op de weide met sneeuw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: op de weide met sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:45

Mijne komt elke dag op de wei sneeuw of niet.
Kent dit ook prima want eerder liep hij dag en nacht buiten, evenals zijn weidegenootjes.
Ze doen dus ook niet achterlijk..

De mijne vindt sneeuw juist leuk,hij eet het zelfs uit mijn hand...

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:47

hier lopen ze 24 uur buiten met een grote schuur waar ze binnen kunnen staan. Alles was vrolijk buiten vanmorgen tijdens de sneeuw, stonden rustig te eten en af en toe een rondje draven.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:24

Mijn paard staat niet op de wei nu, maar hij heeft ijzers.
Hij wordt nu elke dag minimaal 2x losgelaten in de bak
Of hij staat op een afgezet stukje voor de stal.
Volgend weekend gaan zijn ijzers eraf, en dan mag hij gewoon het land weer op.
Vind het met ijzers toch iets te riskant, vandaag tijdens het losgooien is hij ook al onderuit gegaan..

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:37

hier niet op de wei.. weiland is heel erg zacht onder de sneeuw, dus paarden glijden snel uit (ijzers) en het land wordt een grote drekbende.. Paarden staan wele even in de bak overdag (ondergrond is zacht) maar willen na een kwartiertje ook wel weer naar binnen :+

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:47

Hier mochten de paarden heerlijk de hele dag op de wei. We gingen ze rond half 5 binnen halen en mijn merrie vond het toen wel genoeg. Ze wilde naar binnen, ze had genoeg van die zooi. Ze hadden wel hooi in de wei, dus ze hadden wel te eten. Maar in haar warme stalletje met hooi en een schepje muesli vond ze toch lekkerder. De arabier wilde nog wel even buiten spelen. Hij vindt de sneeuw wel grappig en had een boel pret. Ze hadden het ook niet koud. Bij beide zijn de ijzers er 2 weken geleden afgehaald. Maar mijn merrie heeft toch wel last van ijsklompen onder de hoeven. We kunnen even niet rijden, dus ik vind het wel belangrijk dat ze dan in de wei kunnen. Even hun overtollige energie eruit rennen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:57

Weer thuis van mijn werk en van paps en mams te horen gekregen dat hij de rest van de dag hartstikke lief en rustig op de wei heeft gestaan.
Morgenochtend ga ik wat om de draad heen binden (draad is geel met ijzerdraad en al wat verkleurd dus onzichtbaar met de sneeuw, paaltjes zijn ook al wit dus vandaar dat hij het niet gezien had)
Hij vind het heerlijk zo met die sneeuw, water & eten in een hap, hoeft die zijn eten tenminste de waterbak niet in te slepen!
Langs de omheining lopen is geen optie, paard ziet weiland en is niet meer te houden, nouja, wordt heel zenuwachtig en wordt onrustig omdat hij wil gaan rennen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:04

mijn pony's staan 24/7 buiten, ze trekken gewoon sprintjes.
Ze hebben absoluut geen last van de sneeuw.maar omdat ze altijd buiten staan zijn ze vrij relax.
Ze hebben geen ijzers, dat zou niet goedkomen.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:16

Hier is er gisteren ook 1 door de draden gegaan, {:)

Wij hebben ze vandaag allemaal om en om in de zelfde paddock gezet.
Met houten afrastering en met die afzet linten eraaan. en natuurlijk helemaal ingepakt met bescherming.

Maar even onn-topic.

Bij ons komen ze met lekker weer buiten,
en voor zo probleem als jij hebt kan je dit bijv doen,(het staat niet echt bepaald netjes).
Kuil plastic aan de draadjes doen dat schrikt af of van dat afzet lint aar ze meestal de straat mee afzetten (hebben wij om het hout gewikkeld)
zal morgen een foto maken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:17

Ja hoor, hier staan ze gewoon op de wei met sneeuw.. :) Zou niet weten waarom niet :)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:21

ik ga morgen ochtend aan het knutselen met de draad, wat zal papa blij zijn want die is er absoluut tegen en vind het pure onzin.
Maar ik wil geen paard met gebroken benen of een paard dat aangereden wordt op de provinciale weg naast zijn wei..

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:23

Hier kunnen ze gelukkig ook nog steeds de hele dag op de wei.
Mijn paard staat ijzerloos en red zich prima.
Merk alleen wel dat als ik tegen 5 uur kom dat hij wel heel graag naar binnen wil.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:24

hier ook de paarden overdag in de wei met sneeuw, zelfs mepony met rond om ijzers, gaat altijd prima

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:28

annnepannne schreef:
Daar dacht ik ook al aan, maar als het weer gaan sneeuwen worden die dus ook weer wit en onzichtbaar..
Gelukkig staat meneertje thuis en mogen we dat lekker zelf bepalen :)

Edit: hij heeft geen ijzers, maar ook longeren of dat maar laten?

Van die gekleurde verjaardags-vlaggetjes eraan hangen, de plastic versie.
Daar blijft de sneeuw neem ik aan niet echt aan plakken!

Ik zou het gewoon proberen. Je kan je paard moeilijk stil gaan zetten totdat alles weg is...
Zelf wilde ik vandaag ook gewoon longeren alleen toen mijn paard 1 draf pasje deed flipte de paarden in de bak al :')
Ze waren allemaal een beetje stout vandaag, dus toen toch maar gaan rijden.

EDIT:
Wel een grote cirkel en rustig aan...
En bescherming om!
Hoeven even invetten ofzo tegen het plakken van de sneeuw (als het plaksneeuw is)

Texasenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:34

Ik laat mn kleine pony altijd naar buiten met een dik dekentje .
Hij zit altijd met nog andere paarden buiten dus niet echt een probleem hij staat al heel lang in de wei hij kent hem dus van buiten :)
En als hij het toch koud heeft ontsnapt hij gewoon en staat hij oppeens in zijn stalletje :) ( is niet erg waar hij staat is een poortje enzo ,en hij is heel klein dus kan gemakkelijk overal onderdoor kruipen)
je kan inderdaad zo een vlaggetjes hangen of felgekleurde lange lintjes :P

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:35

Jup nog steeds met zijn allen 24/7 op wei, ben er wel heel blij mee dat dat kan eigenlijk. :)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 20:01

Ik ga hem dus niet meer longeren..
kwam vanochtend bij hem en ineens had hij een dikke pees, waarschijnlijk door gisteren..
Heb hem nu op een klein stukje wei gezet zodat hij niet kan draven, alleen stappen en dinsdag komt de dierenarts..

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:08

hier weten ze dondersgoed waar de draden zitten... alleen fjord breekt uit, maar dat doet ie het hele jaar door:S Vandaag naar les geweest daarna het paard zonder deken in de wei gedaan kon ze ff rennen en gek doen en blijft de deken heel... na een kwartiertje stuiteren de deken erop gedaan en ging ze lekker eten:D
eerste jaar stond ze op ijzers en is er 1 deken dwars doormidden gegaan zo'n klap dat ik gebeld werd dat het paard wat gebroken had, ik naar stal zie ik mijn paard kijken van Oeps, deken stuk:S nu kijkt ze beter uit, en ze red zich prima op ijzers, ze is veel liever buiten dan op stal en zolang het kan blijven ze buiten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:44

Bij ons mogen de paarden helaas niet op het land, maar wel in de paddock, en mijn paard heeft een grote stal met uitloop. Longeren op de wei zou ik absoluut niet doen, maar als ze daar zelf vrij rondlopen en een sprintje trekken vind ik dat geen probleem. Als paarden gewend zijn buiten te staan gaat het meestal wel goed. Ga niet de fout in een paard eerst een maand op stal te houden en dan ineens op sneeuw buiten te zetten, dat is vragen om problemen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:56

Mijn paard is vandaag ook heerlijk op de wei geweest hoor :)

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:53

hier de shetlanders en 2-jarige pony ook even heerlijk in het weiland gehad! :D de friezen niet, met de ijzers, en onhandige benen lopen we geen risico's..

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:07

Hier gaan ze ook gewoon naar buiten hoor. Eentje alleen overdag en de andere twee 24/7. Maak me nergens druk over. Ze vinden de sneeuw prachtig en als ze elke dag gewoon naar buiten gaan, worden ze ook nooit extreem druk.. Meestal weten paarden prima waar de omheining zit toch? Vreemd dat jouw paard erdoorheen ging, heb ik nog nooit meegemaakt iig. Wel tegenwoordig houten omheining, dus dat blijf je wel zien in de sneeuw.

Longeren/rijden in de sneeuw doe ik ook gewoon, mits de ondergrond niet onregelmatig bevroren is. In een weiland lijkt het mij prima kunnen. Maar dan wel beetje rustig aan, bv alleen stap en draf. En als er lang sneeuw blijft liggen en het wordt helemaal plat getrapt wordt het vaak wel glad, dan rij ik er persoonlijk liever niet meer in, maar je merkt vanzelf wanneer je paard er niet meer mee uit de voeten kan :)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:43

Mijn verzorgpaard staat niet meer op de wei met dit weer, want ze is een beetje een muts en zeker met dit weer kan ze zich heel druk maken om niets..

Maar ik heb haar gewoon aan de lange lijnen door de wei laten lopen. Ging prima, want de ondergrond was mooi vlak, en ze kent het terrein dus ze weet ook waar wel kuilen zitten. Alleen na een poosje werd het wel een beetje glad omdat de sneeuw aangestampt was, maar dit was alleen op het harde vlakke zandstukje, in het gras was het echt prima te doen..

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:55

Hier niet. Paard bij ons op stal is een keer zeer ongelukkig terecht gekomen. Draaide uit joligheid op een been om zijn as, maar stond op het randje van een bevroren hoefafdruk. Gevolg... gebroken pootje... einde oefening. Dat risico ga ik niet nemen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:35

Ja mijn paard loopt lekker een uurtje of 5 buiten met de sneeuw. Hij is dit jaar elke dag naar buiten geweest dus zodra hij 's morgens de wei op gaat neemt hij niet eens de moeite om te rennen of gek te doen. Hij gaat lekker eten zoeken of even spelen met zijn weidemaatje.
Ik denk dat als je een paard hebt dat eerst als een gek rondjes gaat rennen je wel even naar je ondergrond moet kijken, maar met een egaal weiland en droge sneeuw hoef je dan ook geen grote risico's te verwachten vind ik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:50