Van simpele pensionstalling naar 24/7 buiten maar meer luxe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:23

Loetie84 schreef:
Dat 24/7 buiten voor paarden geweldig is, weet ik niet hoor... De kudde bij ons op stal staal om 09:00 al weer voor het hek te dralen als het slecht weer is. Met van die zielige oogjes of ze alsjeblieft weer naar binnen mogen! (En die hebben voldoende gras om te vreten en voldoende ruimte) Sommige paarden zijn gewoon mietjes!

Stonden deze 24/7 buiten of alleen overdag?
Vaak staan deze inderdaad rond etenstijd bij het hek te drammen omdat ze dit gewend zijn.

Als paarden gewend zijn dat ze gewoon op wei gevoerd worden, wintervachtje hebben, schuilstal hebben en evt een dekentje is met de meeste niks aan de hand
Mijn hittepit kan ik nu gerust 2 weken niet rijden, opstappen en wegrijden. Toen ze nog meer op stal stond stond dit garant aan vliegles

Loetie84

Re: Van simpele pensionstalling naar 24/7 buiten maar meer luxe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:33

Dat ze rond etenstijd bij het hek staan te dralen is idd een stukje gewenning, maar in dit geval staan ze nog geen uurtje buiten en willen ze maar weer al te graag naar binnen ;) Niet ieder paard houd van buiten staan in de bagger.
Overigens kan ik mijn paard gewoon rijden als ze (onverhoopt, vanwege sneeuwval) 2 weken op stal staan, geen enkel probleem (en ook dat is een kwestie van gewenning). Gelukkig staan ze normaal wel overdag buiten. Maar snachts buiten hoeft van mij niet. Lekker warm op stal :o

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:19

Hoi TS,
is die 24/7 stal een actiefstal?
Zo ja, dan zou ik het meteen doen!

Als er geen of niet genoeg beschutting is voor de paarden: niet doen.
En het ligt een beetje aan het type paard wat je hebt...

Succes met je beslissing!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:46

als er geen schuil mogelijkheden zijn zou ik het niet doen, ik wil minimaal een fatsoenlijk droge wind dichte met tegels bedekte vloer hebben,
Soms valt je paard buiten de kudde en staat hij dus buiten in weer en wind , zonder schuil mogelijkheden , ,
sommige roepen dan wel gelijk van ik zou het doen maar gen van ons weet of het paard van de ts er wel geschikt voor is dat weet de ts alleen zelf,
ik heb meerdere paarden maar ik doe ze er geen plezier mee , die vinden even regen niet erg maar breken zo nodig uti om inhun stal te kunnen

100 euro ben je ook zo kwijt aan benzine , zeker nu de winter in aantocht is zou ik nog niet verhuizen, in mijn ogen is dit niet gezond voor je paard hij heeft minder vacht aan gemaakt doordat hij op stal staan ( de nachten zijn kouder dan overdag )
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 04-12-12 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:55

ik zou zeker verhuizen ! mijn paard zou het geweldig vinden om lekker buiten te zijn en ik zou een binnenbak erg fijn vinden en ook nog eens goedkoper...ik had het wel geweten

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:58

goedkoper hoeft niet he ? de benzine of gaat de ts met 2 kleine kinder op de fiets?? en als ze flink moet bij voeren om haar paard fatsoenlijk de winter door te krijgen , kan ze beter bijven waar ze nu is ..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:05

judith370 schreef:
Als er een schuilstal is zou ik er meteen heen gaan :D

Ik ook! Als er een schuilstal is wil ik wel weten waar die stal is! Eindelijk een stalbaas die het snapt, denk ik dan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:08

Lynn_Nikita schreef:
Loetie84 schreef:
Dat 24/7 buiten voor paarden geweldig is, weet ik niet hoor... De kudde bij ons op stal staal om 09:00 al weer voor het hek te dralen als het slecht weer is. Met van die zielige oogjes of ze alsjeblieft weer naar binnen mogen! (En die hebben voldoende gras om te vreten en voldoende ruimte) Sommige paarden zijn gewoon mietjes!

Vaak staan deze inderdaad rond etenstijd bij het hek te drammen omdat ze dit gewend zijn.

Als paarden gewend zijn dat ze gewoon op wei gevoerd worden, wintervachtje hebben, schuilstal hebben en evt een dekentje is met de meeste niks aan de hand
Mijn hittepit kan ik nu gerust 2 weken niet rijden, opstappen en wegrijden. Toen ze nog meer op stal stond stond dit garant aan vliegles

Ik kan het alleen maar eens zijn met Loetie84. De mijne staan aan huis, en bij slecht weer laat ik de inloopstal voor ze open. En denk dan echt maar niet dat die mietjes van mij er ook maar aan denken 1 poot buiten de deur te zetten. Nou ja tenzij miss draak de inloopstal voor zichzelf opeist >;) Dan staat de rest heel sip er net buiten te miepen.

Daarnaast voer ik express niet op gezette tijden, juist om dat gedram voor te zijn. En als het slecht weer is staan ze hier alsnog voor de ingang te miepen dat ze naar binnen willen (op welk tijdsstip dan ook). Krijg dat verzoek nog net niet in drievoud en ondertekend :+
En ik heb gemerkt, want als ze hier in de zomer 24/7 buiten staan, dat ze moe zijn. Moe van mekaar en dat ze gewoon even rust willen. Als ik ze dan overdags (als het 30+ is) binnen zet, gaan ze stuk voor stuk in hun eigen box liggen slapen. Gewoon omdat ze zo moe zijn. het geeft gewoon een stukje rust.

TS ik zou wel even heel goed uitrekenen hoeveel extra je aan benzinekosten ed kwijt bent. En of je paard er wel 1 is die je een plezier doet met 24/7 buiten (ik ga er vanuit dat er wel een inloopstal is, anders deed ik het zeker niet). 100 euro per maand is een heel stuk goedkoper, maar als je andere kosten dan weer omhoog gaan, kan het zelfs duurder voor je worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:17

Droogstappen is er bij onze tinker niet bij, dan ben je na twee uur nog niet klaar. Hij doet aan nazweten waarbij er extreem veel zweet vrijkomt en hij echt drijfnat komt te staan tot aan zijn huid toe. Dan ben je ook niet klaar met deken erop gooien en naar buiten zetten. Dan moet ik hem echt een nacht met een goede fleecedeken wegzetten binnen. Anders is zelfs een goed ademende buitendeken drijfnat van binnen.

Maar TS heb je al meer info?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:27

Lynn_Nikita schreef:
Loetie84 schreef:

niet ieder paard is geschikt om 24/7 buiten te staan, ik zou dus niet te snel zulke dingen roepen. Mijn paard heeft 2 zomers 24/7 buiten gestaan en ze werd alleen maar mager, gestresst, onrustig en chagrijnig. Sommige paarden hebben die plek nodig waar ze alleen zijn, niet op hun omgeving hoeven te letten en lekker languit kunnen gaan liggen slapen zonder zich zorgen te hoeven maken. Mijn paard gaat buiten nooit liggen, tenzij ze ziek is, dat eist na een tijdje gewoon zijn tol. Bovendien heeft ze het ontzettend koud snachts buiten (ze stond de laatste zomer snachts zelfs onder 100 grams, om haar maar een beetje op gewicht en goed in haar vel te houden.) Dus niet te snel roepen dat 24/7 de paardenhemel is, dat geld absoluut niet voor ieder paard.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:32

wat jij zegt dat niet ieder paard buiten kan 24/7 is onzin als ze onbeperkt goed ruwvoer hebben is dat geen probleem.
mijn volbloed stond eerst niet op onbeperkt had toen in de echte winter op zijn wintervacht een 500gr deken kreeg krachtvoer 3kilo.en werd ontsettend mager.nu staat ze zonder deken geen krachtvoer(wel vitamine/mineralen korrel)wel onbeperkt goede droge voordroog en ze is nu wel netjes op gewicht.dus het voerbelijd is wel heel belangrijk.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:35

keona schreef:
wat jij zegt dat niet ieder paard buiten kan 24/7 is onzin als ze onbeperkt goed ruwvoer hebben is dat geen probleem.
mijn volbloed stond eerst niet op onbeperkt had toen in de echte winter op zijn wintervacht een 500gr deken kreeg krachtvoer 3kilo.en werd ontsettend mager.nu staat ze zonder deken geen krachtvoer(wel vitamine/mineralen korrel)wel onbeperkt goede droge voordroog en ze is nu wel netjes op gewicht.dus het voerbelijd is wel heel belangrijk.

Dat jou paard het er goed op doet betekend niet dat ieder paard het er goed op doet. Mijn paard stond op een volle wei met hooi waarvan de volgende ochtend nog genoeg over was, verder kreeg ze een kilo muesli op een dag. Wie ben jij om te zeggen wat mijn paard wel of niet aan kan? Ik denk dat ik het na 2 zomers proberen wel beter weet..

Edit: Het had niks met voer te maken. Mijn paard werd gewoon ontzettend onrustig en gestresst omdat ze buiten geen rust had. Ze moet gewoon snachts een stalletje hebben waar ze alleen staat en niks in de gaten hoeft te houden, alleen dan kan ze lekker slapen. Buiten durft ze gewoonweg niet diep te slapen of te gaan liggen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:43

mang schreef:
keona schreef:

Dat jou paard het er goed op doet betekend niet dat ieder paard het er goed op doet. Mijn paard stond op een volle wei met hooi waarvan de volgende ochtend nog genoeg over was, verder kreeg ze een kilo muesli op een dag. Wie ben jij om te zeggen wat mijn paard wel of niet aan kan? Ik denk dat ik het na 2 zomers proberen wel beter weet..

Edit: Het had niks met voer te maken. Mijn paard werd gewoon ontzettend onrustig en gestresst omdat ze buiten geen rust had. Ze moet gewoon snachts een stalletje hebben waar ze alleen staat en niks in de gaten hoeft te houden, alleen dan kan ze lekker slapen. Buiten durft ze gewoonweg niet diep te slapen of te gaan liggen.

ja een stal hebben ze altijd nodig om te kunnen schuilen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:44

keona schreef:
mang schreef:

ja een stal hebben ze altijd nodig om te kunnen schuilen.

Ik heb het over een stal waar ze alleen in kan staan zonder verder te hoeven nadenken over andere paarden of wat er om haar heen gebeurt. Een binnenstal dus.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:49

Loetie84 schreef:

Daar wil ik ook even op reageren.
Het zou voor mijn paard een regelrechte straf zijn om 24/7 buiten te blijven.
Ik heb voor de nacht een zandpaddock met schuilstal, maar ze staat eigenlijk altijd binnen.
Ze staat nu wel van 9 tot 17 op de wei, maar zodra het donker wordt voelt ze zich op het land niet meer op haar gemak.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:11

Ik vind het vreemd dat er gezegd wordt dat een paard per definitie 24/7 buiten kan staan, ik denk toch écht dat dit per paard bekeken moet worden. Ik heb er hier ook 1 die erg graag in haar eigen veilige boxje wil waar ze gerust kan zijn om te gaan liggen en te slapen zonder op te hoeven letten, die maak ik diepongelukkig als ik haar 24/7 buiten zou laten, ik heb er ook 1 lopen die er absoluut géén problemen mee zou hebben om 24/7 buiten te staan ( met schuilstal ) en die dat ook zou kunnen, ik heb er ook 1 waarvan ik dénk dat die graag 24/7 buiten zou staan maar dat ik me gek kan voeren om haar op gewicht te houden. Zeg het maar wat goed en verstandig is maar één standaard regeltje voor élk paard......Nee daar geloof ik niet in.