Eisen voor het houden van een eigen paard/pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:48

Dat het niet goed is voor een paard, wil helaas niet zeggen dat er geen mensen meer zijn die hun paard 23 per dag op stal houden...
Maar jij moet je serieus af gaan vragen of jij dat ook wilt voor je toekomstige lieveling: zeker nu je snapt dat het paard niet gelukkig wordt van zo'n leven.

Ook in de regio Rotterdam zijn er (buiten de stad) volgens mij genoeg pensionstallen te vinden! Als je in het hartje van de stad woont en alleen kunt fietsen wordt het inderdaad lastig. Dan moet je gewoon wachten tot je een brommer (of auto) hebt en je dus verder kunt rijden voor een geschikte stal...
Laatst bijgewerkt door mairead op 13-12-12 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:49

Lily_Atiesto schreef:
Ik zou niet zo snel een andere plek weten waar een paard (ook in de winter) in de wei zou kunnen staan. Ik woon in Rotterdam. En het moet natuurlijk ook niet te ver weg zijn.

Gezien jullie adviezen vraag ik mij wel af hoe mensen dat op mijn manege doen. Mensen met eigen paarden zie ik namelijk niet elke dag hun paard (lang) beweging geven

Dat die mensen dat niet doen, betekend niet dat het dan oké is om niet te doen!
Ik ga helemaal mee in bovenstaande van Vjestagirl en anderen. Je paard fulltime op stal zetten is echt not done, daar wordt geen een paard gelukkig van.

Lily_Atiesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:49

Dus als ik het goed begrijp zou ik aan de eisen voldoen als ik een aantal keer per week rijd.
En een andere manege/pensionstalling vind met weidegang voor een aantal uur per dag op dagen dat ik niet de mogelijkheid heb om te rijden

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:50

Vjestagirl schreef:
Ik ga heel gemeen zijn: als je geen geschikte plek kunt vinden om een paardje te houden (dus met iedere dag minimaal een aantal uren samen met andere paarden naar buiten toe), dan moet je misschien geen paard willen houden.
Vergelijk het ermee dat ik een hond zou willen houden, maar ik heb er eigenlijk niet zoveel tijd voor, dus stop ik hem de hele dag in een bench, en 3x per dag ga ik een uurtje met hem wandelen. Dat is ook zielig, toch? Honden horen lekker los te lopen in huis, met andere honden te kunnen spelen. Zo werkt het voor paarden ook.

Over de mensen op je manege kan ik niet oordelen, want ik ken ze niet en ik ken de situatie niet, maar ik durf wel te zeggen dat mensen die hun paard alleen maar uit hun stal halen om te rijden en te longeren, en af en toe eens een half uurtje in de stapmolen of padock zetten, niet goed bezig zijn.

ik sluit me hier bij aan en paarden hebben het nog erger dan honden het zijn kudde dieren oorspronkelijk lopen ze dag en nacht buiten, ik weet dat er nu hele andere omstandigheden zijn en dat dit in de meeste gevallen niet meer mogelijk is, maar dan klopt het niet om je paard maar een uurtje per dag naar buiten te doen, begin niet aan een paard als je je paard niet genoeg naar buiten kan. Maar ik weet zeker dat jij een stal kunt vinden die aan jij eisen voldoen zodat je paardendroom wel kan doorgaan, maar zonder die stal zou ik niet aan een paard beginnen!

Vjestagirl

Lily_Atiesto schreef:
Dus als ik het goed begrijp zou ik aan de eisen voldoen als ik een aantal keer per week rijd.
En een andere manege/pensionstalling vind met weidegang voor een aantal uur per dag op dagen dat ik niet de mogelijkheid heb om te rijden

Nee, op alle dagen. Ook als je wel rijdt moet het dier lekker met soortgenoten naar buiten kunnen :)

Als je dat kan vinden, en je kunt alle kosten betalen: ja, dan voldoe je prima aan de eisen om een hele goede paardeneigenaar te worden :).

Yelly

Er zijn inderdaad genoeg mensen die hun paard alleen uit de stal halen om te rijden, maar dat zegt nog niet dat het voor het paard heel erg fijn is. Tuurlijk is het ook maar net wat de paarden gewend zijn, maar ik denk dat je de meeste paarden toch een stuk blijker maakt, wanneer ze op de wei kunnen met soortgenoten ;) Een paddock is overigens natuurlijk ook prima :)

Ik kom zelf uit Haarlem en vaak is het ook gewoon een kwestie van goed zoeken :) De maneges hier in de buurt vragen allemaal meer dan 400 Euro per maand aan stalgeld. Ik sta nu op een pensionstal waar de paarden buiten komen, maar waar ook wat facilteiten voor het trainen aanwezig zijn (zoals de binnenbak) en ik betaal beduidend minder :)

Lily_Atiesto

Re: Eisen voor het houden van een eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:53

Maar kan je bij pensionstalling nog steeds les krijgen? Want ik blijf graag op les

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:54

@Vjestagirl
Ik vind dat geen gemene opmerking maar een realistische opmerking.
Een paard hoord minimaal 4 uur per dag (liefst langer natuurlijk) vrij uitloop met minimaal 1 soortgenoot te hebben. Dit kan in een weide of ruime paddock wezen.
Mensen die hier niet aan kunnen voldoen ontnemen hun paard paard te wezen.

Iedereen vind een hond, kat in een kleine kooi of bench zielig. Tja een paar dat minimaal 23 uur in een stal staat is precies hetzelfde.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:54

Soms kan dat vanuit de pensionstalling, en soms moet je zelf iemand regelen. Maar er staan genoeg instructrices op marktplaats die bij jou komen om je privé les te geven.

Lily_Atiesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:55

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:55

Ja hoor, er zijn genoeg instructeurs te vinden die op locatie lesgeven :j Bij ons op stal komen een stuk of vijf instructeurs, maar je bent ook vrij om voor iemand anders te kiezen :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:56

Lily_Atiesto schreef:
Maar kan je bij pensionstalling nog steeds les krijgen? Want ik blijf graag op les

Tuurlijk. Op veel pensionstallen is een instructeur?/insructrice aanwezeig of je mag je eigen meenemen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:57

Lily_Atiesto schreef:
Zou dit een goede stalling zijn volgens jullie?
http://www.palexini.nl/

Paarden komen maximaal 1 of 2 uur per dag in de wei, en dan ook nog alleen, zonder soortgenoten.

Wat denk jij?

Edit: ik zie nu dat ze ook landen hebben waar paarden met meerdere dieren de hele dag op mogen. Dat zou wel goed zijn :)

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:59

Ik woon zelf in de omgeving van Rotterdam en er zijn hier meer dan genoeg stallingen in de buurt die voldoende weidegang bieden. Bij pensionstallen kan je altijd les krijgen. Veel instructeurs/instructrices reizen tussen stallen om les te geven. Ik heb ook jaren op een manege rond gelopen en daar werd het normaal gevonden je paard alleen te rijden en dat ze verder niet heel veel de benen konden strekken.
Zoals jij het nu omschrijft zou ik nog niet aan een paardje beginnen. Als jij je paard op een paardvriendelijke manier wilt houden, zal je er wat voor over moeten hebben (bijv. meer reistijd van en naar je paard). Ik hoop echt van harte dat je er nog even goed over nadenkt en dat als je toch besluit een paard te zoeken, hier het beste voor wilt en hem niet op die manege zet.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:01

Mijn instructeur komt elke week langs op stal. Meerdere stalgenootjes van mij lessen bij hem op die dag. Het gaat dan om privélessen van een half uur.
Andere stalgenoten hebben weer andere instructeurs die speciaal langskomen op afspraak.
Weer anderen gaan op een vaste avond met de trailer naar een groepsles op een manege of op een vereniging.

Keuze genoeg! Het is alleen even zoeken naar een instructeur die bij jou past. Vaak kun je er via stalgenootjes wel een aantal uitproberen.
Waarschijnlijk moet je wel je groepsles gaan missen, maar soms is het ook mogelijk om met je nieuwe stalgenootjes een groepje te maken (of met z'n 2-en) bij een instructeur die jullie bevalt.

Lily_Atiesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 23:01

Lonneke_ Zou je mij misschien een aantal goede pensionstallen kunnen aanwijzen?

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:04

Het hangt er een beetje vanaf waar in Rotterdam jij woont. Ik woon net ten noorden en hier weet ik er wel een aantal. Verder geloof ik dat er altijd overal goede stallingen te vinden zijn, zolang je bereid bent goed te zoeken. Je mag me altijd een pb'tje sturen natuurlijk :)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:07

Ik vind wel dat je netjes op alle opmerkingen en meningen ingaat, TS +:)+

Lily_Atiesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 23:08

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:17

Inderdaad ... iemand die adviezen aanneemt en niet perse zich blind staart op een bepaalde stal, omdat het heel graag -bij wijze van spreken- nu een paard wilt :j

Voor de vergelijking: mijn paard staat op 3 kwartier rijden met de auto. Zelf heb ik geen auto en ook geen rijbewijs, maar iemand die ik ken staat ook daar, dus op zondag kan ik meerijden. Verder heb ik een vouwfiets en vanaf station is het 11-15km fietsen (afhankelijk of ik vanaf NL kom of vanaf Belgie). Dus lente/zomer met mooi weer kan ik er met de trein en fietsend ook komen. Paard staat 24/7 buiten in een fijne kudde, zo heeft hij dus elke dag zijn nodige beweging en sociale contacten met andere paarden. Hij vind het gezellig om op zondag een rondje door het bos te stappen (inrijden gaat op deze manier wat traag, maar al ben ik er 3 weken niet geweest kan zo opstappen en wegrijden). Maar het interesseert hem ook niet veel als die 3 weken op de wei staat.

Hij stond eerst ook omgeving Rotterdam, echter hou er rekening mee dat je daar op kleigrond zit. Helaas zijn er daardoor minder stallen te vinden waar ze in de herfst/winter de wei op kunnen. Dan moeten ze echt voldoende paddocks hebben of genoeg grond dat het niet erg is een weiland kapot te laten lopen. Waar die nu staat is zandgrond, dus veel makkelijker om ze het hele jaar door buiten te laten zonder risico dat het land kapot getrapt wordt.

De manege waar jij rijdt is inderdaad erg mooi. Maar in mijn ogen ook niet paardvriendelijk als paarden er hele dagen niet van stal komen, behalve om te rijden.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:21

Dat zou mij wel weer wat ver gaan, Idinn :o Maar als het voor jou en je paard werkt, is dat ontzettend fijn. Op die van mij wil ik echt geen rondje het bos in als ze net drie weken heeft stilgestaan, denk ik :D Ik ben niet levensmoe, haha!

Ik denk dat er ook een mooie middenweg zit tussen dag en nacht in kuddeverband op een land met een schuilstalletje, of dag en nacht in de stal op het rijden na :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:27

Voordeel is dat die natuurlijk niet 3 weken stil staat, maar in de tussentijd de rest van de kudde lastig valt :+
Moet ook zeggen dat ik doordeweeks door studie ook gewoon echt geen tijd heb om te gaan. Dus dan is dit de beste oplossing.
Hij fijn continu buiten in beweging en ik hoef daar niks te doen als ik kom. Enkel paard uit de wei plukken, zadel erop gooien opstappen en het bos direct inrijden.

Inderdaad een tussenweg is al goed. Kan je paard niet 24/7 buiten ... dan iig niet 23/7 binnen op stal maar mooi ergens er tussenin. Die richtlijn van 6 uur buiten (liefst met andere paarden) is een hele goede :j

Lily_Atiesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 23:30

Allemaal heel erg bedankt voor jullie advies.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:32

Eisen? 2 uur per dag met je paard rondneuzen op zijn minst, anders staat die maar wat alleen in zijn hokje.