Dilemma... Verhuizen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:23

Niet verhuizen... Wat te doen met de blub: stukje bestraten? en/of zand laten bijstorten?

Qua dunheid.... Mijn oudje kreeg altijd nog extra vitaminebrokjes (die hele kleine in een grote grijze emmer (je hebt ze ook in zakjes en ik weet het merk niet meer). Hij kreeg 's ochtends slobber, 's avonds bietenpulp en altijd nog mais er doorheen.

Hij is vorig jaar in november ingeslapen, nog een winter, terwijl hij steeds stijver werd en echt alleen maar zielig voor zich uit stond te staren, vonden we ook niet kunnen. Hij was toen al helemaal ingevallen (Normaal viel hij wel af, maar vorige winter was het in november al een wandelend skeletje, en als je kijkt wat we erin stopte....) Het klinkt misschien heel hard en wij kunnen vanaf hier niet zien hoe en wat.. Maar ik zeg wel, ben eerlijk tegen je paardje... (Die van mij was echt op.... Het moest wel, hij kon soms niet meer opstaan, dat we hem overeind moesten helpen en als je kijkt hoe stijf die was, mager tjah...)

pdn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:28

Ik sluit me aan bij de andere schrijvers. Ik denk dat je er ook mee zit, dat je zo weinig kunt komen. Zou het je niet helpen, als er iemand was die sowieso al in de buurt is en even naar je paard kijkt.

Shirley

Re: Dilemma... Verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:45

Ik denk dat het ook belangrijk is hem meerdere malen per dag wat slobber bij te voeren...
Is de eigenaar van het andere paard niet bereid een keertje extra langs te gaan ?
Of misschien een kennis, wellicht een lieve bokker in buurt ?

Waar woon je ?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 13:36

Ik zit al jaren met de vraag... Wanneer is het genoeg geweest voor hem...
En soms komt er een moment waarop ik opnieuw denk dat de tijd gekomen is.
Maar hij is er altijd terug bovenop gekomen.
Toen een andere DA deze zomer kwam om foto's te maken voor de mankheid van mn paard, had ik voor mezelf al ongeveer uitgemaakt dat als het slecht nieuws zou zijn, dit het was voor hem. Ik had mij al helemaal voorbereid en stilletjes 'afscheid' genomen.
tot mijn grote verbazing was er niks op RX te zien en wist de DA niet aan wat het zou kunnen liggen...
Zij vond dat hij nog prima verder kon...
Na enkele dagen was hij dus niet meer mank (eerst 3 soorten pijnstillers geprobeerd, in verschillende doseringen, maar zonder enig resultaat. Dan na enkele dagen zonder pijnstillers liep hij opeens 100% correct *\o/* )

een maand geleden bij de vaccinaties terug een gesprek gehad met mijn eigen DA,
en zij vond hem er nog goed uitzien en zei dat hij er nog gelukkig uitzag. Ze vond dat hij nog meekon :D

Even over dat ik maar 1 keer per dag kan gaan:
dit is zo voor een 2-tal maanden. Ik heb al verschillende verzorgers gehad, maar deze haakten al snel af...
Dit is ook het probleem met de eigenaar van het andere paard: zij wil nooit gaan, of slechts heel zelden en geeft dan ook veel minder eten dan ik wil.
Een regeling zit er dus helaas niet in. :(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:18

lastig.

een modderwei is voor geen enkel paard ideaal. Niet voor 24/7. En niet met gezondheidsklachten. Daar zul je dan naar moeten kijken. Veel krachtvoer met Cushing is ook niet ideaal...

Een maand geleden kan je paard er nog goed uitgezien hebben, als hij nu met dikke benen staat en nu niet meer uit de stal komt, zou je nu even met de dierenarts af kunnen spreken. Dan zien ze ook de mindere momenten.

En inderdaad, het moment kiezen is lastig. Ik heb een leuke merrie met veel problemen, een aantal keer echt heel slecht gestaan met 1x hoefbevangenheid en vlak erna een dubbele hoefzweer (bleek achteraf) daarbij ook peesproblemen met periodes kreupelheid waarvan de 1e keer echt heel lang heel ernstig. Ernstige losse wanden als complicatie van de hoefbevangenheid, Insulineresistent, En nu weer mok die moeilijk geneest en al een paar keer open gesprongen is (gelukkig lijkt dat nu de goede kant op te gaan, maar het is erg intensief met verzorging meerdere keren per dag, met 1x per dag en een vieze natte bodem was dat echt niet verbeterd, heb haar echt uit de wei moeten halen waar ze in weg zakte met haar hoeven)
Ik snap je dus wel. Als ze weer opkrabbelen en verder lekker eten en vrolijk lijken, wie ben jij dan om te beslissen dat het genoeg is geweest... Zoiets doe je echt niet makkelijk

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:26

Ik zou je paard laten staan. Dit kent hij en je geeft zelf aan dat het maar voor 2 maandjes is dat je maar1x per dag kan komen. Vervelend maar niet anders...

Gewoon een dikkere deken opdoen eventueel en kan je niet iemand die vlakbij woont vragen of ze in ieder geval een paar keer per week extra willen voeren voor jou?
Meestal is er toch wel ergens een boertje in de buurt die dat geen probleem vind.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 17:01

Die stalbenen heeft hij altijd gehad, tenminste als hij veel binnenstaat.

Het is afhankelijk van het weer: guur weer, veel regen en wind. dan staat hij de hele dag binnen en krijgt hij stalbenen.
Als het beter weer is staat hij veel op de weide (ze hebben een stuk paddock dat een modderpoel is en een droger stuk weide).

Maar nu het veel regent en kouder wordt, staat hij dus meer binnen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:06

Zolang hij nog elke keer er boven op komt, ook lekker laten staan hoor! :)

Maar is er een mogelijkheid om het minder modderpoel te maken? (weet dat het lastig is hoor, sowieso heel afhankelijk van waar je staat..) maar als de wei minder modderig zou zijn, dan nog gaat ie met guur weer meer binnen staan (andere deken?/dikkere deken?) Helpt vaak niet, is de wind.. Ergens een schutting plaatsen kan misschien nog? (uit de wind?) Is dat iets? (Zit even stom te brainstormen hoor).

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:04

Serendip90 schreef:
Zolang hij nog elke keer er boven op komt, ook lekker laten staan hoor! :)

Maar is er een mogelijkheid om het minder modderpoel te maken? (weet dat het lastig is hoor, sowieso heel afhankelijk van waar je staat..) maar als de wei minder modderig zou zijn, dan nog gaat ie met guur weer meer binnen staan (andere deken?/dikkere deken?) Helpt vaak niet, is de wind.. Ergens een schutting plaatsen kan misschien nog? (uit de wind?) Is dat iets? (Zit even stom te brainstormen hoor).

Dankjewel voor het meedenken :-)
De weide is niet in mijn bezit, dus beton storten ofzo mag ik niet.
Er is een klein stukje (1m op 2m) voor zijn stal bestraat. Door omstandigheden is dit niet groter kunnen worden (staat wel op de planning om deze zomer uit te breiden)
Deze bestrating is een stukje weggezakt, en door het in- en uitlopen, hoofdzakelijk door het andere paard, is dit meestal ook 1 laag modder en wordt alle modder mee de stal ingebracht.

Het is ook moeilijk om bij te houden, want met 2 in een kleine stal mesten en nog alle modder en hooiresten uitmesten is altijd een hele klus en lukt mij helaas maar af en toe
(met de kruiwagen is er geen beginnen aan)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:13

Kom net van bij hem...
Hij lag neer in 1 van de stallen, en hij geraakte niet meer recht. Ik kon het niet goed zien, maar ik denk dat hij niet recht geraakte omdat hij zn voorbenen niet kon strekken.
Hij deed eerst een hele diepe zucht, probeerde wat met zn voorbenen,
dan zette hij af en bleef hij even halverwege steken en begon te wiebelen.
Dan stond hij helemaal recht. Hij was een beetje stijf erna, maar niet heel erg.
Hij is gelukkig wel helemaal alleen recht geraakt, alleen als hij bleef steken en begon te wiebelen, heb ik hem een beetje tegengehouden om wat steun te geven.

Gisteren lag hij ook neer, maar als hij me zag stond hij direct in 1 keer op.

Morgen s middags toch maar even kijken of hij oke is...

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:53

Ik heb 2 blinde hengsten van 25 en 15 die niet zo lang geleden zijn verhuist. Geen probleem.
Tuurlijk is het paard en situatie afhankelijk.
Maar ze zijn blind niet debiel.
Evt. verdere vragen graag per PB.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:02

ikkebenhier schreef:
paardjes123 schreef:
Ik zou hem zeker niet naar een pension verhuizen, dit paard moet alles van zijn gehoor en tast hebben. Een nieuwe omgeving kan waarschijnlijk jaren duren voordag hij knap de weg kent. Je kan beter de omstandigheden verbeteren waar hij nu staat

Ondanks dat hij blind is, doet hij het heel goed in een nieuwe omgeving.
Vorige winter waren hun stallen door de storm ingestort en was het te gevaarlijk voor hen om buiten te blijven, waardoor we wel genoodzaakt waren om hen enkele dagen op een pensionstal te zetten.
Dit was zonder enig probleem. Paard stond heel happy de hele dag met de deur open en vond het gezellig binnen tussen de andere paardjes :p

Misschien even aan toevoegen: de reden waarom ik zo twijfel, is omdat de weide momenteel 1 grote modderpoel is geworden. Door zijn cushing heeft hij heel vaak last van mok, en de nattigheid is niet goed voor zijn arthrose. Op pensionstal kan hij lekker warm en droog staan en kan hij enkele uren per dag in de droge binnenbak lopen.

(als ik hem zou verhuizen, zou ik hem naar dezelfde stal verhuizen, dus de binnenbak en stallen enzo kent hij van de vorige keer)

Heb je hier al niet zelf het antwoord gegeven??
VERHUIZEN DIE HAP!!
Jouw twijfels killen je paardje,volg je hart,je doet het goed.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:14

Het lastige bij dit soort keuzes is dat je achteraf pas weet hoe een keuze uitpakt.
Bij Cushing zijn er diverse klachten waar het paard na verloop van tijd meer last van krijgt/kan krijgen, zoals hoefbevangenheid, moeite om lichaamstemperatuur te regelen, temperamentverandering, etc. Een lastig proces waar je als eigenaar/verzorger vaak niet goed weet wat wijs is. Daarin is het goed om te rade te gaan bij je intuïtie en eerlijk te kijken naar wat er aan de hand is. Maar het is ook goed om anderen te raadplegen. Soms vertekent je eigen waarneming door de vragen waar je mee worstelt en je emoties.
Een oud paard wat veel buiten ligt, zal het sneller koud hebben. Het kan zijn dat je paard gaat liggen om z'n gewrichten te ontzien. Dan zal een stal met stro prettiger zijn.
Anderzijds kan het nu ook zijn dat je al op een volgend punt van beslissen bent aangekomen. Soms gaat het snel.
Veel wijsheid toegewenst.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 08:29

Bedankt voor alle tips.
Ik denk dat ik hem voorlopig toch maar laat staan...
Het is niet zo koud, en hij voelt ook altijd lekker warm aan.
Als het echt guur weer wordt en kouder wordt, en ik merk dat hij er last van heeft,
denk ik dat ik hem misschien toch nog verhuis (maar dan voor een veel kortere periode).

Ben gisteren avond laat nog maar eens gaan kijke, en paard stond gezellig hooi te eten.
Dus waarschijnlijk was het toevallig dat hij te dicht bij de kant was gaan liggen ofzo...

2 weken geleden lag hij bijna plat in de weide (dacht dat er iets was natuurlijk),
maar paard was zo slim om al liggend onder het stroomdraad door te eten :p
Blind is hij wel, maar zeker niet debiel ;-)

Deze middag en vanavond toch nog maar eens controleren of hij niet terug ligt...
Hij eet nog heel goed, dus dat is een teken dat hij oke is :-)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:06

Je schrikt je natuurlijk wel even wezenloos :oo

Ken dat .. heb hier ook een heel oude tinkermerrie die er zo bij kan liggen dat je echt denkt van ... die kan ook gewoon verschrikkelijk diep slapen :)
En die komt dan ook in drie fasen omhoog, maar ja, waarom zouden ze zich haasten :(:)

Nu heb ik het geluk dat ze recht achter mijn huis woont, dus ik kan haar zo nodig de hele dag ( en nacht ;) ) in de gaten houden, want die extra zorg gaan ze toch nodig krijgen. Wat dat aangaat zou hij op die pensionstal dan misschien ook wel iets lekkerder staan, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:56

Ja kijk,wat de gezondheid van je paardje betreft zal je het zelf moeten zien,wij kennen hem niet.
Maar ik zou hem zeker eens op Marstal Vito en cavallor Senior zetten. mijn musje (25) krijgt er 7 a 8 scheppen van.
Verder idd. pulp ed. krijgt hij er ook allemaal bij.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 11:48

Cavalor senior heeft hij heel lang gehad,
maar omdat hij gemakkelijker slobber kan eten (slurpen), krijgt hij meestal slobber (met bietenpulp)

Ik ga vanmiddag terug kijken, maar ik vermoed dat het gisteren avond toevallig was dat hij te dicht tegen de kant was gaan liggen en niet goed recht geraakte.
Misschien lag hij al even neer, waardoor hij even zijn krachten moest verzamelen. Hij zag er iig niet uit alsof hij al meerdere pogingen had ondernomen om recht te geraken.

2 jaar geleden had hij ernstige koliek (maar hij had bijna geen symptomen) en heb ik hem enkele keren recht moeten trekken of moeten helpen.
Dit was nu gelukkig niet het geval.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:32

Oudjes zou ik niet meer verplaatsen en al helemaal niet omdat ie blind is. Lekker laten staan, veel hooi de hele dag en nacht door en warm houden met dekens.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 19:25

Aan iedereen:
hel erg bedankt voor alle tips en advies
en voor het meedenken met mijn probleem...

Helaas is mijn paardje deze middag ingeslapen |(
Ik heb hem bijna 10 jaar bij mij gehad en hij is meer dan 28 jaar oud geworden.

Ik heb hem dag in dag uit de beste zorgen proberen te geven.
Maar vandaag was het tijd... Tijd om afscheid van hem te nemen...

Spijtig genoeg heb ik geen afscheid kunnen nemen ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:30

Achgossie....kwam hij toch niet meer goed overeind ofzo?

Zonde...heel veel sterkte en hopelijk heeft het dier weinig geleden :(:)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:38

Ach, wat naar! Begrijp ik goed dat je er zelf niet bij kon zijn? Dat lijkt me echt heel vervelend (om het zacht uit te drukken).
Sterkte!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 19:43

Nee,
het leek beter te gaan (ik daht dat hij toevallig te dicht tegen de kant was gaan liggen)
Wat er precies gebeurd is weten we niet.
Mijn zus werd gebeld en is meteen gaan kijken.

Het was goed mis deze keer. Hij lag half in zijn stal, half eruit.
Misschien is hij gevallen, of hij geraakte terug niet meer recht.
Hij lag met zijn hoofd in een redelijk diepe plas modder en was al een stuk in de modder gezogen.

Hij lag er waarschijnlijk nog niet zo heel lang...

Mijn zus heeft direct de DA gebeld, dekens onder en over hem gelegd want hij was heel erg aan het rillen.
Zijn oog en oor zaten helemaal in de modder gedruct en hij lag ook met zn neus in de plas.
Ze heeft zijn hoofd meer dan een half uur omhoog gehouden (gelukkig had hij zijn halster om... Ik had het nog 1 dag omgelaten... )
De DA zei dat er niks meer aan te doen was. Hij had ook al een diepe wonde aan zn rug en heup.
Ze hebben hem meteen ingeslapen. Waarschijnlijk had hij ook al vocht en modder in zijn longen gekregen :-(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:45

Achgos, die was "gewoon" niet goed geworden dan zeker, arm ding :(:)

Hopelijk was het van korte duur en heeft hij er weinig van mee gekregen, jammer dat het op zo'n vervelende manier is gegaan maar het zal vast toch ook een opluchting zijn dat het dier nu rust heeft en je er niet meer over in hoeft te zitten, je hebt je best gedaan :(:)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 19:46

NiFallor schreef:
Ach, wat naar! Begrijp ik goed dat je er zelf niet bij kon zijn? Dat lijkt me echt heel vervelend (om het zacht uit te drukken).
Sterkte!

Nee, ik kon er net niet bij zijn...
Ik stond op de trein te wachten toen ik werd gebeld.
Maar ik wou niet dat ze langer gewacht hadden totdat ik erbij kon zijn. Ik wou hem niet laten lijden.
Ik was er wel graag bij geweest, maar het heeft niet mogen zijn.
Gelukkig is hij toch niet alleen gestorven...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:51

ikkebenhier schreef:
NiFallor schreef:
Sterkte!

Nee, ik kon er net niet bij zijn...
Ik stond op de trein te wachten toen ik werd gebeld.
Maar ik wou niet dat ze langer gewacht hadden totdat ik erbij kon zijn. Ik wou hem niet laten lijden.
Ik was er wel graag bij geweest, maar het heeft niet mogen zijn.
Gelukkig is hij toch niet alleen gestorven...

Nee, in die situatie was het niet eerlijk geweest om hem te laten wachten, eerlijke beslissing van je. Fijn dat je zus er bij was, zal voor je paard toch wel fijn geweest zijn om een bekend iemand bij hem te hebben waarvan hij kon voelen dat ze er echt voor hem was en wilde zijn.