Is er vraag naar ‘natuurlijke’ stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 17:29

Anoeska27 schreef:
Ik denk niet dat hier in onze omgeving veel vraag naar is. Hier heb je stallen voor max 275,- en dat is inclusief voeren, uitmesten, weidegang, gebruik maken van binnen- en buitenbak, longeercirkel, springmateriaal, spuitplaatsen met warm/koud water en een eigen zadelkast. Ook zit er al een opfok in Uddel, weliswaar alleen voor hengsten. En niet te vergeten... mensen hebben hier zelf vaak een stukje grond met plek voor 1 of meerdere paarden.

Bedankt voor je reactie! Mag ik vragen hoe lang de paarden in die stallen buiten staan? Ik heb zelf het idee dat juist stalling met de combinatie van 24/7 buiten met verschillende faciliteiten nog maar beperkt aanwezig is op en rond de Veluwe. Weet jij iets wat aan deze criteria voldoet en in de buurt van Apeldoorn en Uddel zit?

Ik heb het idee dat in deze omgeving de grond vrij schaars is, waardoor de paarden in de winter maar beperkt naar buiten komen of enkel een kleine paddock (voor een aantal uur per dag) tot hun beschikking hebben.

@ Amaranth7 en Alvaron; Fijn dat jullie voor zulke lage tarieven jullie paarden kunnen stallen, zeker als ze precies dezelfde faciliteiten aanbieden als zij dat zou kunnen. Het is meer mijn vraag, zijn mensen bereid om meer te betalen tegen meer ruimte als ze hun paard niet in een groep willen? en zijn ze bereid evenveel te betalen als paarden 24/7 buiten staan en niet op een stal (in vergelijking met een traditionele pensionstal)?
Kunnen dit soort stallen eigenlijk wel vergeleken worden qua prijs met een stalling waarbij je paard 's nachts op stal staat?

Nogmaals ik hoor van iedereen graag waar alternatieve stallingen zijn waar ze hetzelfde aanbieden en waar een dus paard 24/7 vrij kan zijn!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:34

Het zijn inderdaad behoorlijke prijzen. Ik denk dat er voor een dergelijk project het meeste vraag is in de buurt van een stad. Die mensen werken meestal, en willen toch graag met paard de natuur in. Maar als het dicht bij een stad ligt, zijn de prijzen logischerwijs hoger.

Ik zit zelf ook te denken om zoiets te beginnen, alleen is het nu (nog) niet mogelijk. Het lijkt me echt heel leuk om een pensionstal op te zetten met paddock paradise en paarden in kuddeverband met schuilstal te houden.

Wat ik zelf toch wel erg fijn vind is een binnenbak. Deze zijn waarschijnlijk het duurste in aanleg, maar je springt er dan wel uit qua faciliteiten.

Vlakbij mijn paarden is een vereniging, waar je voor rond de 200 euro per jaar onbeperkt gebruik mag maken van de binnenbak, dit vind ik echt ideaal. Het zou bijvoorbeeld een idee zijn om een pensionstal te bouwen in de buurt van zo'n vereniging, zodat je zelf de binnenbak niet hoeft aan te leggen maar je klanten er wel gebruik van kunnen maken.

Ik denk trouwens dat mensen wel bereid zijn om een beetje meer te betalen voor het welzijn vh paard.

RianneH

Re: Is er vraag naar ‘natuurlijke’ stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:13

Wanneer je een echt goede buitenbak hebt die het overgrote deel van het jaar gebruikt kan worden is enkel een buitenbak niet zo'n probleem. Maar als die met een regenbuitje al blank staat, met de sneeuw van pas geleden je paard volledig stil moet zetten werken deze prijzen niet. Wij staan op vilt en hebben aardig goed door kunnen werken met de paarden afgelopen sneeuwperiode. Gezien de kantine is de regen ook niet direct een ramp, je kan daarna lekker opwarmen of voor longeren kiezen.

Als er 25-30 werkende paarden staan vraag ik mij af of er genoeg opzadel/poets ruimte aanwezig is. Met ieder een eigen box kan je altijd nog in of aan je box poetsen wanneer er geen plek is aan de stang, maar zonder eigen box op een drukke dag wordt het heel krap.

Is er voor de staleigenaar extra werk aan het stallen van de hengst? Want als de hengst even veel werk geeft als een ruin in dezelfde box vind ik niet dat er een hogere prijs gerekend mag worden. Een degelijke box moet altijd, of er nu een hengst, merrie of ruin in staat. Rekening houden met hengsten moet je altijd als je stalling voor hengsten aan bied en ik vraag me af hoeveel ervaring zij zelf heeft met hengsten? Stel dat er iets is, kan zij adequaat handelen met die hengst? Heel veel staleigenaren hebben geen ervaring met hengsten en behandelen ze ook snel als levengevaarlijke monsters waar gevaren geld voor gerekend moet worden. Maar lang niet alle hoor, toch vraag ik het mij af.

Gevoelsmatig zou een stal waar paarden meer buiten komen, goedkoper 'moeten' zijn. Echter begrijp ik deels de prijs doordat de paarden veel meer ruimte krijgen (grondkosten) en het werk veel verspreider ligt (niet een box uitmesten maar een heel weiland). Geen idee van de prijzen in de omgeving, maar wat betreft opfok is het heel erg duur. Hele goede opfokstallen zijn voor een veel lagere prijs op vele plaatsen te vinden.
Kwa opfok vind ik het ook niet prettig als mijn jonge paard tussen oudere paarden in staat die aan het werk zijn. Te veel invloed van die eigenaren op mijn paard die ik liever zo veel mogelijk paard laat zijn en lekker met rust wil hebben. Liever groepjes van jonge paarden in de leeftijd van 1 tot 4 en een groepje van paarden die aan het werk zijn.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:41

poiuytreem schreef:
@ Equi_libre; bedankt voor je reactie, leuk dat er iemand reageert die een hengst heeft. Zoals je begrijpt kan een hengst niet in een kudde, dus dan zou optie 3, de stal met uitloop overblijven. Stel dat de prijs hetzelfde zou zijn al voor merries en ruinen, dus 350 euro, zou je dat er dan wel voor over hebben?
Zou je misschien een aantal stallen kunnen noemen waar hengsten wel worden toegelaten? Ik heb er namelijk nog weinig gevonden en vind het wel interessant om te kijken wat het aanbod is (mag natuurlijk ook via pb).

Je noemt dat het een voordeel is dat de paarden zelf kunnen kiezen om binnen of buiten te staan, maar daarnaast hebben ze ook een veel grotere stal, dan de standaard afmeting. Ook is de grootte van de paddock veel rianter dan andere stallen die uberhaupt een uitloop hebben. Ik ken zelf namelijk geen stallen met een grotere afmeting dan 3.5x10 als paddock en uberhaupt een aansluitend prive weiland.
Ik denk dus dat zij haar prijs gebaseerd heeft op een luxere grote stal met uitloop voor paarden.
Vinden mensen dit niet meer geld waard, zouden ze liever een kleinere stal met een kleinere uitloop willen tegen een minder hoge prijs?

Dat zou ik al beter/eerlijker vinden, ook al blijft het wel veel geld. Die andere paarden staan nl. ook op een eigen stukje, eten niet meer of minder dan een hengst, dus op het dubbele draadje/hek/afstand tussen de paddocks na, zijn er wat mij betreft geen verschillen. Ook bij merries en ruinen komt het regelmatig voor dat zij niet naast elkaar kunnen, omdat ze elkaar nou eenmaal niet aardig vinden. Ken ook iemand met een merrie die haar eigen paddock heeft, omdat ze niet in de groep kan, dus het is niet alleen voor hengsten zo.
Die van mij heeft nu ook een ruime box en een eigen weitje (ook nu bij slechte weersomstandigheden). Voor hem is het enige verschil (wat ik overigens wel een belangrijk verschil vind, vandaar dat ik ook reageer) dat hij zelf naar binnen en naar buiten kan gaan, zoals ie zelf wil. Wat ik zelf nog graag zou willen is een vriendje erbij (shetje ofzo), maar dat is onder deze omstandigheden met merries in de buurt wellicht te moeilijk voor hem.

Als dit de enige uitloop is voor m'n paard, vind ik dit wel de minimale maten. Ik weet niet hoe groot de weide zou zijn? Vaak is het bij andere stallen nl. zo dat de stallen een uitloop hebben en dat de paarden daarnaast nog (al dan niet samen) op het land of grote paddock gaan (BV. Aarderhoeve in Achterveld).

Ik pb je wat adressen waar hengsten welkom zijn/waren (weet natuurlijk niet hoe het nu is).

Vind het overigens een heel mooi idee, dus daar gaat het niet om ;-).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:34

In Barneveld zit een stalling met een soortgelijk concept, stal De Burgh.

Phine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:44

Ik zou persoonlijk nooit op een manege willen staan en daarom valt De Burgh snel af. Er is daar wel heel veel kinderactiviteit :)
En om terug te komen op nog een vraag van TS, waarom een eigen stal, omdat mijn quarter sliding plates heeft en dat gaat niet zo lekker in een kudde.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:12

poiuytreem schreef:
@Ziviaantje: Is toch wel iets meer luxe dan wat jij nu even snel als basis opnoemt (enkel, schuilstal, hoor, weiland), niet? ;)

Nou... zoals je het verteld is het ook gewoon schuilstal - weiland - hooi... Alleen is er ook een kantine, springmateriaal enz. bij. Prachtig, maar om daar nou bijna 300 euro voor te betalen? Voor dit bedrag kun je ook volpension op een stal staan met mesten, binnen/buitenzetten, voeren, weidegang enz. erbij. Je vraagt onze mening en dan blijft mijn mening: te duur :j

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:29

Ik kan me vinden in dit concept en vind de prijs goed te doen. Alles wordt gedaan, je hoeft alleen te komen om lekker met je paard bezig te zijn
Het welzijn van het paard gaat voor. Als je kijkt naar wat een paard is en wat zijn natuurlijke gedrag is dan is dit voor het paard heel goed.
Denk eens een keer vanuit het paard en projecteer niet je menselijke gevoelens, ik heb het koud, dus mijn paard ook.
Of ik wil 's avonds lekker warm in een bedje liggen, dus mijn paard zal het wel fijn vinden om dik in het stro in een stalletje te staan de hele nacht.

Ik wil iedereen adviseren zich eens te gaan verdiepen in de psyche van het paard en zelf na te gaan denken en niet de meute te volgen, iedereen doet het zo dus dan zal het wel goed zijn.

In Duitsland is het al veel meer vanzelf sprekend dat paarden op een paard natuurlijke manier worden gehouden ipv opsluiten in een hokje.

Dus ja er zou veel vraag naar dit soort stalling moeten zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:45

Opfok in gemengde groepen ben ik voor, maar niet in een kudde met wisselende samenstelling waarbij het niet zeker is dat alle paarden ook in die/een kudde kunnen functioneren. Helaas is het niet van zelfsprekend dat een paard sociaal is en dat risico komt als pensionstalhouder wel op jouw bord.

Wat voor weg is die 1 km naar het bos? Nodigt die uit om te gaan rijden? Ook voor mensen met jonge/onzekere paarden? Ik heb een tijdje op een stal gestaan waar je stukje moest rijden om het bos in te kunnen en met de wegen er naar toe (weinig berm, etc.) was dat zelfs met een echt verkeersmak paard gewoon niet uitnodigend om buiten te gaan rijden.

De kosten zijn mij te hoog, nog hier nog in Amsterdam heb ik ooit zulke prijzen betaald. Vraag naar wat je schetst is er wel, maar je prijs is een fors knelpunt. Daarnaast noem ik 30 paarden ook niet kleinschalig, dat stopt voor mij bij 15.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:50

Ook ik vind de prijs wat aan de hoge kant en de stal wat te groot maar ik snap dat 't rendabel moet zijn en daar heb je meer paarden/huurders voor nodig.

Wat ik een minpunt vind is dat er wordt uitgemest en gevoerd. Ik vind het juist prettig om met een kruiwagen wat in het rond te wandelen, beetje de troep op te ruimen, hooibakken vullen, water en afrastering nakijken...

Wat me eigenlijk nog het meest bevreemdt zijn de slowfeeders. Waar komt toch het idee vandaan dat dat natuurlijk zou zijn??

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:54

Ik woon vlakbij Uddel maar vind dit geen reële prijzen voor deze omgeving.
Voor dat geld moet er minimaal een binnenbak, trainingsmolen, solarium en een goede wasplaatst met warm water bij.
Mijn paard staat in Vierhouten bij www.mdamsma.nl waar ik al deze faciliteiten wel heb en ook nog eens zo de hei op rijd voor minder geld...

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:07

De volgende vragen hebben wij voor jullie:
1. Is er überhaupt vraag naar dit soort stalling?
Ik geloof van wel. In feite zijn optie 1 en 2 paddok paradise opties. Mensen horen daar steeds meer over, de animo voor dit concept neemt zodoende toe. De prijs per maand komt overeen wat er in die regio zo ongeveer voor stalling wordt gevraagd. Dat ligt gemiddeld rond de 250 -275 Euro pak 'm beet . Ik hoorde vandaag van een stal van 325.

De gezondheidsmeerwaarde voor dit concept staat voor mij buiten kijf. En dat is echt wat waard. Je zult als eigenaar minder kosten hebben aan andere zaken, daarvan ben ik overtuigd.

2. Ook in Uddel?
Ik geloof van wel. Sta al jaren in die regio op stal.

3. Wat zou jij graag nog meer of anders willen?
Ik zou willen weten of er echt hooi wordt gevoerd of dat het om voordroog gaat. Zeker in het geval van een paard met een hoefbevangenheidsverleden. Die zijn vaak insuline resistent en dan is echt hooi een betere optie in mijn boek.
Het lijkt me goed om naast hooi/voordroog ook stro aan te bieden.
Meer wisselenden ondergronden dan enkel zand of gras, komen die er ook?
Hoeveel ruwvoerafname 'stations' komen er per groep, om ervoor te zorgen dat ieder paard voldoende kan eten.
Als er voldoende stations zijn met goede, grote netten hoeft er niet eens 3x per dag bijgevuld te worden en kan er weer op arbeidstijd/kosten worden bespaard.
Als je zoveel paarden hebt lopen en hopelijk een vaste leverancier van ruwvoer, denk er dan eens over om een ruwvoeranalyse te maken.
Je kunt je klanten dan een op maat gemaakte mineralenmix aanbieden, bijvoorbeeld.
Zeker voor paarden met een hoefbevangenheidsverleden kan dat een heel positief verschil uitmaken.
Ik zou dat in de huidige prijs houden, omdat paarden met een dieet dat in balans is minder snel/vaak ziek zullen zijn en dat spaart je als stalhouder weer veel tijd en zorgen.
Daarmee kun je je onderscheiden tov andere stallen.

4. Wat vind je van de prijs?
De prijs van 280 Euro vind ik op zich goed.
Veel mensen realiseren zich onvoldoende hoe enorm hoog de vaste lasten zijn voor het verzorgen van paarden, niet alleen als het gaat om ruwvoer, krachtvoer of stalbodembedekking, maar ook als het gaat om onderhoud van het land, de omheining, wellicht de huur van het complex en noem maar op. Dit staat los van het feit dat het een heel bedrag is om op te hoesten. 250 of 280 Euro blijft een berg geld.
Dit vertaalt zich maar al te vaak naar 'verkeerd bezuinigen' dus dat het paard te weinig ruwvoer krijgt.
Het is niet voor niets dat veel bedrijven in deze branche het niet redden: als je naast ruwvoer, stalbodembedekking, mesten etc ook nog ervan moet leven, red je het niet met 250 euro per stal. Zeker niet als je huurt als stalhouder en dat moet afdragen. Vaak ligt de huur per stal al op 125-150 Euro kaal. En dan heb je dus 100 Euro of misschien 130 Euro om hooi, stro etc van te betalen...dan blijft er bar weinig tot niets over om van te leven.
Ik koop bijv al jarenlang mijn eigen hooi, mijn paard krijgt rond de 2% van zijn lichaamsgewicht.
Dat is bij mijn huidige balen dik 2/3 tot 4/5 per baal van 4,75...mijn stalgeld is 225 exclusief dat hooi, tel maar uit.

De prijs voor de stal met uitloop is wat hoger dan veel mensen zullen kunnen of willen betalen. Al vind ik het concept van stal met uitloop erg interessant en ook beter voor de gezondheid dan enkel die 9m2.
Dat is mij vanuit dat perspectief wel een hogere prijs waard.

Met de prijs voor hengsten heb ik het meeste moeite, al ben ik wel gewend wat meer te moeten betalen dan voor een ruin of merrie, al zitten daar ook lastpakken tussen die vaker apart moeten en daar hoeft dan niet meer voor te worden betaald. Dat stoort mij.

Wb wel of geen hengsten: ik ken genoeg hengsten die makkelijker te hanteren zijn dan andere niet-hengsten.
Beschouw ze vooral als paard!
Dat op de eerste plaats.
Een ruin en merrie lijken vaak eea te doen omdat ze paard zijn, een hengst doet alles omdat hij hengst is.

Het grootste probleem is dat veel mensen geen rekening houden met de interactie tussen paarden, zij het een ruin, hengst of merrie.
Dus ook geen rekening houden met wie naast wie op stal staat.
Verkeerde buren is een enorme stressfaktor voor paarden, ONgeacht het geslacht.
Het zorgt voor tevreden paarden en pensionklanten als je dat goed regelt.
En laat ajb de stallen open, dus timmer het traliewerk dat hopelijk in de stalwanden zit niet bij voorbaat dicht, omdat in een van de stallen een hengst komt te staan.
Geef een hengst de kans om sociaal te zijn en blijven, met een goede buurman en dan heb je een topper in je stal.
Isoleer hem en je bereikt net het averechtse van wat je wilt.

Succes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 01:14

fancyrebel schreef:
Ik kan me vinden in dit concept en vind de prijs goed te doen. Alles wordt gedaan, je hoeft alleen te komen om lekker met je paard bezig te zijn
Het welzijn van het paard gaat voor. Als je kijkt naar wat een paard is en wat zijn natuurlijke gedrag is dan is dit voor het paard heel goed.
Denk eens een keer vanuit het paard en projecteer niet je menselijke gevoelens, ik heb het koud, dus mijn paard ook.
Of ik wil 's avonds lekker warm in een bedje liggen, dus mijn paard zal het wel fijn vinden om dik in het stro in een stalletje te staan de hele nacht.

Ik wil iedereen adviseren zich eens te gaan verdiepen in de psyche van het paard en zelf na te gaan denken en niet de meute te volgen, iedereen doet het zo dus dan zal het wel goed zijn.

In Duitsland is het al veel meer vanzelf sprekend dat paarden op een paard natuurlijke manier worden gehouden ipv opsluiten in een hokje.

Dus ja er zou veel vraag naar dit soort stalling moeten zijn.

Het gaat ook niet om de vorm van huisvesting, het gaat om de prijs die uit verhouding is tot andere stalling met dagelijks of dag en nacht buiten met inloopstal en weidegang met alleen een (goede) buitenbak.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:06

Inderdaad, de verhouding tussen prijs en de geboden faciliteiten klopt gewoon niet.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:26

De volgende vragen hebben wij voor jullie:
1. Is er überhaupt vraag naar dit soort stalling?
2. Ook in Uddel?
3. Wat zou jij graag nog meer of anders willen?
4. Wat vind je van de prijs?

1. Zeker weten, alleen dan moet het wel betaalbaar zijn.
2. Vast ook wel in Uddel, mensen staan graag op de veluwe alleen het nadeel uit uddel is dat je dan ook mensen uit de grotere omliggende steden dorpen moet trekken en die zijn dan ook nog eens "veel" benzine geld kwijt. Kun je er makkelijk met het openbaar vervoer komen? Dat een een minpunt van kootwijk.
3. De prijs vind ik aan de hoge kant zeker voor een weiland met alleen een schuilstal. Voor die prijs minimaal ook een binnenbak er bij en solarium etc.
4 De prijs is voor mij te hoog. Voor alleen weidegang inc hooi met een verlichte buitenbak in kootwijk betaal ik meer dan 100 euro minder.

Heb voorheen op de paalhoeve ( horsetrust) gestaan in kootwijk. Daar waren de prijzen ook veel lager. De stallingskosten waren 275 ( grote stallen) en dan stond je paard van zonsopgang tot zonsondergang buiten op de wei ( ook in de winter) in een vaste kudde . Met slowfeeders voor hooi, stallen werden uitgemest, paard werd binnen en buiten gezet en inclusief voer en strooisel etc. Grote verlichte buitenbak, kleine binnenbak, verwarmde kantine met versnaperingen, afspuiten met warm en koud water en 5 minuten stappen van kootwijkerzand en de ruiterpaden.
Hetzelfde had je voor weidepaarden die in een mega weiland stonden met grote kudde en dan was de prijs 150 euro.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:27

Voor continue buiten zonder eigen stal vind ik 280 euro echt veel te veel. Voor een box met uitloop en weidegang aan de hoge kant maar dat is dan nog te verklaren omdat daar meer voor aangeschaft moet worden. Maar de continue buitengroep, nee buiten proporties duur. daar zou ik max 200 euro voor over hebben, maar dan moet de buitenbak wel echt perfect zijn en het weiland en de schuilstal nooit te blubberig of smerig.

Een gemengde groep met opfok, jonge dieren. Alleen maar beter is goed voor ze. Als ik zie wat onze jonkies geleerd hebben van de oudere paarden. Heel erg veel, soms op een harde manier maar dat was alleen maar goed.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:45

Ik vind het een ontzettend mooi idee, maar de prijs is imo veel te hoog.
Natuurlijk is er qua uitmesten misschien meer werk, maar dat wordt gecompenseerd door het werk dat je niet hebt aan binnen/buiten zetten.

Mijn paarden staan op het moment ook 24/7 buiten met een schuilstal op een halve hectare wei, maar ik betaal toch een stukje minder :=

Voor mij zou het belangrijk zijn dat mijn Mini's ook mee mochten komen, nu zijn er misschien weinig mensen met die vraag, maar misschien wel een puntje om alvast mee te nemen :D

Ik zou helaas moeten gaan voor de optie 'eigen' paddock, omdat ik wegens been problemen van mijn paard het niet meer aan durf om haar in een kudde te zetten. (buiten 'haar' eigen Mini's om)

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 11:26

Eindelijk komt er iemand met een mooi concept, paardenwelzijn staat voor een keer echt op de eerste plaats en toch is er geprobeerd om rekening te houden met de ruiter. Ik ben toch erg verbaasd in de reacties en ik hoop dat hierdoor mijn kennis zich niet laat weerhouden om toch zo’n mooi project te beginnen.
Wel wil ik iedereen die onderbouwde tips hebben gegeven echt super bedanken! Ze worden allemaal doorgegeven! Daar heeft ze echt wat aan denk ik
Zeker over de hengsten zal goed over na moeten gedacht worden denk ik.

@ Joyce: Volgens mij niet enkel doormiddel van een goede buitenbak, maar ook:
- Een overdekte longeerbak (ik hoor hier niemand over, blijkbaar is het geen toegevoegde waarde? Is toch ook kleine binnenbak? 20x20)
- Binnen poetsplaatsen
- Binnen afspuitplaats ook met warm water
- Ruime zadelkast
- Extra stallen waar paard even in kan
- Verwarmde kantine met toilet.
- Eindeloze uitrijmogelijkheden op 1 km afstand!
Het enige wat zou ontbreken is de echte binnenbak. Maar u it dit topic haal ik toch uit dat bovengenoemde niet tot een meer waarde van prijs horen, jammer want voor mij zeker wel.

Bijzonder blijf ik toch echt vinden dat als het om groepsuitloopstal gaat dat men meteen de prijs naar beneden trekt. Zoals Assiepassie erg duidelijk heeft uitgelegd (bedankt hiervoor!), is men er denk ik niet van bewust wat een werk het is om alleen al de mest op te ruimen op een stuk dat zich rekt ver honderden meters. Veel meer werk dan een stal uitmesten kan ik je verklappen.
Ook het onderhouden van een grote uitloop kost meer geld en tijd (als je het goed wil doen en droog wil hebben in ons kikkerland), de paarden staan er immers 24/7 en niet een paar uur per dag (slijt allemaal veel meer).
Maar volgens vele kan zij beter maar alle paarden in een stal zetten want dan is de prijs wellicht wel iets meer gerechtvaardigd?

Ik vind het grappig dat alleen een binnenbak blijkbaar een prijs echt kan doen stijgen. Ik zelf persoonlijk vind mooie uitrijmogelijkheden en een goede bak veel meer waard dan enkel een binnenbak. Ik ken stallen in de omgeving met alleen een binnenbak/stallen 3x3 en geen goede uitrijmogelijkheden en die zijn dik boven de 300 euro.

@ koper: Leuk dat je ervan houdt om zelf ook de handen uit de mouwen te steken! Het probleem is als je men de keuze geeft om het zelf te doen is dat de kans bestaat dat het of half gebakken wordt gedaan of dat het niet wordt gedaan ivm ziekte ofzo. Het is een enorm geregel en daarom wilde zij graag het zelf in de hand houden (zeker weten dat elke dag ook alle mest is verwijderd en de paard genoeg te eten hebben).
Maar ze staat ervoor open mochten er meer mensen zijn die dit willen, uiteraard zal de prijs dan ook anders zijn.

@ albert: mdamsma, vind ik niet te vergelijken met dit concept. “De paarden komen dagelijks buiten” “zolang het weer het toelaat weidegang”, ik kan hieruit concluderen dan in de winter de paarden aanzienlijk minder buiten komen en het moeten doen met hun stal van 3,5 x 3,5. En als het echt slecht weer is, ze niet op het land komen? Grootste verschil in luxe voor de ruiter: binnenbak. Dit voor een prijs van € 315.

Als ik hem vergelijk met de uitloopstal (groep) dan ben je 35 euro paard maand goedkoper uit! Lijkt mij toch best netjes.
En voor € 35 euro per maand meer kan je een ong. zelfde stal krijgen met een permanente uitloop voor je paard, altijd lekker veel ruimte waar hij zelf kan kiezen wat hij wil doen 24 uur per dag!

Conclusie: Ik betaal graag meer voor meer ruimte/luxe voor mijn paard en zelf als het iets minder luxe voor mezelf is.
Veel mensen betalen meer voor luxe voor hun zelf en hoe meer luxe voor het paard hoe minder geld men ervoor over heeft of hoe minder het waard is?
Of wordt een paard in een stal nog steeds als een luxe gezien tegenover een paard die vrij buiten rond loopt met vele mogelijkheden tot schuilen/droog staan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:47

Volgens mij werkt 't gewoon het beste als iedereen per paard dat 'ie heeft elke week 4 kruiwagens mest weghaalt. Of 3 als je een shet hebt :D Als je dat een beetje over de week verdeelt kom je een heel eind. Wellicht een idee om een dhz-buitengroep te maken en eentje waar wel gemest wordt?

poiuytreem schreef:
@ Joyce: Volgens mij niet enkel doormiddel van een goede buitenbak, maar ook:
- Een overdekte longeerbak (ik hoor hier niemand over, blijkbaar is het geen toegevoegde waarde? Is toch ook kleine binnenbak? 20x20)
- Binnen poetsplaatsen
- Binnen afspuitplaats ook met warm water
- Ruime zadelkast
- Extra stallen waar paard even in kan
- Verwarmde kantine met toilet.
- Eindeloze uitrijmogelijkheden op 1 km afstand!
Het enige wat zou ontbreken is de echte binnenbak. Maar u it dit topic haal ik toch uit dat bovengenoemde niet tot een meer waarde van prijs horen, jammer want voor mij zeker wel.

Hier wil ik ook wel even op reageren hoor :)
- longeren doe ik niet, en al helemaal niet binnen. Vind 't niet logisch om m'n paard in een donkere ruimte te brengen om met 'm te werken.
- binnen poetsen zie ik ook het nut niet van in. Maar ik heb dan ook zo'n paard dat meteen zou gaan kijken hoe hij weer buiten kan komen :D
- afspuitplaats: heb ik niet nodig.
- zadelkast heb ik al, als ik die ergens kwijt kan is het goed.
- extra stallen: zie spuitplaats. Als je mijn ruin in een hok zet gaat hij rondjes lopen, rechtsom. En rechts heeft hij een oude beenblessure die hij dan weer oprakelt. Gaan we dus maar niet doen ;) En al was dat niet zo dan ontgaat het nut van een extra stal me. Juist veel vrije beweging (op de paddock of desnoods wei, in een groep) is niet alleen bevorderlijk bij eventuele blessures of ziekte maar voorkomt deze ook juist. Dubbel win en dubbel geen noodzaak om je paard op te hokken ;)
- kantine: ik kom niet om te socializen, ik kom voor m'n paard. Toilet is wel handig maar hoeft niet verwarmd. Dan is het in de winter alleen maar een drempel om de kou weer in te gaan :D

Buitenrijmogelijkheden zijn leuk maar ik ben meer een bakruiter. Af en toe (eens per maand ofzo) naar het bos vind ik wel grappig maar in de polder red ik me ook. Even een half uurtje stappen voor je bij het bos bent vind ik ook geen ramp. Dus het is leuk als het bos naast de wei ligt maar voor mij ook weer geen voorwaarde. Een bos in de paddock (ik zou dan voor de optie gaan waar ze niet op het gras komen, als ik voor deze stalling zou kiezen) zou ik wel een groot pluspunt vinden: dat ze gewoon op de paddock uit de zon kunnen staan en niet enkel op een schuilstal aangewezen zijn. In zo'n schuilstal staan ze maar wat te staan terwijl als er buiten bomen zijn ze in een groepje van boom naar boom kunnen trekken. Als je 't een natuurlijke stalling wil noemen moet je 't ook natuurlijk maken :D

Maar misschien ben ik wel te nuchter. Gaat mij erom dat m'n paard goed staat. Al die luxedingen hoef ik eigenlijk niet. Vind 't niet erg als het er bij zit maar als ik de keus heb tussen wat ik nodig heb voor 150 euro of wat ik nodig heb + van alles wat ik niet nodig heb voor 280 euro... dan snap jij ook wat ik doe :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:30

@poiuytreem
Het is gewoon mijn ervaring. Mensen wegen de meerwaarde in paardenwelzijn af tegen de meerkosten. En als de basisvoorzieningen al goed zijn bij de vergelijkbare of iets eenvoudigere stallingen, en de prijs ligt €50,- tot €100,- lager per maand, dan is dat prijsverschil erg groot.
Het is dus vooral de vraag hoe groot die groep is die zo specifiek graag wil wat jullie bieden dat ze jullie hogere prijs er voor over hebben en of dat aantal voldoende is om de stallen vol te krijgen.

Ik heb zelf paarden aan huis, biedt stalling aan op een vergelijkbare manier (echt kleinschalig, met binnenpoetsplaats, warm en koud water binnen, zadelkamer met inbouwkasten, keuze zonder meerprijs of paarden zelf in en uit mogen lopen of een periode op stal moeten voor de nacht), deels verharde, deels zandpaddock, 20 bij 60 gedraineerde en verlichtte buitenbak, en je kunt gebruik maken van het toilet binnen of campingtoilet in de zadelkamer. Maar dan zonder die overdekte longeerbak. En merk gewoon dat de meeste mensen, zodra hun paarden dag en nacht buiten lopen met een schuilstal/inloopstal, verwachten minder duur uit te zijn. Sommigen verwachten echt dat je dit kunt bieden voor dezelfde prijs als wat de huur van een kaal stukje weiland kost, en dat een keertje helpen in het weekend voldoende is om hogere stalkosten ivm verzorgingskosten te compenseren...
Tja, niet dus, want hier hebben we hoge kosten voor moeten betalen en het onderhoud en de verbeteringen kost ook het nodige, maar het maakt je doelgroep wel kleiner!

De mensen die hier nu waarschijnlijk binnenkort komen hebben heel specifieke wensen en vonden de kosten minder belangrijk. uiteindelijk zullen de kosten waarschijnlijk erg meevallen voor ze omdat ze ook meehelpen een aantal keer per week en daarmee de stalkosten drukken en ze kiezen voor betalen naar verbruik waarbij dus ook eventuele verbruiks marges van mijn kant niet nodig zijn, maar dit zijn eigenlijk de eerste mensen waarbij minder de nadruk werd gelegd op de kosten, en meer op de mogelijkheden tot aanpassingen voor hun paarden.

Je merkt soms wel dat mensen voor een bepaald "concept" wel meer willen betalen. Dus als jullie er een heel mooi winterproof paddock paradise van maken, met mooie natuurlijk aangelegde paddock en paden, willen de mensen er vast meer voor betalen, dan voor dag en nacht weidegang met schuilstal. Zeker vanwege de overige goedevoorzieningen. en als die paddockboxen erg ruim en mooi zijn met mooie grote stal, en een voor het oog ook prachtig hekwerk en super goede bodems met priv'e weidegang aansluitend, dan zullen ze daar ook wel extra voor willen betalen ten opzichte van een vergelijkbaar plekje wat minder luxe is afgewerkt. Maar hoe groot dat prijsverschil kan zijn... Ik denk dat het dan om hoogstens enkele tientjes gaat en niet een verschil van richting de €75,- en €100,- per maand...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:38

Volgens mij is de prijs van optie 3 ontstaan doordat er eigenaren zijn die hun paard niet in een groep willen (ivm bijvoorbeeld sport en duur paard) en daarom wil zij de mogelijkheid bieden tot individuele stalling maar wel met veel ruimte. De stallen zijn dan ook groter dan de gewone 3x3 en de uitloop is natuurlijk ook behoorlijk riant. Vandaar de prijs. Ik zelf zou liever mijn paard in een kudde willen hebben, dus voor mij een voordeligere keus
Maar ik ben benieuwd of er toch mensen op bokt zijn die graag voor de individuele stalling gaan?

Helaas gaat dit niet altijd op. Ik zou absoluut voorkeur hebben voor een kudde, ervaring leert echter dat mijn paard niet gemakkelijk in een kudde past omdat ze door dominantere paarden wordt weggejaagd. Zeker als het toegestaan is dat deze paarden ijzers achter hebben voelt het niet veilig om mijn paard in een kudde te zetten. Ook is het niet grappig om te zien dat je paard niet de gelegenheid krijgt om te eten of te drinken omdat de andere paarden dit niet toestaan. Dus ik zou gaan voor de individuele stal. Ik zou echter met mijn merrie absoluut niet naast een hengst willen staan. Ook vind ik het prijsverschil met 1&2 wel erg groot. Voor die prijs zou ik wel een binnenbak willen.
Krachtvoer hoeft er wat mij betreft niet bij in te zitten, want ik wil toch zelf bepalen welk voer ik geef. Verder zou goed hooi - en geen kuilgras - voor mij belangrijk zijn.
Ik zou erg graag op zo'n stal komen staan, maar ik woon in regio Amsterdam. Als er dichtbij het Amsterdamse Bos een dergelijke stal zou komen zit die binnen een dag vol, dat kan ik je wel garanderen :D

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:44

mijn verzorgpony's staan vergeleken met dit dus heel goedkoop: 200 p/m (er staan ong. 60 paarden) en kleine pony voor 150 dan hebben we een merrie-weiland een ruinen-weiland en de shetten. Er zijn ook een aantal kleine weilandjes voor als je paard niet in een kudde kan. En we hebben 3 achterberg-buitenbakken 3 paddocks en 1 longeersingel... in een van de bakken mag ook gesprongen/gelongeerd/losgegooid worden. In het voorjaar gaan we wat meer de rust opzoeken bij een stal waar nu maar 4 paarden staan in het park voor 110 p/m maar dan wel zelf het hooi&vlas/stro betalen :) maar ik denk dat als de prijzen zo hoog zijn, er bij jullie niet veel mensen komen... zeker niet in deze tijd :n als het wat goedkoper is, zullen er zeker meer mensen op af komen :j
Laatst bijgewerkt door Hanna98 op 18-12-12 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:48

Ik vind trouwens de overdekte longeerkraal wel fijn, en een lekker grote zadelkast heerlijk! En ja, ik zou zeker bij je komen staan vanwege de uitrijmogelijkheden!! Als de buitenbak een goede bodem heeft en nagenoeg altijd te rijden is zou ik me er zeker bij neer kunnen leggen dat er geen binnenbak is. Liever betaal ik iets minder dan 350,- (op de één of andere manier steekt het dat mijn paard duurder woont dan ikzelf... :D >> nee hoor, grapje, maar het is gewoon een erg zware post om elke maand te betalen; ik heb wel een paard, maar geen riant inkomen helaas), maar voor deze voorzieningen en al die ruimte zou ik het wel over hebben!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:52

Hannapony schreef:
mijn verzorgpony's staan vergeleken met dit dus heel goedkoop: 200 p/m (er staan ong. 60 paarden) en kleine pony voor 150 dan hebben we een merrie-weiland een ruinen-weiland en de shetten. Er zijn ook een aantal kleine weilandjes voor als je paard niet in een kudde kan. En we hebben 3 achterberg-buitenbakken 3 paddocks en 1 longeersingel... in een van de bakken mag ook gesprongen/gelongeerd/losgegooid worden. In het voorjaar gaan we wat meer de rust opzoeken bij een stal waar nu maar 4 paarden staan in het park voor 110 p/m maar dan wel zelf het hooi&vlas/stro betalen :) maar ik denk dat als de prijzen zo hoog zijn, er bij jullie niet veel mensen komen... zeker niet in deze tijd :n als het wat goedkoper is, zullen er zeker meer mensen op af komen :j

Je hebt voor een deel gelijk: goedkoop trekt natuurlijk wel mensen aan. Maar als ik kijk naar mijn regio, daar willen veel mensen echt niet op een doe het zelf stal met enkel buitenbak staan. De grotere stallen waarbij de paarden alleen een 3x3 box hebben en evt een ondergelopen paddockje staan allemaal vol en kosten allemaal boven de 300 euro per maand. Deze stallen bieden wel een binnenbak en het eea aan service.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:01

Nikass schreef:
Hannapony schreef:

Je hebt voor een deel gelijk: goedkoop trekt natuurlijk wel mensen aan. Maar als ik kijk naar mijn regio, daar willen veel mensen echt niet op een doe het zelf stal met enkel buitenbak staan. De grotere stallen waarbij de paarden alleen een 3x3 box hebben en evt een ondergelopen paddockje staan allemaal vol en kosten allemaal boven de 300 euro per maand. Deze stallen bieden wel een binnenbak en het eea aan service.

ja daar heb je ook weer gelijk in ja... als je in onze buurt in binnenbak wilt, betaal je gauw ook 300 p/m