Paard heeft zelfmoordneigingen.. +)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:26

Gewoon dichtmaken met planken die zo dicht op elkaar zitten dat ze er haar hoofd niet tussendoor of onderdoor kan steken, of met betonplex, dat kan natuurlijk ook.

Het hekje zou ik ook voorzien van hout, zodat ze er in jolige bui ook niet met haar hoeven tussen kan raken.
Dit kun je dan ook tot bijna aan de grond laten komen.

Gaan tobben met zeiltjes en grondharingen zou ik ten zeerste afraden, ze gaat daar ongetwijfeld tegenaan duwen en dan vliegen de haringen je om de oren , met alle gevolgen en gevaren vandien :oo

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:27

opisop_shop schreef:
gewoon het gras weghalen wat daar staat, heeft ze toch ook geen reden meer om er onderdoor te willen?
Verder draad spannen (met een poortgreep bij je hekje) en zorgen voor voldoende ruwvoer.

Daar kan ze dankzij de ruif ondertussen niet meer aan hoor :)
Ruwvoer krijgt ze in overvloed, probleem is dat het soms gedeeltelijk (door haar wroeten) in de paddock naast haar terecht komt, en die paar sprieten moet en zal ze te pakken krijgen :D

Draad met poortgreep vind ik een goeie! Lekker handig voor mij.. MAAR.. Ik gok er op, dat ze daar haar hoofd toch gaat tussen steken, ruimte lijkt me dan nog steeds groot genoeg, toch voor haar :+

opisop_shop

Re: Paard heeft zelfmoordneigingen.. +)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:31

dan inderdaad gewoon dichttimmeren.
Maar wel even overleggen met de pensionhouder natuurlijk, heeft hij geen ideeen?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:31

Shirley schreef:
Gewoon dichtmaken met planken die zo dicht op elkaar zitten dat ze er haar hoofd niet tussendoor of onderdoor kan steken, of met betonplex, dat kan natuurlijk ook.

Het hekje zou ik ook voorzien van hout, zodat ze er in jolige bui ook niet met haar hoeven tussen kan raken.
Dit kun je dan ook tot bijna aan de grond laten komen.

Gaan tobben met zeiltjes en grondharingen zou ik ten zeerste afraden, ze gaat daar ongetwijfeld tegenaan duwen en dan vliegen de haringen je om de oren , met alle gevolgen en gevaren vandien :oo

De planken vind ik een goeie, denk niet dat de boer beton gaat toestaan :D Maar de planken, daar kan ze dan weer een hoop haar aan verliezen :+ Vandaar dat ik met stoffen bekleding zeg maar in m'n hoofd zat, om rond de balken vast te maken, zodat ze niet meer kan schuren. Maar langs de andere kant, als ik 20 min met een handdoek over m'n vel ga wrijven, zit ik er ook door.. Planken kan ik natuurlijk wel laten afschuren tot ze glad zijn, de balken blijf ik liever af met een schuurmachine, zijn tenslotte niet mijn eigendom..

Het hekje, inderdaad, dat stak van het begin al mijn ogen uit. Ik zie haar benen er al zo tussen sukkelen. Maar ik zie haar ook in staat haar been er zelf uit te halen, ze heeft ervaring opgedaan op de vorige stal :+ Scheelt ook wel dat ze never nooit panikeert, gelukkig. Alhoewel je nooit nooit mag zeggen! Het hekje moet verlengd worden, dat moet wel lukken!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:32

Ik ben niet de eerste die het zegt, maar haal dat randje gras daar weg. Gewoon tot een meter vanaf dat hekje beton storten, dan heeft ze er niets meer zoeken!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:33

BetonPLEX schreef ik :))

Dat is een gladde watervaste plaat multiplex !

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:33

opisop_shop schreef:
dan inderdaad gewoon dichttimmeren.
Maar wel even overleggen met de pensionhouder natuurlijk, heeft hij geen ideeen?

Ik heb het er met hem al over gehad, en hij weet het niet echt. Hij raadde me wel af om met draad opzij van haar te werken, daar ramt ze zo haar hoofd door en dan ben ik verder van huis lijkt me. Helemaal dichttimmeren lijkt mij dan de veiligste oplossing!

Ik heb duidelijk het bijzonderste paard van stal, de boer staat er regelmatig ook van te kijken. Hij was ontzettend verbaasd over de lenigheid van mijn paard :+ :D Vandaar dat ik het zo moeilijk vind, als ik ergens aanpassingen maak, moet het wel van de eerste keer goed zijn...

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:34

musiqolog schreef:
Ik ben niet de eerste die het zegt, maar haal dat randje gras daar weg. Gewoon tot een meter vanaf dat hekje beton storten, dan heeft ze er niets meer zoeken!

Daar kan ze ondertussen niet meer aan :o
En ik kan niet zo maar beton storten, is niet mijn erf :D

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:34

Shirley schreef:
BetonPLEX schreef ik :))

Dat is een gladde watervaste plaat multiplex !

Ik ga googelen _O-

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:37

Hahah, ik hoor het al, voor je paard is niks belangrijker dan eten. Je zegt ook dat ze voldoende ruwvoer krijgt, ik denk dat je er verder niks aan kunt doen. Je paard zal zichzelf niet zo erg verwonden dat het gevaarlijk wordt. Zolang het niet echt diepe wonden worden of het echt slecht voor de gezondheid van je paard moet er echt iets gebeuren. Maar je paard zorgt er denk ik wel voor dat het niet zover komt!
Succes :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:39

Ilsaaaa schreef:
Hahah, ik hoor het al, voor je paard is niks belangrijker dan eten. Je zegt ook dat ze voldoende ruwvoer krijgt, ik denk dat je er verder niks aan kunt doen. Je paard zal zichzelf niet zo erg verwonden dat het gevaarlijk wordt. Zolang het niet echt diepe wonden worden of het echt slecht voor de gezondheid van je paard moet er echt iets gebeuren. Maar je paard zorgt er denk ik wel voor dat het niet zover komt!

Dat was eigenlijk het punt van mijn topic.. Ik ben heel blij met alle tips die ik al gekregen heb, maar ik de OP ging het mij vooral om de vraag: zo'n ramp is het toch ook niet? Goed, het oogt niet mooi, maar ze gaat zichzelf toch niet érnstig verwonden? Een schram hier en daar is geen drama, vind ik :o

Ik ga natuurlijk dit proberen te beperken, maar moet ik me zoveel zorgen maken dat ik haar beter verhuis ofzo? :+ Nee toch?

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:44

Nee ik denk zeker niet dat verhuizen een oplossing is, zolang ze dit in zich heeft zitten ( :') ) Zal dit op een nieuwe plek zeker niet veranderen. Als je het kan beperken (het is misschien inderdaad handig omdat hek te verlengen) hoeft het denk ik geen probleem te zijn. Je moet er echter wel voor zorgen dat het niet gevaarlijker wordt dan dit natuurlijk..

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:46

JunkDeLuxe schreef:
Ilsaaaa schreef:

Dat was eigenlijk het punt van mijn topic.. Ik ben heel blij met alle tips die ik al gekregen heb, maar ik de OP ging het mij vooral om de vraag: zo'n ramp is het toch ook niet? Goed, het oogt niet mooi, maar ze gaat zichzelf toch niet érnstig verwonden? Een schram hier en daar is geen drama, vind ik :o

Ik ga natuurlijk dit proberen te beperken, maar moet ik me zoveel zorgen maken dat ik haar beter verhuis ofzo? :+ Nee toch?

Nee haar verhuizen zal ik zeker niet doen, een paard is slim en zal zichzelf niet zo ver verwonden dat het echt gevaarlijk wordt waarschijnlijk heeft ze helemaal geen last van de wondjes anders gaat ze er niet mee door. Tuurlijk het ziet er een beetje raar uit maar zolang je paard er geen last van heeft? gewoon lekker laten staan daar en als het erg wordt kun je altijd nog ingrijpen maar volgensmij is het nu vooral een beetje speelsheid, gewoon proberen of ze het gras wat daar staat te pakken kan krijgen. Ik denk dat het wel goed komt! :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:02

Tessa_ugo schreef:
Nee ik denk zeker niet dat verhuizen een oplossing is, zolang ze dit in zich heeft zitten ( :') ) Zal dit op een nieuwe plek zeker niet veranderen. Als je het kan beperken (het is misschien inderdaad handig omdat hek te verlengen) hoeft het denk ik geen probleem te zijn. Je moet er echter wel voor zorgen dat het niet gevaarlijker wordt dan dit natuurlijk..

Ja ze heeft het altijd al gehad hoor, dat klunzige, nu heeft ze gewoon meer gelegenheid dan op de vorige stal, daardoor het véél harder opvalt, en de wonden elkaar veel sneller opvolgen :+ De ene is nog niet genezen en ik loop weeral te klungelen met productjes om de volgende onder handen te nemen _O-

Inderdaad, ik ben wel van plan te doen wat ik kan om de risico's te beperken :j Al denk ik wel dat ze dan iets nieuws verzint :+

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:04

Ilsaaaa schreef:
Nee haar verhuizen zal ik zeker niet doen, een paard is slim en zal zichzelf niet zo ver verwonden dat het echt gevaarlijk wordt waarschijnlijk heeft ze helemaal geen last van de wondjes anders gaat ze er niet mee door. Tuurlijk het ziet er een beetje raar uit maar zolang je paard er geen last van heeft? gewoon lekker laten staan daar en als het erg wordt kun je altijd nog ingrijpen maar volgensmij is het nu vooral een beetje speelsheid, gewoon proberen of ze het gras wat daar staat te pakken kan krijgen. Ik denk dat het wel goed komt! :)

Dat dacht ik ook; dat het wel zou meevallen, vermits ze het zichzelf aandoet.. Dan kan het toch nooit echt pijnlijk zijn.. Ongemakkelijk en lelijk, dat wel, maar pijnlijk.. Dat denk ik niet :j

annekeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:08

Wel raar inderdaad.. misschien moet je de omgevieng even onderzoken dat er ook onveilige dingen zijn!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:10

annekeh schreef:
Wel raar inderdaad.. misschien moet je de omgevieng even onderzoken dat er ook onveilige dingen zijn!

De andere paarden hebben er in ieder geval geen/veel minder last van; Bai probeert gewoon alles wat ze kan bedenken :+ Daarbij let ze helemaal niet op zichzelf, en breken haar manen af waar je bij staat te kijken. Ik heb op nagels e.d. gecontroleerd, wat je maar wil, maar zoals ze nu staat kan ze gewoon lekker lopen schuren bij haar vreetpogingen :+ Zo maakt zij van een simpele balk een onveilig object :D

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 19:46

Nou, vandaag maar een paar foto's genomen van haar oorlogswonden :+

Afbeelding
Haar borst, toen ik aankwam vandaag op stal. Nog helemaal vies dus. Uitgespoeld met water en een zachte doek, en ontsmet met een spray. Zalf (eerder gel) in een dikke laag er bovenop, en ze kan er weer tegen.

Afbeelding
En dit breekt echt m'n hart.. Ook deze foto is natuurlijk voor de verzorging getrokken. Als de manen geborsteld zijn, ziet het er iets beter uit. Hier behandel ik zonder ontsmettingsmiddel, ze is nergens door haar huid gegaan (dit heeft ze een week geleden geflikt). Zalfje dat de haargroei zou bevorden, verder kan ik niet heel veel doen lijkt me.

Afbeelding
Vandaag getrokken, 9 dagen geleden bloedde het nog. Ze geneest gelukkig lekker snel, en heeft eigenlijk nergens een blijvend litteken aan overgehouden tot nu toe :)

Van haar staart blijft ze af, terwijl ze die op de vorige stal uit verveling afschuurde. Ze heeft nooit (ook toen niet) door haad huid geschuurd, en sinds we verhuisd zijn is de afgeschuurde pluk bovenaan de staart langer dan ooit!

Ik denk dus echt niet dat ze dit uit verveling doet. Ik heb het er met m'n vriend over gehad, en die denkt dat de boel naast haar dicht timmeren het beste zou zijn. Dan nog een haalbare oplossing voor het hekje zoeken, en op de één of andere manier moet ik die balken glad/bedekt krijgen, zodat ze haar haren aan haar lijf houdt :+

En ga me nou niks verwijten aub, ik doe wat ik kan. Ik geloof nooit dat dit echt (de hele tijd) pijn doet. Manen zijn gewoon uberlelijk, maar ze zit er nergens door. Haar borst zal wel wat trekken, maar is uiteindelijk een schaafwonde. Toch?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:11

Sneu -O-

Dichtmaken is toch goed te doen ?
Als je langs de staanders balkjes schroeft die gelijk komen met de liggende balk, kun je daar prima een plaat betonPLEX ( even duidelijk maken :D ) tegenaan schroeven.

Bij het hekje kun je tussen de stangen balkjes leggen en dan aan weerszijden een plaat schroeven zodat je een soort tosti krijgt zeg maar, met het hek als kaas :))
Snap je het nog een beetje ?

Die platen kun je dan tot aan de grond laten komen.

Glad, goed schoon te maken en nog netjes om te zien ook :Y)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:49

Ik heb je foto nog eens goed bekeken.

Ik zou het hekje laten zakken tot bijna op de grond dan zou je boven het hek een draadje kunnen maken met handvat of een balk.
Bij dat andere gat zou ik ook 2 balken maken zodat ze daar niet meer onderdoor kan.

Ik vind het ook best onveilig, als ze toch wegglijd zit ze vast.

Gras moet je doodmaken en dat kun je heel goed doen met natuurazijn. Kost een paar dubbeltjes en is verder niet schadelijk. Ik gebruik het altijd voor mijn tuin.

Verder zou ik het paard 2 fijnmazige hooinetten geven en ze op 2 verschillende plekken ophangen.
Voor het schuren zou je een bezem aan de muur kunnen maken (2 of 3 naast elkaar.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:46

Wat je kan verbeteren aan het veiliger maken van je stal moet je zeker doen, maar verder denk ik dat je paard gewoon moet wennen aan zijn nieuwe, veel leukere en grotere onderkomen. Hij is niet gewend zoveel te kunnen ondernemen in zijn stal en probeert nu het één en ander uit. Ik denk dat het wel over gaat en je moet je zeker niks aantrekken van mensen die vinden dat je je paard verwaarloosd, je hebt toevallig wel voor een veel leukere stal voor je paard gezorgd! Loop even alles na op scherpe punten en dat soort dingen en probeer dat weg te werken. Verder niet te druk om maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:10

ze is blijkbaar héél erg gefixeerd op eten.
Heeft ze constant (en dan bedoel ik 24/7) ruwvoer ter beschikking? of krijgt ze enkele malen per dag een bult?
indien het laatste geval is, zou ik opteren voor een slowfeeder. en gewoon zorgen dat die constant vol zit. paard zal klooien aan de slowfeeder, en zich minder verwonden :)
Leuke foto trouwens!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:22

gewoon schapen gaas ervoor....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:38

unihorses schreef:
gewoon schapen gaas ervoor....

Dat dus absoluut niet doen. Erg link met paardenbenen.
Slowfeeder gebruiken en je hebt al meer dan genoeg goede tips gekregen. Hopelijk kun je het snel aanpassen en helen de wonden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:57

JunkDeLuxe schreef:
Cayenne schreef:
Je zegt dat je haar een hooinet hebt gegeven en dat ze niet te houden is wanneer ze eten ziet, maar krijgt ze dan wel genoeg ruwvoer? Misschien toch meer hooi geven?

Ze krijgt echt ontzettend veel hoor.. Ze zou eigenlijk best een beetje mogen afvallen zelfs..
Ze ziet gras, en dat wil ze. Ook als ze daardoor haar borst open schuurt, of haar manen uit trekt.

Wat noem jij ontzettend veel? Hoeveel kilo is dat dan, en wat voer je? Want je schrijft dat ze gras krijgt maar je weet zelf vast ook wel dat in wintergras nou niet echt heel veel voedingsstoffen zitten. En dat gras vooral water is.

Dus hoeveel kilo gras krijgt ze per dag? En hoeveel kilo ander ruwvoer?