slim budgetteren voor paardeigenaren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: slim budgetteren voor paardeigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:03

Ik heb een oude Diahatsu Rocky, (nu nog) wegenbelasting vrij. Wij doen ook al het onderhoud zelf en speuren continu op MP naar goedkope onderdelen die we in de toekomst mogelijk kunnen gebruiken. :)
Ik gebruik die auto alleen als ik met de trailer weg moet en dat is ongeveer 1x pw. We hebben er een VW Golf naast voor het normale gebruik.

Verder neem ik 1 keer in de maand les van een goeie instructrice, dat is goedkoper en beter dan elke week van een matige. Ik voer weinig krachtvoer, maar wat ik voer is van goede kwaliteit (Marstall). We maken zelf hooi, halen houtkrullen bij de houthandelaar, heb rubber matten in de boxen en de paarden staan zo weinig mogelijk op ijzers. Ik koop geen onnodige prullaria meer. Zo houd je het betaalbaar zonder dat de paarden er op achteruit gaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:25

ikke schreef:
Oh en nog iets wat hier niet veel mee te maken lijkt te hebben, maar het eigenlijk wel doet: leer je eigen auto onderhouden!
Volgens mij denkt half Bokt dat ik bulk van de centen met Range Rovers voor de deur, maar dat kan ik doen omdat ik 99% van het onderhoud zelf kan uitvoeren. De Ranges zien alleen een garage van binnen voor de verplichte APK en af en toe een paar nieuwe banden.
Ik doe bijvoorbeld ook niet aan winterbanden. Er liggen sets goede banden onder en die voldoen jaarrond, zowel op de harde weg als daarbuiten.

Dat doet mijn man dus voor me... Scheelt enorm mede omdat hij bekend is bij de garage en flink korting krijgt op onderdelen en hij goedkoop onderdelen uit bijv. Duitsland bestelt. Alle beurten doet hij zelf, vroeger ook alle reparaties maar daar heeft hij nu niet meer altijd zin in of tijd voor, dus afhankelijk van wat het is besteedt hij het wel of niet uit.

Over lessen... In de periode dat ik wedstrijden reed, lesde ik gemiddeld twee keer per week. Clubles en priveles. Moest er met auto en trailer heen rijden, dus hoog brandkostenverbruik per maand, en dure instructrice.
Je kunt ook kiezen voor 1x per twee weken les, of 1x per maand priveles en met een groepje lessen op stal. En met het opzeggen van wedstrijdrijden en lidmaatschappen bespaar je echt heel veel. En daar krijgt je paard niets van. Je kunt altijd nog eens meedoen met een ondetlinge of volgens normen van de knhs wilde wedstrijd zonder vervelende gevolgen :-P
Laatst bijgewerkt door joyce B op 08-12-12 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:27

de bedragen die sommige noemen is heel wat gld! vergeleken met de bedragn die werd genoemd (300€) staan mijn drie ponys d helft goedkoper.
maar zelfs ik bezuinig, er staan 2 op zaagzel en doe er tegenwoordig ook wat stro in en de ander staat op hooistrooisel. de grote pony is van manege naar een boerdeij vehuisd en de twee kleine ponys staan bij mijn buren. eit heeft me och wel zo'n 25 tot 50 euro per maand bespaard.
toaal betaal ik voor drie ponys nu 150 euro maximaal, negen van de tien keer veel minder.

ik heb vooral bezuinigd op de stalling (alle drie hebben een mooie box teer beschikking, alleen gen rijbak) qua paardenspulln koop ik tweedehands als ik iets nodig heb. qua eigen kleding koop ik bij kingloop als ik ermee naar de paarden ga.
dekjes en dekens maak ik zelf, is er een halster kapot dan vervang ik het kapotte gedeete, al is er bij mij hooguit 1 halster kapot gegaan in drie jaar tijd.
de twee kleintjes worden geregeld bekapt en de grote heedt langzaam groeiende maar zeer sterke hoeven en die hoeft niet vaker dan 1 keer in half jaar bekapt te worden. zodra ik nawr buiten ga om te rijden dan hij wel beslagen en moet de hoefsmid wat vaker komen.
qua eten is er onbeperkt, ik heb vrij weinig kosten nu.
via internetbankkieren houd ik al mijn uitgaven bij en ik houd nu tegenwoordig veel over die naar spaarrekening gaat voo evenueel dierenarts kosten van ponys en mijn kat (de grootste liefhebber van de hoge rekeningen en dierenaetsbezoeken, ik weet eindelijk wat hij heeft dus eindelijk de goede medicijnen)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:41

Dav schreef:
Je kan op veel dingen besparen maar stoppen met lessen vind ik een foute besparing.
Verkeerd rij gedrag is gauwer aangeleerd dan afgeleerd en wie weet wat je foute rijhouding/rij manieren van invloed zijn op een paardenlichaam.

En zo heeft iedereen wel zijn stokpaardjes. Zo vind ik besparen op voer (wat hier aangehaald wordt) not done. Je paard moet de kwantiteit en de kwaliteit binnen krijgen die hij nodig heeft. Uiteraard verschilt dit per paard en per situatie, maar om hier in dit algemene bezuinigingstopic aan te raden om te besparen op het voer, vind ik...ja...risicovol.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:39

Gini schreef:
Dav schreef:
Je kan op veel dingen besparen maar stoppen met lessen vind ik een foute besparing.
Verkeerd rij gedrag is gauwer aangeleerd dan afgeleerd en wie weet wat je foute rijhouding/rij manieren van invloed zijn op een paardenlichaam.

En zo heeft iedereen wel zijn stokpaardjes. Zo vind ik besparen op voer (wat hier aangehaald wordt) not done. Je paard moet de kwantiteit en de kwaliteit binnen krijgen die hij nodig heeft. Uiteraard verschilt dit per paard en per situatie, maar om hier in dit algemene bezuinigingstopic aan te raden om te besparen op het voer, vind ik...ja...risicovol.

Het gros stopt veel te veel voer in hun paard, dus daar valt best wat te halen! Als je meer dan een kilo voer per dag nodig hebt, moet je jezelf toch eens flink achter je oor krabben waar je mee bezig bent!
Er zijn wel situaties waarin dat noodzakelijk is, maar meestal weten die eigenaren dan ook dondersgoed waar ze mee bezig zijn!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:57

Uiteraard, daarom de kwaliteit en de kwantiteit die een paard nodig heeft, is uiteraard zeer afhankelijk. ;)
Maar zomaar van 800 gram Marstall per dag naar 400 gram Pavo per dag overstappen, met als enige rechtvaardiging/reden "ik wil besparen", vind ik risicovol. Niet dat het niet mag van mij, maar blijf gezond verstand behouden. Doe het niet zomaar! Dat was het enige advies dat ik wilde geven. :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:38

Wat een bedragen noemen sommigen := daar heb ik er 4 voor per maand :+
Ik bezit 4 eigen dieren en heb ze op een externe locatie staan waar ik geen stalgeld betaal,maar alles zelf inkoop.

Ik ben sinds begin van het jaar ook op de bespaar toer gegaan;
*kopen in juli de jaarvoorraad hooi direct van het land --> scheelt ruim 100 euro en wordt gebracht
* 2 dieren staan zomers 7 maanden dag en nacht buiten --> scheelt ruim 700 euro totaal aan stalbedekking en bijvoeren
* heb 1 dier op vlas gezet ipv krul--> scheelt zo'n 150 euro per jaar
* laat zoveel mogelijk zuster ( dierenarts) komen voor spuiten en van te voren te bespreken behandelingen etc--> scheelt met gemak 750 euro op jaarbasis
* weinig concoursen starten.. -->Scheelt mij op jaarbasis ruim 1500 euro := ( ga graag naar meerdaagse concoursen met overnachtingen, tikt met 2 dieren starten hard aan per concours)

Kleine dingen die net het verschil maken op jaarbasis, maar waardoor ik al zo 1700 euro per jaar bespaar aan reguliere zaken en ruim 1500 euro aan concoursspul :j

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:14

zelf een wei pachten ipv stalling huren. zorgen dat je paard op een paddock staat met stal waar die in en uit kan lopen(en dus buiten kan gaan poepen en plassen). Rubber mat (paardenmatras= rubbermat met vulling zodat het zacht ligt) aanschaffen, dan hoef je geen stro/zaagsel meer in de stal te doen. Een put slaan en handpomp op zetten, dit zijn eenmalige kosten en dan heb je altijd grondwater.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:28

ik sta op een pensionstal van 265€/maand, nam eerst 2 keer 1 uur les in de week wat op 50€/week kwam ,dat heb ik gehalveert, neem nu 2 keer een half uurtje les 30€/week maar rij ze eerst zelf wat warm zodat ik toch het half uur echt kan benutten, ik geef geen paardensnoepjes maar letterkoekjes als beloning, ik rij niet elke dag naar de stal (is wel een stukje) daarmee bespaar ik benzine... deze maand wordt wel een dure ivm inenten, ontwormen,... maar daar gebruik ik mijn extra (feestdagen) centen voor... bovendien heb ik weer wat spullen te koop gezet die ik niet gebruik...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:36

moniekk schreef:
zelf een wei pachten ipv stalling huren. zorgen dat je paard op een paddock staat met stal waar die in en uit kan lopen(en dus buiten kan gaan poepen en plassen). Rubber mat (paardenmatras= rubbermat met vulling zodat het zacht ligt) aanschaffen, dan hoef je geen stro/zaagsel meer in de stal te doen. Een put slaan en handpomp op zetten, dit zijn eenmalige kosten en dan heb je altijd grondwater.

Niet alle grondwater is geschikt om te drinken; bovendien mag je niet eens een put slaan zonder vergunning! Enne, evenmin als dat veel mensen hun eigen auto kunnen onderhouden kunnen ook veel mensen niet zelfstandig een put slaan.

Los daarvan; een wei huren mag goedkoper lijken, de hoeveelheid werk die dat met zich meebrengt is ook niet voor iedereen op te brengen (lees: stalling huren is goedkoper).
Zullen we het nog niet hebben over de kosten om een stuk weiland goed te onderhouden.