Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:27

Djilna, als je de gas van een vrachtwagen loslaat heb je nog altijd laat ons even nemen een 20 a 30 ton gewicht dat in een bepaalde richting aan het bewegen is, dit vertraagt niet zo maar 1,2,3 door gas los te laten.

Daarom, wees blij dat desbetreffende chauffeur remt (motorrem of luchtdrukrem), neem het "pssh" geluid voor lief.

Dat een vrachtwagen hard en dichtbij langsrijd heeft volgens mij niets te maken met het ontluchten van remmen + andere luchtdruksystemen van vrachtwagens, dus daar ga ik me niet over uitspreken.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:30

Ik denk dat het meeste al is genoemd :)

Dees90, een groot compliment voor je initiatief! +:)+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:31

Iedereen heeft het over heel rustig passeren en stoppen als het paard in paniek raakt; zo langzaam passeren kan er juist voor zorgen dat een paard onrustig wordt.
Als ze met genoeg afstand passerend en gewoon een rustig maar constant tempo aanhouden lijkt me dat beter. Als je paard daar niet tegen kan lijkt me dat eerder bij de ruiter dan bij de truck bestuurder liggen...

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:36

xanax schreef:
Djilna, als je de gas van een vrachtwagen loslaat heb je nog altijd laat ons even nemen een 20 a 30 ton gewicht dat in een bepaalde richting aan het bewegen is, dit vertraagt niet zo maar 1,2,3 door gas los te laten.

Daarom, wees blij dat desbetreffende chauffeur remt (motorrem of luchtdrukrem), neem het "pssh" geluid voor lief.

Dat een vrachtwagen hard en dichtbij langsrijd heeft volgens mij niets te maken met het ontluchten van remmen + andere luchtdruksystemen van vrachtwagens, dus daar ga ik me niet over uitspreken.

Allereerst: Goed initiatief.

Als je tijdig remt en niet vlak voor het paard, voorkom je ook dat de lucht naast het paard ontsnapt. Hetzelfde geldt voor gas loslaten, vooral voor vrachtwagens met een motorrem.
Aan de andere kant vind ik wel dat er ook mensen met paarden de weg op gaan die daar beter niet kunnen komen. Als beide partijen met elkaar rekening houden scheelt al een hoop.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:38

Doubtless helemaal mee eens! Ik heb er juist zo'n ontzettende hekel aan als voertuigen super langzaam achter je blijven hangen om 'te helpen' of heel lang naast je hangen omdat ze zo zacht rijden. Mijne worden daar alleen maar onrustig van en gaan dan juist gek doen. Gewoon met 'normale' snelheid passeren, en genoeg ruimte houden, dan ben ik tevreden. Daarom hoort je paard verkeersmak te zijn imo... Hoe langer ze iets groots/herriemakends zien hoe onrustiger ze over het algemeen worden, hoe sneller het voorbij is hoe beter, ik stimuleer tractors en vrachtwagens juist altijd om mij in te halen, dmv handgebaren als ze blijven hangen achter me.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:41

Ik heb het iig niet over heel langzaam, maar niet met 70-80km/h..
Maar goed, ik snap ook heus wel dat je een vrachtwagen niet 1, 2, 3 afgeremd hebt (mijn broers rijden op de vrachtwagen). Plus nogmaals, mijn paard en ik hebben geen last van dicht langs, ontluchten ed ;)

Xanax, ik snap niet wat je met je laatste opmerking bedoelt? Het gaat om aandragen van verschillende tips/punten om te zorgen voor veiligere situaties. En ik heb gewoon een aantal punten genoemd..

Firegirl, precies! :)
Van ruiters uit is het natuurlijk ook belangrijk dat je je paard kent en op tijd een plek zoekt (als die er is dan) waar je veilig kunt staan als je paard echt bang is voor een vrachtwagen.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:45

Ik ben het hier best wel met een aantal dingen eens maar denk ook dat jullie niet moeten vergeten dat je ook eens door de ogen van een chauffeur moet kijken. De chauffeur rijdt op de snelweg tegen de 85 km/uur. Wanneer je nou met een trailer net even iets harder gaat rijden blijf je deze mannen/vrouwen voor en irriteer je elkaar niet. Manlief is chauffeur en ziet heel erg vaak dat er ingevoegd word op de snelweg met een gangetje van 65 km/uur en als je dan met een volle combi van 50 ton eraan komt kun je niet a la minute remmen. Het is een "spel" dat je samen speelt, de een doet wat voor de ander en krijgt begrip terug.

Wat betreft langs de weg, sja daar kun je veel van zeggen. Er zijn hufters bij maar er zijn ook ruiters bij die zich hufterig gedragen.

We kunnen dit alleen maar met elkaar oplossen ....

Ps ben benieuwd wanneer het in de Truckstsr komt te staan, wij zijn hier natuurlijk lid van en hij word hier door ons allemaal gelezen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:48

Pelryo schreef:
goed idee!

heb helaas geen foto.
1 tip is iig dat ze geen lucht moeten loslaten in de buurt van een paard. het bekende PSSSSSSSSSH geluid is nogal eng.

Daar kunnen ze niks aan doen. Het sis geluid is het ontluchten. Deze druk wordt constant opgebouwd, en wanneer er een overdruk ontstaat gaat er een klepje open en ontstaat dit sis-geluid dus.

Een chauffeur kan hier niks aan doen :n

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:59

Herman97 schreef:
Ik ben het hier best wel met een aantal dingen eens maar denk ook dat jullie niet moeten vergeten dat je ook eens door de ogen van een chauffeur moet kijken. De chauffeur rijdt op de snelweg tegen de 85 km/uur. Wanneer je nou met een trailer net even iets harder gaat rijden blijf je deze mannen/vrouwen voor en irriteer je elkaar niet. Manlief is chauffeur en ziet heel erg vaak dat er ingevoegd word op de snelweg met een gangetje van 65 km/uur en als je dan met een volle combi van 50 ton eraan komt kun je niet a la minute remmen. Het is een "spel" dat je samen speelt, de een doet wat voor de ander en krijgt begrip terug.

Wat betreft langs de weg, sja daar kun je veel van zeggen. Er zijn hufters bij maar er zijn ook ruiters bij die zich hufterig gedragen.

We kunnen dit alleen maar met elkaar oplossen ....

Ps ben benieuwd wanneer het in de Truckstsr komt te staan, wij zijn hier natuurlijk lid van en hij word hier door ons allemaal gelezen.

Eens. Net als even seinen als ze voor je weer in kunnen voegen. Vind ik ook een normaal iets. Krijg ook vaak genoeg even een knipperlicht terug. En vice versa. Zo creer je wederzijds begrip!

Moet ook zeggen dat ik over het algemeen nette chauffeurs tegenkom op de snelweg! En ik rij ook met de trailer in Dld, België en Frankrijk rond. Die enkeling die te dicht op je gaat zitten of je er niet tussen laat is gelukkig een uitzondering. Maar voor het geval dat uit ontwetendheid komt is het handig om mee te nemen als tip.

Oja over het invoegen op een snelweg, als de invoegstrook erg kort is kun je soms niet anders dan met 65-70km/h invoegen. Maar daar hebben vrachtwagens dan zelf ook last van.

8nnemiek

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:09

En misschien een wakker-schuddertje erbij? Zijn er geen gegevens bekend van hoe vaak er ongelukken gebeurd zijn tussen paard en vrachtwagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:12

Volgens mij is het een stuk handiger om paard gewoon op te voeden i.p.v. andere weggebruikers regels op te leggen als ''luister naar stopgebaren''.
Waarom zou een vrachtwagenchauffeur moeten remmen, omdat jij niet de skills heb om paardlief onder controle te houden? :)*

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:13

hollywood86 schreef:
Volgens mij is het een stuk handiger om paard gewoon op te voeden i.p.v. andere weggebruikers regels op te leggen als ''luister naar stopgebaren''.
Waarom zou een vrachtwagenchauffeur moeten remmen, omdat jij niet de skills heb om paardlief onder controle te houden? :)*

Nou, misschien omdat hij er anders tegen aan rijd? Geeft zo'n bende, moet je weer wassen enzo. Hartstikke lastig. :j

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:13

ik heb een mooie foto daar sta ik met mijn paard voor een vrachtwagen
even zoeken.
Mijn man is ook vrachtwagen schauffer en is ook lif van de truckstar :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:16

De belangrijkste vind ik nog: Let op de signalen van de ruiter.

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:22

Afbeelding

Afbeelding

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:23

Ik heb een mooie deken en een jas gekregen van dat transport bedrijf. vandaar dat ik met de vrachtwagen op de foto sta.! :P

AlexZura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:34

Vind het een goed initiatief! Hopelijk zorgt dit voor meer bewustwording. Natuurlijk geldt dit ook voor ruiters, kan er niet een lijstje komen vanuit chauffeurs? Uiteindelijk moeten we samen zorgen dat het veilig is op de weg.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:37

Ik denk dat je de chauffeurs die dat blad lezen , eerder wakker maakt met een sarcastische strip, of je moet een foto kunnen tonen dat een paard echt bang kan zijn van een vrachtwagen...
Met een klein fototje en een klein woordje zal er echt overheen worden gelezen.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 21:05

Het stukje tekst komt wel goed..
Ben nu bezig met wat fb contacten voor de foto..

Bedankt voor de reacties, eventuele tips zijn welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:15

hollywood86 schreef:

Niet alle paarden zijn verkeersmak de eerste keer dat je de weg op gaat.. Een paard leert ook door ervaringen. Daarnaast geld het niet alleen voor als je een ruiter tegen komt maar ook als je iemand tegen komt die met het paard aan de hand loopt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:17

hollywood86 schreef:

Niet iedereen is zo'n geweldig handige en zekere amazone als jij bent.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:44

ik lees heel vaak 'stoppen' nou heb ik geen vrachtwagenrijbewijs maaruh.... zijn die dingen niet hartstikke zwaar en is zomaar 'stoppen' niet echt een optie en juist gevaarlijk (bewegende zaken in de vrachtwagen ed). denk dus niet dat het aankomt bij vrachtwagenchaufeurs met dat soort tips...

en ben het ook met hollywood eens, verbeter de wereld begin bij jezelf. voed je paard op met onverwachte geluiden zodat je niet andere weggebruikers (zoals de vrachtwagenchaufeur) in gevaar hoeft te brengen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:23

tuurlijk is het zaak je paard af te richten en verkeersmak te maken, maar zo worden ze nu eenmaal niet geboren :+
en je mag van alle kanten begrip verwachten en dat er rekening gehouden word met, je bent nu eenmaal op de openbare weg en als gebruiker ben je nooit! alleen gebruiker. dus bestuurders van gemotoriseerd verkeer die rekening houden met fietsers, voetgangers , geleiders en bestuurders van dieren en andersom ook van die groep richting bestuurders van gemotoriseerd verkeer.

dat er weer eens de aandacht op gevestigd word is alleen maar goed :j er zijn altijd mensen die de regels niet echt weten en zoals je hier in het topic al leest , leert het paardenvolk ook bij over vrachtwagens (het ontluchten, afremmen en stoppen wat nu eenmaal niet 1, 2, 3 gaat met een bak gewicht achter je .

denk dat het sowieso fijn is als de aspect ruimte en rustig passeren zonder te claxonneren etc aan bod komen .

vind het trouwens wel grappig, in de praktijk heb ik regelmatig dat als ik buiten ben met een onverstoorbaar tiepje dat er extreem rekening gehouden word met, als ik buiten ben met een dier wat het nog wat spannend vind, vliegen de pubers met auto me om de oren .
vrachtwagens tot nog toe niet echt "last " van gehad, wel van personen auto's en soms tractors

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:30

Veel mensen willen inderdaad dat een chauffeur langzamer gaat rijden, maar worden dan boos omdat deze de lucht laat ontsnappen, terwijl de chauffeur alleen maar de aanwijzingen van de ruiter opvolgt, die vaak gebaard om langzamer te rijden.

Een stukje uitleg over voldoende ruimte, en het effect van het geluid van de ontsnappende lucht zou in ieder geval in het artikel moeten staan. Verder als tip, tijdig gas los laten en terug schakelen om vaart te verminderen, en met voldoende ruimte een paard passeren. Het geluid van meer toeren vinden paarden vaak niet zo storend, dus terugschakelen (mits geen automaat) is nog de beste optie om vaart te minderen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:00

Lezen chauffeurs van de melkwagens ook dat blad? Daar heb ik namelijk altijd ruzie mee.. die rijden hier ook keihard voorbij als ik met ons zoontje van 2 en zijn broertje van 4,5 maand in de berm sta. Wij wonen in een polder en dus is de weg nogal smal. Daarom gaan wij altijd in de brede berm staan. De chauffeur reed zo met 60 a 70 km per uur voorbij. Dat vind ik werkelijk onverantwoord met zulke kleine kindjes..:(

En ik heb ook eens gehad dat de melkwagen net weg reed bij de buren en ik al met paard en al op de oprit liep. Dus ik gebaarde hem even te wachten en draafde zelf aan zodat hij snel weer door kon rijden. Maar niets van dat alles.. ik en het paard moesten het natte land van de buurman in duiken omdat die gast op de melkwagen zich nergens wat van aan trok.