Geen paddock = niet erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:48

Ik vind 40m2 erg klein voor drie paarden. Mijn stal voor 2 pony,s en een paard is al ruim 42m2 en daar sluit i, ze echt niet gezamenlijk in op een hele dag of nacht. Die kunnen altijd nog rondlopen op een paar honderd m2 klinkers en nog een zandpaddock. Die zandpaddock zou ik nog wel af kunnen sluiten, en de klinkers voor de helft afzetten maar dan hebben ze nog steeds zo'n dikke 200m2. Buiten voeren op beton en binnen een deel aansluitende matten tegen het uitlopen en meer achterin de stal op strooien zou een verbetering kunnen zijn. Maar een beetje extra ruimte om buiten te kunnen liggen is echt geen overbodige luxe. Misschien concrete afspraken maken wanneer jullie de omgeving voor dat nieuwe deel gaan zetten en hoe jullie de bodem gaan regelen... Straten met graskeien en dan zand er over kan als het niet vriest. Gewoon zand opbrengen kan altijd... Ben benieuwd of jullie snel wat in gang kunnen zetten.

Andere optie is evt een frame maken van hout met daarin die dikke draineren de stalmatten. Dan kunnen ze daar ook zacht en droog staan of liggen. Of zo'n hit actief paardenmatras op het beton leggen.

Als een ruif in de uitloop te veel ruimte inneemt, kun je ook de omheining aanpassen zodat ze door de omheining heen uit een bak buiten de uitloop kunnen eten. Evt. In de vorm van een voederwand met afdakje.

Succes!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:03

Ik zou er ook niet vrolijk van worden hoor.... wat mij betreft heb je dus gelijk.
Los daarvan, ook al vind je paard het nu enig, dat is niet het punt. Men heeft je een situatie voorgespiegeld waar naartoe gewerkt zou worden.
Dat je even geduld moet hebben okay, maar zij moeten vinger aan de pols houden, hun klanten laten zien dat ze eraan werken. Je op de hoogte houden.
Dit kan niet.

Ga in gesprek en vraag of je een datum kunt afspreken waarop de plannen gerealiseerd zijn. Hoe langer ze wachten, hoe meer het weer gaat tegenwerken.
Bepaal samen echt een deadline, en baseer daar ook je keuze op (om te vertrekken dus).

Ik zou ook kijken of je kunt achterhalen waar de crux zit: gebrek aan geld, gebrek aan tijd?
In beide gevallen kunnen jullie, als klanten, wellicht wat mankracht of wat geld leveren? Investeren in je eigen goede plek?
Als tegenprestatie zou je dan wel iets meer 'vrijheid' hebben natuurlijk....

Het is dat je ver weg zit, anders zou er hier wellicht iets mogelijk zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 13:12

Dank je wel Ninx :* Ik stuur je even een PB

Joyce thanks voor de tips en het meedenken, de omheining is tegelijk bakrand (bak ligt pal aan het uitloopje), of grenst aan een stukje met andere paarden, of is muur (stal) Ik weet niet of ik ze zover kan krijgen om buiten te voeren en binnen stro neer te leggen maar zou al een hele verbetering zijn! Ik wil ook meer ruimte, en die is er nu niet. Groepje staat ingeklemd tussen de bak en twee andere groepjes paarden (één groepje heeft schuilstalletje + een soort pad waar ze op kunnen lopen, dag en nacht. Andere groepje heeft een klein stalletje en een zanduitloop.

Zo'n hitmatras had ik ook al aan gedacht, dan kan hij in elk geval ergens liggen! Weet je wat die kosten Joyce? En hoe groot zijn die?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:31

Het is niet correct dat je opeens minder ruimte krijgt dan wat er afgesproken is. Ik krijg de indruk dat de stalhouder eigenlijk niet van plan is om iets aan de opstelling te veranderen, maar dat niet met zoveel woorden tegen jou durft/wil zeggen. Ze zegt ja en amen op jouw vragen maar er gebeurt niks. Beetje passief-agressief allemaal maar als dat haar manier van doen is... Je kan haar niet dwingen.

Ofwel vraag je toestemming om eigenhandig en met door jou gekocht materiaal iets aan te leggen. Ofwel ga je toch op zoek naar een andere stal.
Of die er is is een andere vraag. Waarom is het zo belangrijk dat hij hooi krijgt en geen voordroog? Kan je naar een betere stal en zelf hooi kopen voor een reductie op het stalgeld?

boedjang

Re: Geen paddock = niet erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:41

Ik snap wel dat je niet zo maar een andere stal wilt aangezien je nu net weer een beetje rust hebt(had) van dat heen en weer verhuizen word je paar dook niet happy van, ik zou inderdaad toch proberen om een gedeelte van de bak af te zetten de helft ofzo, dan kunnen mensen die willen rijden dat doen en jullie paardjes staan dan lekker aan de andere kant van de bank. Kan me voorstellen dat de 2 friezen ook wel iets meer ruimte nodig hebben dan ze nu krijgen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 13:51

De bak is niet zo groot... zou er graag een stuk van willen vragen voor uitloop maar hij is nu maar iets van 15 x 30 :=

Rapperijder, jouw eerste alinea... dat begin ik dus ook te denken :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:57

Als er niets verandert of afspraken worden niet nagekomen of je ziet dat je paard ongelukkig(er) wordt, zou dat voor mij reden zijn om een ander plekkie te zoeken. Maar ik snap, dat het lastig is, hoor (en vindt maar eens een fijne plek, ook niet altijd makkelijk). Ik heb zo'n situatie toevallig net ook gehad en heb via mijn netwerk heel toevallig vrij snel een geweldige plek gevonden en ben nu zo ontzettend blij dat ik verhuisd ben :) . Al heb ik wel wat 'vriendinnetjes' achter gelaten op de oude stalling, maar ik vind het nog veel belangrijker dat mijn paard happy is en er goed bij staat. Met minder neem ik geen genoegen. Succes met het nemen van je beslissing.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 14:25

Is 'ie inmiddels verhuisd Twiggy? Alles nu goed met 'm? :)

Ik vind 't zo naar dat ik niet goed voor vos kan zorgen, hij kan z'n energie niet kwijt en hij lijkt wat moeier soms. En dat vind ik moeilijk om te zien.

Iemand vroeg waarom geen voordroog: krijgt 'ie diarree en rotstraal van. En hij wordt er veel te dik van. 't Is een IJslander die heul gemakkelijk aankomt :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:16

Hitmatras is geloof ik 1,80 bij 2,40m en wel prijzig, dacht rond de 700 euro inmiddels. Die dikke rubber stalmatten kosten mj ieuw rond de €40,- per stuk (de vier cm dikke matten) en die zijn 1m2 per stuk dus dan ben je veel goedkoper uit. Moeten ze er alleen wel op willen liggen...

Hooinetten nemen ook weinig ruimte in trouwens en die grote brede netten kun je zowel langs de omheining, als de muur ophangen of als ruimteverdeler gebruiken.
Hooi op beton veeg of schep je zo weg en als het nog redrlijk droog is kun je het altijd in de inloopstal gooien als strooisel om op te liggen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 07-12-12 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 16:17

Dank je wel :) Hooi krijgen ze nu ook uit netten, van die kleine netjes. Steeds 2 stuks, en dan ligt er achterin nog hooi en dan rouleren ze in dat stalletje.

Voor morgen heb ik afgesproken met stalgenoot, zal haar toch eens vragen wat ze er nou echt allemaal van vindt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:30

Koper schreef:
Is 'ie inmiddels verhuisd Twiggy? Alles nu goed met 'm? :)

Ik vind 't zo naar dat ik niet goed voor vos kan zorgen, hij kan z'n energie niet kwijt en hij lijkt wat moeier soms. En dat vind ik moeilijk om te zien.

Iemand vroeg waarom geen voordroog: krijgt 'ie diarree en rotstraal van. En hij wordt er veel te dik van. 't Is een IJslander die heul gemakkelijk aankomt :+

Sinds een week verhuisd en echt, een verademing. :j
Hij krijgt nu 5x per dag te eten, voornamelijk graszaadhooi vermengd met stro en rijker hooi. Hij krijgt veel meer te eten nu, maar door het calorie arme hooi, komt hij niet aan. Maar is wel gevuld, waardoor hij niet meer zo gefocussed is op eten (of alles wat er op lijkt). Ik besef nu des te meer dat hij gewoon veel te weinig te eten kreeg, al wist ik dat al, maar het is bijzonder om de verandering te zien. En verder kan hij altijd droog staan of rondlopen. Dag en nacht. Er zitten in zijn stal kippen boven zijn hoofd (die zitten op zo'n stang, als ze niet rondscharrelen) en er loopt, naast andere pony's, een enorme, lieve geit rond, waar hij dikke maatjes mee is. Het lijkt wel een kerststal, als ik aan kom, echt genieten, haha. :+ :D

Maar bij jou nog niet optimaal dus..... Balen is dat, he. Kan me voorstellen dat je het erg moeilijk vind. Hangt er veel af van je stalgenoot dan?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:34

Kan je niet overleggen dat jij samen met de stalhoudster de paddock aanlegt? Dan kan je ook makkelijker een datum prikken en er echt werk van maken. Zo heb ik dat gedaan toen Embla een paddock kreeg, samen het werk gedaan en dat ging prima :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 16:44

Dat klinkt super Twiggy, kan hij lekker stoken met z'n volle buik. Geit klinkt ook leuk :D
Stalgenoot hoort bij één van de paarden waar mijne bij staat, wil met haar graag op één lijn zitten. Dat kan ik met haar beter dan met de stalhouder.

Zal ook idd nog even aangeven dat ik graag wil helpen met de aanleg van een paddockje. Op de dag dat paard naar die stalling ging heb ik samen met stalhouder een stukje afgezet (we hadden 'm eerst apart gezet) en dat ging heel prettig. Hopelijk staat ze ervoor open. Ik ben een beetje bang dat de sneeuw ineens een excuus blijkt... er is steeds wat, lijkt wel ;(

Zou ik gewoon kunnen zeggen: vorige maand is de paddock verdwenen, daar hebben we het een paar keer over gehad en ik wil erg graag een oplossing omdat ik vind dat de paarden meer ruimte nodig hebben en een zachter ondergrond. Ik heb het idee dat jij dat minder belangrijk vindt, dat vind ik jammer. Hoe gaan we dit oplossen?

Zoiets? := Ik ben niet zo assertief :=

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:20

Koper schreef:
max66: bak is al een tijdje klaar, ze zijn 4 weken geleden begonnen en binnen een paar dagen lag 'ie er. Paarden kunnen er niet op omdat de bak niet aan alle kanten omheind is, en omdat ze het een probleem vinden dat de paarden er mesten, en dat je eerst zou moeten uitmesten als je wil gaan rijden.

Die ontbrekende omheining is idd een probleem, maar dat mesten zie ik niet als een probleem. Gewoon iedere dag even de drollen eruithalen!
Een maanlandschap voorkom je door een paar keer per week de bak te slepen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:23

[quote="Koper"Zou ik gewoon kunnen zeggen: vorige maand is de paddock verdwenen, daar hebben we het een paar keer over gehad en ik wil erg graag een oplossing omdat ik vind dat de paarden meer ruimte nodig hebben en een zachter ondergrond. Ik heb het idee dat jij dat minder belangrijk vindt, dat vind ik jammer. Hoe gaan we dit oplossen?

Zoiets? := Ik ben niet zo assertief :=[/quote]

Klinkt erg goed hoor. Niet met een beschuldigende vinger... Wat mij betreft zou je er ook bij kunnen zeggen dat je, indien er niks mogelijk is, gaat zoeken naar een ander plekje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 19:27

max66 schreef:
Koper schreef:
max66: bak is al een tijdje klaar, ze zijn 4 weken geleden begonnen en binnen een paar dagen lag 'ie er. Paarden kunnen er niet op omdat de bak niet aan alle kanten omheind is, en omdat ze het een probleem vinden dat de paarden er mesten, en dat je eerst zou moeten uitmesten als je wil gaan rijden.

Die ontbrekende omheining is idd een probleem, maar dat mesten zie ik niet als een probleem. Gewoon iedere dag even de drollen eruithalen!
Een maanlandschap voorkom je door een paar keer per week de bak te slepen.

Ik vind dat ook niet zo'n probleem maar het is niet mijn stal. Ze willen zelfs dat als je aan het rijden bent en je paard mest je meteen afstapt om het op te ruimen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:40

beetje overdreven, na het rijden kan ook gewoon hoor!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:14

Mits mensen er niet doorheen gaan rijden, dan kun je het niet meer goed opruimen...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:58

dat klopt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:55

Vanavond heb ik nog eens naar die betonuitloop gekeken. Heb 'm niet opgemeten maar gewoon even een schatting gemaakt. En dan kom ik uit op zo'n 9 meter breed en 4 meter diep. Ergens in een hoek is er een hap uit van 3 x 1,5 meter. In totaal dus zo'n 30,5 vierkante meter.

Dus dat is anders dan ik eerder had geschreven. Paard even in de bak gelaten, kon 'ie even rollen. Stukje met 'm gedraafd, jihooee :):) Was 'ie wel aan toe.

Een ander paard staat 's avonds en 's nachts op een stukje van 2,5 x 2,5. Zonder stro of iets op de grond :x

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:15

50m2 is ong. 17m2per paard...
Advies voor een actief stal is minimaal 8m2 stalruimte per paard en 100m2 uitloop per paard.

Op zich hoeft jullie maat niet tot problemen te leiden, maar dan moeten de paarden erg goed met elkaar op kunnen schieten en allemaal voldoende gelegenheid te krijgen om rustig te eten, drinken en slapen/liggen. Zo niet zou je het beter op kunnen splitsen zodat ieder paard een deel van de dag/nacht wel die rust kan nemen.

Kleine letters:schandalig...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:21

Hit actief is nou niet een systeem waar ik heel warm van word :+ Maar 't is een indicatie en je post brengt me op een ideetje. Heeft er iemand énig idee wat de minimale afmetingen per paard zouden moeten zijn? En aan welke voorwaarden (eten, drinken, schuilen, liggen, sociaal contact) moet worden voldaan? Of welke instantie ik daarover zou kunnen benaderen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:08

LAG in Duitsland heeft normen, de dierenbescherming had een nota over paardenwelzijn met een voorstel van normen, en ik zou moeten zoeken op mijn laptop naar de titels van de onderzoeken over paardenhuisvesting en paardenwelzijn met normen. Die staan online in PDF formaat en zijn te downloaden.

Het gaat niet om hit-actief, maar om de normen die ze aanhouden. Die normen passen bij groepshuisvesting.
Ik vind die normen al niet heel ruim...

Wat ik onthouden heb gaat het bij een paard in groepshuisvesting om stalruimte tussen de 8m2 en de 12m2 per paard. (Maar stal is niet verplicht, andere mogelijkheden om te schuilen met een geschikte bodem kon ook)

Voor uitloopruimte in m2 per paard worden minder richtlijnen gegeven. Die van hit-actief heeft de vertegenwoordiger mij toen genoemd.
Bij dat onderzoek met parameters voor welzijn dat laatst in het nieuws was worden ook concrete maten genoemd. Via het nieuwsitem kon je het onderzoek aan klikken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:29

Lastig zeg.. Ik vind zeker niet dat je aan het overdrijven bent. Het is natuurlijk fijn dat hij tenminste nog contact heeft met andere paarden, maar de ruimte is veel te klein en ik vind ook dat een paard moet kunnen liggen. Mij is zelfs opgevallen dat wanneer je paarden een fijne lig plek geeft ze ook vaker liggen. Daarbij heb je voor deze stalling gekozen vanwege de faciliteiten die erbij zaten. Wanneer dat ineens afgenomen wordt valt daar nog best het e.e.a. over te bespreken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 00:40

Super zoals jij meedenkt Joyce! Ik ben net zelf eens aan het googlen geweest, ik heb een van alles gevonden maar nog niks over de ondergronden of eigenlijk dat er een ligfaciliteit moet zijn. Het gebrek aan geschikte ondergrond vind ik minder erg dan het te kleine oppervlakte.

Wel eea kunnen vinden over dat paarden moeten kunnen liggen om gezondheids- en gedragsproblemen te voorkomen maar dat zijn richtlijnen en geen absolute "verplichting" waar je aan tegemoet moet komen.