vieze stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 19:58

Somebitch schreef:
1.5 kleine baal?

ik denk een grote baal hoor!

max66

Re: vieze stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 19:59

Lizzy, zo ga ik et idd nu proberen!

balion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:07

De vieste en natste plekken verwijderen en daar overheen schoon stro.
Als het paard wat vaker ligt is dat wel zo prettig omdat het isoleerd. Als je het goed doet heeft het paard er baat bij.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:15

max66 schreef:
Somebitch schreef:
1.5 kleine baal?

ik denk een grote baal hoor!

Nou ik denk een kleine baal. Weet je hoe groot een grote is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:20

ik zou ook echt niet alle dagen de stal leeghalen. Alleen de mest en de boel vlak leggen en een nieuw laagje erop. Stro heeft tijd nodig om vocht op te nemen. Je staleigenaar heeft gelijk.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 20:21

uhm.... De baal weegt ongeveer 15 kilo. Is dit dan klein of groot?

@ pillow: de stro die erin ligt na een dag is echt zeiknat, dat neemt echt niet nog meer vocht op! Sowieso vind ik stro niet goed vocht opnemen eigenlijk....

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:23

Dan is het een kleine baal.
Ik doe met zo'n baaltje 2 dagen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:25

20 tot 25 kilo noemen ze hier een pakje. grote van 100kg of bijv 600 kg zijn balen!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:31

Ik gebruik ook stro omdat we dat zelf hebben. Ik haal dagelijks de drollen en het ergste nat er uit. Ik gooi dagelijks zo'n halve baal stro er bij. Eens in de twee weken schep ik mijn stallen leeg met de kniklader. Dat werkt ideaal. Dan krijgt iedere stal twee balen stro als begin. Ik gebruik dus 9 balen stro (kleintjes) per 2 weken.
Dit is in de winter zo, als ze meer op de wei staan gebruik ik minder. Nu staan ze rond 4 uur 's middags op stal en gaan rond 9 uur de wei op. Regent het heel erg dan gaan ze rond 10 naar buiten en rond 2 uur weer op stal.

vlasmanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:18

mila99, jij snapt het echt wel...

Een redelijk dikke laag vlas is heel goed, het water zakt naar beneden, de rest blijft droog. Probeer het, maar leg het dik genoeg, zodat het water kan zakken.........

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:46

Bij mij werkt de afvoer niet helemaal goed, maar er is wel afvoer. Ik haal dagelijks de drollen er uit en ik haal de natte plekken weg. Het stro wat over is verspreid ik op die plaatsen waar nu niks meer ligt. Dat zijn de plekken die morgen er uit gehaald zullen worden. Het meest schone stro uit de hoeken schuif ik naar de plaatsen die nu wat minder stro hebben. Eens in de twee drie dagen strooi ik opnieuw op. De stal gaat alleen leeg in de zomer, als meneer volledig buiten blijft. Dan ontsmetten we ook de stallen en komen ze helemaal droog. Ik vind de stal helemaal leeg trekken nergens voor nodig mits er voldoende ventilatie is.
Mijn paard staat van zon op tot zon onder buiten. In zijn stal heeft hij geen water omdat hij zijn hooi sopt en er daarmee een enorme natte bende van maakt en alsnog zonder water in zijn bak komt te staan. Wel krijgt hij in de winter 's-avonds een emmer water aangeboden.
Verder gaat meneer altijd plassen in zijn stal als hij net binnen is, zeker als hij gewerkt heeft. Ik heb hem geleerd om op mijn fluiten te gaan plassen zodat ik met een emmer een boel nattigheid in de stal kan voorkomen. 100% helpt dat natuurlijk niet maar alle kleine beetjes helpen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:49

Het stro van afgelopen zomer is zo mooi, goud geel.
Heeft één nadeel, dat stro neemt geen vocht op.

Stro moet grauw van kleur zijn, heeft dus regen gehad op het land, dus de waslaag is er afgespoeld.

vlasmanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:51

Daar heb je gelijk in Ariebren. Bij vlas is dit verschil niet zo duidelijk...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:56

In vlas zit ook kwaliteits verschil.
De partij van vorige winter nam veel minder vocht op.
In vergelijk met wat ik nu heb.

En het waarom ???
Ben er niet achter gekomen.

vlasmanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:07

dat komt dan wel door de droogte en door de kwaliteit van het vlas zelf. Vorig jaar was vlas heel kort en fijn, nu is het vlas langer en "vetter". De lemen zijn iets groter en hebben op het land minder water gehad, waardoor een groter deel van hun theoretische absorptiekracht behouden bleef. Vorig jaar was een groot stuk van dat potentieel al opgebruikt op het land zelf. Klinkt misschien technisch, maar is wel logisch...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:07

Stro om te beginnen doe ik 2 1/2 pak in een stal van 3 bij 3 en dan heb ik voorin een strook waar niets ligt .
Uit 3 stallen komt per dag ongeveer 2 hele grote ( met een bult erop) 260 liter kruiwagesn met vies stro en mest
Dan lopen de paarden buiten van ongeveer 9 tot 5
Per week hoeft in 1 stal ( grote pony) maar 1 keer per week een baal bij .
Bij de beide paarden moet er 2 keer per week 1 1/ 2 pak stro bij maar dan zijn de stallen ook elke dag pietje precies en schoon en ligt er ook zo'n laag in dat de paarden er graag op liggen ( dus niet zo'n dun vloerstrooilaagje ) . Naast onbeperkt hooi knabbelen ze toch ook weer graag aan het schone stro en ik vind het netjes om te zien
Maak dan ook vaak een dikke hoge rand stro langs de wand zodat ook niet zo snel vastrollen .
Dus niet dik in het midden en dunner aan de wand maar een dikke laag door de hele stal en lang de want een dikke hoge rand.
Als je weinig stalgeld betaald zal het uit de lengte of de breedte moeten komen zodat de stal eigenaar er nog iets aan verdient , betaal je aardig veel dan moet er op strooisel en voer niet bezuinigt hoeven worden lijkt me zo.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:14

Ik doe een behoorlijke laag zaagsel en daar ongeveer 1 grote plak stro overheen.
Ik haal 2x per week alles leeg en tussendoor haal ik de natte plekken en drollen weg.
En dan daarop weer nieuw stro. Een flinke zaagsel laag helpt wel hoor !

Selbourne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:37

Dat heb ik ook altijd gemerkt inderdaad, hoe mooier het stro eruit ziet hoe slechter het vocht opneemt!

HertjeFawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:48

Dat is een potstal, vaak op een potstal worden ze ook super goed op gestrooid en hebben ze het dus ook niet koud. Als je dit inderdaad goed lang laat zitten is het haast niet meer nat, en het is een behoorlijke warme stal voor het paard heb ik gehoord. Dus als je gewoon flink op strooit is er niks aan de hand. Je moet dit inderdaad wel goed doen en zelf zou ik de hele grote drollen eruit halen en dan weer flink op strooien.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:54

bij ons strooien we op,en 1x per week helemaal leeghalen,gaat prima zo. :)