wat hebben jullie in jullie schuil/inloopstal liggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

myrzzaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:31

Wij hebben ook gewoon zand, hadden eerst alleen stro, maar dat werd een grote zooi. Dat zand ligt er nog niet zo lang maar tot nu toe bevalt het erg goed! Elke dag drollen eruit, verder niks. Heel fijn dat ze nu (bijna) gegarandeerd droge voetjes hebben. Wij hebben het laten 'omscheppen' door een loonwerker.

Wat betreft je deken, ik denk inderdaad dat je hem nu beter op kan laten, hij is er al aan gewend geraakt.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:46

Nagano schreef:
brechtje122 schreef:
Ik heb een inloopstal met tegels en stro en in de winter niets, maar dat wordt inderdaad snel nat. Nu nog zonder deken lijkt me te laat als hij tot nu toe met deken op heeft gestaan. Het begint nu toch met vriezen. Wat voor deken heeft hij nu op?

hij heeft nu een 200 grams op
en hoe doe je dat dan in de winter als er niets in licht is dat echt niet te koud

O wacht ik heb mijn zin een beetje verkeerd gemaakt :+ Ik bedoelde ik de zomer niets en anders stro.
Om nu een 200 grams af te doen lijkt me eerlijk gezegt te koud. Als je volgend jaar geen deken wil moet je hem dan vanaf het begin afhouden ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:23

Nagano schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Een paard voelt zich het comfortabelst met temperaturen tussen de -5 en +15 heb ik me ooit laten vertellen .
Daarbij is een paard zijn gevoelstemperatuur anders als dat van ons .
Ik heb stro in mn stallen omdat IK het gevoel heb dat dat en warmer en bovendien zachter ligt .
Hoe mijn paarden het vinden . Ach ze vinden dat wel best .
Maar jij zei dat je paardje al het stro op eet . Wat is daar het probleem dan van ?

hij eet te veel stro en dat is niet oke

Waarom is dat niet oké ? Gerste stro kan geen kwaad hoor ... Hij zal behoefte aan ruw voer anders vreten ze het stro niet op .

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:39

Mijn paard heeft in zijn loopstal eerst (donker) zand liggen en daarop (dikke laag) houtkrullen. Dit bevalt wel, urine trekt weg in de grond en mest is makkelijk te verwijderen, en toch heeft mijn paard een zachte bedding om te liggen. Bijvullen naar behoefte, in de winter om de 2 à 3 weken een pak krullen erbij omdat hij dan vaker in de stal staat. Mest en natte plekken uiteraard meermaals per week verwijderen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 21:45

Waarom is dat niet oké ? Gerste stro kan geen kwaad hoor ... Hij zal behoefte aan ruw voer anders vreten ze het stro niet op .[/quote]

hij krijgt samen met een shet een baal hooi van 25 kilo per dag
dus zeker ruw voer genoeg ze krijgen het geneens op met hun twee
Laatst bijgewerkt door Nagano op 11-12-12 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:47

Zinzi_jewel schreef:
Gerste stro kan geen kwaad hoor ... Hij zal behoefte aan ruw voer anders vreten ze het stro niet op .

Pas op wat je zegt. Teveel stro kan zeker wel kwaad en er zijn talloze paarden die gewoon doorvreten ook al zijn ze in hun behoefte voorzien.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:20

GamblersCup schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Gerste stro kan geen kwaad hoor ... Hij zal behoefte aan ruw voer anders vreten ze het stro niet op .

Pas op wat je zegt. Teveel stro kan zeker wel kwaad en er zijn talloze paarden die gewoon doorvreten ook al zijn ze in hun behoefte voorzien.

Mijn paarden hebben er nooit wat van gehad . Eerder toen ze niet onbeperkt hooi kregen vraten ze de stal leeg .
Ik ben dus van mening als ze ook hooi hebben het niet erg is als ze die paar plakjes gerstestro opeten ...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:38

Ik heb tegels in de schuilstal,alleen als het echt heel koud gaat worden dan gaat er iets in.Ik heb nog wat zakken staan met mos,hooi en riet wat ze van de vorige partij niet opgegeten hebben.Prima bed...
Maar voor nu doe ik er nog niets in,er is nog steeds een stuk zand wat niet bevroren is dus is het nog niet nodig.Anders is het alleen maar extra werk en liggen ze vervolgens toch buiten :+

Afgelopen winter heb ik wel een dik bed gemaakt...soort opklapbed :D
's Avonds met het laatste hooi opstrooien en 's morgens er weer uit....lagen ze 's nachts heerlijk met opgetrokken knietjes in hun bedje.Zodra het zand weer zacht werd keken ze hun bed niet meer aan.

Wil eigenlijk voor de tussendagen wat rubber matten erin doen,moeten nog even op maat gesneden worden :)
Dan hebben ze toch een iets zachtere bodem maar wordt het niet binnen een half uur doorweekt.

Sleeper

Re: wat hebben jullie in jullie schuil/inloopstal liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:10

Eet je hafllinger ook stro als het er lang ligt? Als ik in de winter begin met stro neerleggen wordt er de eerste week druk van gegeten en daarna niet meer. Af en toe hapjes, of zoektochten naar net dat ene lekkere kruimeltje maar verder houden ze het bij het hooi.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:50

Ik heb er zaagsel in liggen maar je hoort ook 1 keer in de week je stal helemaal leeg temaken dan voor kom je wormen (wormen spuiten werken niet meer deze tijd van de dierenarts)

ik hoop dat het helpt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:15

Dat heb ik nou nog nooit gehoord . Voorkom je wormen .
Worm besmetting komt toch via weide ?
Je weide ed mest vrij maken dagelijks liever nog 2 X daags .
Stal dagelijks . Maar wekelijks helemaal leeg ?!