in dubio. verhuizen of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:07

Ik heb op een stal gedaan waar ik heel veel zelf moest doen.

Ik was elke dag zeker wel een uur bezig. Paard(en) binnen halen, stal uitmesten, paddock/land uitmesten, eten klaar zetten, hooi netten klaar maken, waterbakken in de paddock/land bijvullen en erf vegen.

In dat uur had ik dus nog niks met mijn paard gedaan, dat kwam er daarna nog bij. Merkte wel dat paard daardoor minder aandacht kreeg, omdat ik druk was met van alles en nogwat erom heen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:24

Ach, ik haal er ook voldoening uit om mijn paarden zelf te doen, als ze dan lekker schoon in hun box staan te knabbelen aan het kuil, heerlijk toch?
vandaag: kleine opstrooien
Moet ik wel zeggen, wij hebben in de bak, weiland en in de boxen bijvoorbeeld drinkpotjes en gooien het kuil gewoon in een hoek.

Misschien is er wel een boer in de buurt die jullie een kuilpak wil brengen om de week ofzo? (wij doen met 4 een week met een pak ;))
En biks ook, wij hebben gewoon een oude vuilcontainer, daar kan 150 kg biks in.. ik haal gewoon dan zakken uit de bulk, 30kg per zak en dan dus 4 zakken elke keer, dan hoef ik echt niet vaak heen. 120 kg heb je niet snel op. (voeren nu nog minder na het lezen van een artikel uit de paard en sport of de strengen.. wat was het?)
Je moet het gewoon even organiseren allemaal.

Als je de tijd er voor hebt, dan is het wel te doen. En heerlijk toch in de zomer straks, hup op de fiets en je bent bij je paard. Ik vind 22km écht heel veel!

Ben ik wel benieuwd of er een paddock of buitenbak is voor de droge voetjes, als je mok oid hebt, dat wil je ook niet. zwarte modder of wit zand maakt wel verschil daarin.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:28

ik heb 2 pony's op eigen land staan en daar moet ik alles zelf doen (duh ;))
Ik ben er 2x daags om te voeren, hooinet te vullen, poep scheppen en dan ben ik met een minuut of 15-20 klaar.
Feit blijft wel dat je echt álle dagen heen moet, óók als het (heel hard) regent, sneeuwt, vriest, waait, je hoofdpijn/buikpijn/keelpijn/oorpijn hebt of als je bijvoorbeeld een dagje weg wil.
Voor mijn pony's heb ik super back-up maar mijn paard heb ik om die reden verhuist naar een volpension stal, hij staat ook verder weg maar daar staat tegenover dat ik er niet alle dagen heen hoef en voor het rijden heb ik een bijrijder voor 2 dagen in de week.
In het begin leek me dat afschuwelijk maar na 13 jaar fulltime voor de paarden zorgen en dus ook echt álle dagen heen gaan valt me dat enorm mee, het is best lekker om eens een avondje thuis op de bank te zitten. De pony's moeten sowieso elke dag maar die vragen wat minder tijd en doordat ik het al heel lang doe is het echt routinematig, maar hou er dus wel rekening mee dat je echt altijd moet gaan.
Ik vind dat overigens geen enkel probleem als je kijkt dat je daartegenover alles zelf kan regelen, geen gezeur dat mensen hun afspraken niet nakomen en je kan doen wat je zelf goed acht voor je pony, zeker als ze ouder worden en een 'gebruiksaanwijzing' krijgen.

Solleke_Noah

Re: in dubio. verhuizen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:35

Hou houdt de wei zich in de winter? In je huidige stalling spreek je van paddocks, enkel wei kan in de winter behoorlijk modderig worden (spreek helaas uit ervaring...) Dit is voor een ouder paard meestal wat zwaarder dan voor een jonger paard, dus daar zou ik ook wel naar kijken. Of hij in de winter nog een droog en warm plekje kan vinden.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:59

Ja, wacht ook op antwoord van de ts.. haha

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 21:29

Op de huidige stal krijgen de paarden een stuk weide dat ze kapot mogen lopen en dat noemen we paddocks (eigenlijk het verkeerde woord dus). Op de weide die ik aangeboden heb gekregen staan 2 stallen naast elkaar en voor de stallen is een verhard stuk waar ze droog kunnen staan. Vanuit hier kunnen de paarden zelf de paddock in lopen (of binnen blijven als ze dat willen). We zitten op zandgrond dus dat is wel een voordeel. In de stal ligt vlas dus ze kunnen altijd warm liggen.
Iemand vroeg of mijn paard alleen komt te staan, maar dat is niet het geval.
Materiaal is aanwezig. we zijn in het bezit van een busje, dubbelas aanhangwagen en een kleine heftruck. *ik zit nu op de telefoon dus zal straks nog even reageren*

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:31

Nou, dan zou ik niet meer twijfelen hoor!

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 00:08

Ik was eigenlijk niet op zoek naar een andere stalling, maar had wel altijd een plaatje in m'n hoofd van de perfecte stalling en daar voldoet dit aan. Ik ga op dit moment 5 keer per week naar mijn paard. De andere 2 dagen sla ik over puur omdat het me dan weer meer dan 10 euro aan benzine kost en hij toch wordt verzorgd. Het lijkt me heerlijk om gewoon "even" langs te kunnen gaan als ik wakker word. Ik ben gelukkig niet van suiker. Regenlaarzen aan en een dikke jas en ik vermaak me wel in de blubber en kou.
De locatie lijkt hier wel een beetje op (ik wil alleen grotere uitlopen)
Afbeelding

Hoe gaat het in z'n werk als ik hooi en vlas laat leveren? Komen ze dan met een vrachtwagen en heftruck? Een vrachtwagen zal namelijk niet tot aan de opslag komen. Onze heftruck zou dit wel kunnen. En is er een groot prijsverschil tussen boeren die dit hobbymatig doen en de fouragehandel?

Op dit moment heb ik besloten het te doen. Heb wel met mezelf afgesproken er toch nog 2 dagen over na te denken hihi. Pff verschrikkelijk..keuzes maken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:35

Hooi hebben wij nu van eigen land. Maar destijds kwam het gewoon met busje en aanhanger en die reden ze de schuur in en daar werd het afgeladen. Voor vlas geldt overigens hetzelfde. Die wordt op een grote aanhanger gepakt en wordt er gewoon handmatig afgedragen. Dus het hoeft niet met grote machines.\

Hooi is het goedkoopst als je het direct van het land koopt. Dus als er gehooid is direct zelf ophalen... Zodra de balen meerdere keren in de hand zijn geweest, wordt het al duurder. Dat is dus een kwestie van ff goed ronkijken/vragen.

Je stal op de foto (als voorbeeld) vind ik wel ideaal. Met name het zelf kunnen kiezen of ze in of uitwillen lopen.

Ik zou gewoon ff nu goed rond gaan kijken/bellen om te vragen naar kosten en mogelijkheden voor halen/brengen van hooi en strooisel. Dat maakt het besluit wellicht makkelijker?
Als je eenmaal gewend bent alles zelf te doen is het wel heerlijk hoor. Plus dat je gewoon 'ff snel' naar je paard kan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:11

Locatie klinkt goed, en in de tijd die je nu kwijt bent met heen en weer rijden moet je echt het meeste werk wel kunnen doen hoor.

Je kunt vaker naar je paard toe, erg fijn als hij wat ouder wordt en wellicht meer zorg nodig gaat hebben.

Als je niet op ziet tegen het meer werk, en alles goed geregeld is op de nieuwe plek qua huisvesting en klussen die gedaan moeten worden, dan is het enige struikelblok nog de vraag of zowel jij als je paard kunnen aarden daar en of jullie het kunnen vinden met de verhuurder, het andere paard en de andere eigenaar.

Ik zou als je er een goed gevoel bij hebt, het gewoon doen maar dan wel er voor kiezen om je paard te verhuizen, maar je huidige stal nog niet op te zeggen, zodat je in het ergste geval nog terug kunt.

Mocht het dan allemaal heel erg tegenvallen "in het echt" dan loop je geen risico en sta je zo weer in je oude vertrouwde stalletje.

Dan heb je wel 1 of 2 maanden dubbele kosten, maar dat lijkt mij persoonlijk het gevoel van rust (dat je nog terug kan) wel waard :)

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 12:26

Ik ga het doen! per half januari is het stuk van mij en per 1 februari verhuizen we. Met de verhuurder heb ik wel een klik gelukkig. De medehuurder ontmoet ik als het goed is zondag (zij staat nu ook nog op een andere stalling) en als ik er geen goed gevoel bij heb mag ik haar weigeren en zelf een geschikte kandidaat zoeken (of desnoods een shet lenen van kennissen).
Nu nog de huidige stalbaas mededelen dat we vertrekken. Dat is denk ik het moeilijkste stuk.

De eerste maanden zullen wel flink duur uitvallen omdat ik in de winter hooi moet kopen, maargoed. Als ik aan voer en vlas 220 euro p/m kwijt ben is het nog niet duurder dan de huidige stalling.

Dank jullie wel voor de adviezen en incihten en als iemand nog tips heeft, laat maar komen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:41

Okee, dat is wel fijn dat jij dan degene bent die het voor het zeggen heeft, dat je niet op een landje komt bij iemand die er al jaren staat en zich daar de baas voelt :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:51

Duidelijke afspraken maken voor vakanties en eventuele ziektes en in de winter water bijvullen. Kijken of je paard zonder dat andere kan of niet of ze elkaar kunnen luchten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:52

jettaaa schreef:
Op het moment neig ik meer naar ja, maar durf de knoop nog niet door te hakken. Mijn vader vindt dat ik het moet doen. Wat betreft de kleine kudde: er liggen nog 2 weides naast het stuk waar paarden lopen (wel van een andere eigenaar), dus als een van onze 2 op buitenrit zou gaan, zijn er nog altijd paarden in de buurt. De winterpiode is inderdaad een slechte tijd om te verhuizen, maar ik heb gelukkig een rustig paard welke op nieuwe locaties altijd aankomt alsof hij er al altijd staat.

Ik had eerlijk gezegd meer reacties verwacht in de trant van "het is heel veel werk om alles zelf te doen" enz. Denken jullie dat ik mest ruimen, hooi en krachtvoer geven in 3 kwartier red? *ben even een inschatting aan het maken*

Ik red het niet in 3 kwartier, maar ik ben een 'zeikerd' op mijn paddock en stallen, dus wil het ook goed schoon en opgeruimd hebben (en houden!).
Voor 2 paarden ben ik in het donker een 20 min tot een half uur bezig mest te scheppen uit de paddock. Dit is dan van een dag en nacht of alleen van een dag als ze 's nachts op stal hebben gestaan. Met de stallen zelf ben ik vaak ook nog een half uur bezig. Dan nog buiten het vieze hooi wegscheppen van de grond, vegen en het voer klaar zetten en water aanvullen. Al met al ben ik toch al gauw ruim een uur tot 1,5 uur bezig. (maar dit gaat dan wel om 2 paarden)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:57

wat goed van je, spannend en ook leuk

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:29

@ Jibbel: een half uur voor 2 stallen alleen?? :oo Dan vraag ik me echt af wat je doet, haha. Ik moet dagelijks 3 stallen en ben ook echt een pietlut. De stallen moet goed schoon zijn, niet nog lukraak overal drollen en schoon zijn. Met 10/15 minuten heb ik de stallen echt schoon. Dan moet ik nog wel vegen. En dat je dan over de rest nog een uur doet, verbaasd me nog meer :+

Moet je dan ook nog rijden?

@ TS: mooi dat je de knoop hebt doorgehakt! Het zal in het begin wennen zijn, maar t is heerlijk hoor zo dichtbij!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:38

Ik heb strokorrels, dus sta best even te schudden voor alle goede korrels tussen de drollen uit zijn, dan nog harken, het vertrapte hooi eruit plukken, evt. natte plekken losharken en de eerste meter rubber tegels schoonvegen. Dus tsja, is wel ff werk 2 stallen. :)
Ik doe niet over de rest een uur, ik ben totaal met alles een uur tot 1,5 uur bezig, ligt eraan wat ik allemaal moet doen (paddock ook harken en vlaktrekken of niet bijv.)
En rijden..nee, daar komt het over het algemeen niet van, maar ik heb dan ook geen bak bij huis.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 05-12-12 15:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:38

Ik red het wel in 20/30 minuten voor 4 paarden, ik mest uit ( geen stro of vlas alleen stoeptegels, voer uit hooinetten en veeg erna het verharde deel van de paddock en stallen schoon, Je zegt 220- pm aan voer en bedekking maar daar hou je echt wel geld aan over hoor, Zo duur zul niet niet snel uitzijn per maand.

Spannend, succes met de verhuizing. In de winter baal ik er wel eens van maar in de zomer vind ik het heerlijk om alles in eigen beheer te hebben

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:54

220euro aan voer en strooisel is inderdaad heel erg ruim. Daar moet je het makkelijk mee redden, helemaal als je in wat grotere hoeveelheden kan kopen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:12

Dat ben ik met 4en nog niet kwijt, ik schat zo aan voordroog 120.- pm voor 4 paarden. Ik heb geen bodembedekking maar zoveel zal dat niet zijn met 1 paard. 1 van die 4 krijgt krachtvoer en mais, schat zo`n 40- per maand.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:48

Vlas komen ze dan idd brengen met een vrachtwagen, die zetten ze bij de weg en dan zit er achterop zo'n heftruckje en brengen ze het waar je het maar wil hebben.

Om wat goedkoop uit te kunnen, kan je ook kiezen om kuil te voeren? Mijn vriend haalt het gewoon op een aanhanger op en dan schuifen we het met een pompkar naar binnen. We kopen het dan in vooruit van een boer en we halen gewoon elke week een baal op.

En in de zomer marktplaats in de gaten houden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:49

Kuil moet je alleen uitkijken met maar 1 paard en grote pakken, dat het niet om gaat. Kleine pakken zijn vaak in verhouding weer duurder

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 23:44

Kuil kan mijn paard helaas niet meer eten dus zijn rantsoen zal bestaan uit hooi, senior priories en merriebrok:)
Net op de huidige stal verteld dat ik wegga (met de nodige tranen vanuit mijn kant) dus zit er wel even doorheen. Heb nu wel het zwaarste gehad.