuurlijk niet hoeveel achterstand ze heeft of op welk (sociaal) niveau ze functioneert maar ik zou eerst een gesprek aangaan en kijken waar het probleem ligt en waarom ze liegt. En aan de hand daarvan zou ik kijken wat te doen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:45

Een gesprek aan gaan en vragen of ze er nog wel plezier in heeft. Zo niet, vragen of dit aan het rijden kan liggen. Als je paard bij jou zo druk is, is die dat bij haar vast ook. Sommigen kunnen hier niet zo goed mee overweg en de lol gaat er dan al snel van af. Mijn bijrijdpaard is de makkelijkste niet. Heb wel de mazzel dat ik de enige ben die haar rijd, maar ik heb ook een hele periode gehad dat ik gewoon geen zin had in rijden omdat het gewoon klote ging.

Vraag haar wat jij er aan kan doen dat ze het weer leuk gaat vinden(?) en vraag anders of het goed is (en dat is dan natuurlijk geen vraag) dat je op zoek gaat naar een andere bijrijder omdat je paard simpelweg de aandacht en beweging wel nodig heeft..

soofje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:49

wat een drama zeg, volgens mij is er niet veel te klagen,
2 Ruime paddocks
Trainingsmolen
Buitenbaan met Agterbergbodem (22 x 50)
Binnenbak met Agterbergbodem (18 x 36)
Kuilvoer (3x daags)
Krachtvoer (2x daags)
Stro
maaar Megan, Tilly komt er misschien toch echt iets te weinig uit, als je verzorgster haar buiten zet staat ze of 2,5 uur buiten of 15 minuten, dat is een grandioos verschil en als jij haar dan af entoe een half uurtje buiten zet, oke dan staat ze bij het hek maar ga dan met haar spelen of laat haar toch nog even staan, natuurlijk begrijp ik dat je haast hebt maar vraag dan of iemand anders haar buiten zet of binnen haalt.

Naomi91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:51

ik zeg ook tijd voor een nieuwe!

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:55

Je geeft dan al het vertrouwen om iemand je paard te laten rijden & verzorgen.. (ik weet niet of er een vergoeding aan tepas komt)
en dan gaat ze liegen en je paard een beetje verwaarlozen? Dan zou het voor mij ook afgelopen zijn :)
:j

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:57

Lekkere verantwoordelijk heeft die verzorgster zeg..!
als het bij mij gebeurde had ik al meteen gezegd.. van Okee doei..
Zoek maar wat anders..

Appeltje eitje XD

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:06

Persoonlijk zou ik nooit een 14-jarige met geestelijke achterstand alleen met mijn paard laten maar dat is ieder zijn eigen keuze.
Maar daarnaast kan ik niet verdragen dat er tegen me wordt gelogen, dat op zich is voor mij al een reden om op zoek te gaan naar iemand die wel serieus genoeg is en de verantwoordelijkheid ook opneemt. Ik zou in ieder geval wel een gesprek met haar aangaan, met haar moeder er bij. Niet aanvallend maar om er proberen achter te komen waarom ze je paardje niet rijdt terwijl dat toch wordt verwacht van haar. Of waarom ze het niet zo nauw neemt met de afspraken ivm verzorging. Dan kan je haar alsnog een tweede kans geven, loopt het dan weer mis, zou ik op zoek gaan naar iemand anders..

moon80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:28

Misschien eerst een gesprek? (en vragen waarom ze niet eerlijk tegen je is?)

J_B_GR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:53

Is er al vooruitgang gekomen in haar gedrag?

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:09

wow, wat zeggen mensen makkelijk "eruit" zeg. Je bent zelf 17 en je hebt daarbij een bijrijdstertje van 14 met een geestelijke achterstand? En twee keer in de week extra rijden door haar zou de stalmoed van je paard weg moeten nemen? Ik heb er mijn bedenkingen bij.

Misschien wordt het eens tijd om samen met haar heen te gaan en samen te rijden. Je zegt zelf dat je 5x per week komt en dat ze dan al onder je uitrent. Laat staan wat je paard doet als je bijrijdster komt. Door een beetje in haar te investeren krijgt zij weer wat vertrouwen in je paard én in jou. Helpt dat niet, dan kun je alsnog afspraken maken waaraan consequenties hangen. (als je niet rijdt, laat het me weten. Komt dit te vaak voor, dan ben ik bang dat ik op zoek moet naar iemand anders) Dat lijkt me wel zo eerlijk.