wat een hel zeg de wei...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:28

Eerlijk gezegd zou ik ook op zoek gaan naar een ander plekkie... raar dat de eigenaar er niets aan wil doen, da's makkelijk geld in je zak steken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:35

Ik heb ook een verharde uitloop voor mijn stal en daar komen ze nu ook niet af, netjes afgehekt en daar voer ik hooi. Heel jammer en sneu dat ze niet lekker naar buiten kunnen maar het is een bende anders.

We kunnen hier nu wel met zn allen de stalhouder veroordelen maar we weten ook niet onder welke condities ze daar is komen te staan. Er kunnen hier beperkt wel pensionpony's staan en die heb ik ook wel maar ik ga niet mn hele land verbouwen.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:51

Bij ons ook blubber,maar om de hooiruif heen betonplaten en als ze een stukje verder lopen staan ze wel droog,dus niet het hele land is zo en op de droge stukken gaan ze dan ook heerlijk liggen,Dus wat ik bedoel,blubber is niet erg,als ze ook maar ergens droog kunnen staan :j

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:00

Jij zegt het, ik denk het, zo geen doen toch?

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:02

Ook ik zit met dit probleem...
Ik sta op een weike waar mijn paard van 1.76 alleen opstaat, zonder deken, zonder ander paard.. Tja, dat is natuurlijk op sommige plekken ook een serieuze modderpoel..
Ze is drachtig en heeft de ruimte toch wel nodig.. Ook hier tips gevraagd!
(er zijn overigens wel genoeg drogere plekken op de wei en een schuilstal + over haar wei, staat een kudde van ong. 50 paarden, ze is dus niet 'alleen')
Deze wei is niet van mij, er is geen trekker of iets in de buurt..

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:24

Dé tip.. zoek wat anders.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:23

Bij ons zijn de ingangen ook zo, en allemaal best lang, zo'n meter of 10-15 en daarna is er gewoon egale grond met gras. Als het goed droog blijft voor het gaat vriezen is alles prima, dan is het egaal, maar nu is het steeds nat en dan is het straks zéér hobbelig als het opvriest.

Maar: ze leren voorzichtig zijn op die stukken :j en ze komen de wintermaanden prima door zonder ongelukken ;) Ik merk zelfs dat de paarden, sinds ze dit soort winterweides hebben, in het algemeen stabieler en evenwichtiger zijn gaan lopen. Ze tillen de benen beter op, hebben een betere balans en op shows met gras, als het net geregent heeft en de ene na de andere gaat onderuit of glijd weg, dan lopen die van mij fantastisch, die plaatsen de benen veel beter onder de massa :D

Chezshir77

Re: wat een hel zeg de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 19:55

Dat is een bemoedigend verhaal ShamalArabs! Dank je voor het delen ervan.
Voor wat betreft het zoeken naar een andere plek; die liggen hier voor zulke ponys echt niet voor het oprapen!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:58

wij hebben het thuis ook 1 dikke drap! De grond is van klei... pfff het hoeft maar wat te regenen en dan word het al een dikke zooi. Dus ik ga deze topic maar eens in de gaten houden. Mijn paarden kunnen wel op stal maar als ze elke keer naar binnen lopen word het steeds erger. Gellukkig hebben we meerdere weilanden en proberen we ze elke keer een ander plekje te geven zodat het niet overal drap word

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:03

Mag ik vragen wat voor paard/ pony je hebt? Het hangt ook een beetje van het type af, sommige paarden kunnen wel wat hebben en zijn wat gewend maar als je een heel slungelig type hebt krijgt je meer kans op uitglijders enzo.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:45

Hier is net voor de stal ook altijd in de herfst een modderpoel, met water en alles.
In de winter bevriest het inderdaad. Dan zijn er inderdaad van die grote gaten, maar hier gaan ze goed mee om :j Ze voelen zelf wel aan hoe ver ze kunnen gaan.
Waar ik altijd wel van baal, dan heb je de stallen netjes gemest & opgestrooit dan komen hun met hun bakken van modderpoten eraan, hele stal weer vies :')

Edit: als ze de door de modderpoel zijn geweest is er geen modder meer ofzo :)
Laatst bijgewerkt door Sjors op 05-12-12 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:48

Hier is de eerste helft vd wei ook een en al blub. Tijd om te gaan bestraten..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:07

Dat ze er voorzichtig mee leren omgaan is wel zo, maar of je dat voor je pony moet willen is wat anders. Bovendien, zolang het nat is in de drek staan is niet bevorderlijk voor de gezondheid.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:11

Hier in de winter ook met vorst kuilen en bobbels op de wei.
Maar de paarden zijn het gewent en lopen gewoon rustig en voorzichtig :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:16

GamblersCup schreef:
Dat ze er voorzichtig mee leren omgaan is wel zo, maar of je dat voor je pony moet willen is wat anders. Bovendien, zolang het nat is in de drek staan is niet bevorderlijk voor de gezondheid.

Ik vind het ook niet optimaal, heb al eens voorgesteld om er tegels neer te leggen ofzo, maar dat willen ze niet (eigenaar).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:17

Je hebt ook hobbels en hobbels zeg maar. Het hobbelige land van de ene bokker daar staan wat hoefafdrukjes in van een paar cm diep, bij de ander staan er wat diepe pootafdrukken in hier en daar, en weer bij een ander is het een waar kraterlandschap van de ene diepe pootafdruk die over gaat in de andere diepe pootafdruk.

Wanneer je een veel belopen pad hebt op klei dan ken je het beeld van die laatste wel...als dat hard opvriest dan wordt het echt levensgevaarlijk met al die vlijmscherpe randjes en hele diepe gaten.

Dan moeten zij (en jijzelf) enorm voorzichtig lopen om niks te verzwikken en om de koten en kogels niet open te halen aan de randjes.

Gewone licht hobbelige wei of af en toe een gat is dan een stuk beter beloopbaar.

Jammer dat ze het beton niet gewoon rondom de stal gelegd hebben....

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:24

Hier ook, helaas.

Het voorste stuk is wel bestraat en daar over heen een lap kunstgras, ze kunnen dus altijd droog staan. (Hier staat ook het water en de hooiruif). Dan een stuk blub en achter is het droog.. Ik had het idee om van een stuk blub een paddockje te maken, heb nog een hoop wit zand liggen. Dan wilde ik er onder gewoon een stuk bestraten oid zodat het zand niet kan mengen. Maar met deze blub gaat dat niet lukken..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:26

het is hier nu ook veeel en veel te nat, ze zijn al sinds zondag niet meer op het blubberlandje geweest en zodra ik aankom komen er 2 koppies om de hoek van de schuilstal kijken wanneer het voer gebracht word :) watjes :P

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:42

Polly schreef:
Ik heb ook een verharde uitloop voor mijn stal en daar komen ze nu ook niet af, netjes afgehekt en daar voer ik hooi. Heel jammer en sneu dat ze niet lekker naar buiten kunnen maar het is een bende anders.

same here, heb mijn 2 pony's ook maar even opgesloten op het verharde stuk. als het straks opgevroren is kunnen ze weer op het land.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:44

ik heb voor de zekerheid het hekje ook dichtgedaan maar durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel te stellen dat jut en jul echt de blub niet ingaan :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:29

pmarena schreef:
Je hebt ook hobbels en hobbels zeg maar. Het hobbelige land van de ene bokker daar staan wat hoefafdrukjes in van een paar cm diep, bij de ander staan er wat diepe pootafdrukken in hier en daar, en weer bij een ander is het een waar kraterlandschap van de ene diepe pootafdruk die over gaat in de andere diepe pootafdruk.

Wanneer je een veel belopen pad hebt op klei dan ken je het beeld van die laatste wel...als dat hard opvriest dan wordt het echt levensgevaarlijk met al die vlijmscherpe randjes en hele diepe gaten.

Dan moeten zij (en jijzelf) enorm voorzichtig lopen om niks te verzwikken en om de koten en kogels niet open te halen aan de randjes.

Gewone licht hobbelige wei of af en toe een gat is dan een stuk beter beloopbaar.

Jammer dat ze het beton niet gewoon rondom de stal gelegd hebben....

Wij zitten op zand en dan is dat inderdaad hier en daar nog wel mogelijk, maar desondanks hebben we toch overal goed begaanbare paden en "terrassen" gemaakt, waar TS zit is het klei, dus m.i. ook inderdaad veel te gevaarlijk :n

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:01

Estera schreef:
Paarden moeten ook leren hoe ze waar overheen kunnen lopen/rennen. Hier lopen ze zonder problemen en op aangepaste snelheid over gras, bestrating, modder, bevroren modder (met de genoemde onregelmatigheden) en zelfs gladde bestrating. Wel hebben ze altijd de keus. Ze hebben altijd een effen stuk, droog stuk en een bestraat stuk voorhanden.

Blessures ontstaan in mijn ogen vaak omdat het paard op stal gehouden wordt, beperkt buiten komt en al helemaal niet de gelegenheid krijgt om te leren hoe op de verschillende ondergronden te lopen.

Mijn ervaring is inderdaad ook dat ze zich prima aanpassen naar de ondergrond.
Let alleen wel op als de grond straks onregelmatig bevriest, van het hier overheen lopen kunnen ze hoefbevangen raken!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:06

Hier hebben we klei grond.. Echt heel smerig één vieze natte zuigende drek :( Even niets aan te doen. Als het erg hard gaat sneeuwen komen de paarden na voren daar hebben ze een inloop stal/paddock en een stuk verhard :D

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:01

Polly schreef:
ik heb voor de zekerheid het hekje ook dichtgedaan maar durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel te stellen dat jut en jul echt de blub niet ingaan :D

Mijn sheties zijn verwend.. Ik heb een weiland waar ze in kunnen lopen als ze willen, een paddock (wit zand) en een gedeelte van die paddock liggen houten platen op, dus waar ze écht droog kunnen staan én een hok ruim 2,5 bij 2,5m (weet het niet precies)..

1x raden waar ze de héle dag in staan? Ze kijken even om het hoekje als je aankomt of je ook een wortel in je hand hebt en anders staan ze de hele dag in het hok óf op de houten platen.. Mijn mietjes..

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:05

Hey Brenda

Het is gewoon rot met dit weer...
vanmorgen heeft het hier heel hard gesneeuwd, nu smelt het weeral, gevolg: vieze blub..

Hier staan ze overdag in de winter op de paddock, met schuilstal. s nachts staan ze op stal.Aan de schuilstal en errond liggen klinkers met de hooibak, dus daar staan ze droog. Er zijn stukken die droog liggen op de paddock en andere stukken die nat liggen..
Je zou denken dat ze zeker de slechte stukken mijden, maar je mag eens raden waar BamBam gaat staan en vooral gaat rollen.. :j
De weg naar de paddock is wel verhard met steentjes en rond de stallen liggen ook klinkers. Dus droge stukken genoeg..

Dit jaar hebben we ander zand in de paddock die niet kapot vriest, dus hebben we geluk. Maar vorig jaar hadden we gewoon zand en hadden we ook putjes in de grond, maar doordat ze elke dag buiten kwamen , waren ze rustig en waren ze voorzichtig met stappen.

Voor iedereen is de winterperiode nu de minst leukste en veel werk voor de paarden een beetje deftig te hebben staan.
Hij kan droog staan in de schuilstal? je kan altijd proberen goedkoop betonplaten op de kop te tikken en die aan de ingang van de schuilstal leggen, zodat ze meer droge plekken hebben..