schimmel schoonhouden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:03

scheren en deken scheelt al een heel eind in de wintermaanden... 8-)

verder inderdaad elke dag even de ergste vlekken weghalen met een poetsblokje of natte spons zorgt er voor dat het niet te veel in trekt in de vacht...

staart en benen was ik wisselend met gewone shampoo, speciale shampoo voor witte paarden of groene zeep...
benen ook nog wel eens met betadine shampoo...

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:05

Van dat houtskool heb ik ook ooit gehoord en meteen natuurlijk uitgeprobeerd. Ging om een shetlander in teddyberen vacht, dus ik liep tegen het probleem aan dat het moeilijk aan te brengen was, of te wel zou uren bezig zijn voor hele pown. Maar stuk wat ik gedaan had was geweldig kwa resultaat. Niet duur, maar voor mij was het arbeidsintensief
Verder al fan geweest van zilver shampo(staart en lijf alleen in zomer) in winter was het dekentje erop en uitzingen tot zomer. Geloof me in de modder echt een varken. Daar in tegen gingen mestvlekken wel er uit na een modderbad of een natbakzand bad

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 23:06

die van mij ziet er ook zo uit Appelflapje. Zo'n modderhoofd ook! Komt dat door het rollen denk je? Ook bij de ogen is ze altijd helemaal vies!

Appelflapje

Re: schimmel schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:09

Nee, dat komt niet door het rollen bij die van mij. Ze legt 's nachts altijd mest in hetzelfde hoekje van haar stal en gaat daar dan met haar hoofd inliggen. :')

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:13

En waar haal je die houtskool?

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:22

wij hebben ook geen luxe stallen en zijn ook open, maar ik heb ze geschoren en staan nu met een dikke 350gr deken met hals op.
nu aardig wit en de benen was ik gewoon met kout water een uur of 3 voor de wedstrijd. en gewone baby shampoo en de staart was ik ook dag voor de wedstrijd en na uit spoelen baby olie in en krijg je zelfde resultaat als dat paard op blaz 1

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:26

max66 schreef:
@ Angela: ben jaloers! Mooi wit zeg! Wat doet die betadineshampoo dan eigenlijk?

Ik heb geen idee, maar het wordt er echt witter van (vond het de eerste keer doodeng, het is echt megabruin spul, maar wordt wel meteen wit als je gaat wassen). Ik laat het altijd ook echt 5 minuten intrekken (net als de CM) en dan pas uitspoelen. De combi werkt echt het beste, maar geen idee hoe het kan/werkt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:40

Mijn schimmel blijft eigenlijk altijd vrij netjes... Elke dag voor het rijden/longeren goed poetsen en de staart bij houden met wassen. Heb haar al 11,5 jaar en ze heeft nog nooit geel in haar vacht gehad. Ze staat wel elke dag gewoon buiten, weer of geen weer. Wel met een goede deken op.

Ben bang dat het niet alleen het schimmel zijn is, maar dat het per schimmel ook erg verschillend is hoe schoon ze blijven. In de vacht van mijn paard trekt het gewoon bijna niet in.

Was haar met betadineshampoo, spuit er dan daarna equilux op (groene fles) Dan wordt hij nog lichter en blijft wat langer schoon. Verder heb ik wel zo'n blokje, maar dat heb ik eigenlijk bijna nooit nodig.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:41

De staart doe ik 10 min. in een emmertje met groene Biotex, wondermiddel :D Daarna Cowboy Magic erin en hij is weer helemaal schoon :)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:28

KozieZ schreef:
Ben bang dat het niet alleen het schimmel zijn is, maar dat het per schimmel ook erg verschillend is hoe schoon ze blijven. In de vacht van mijn paard trekt het gewoon bijna niet in.

Zeker weten! Ben altijd heel jaloers op de eigenaresse van een bonte bij ons op stal. Heeft veel wit en heeft ook echt wel eens vlekken, maar ze haalt er even een borsteltje overheen en hij is weer spierwit. Ik kan die van mij 3 uur poetsen, maar de vlekken zitten er een week later nog. ^)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 02:05

Hier nog een mega gore schimmel. Cm werkt niet op haar. Ze word er niks schoner van. Poetsblokje helpt iets, maar ze blijft grijs/geel. Magic borstels werken ook niet.
Erger nog soms hangen gewoon de zandknopen in d'r staart of manen. En tja ik vind dat ze paard moet kunnen zijn, dus vlechten doen we niet. Dus is d'r staart permanent geel.

Wat wel werkt is wassen, en daarna insmeren met talkpoeder. Maar de volgende dag is het toch al weer verloren. En nu is het de komende tijd geen optie om te wassen. Ik poets me het ongans... Maar helaas.

Houtskool zou ik nog wel eens willen proberen. Is dat duur en waar halen jullie dat?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:44

houtskool is toch gewoon zo`n bbq briketten of niet?

Ik heb vorige week de shet haar staart gewassen, had ik nu net deze week nattere voordroog dan normaal, alles ondergescheten! Volgende week mag ze als pieten paard mee dus zal dr wel moeten wassen ben ik bang. denk dat ik dat thuis ga doen met warm water, afdrogen met handdoeken en meteen erna zweetdekentje op. Moet het alleen op zondag doen en woensdag moet ze pas met de pieten mee, ben benieuwd of ze die 3 dagen netjes kan blijven. heb helaas geen dekentje voor haar

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 16:46

Angela schreef:
max66 schreef:
@ Angela: ben jaloers! Mooi wit zeg! Wat doet die betadineshampoo dan eigenlijk?

Ik heb geen idee, maar het wordt er echt witter van (vond het de eerste keer doodeng, het is echt megabruin spul, maar wordt wel meteen wit als je gaat wassen). Ik laat het altijd ook echt 5 minuten intrekken (net als de CM) en dan pas uitspoelen. De combi werkt echt het beste, maar geen idee hoe het kan/werkt.

Gaat dat gele van de staart er ook mee uit?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:53

Volgens mij zit er in betadine een soort chloorachtig spul. Of was je handen maar eens met betadine, voelt echt heel schoon en net alsof je er een laagje van af gehaald heb.

Ik deed de staart van m'n schimmel altijd in een emmer met warm water met biotex. Wordt ie meteen heerlijk zacht van.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:55

Staat hij zonder deken? Zo ja, niet teveel met sprays etc gaan werken! Daarmee ontvet je de vacht, welke dan minder warmte kan genereren.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:55

Haha Appelflapje, dat stront oog is zo herkenbaar! :')

Ik was de staart altijd met groene zeep en CM, super fijn alletwee!
Zijn lijf maak ik gewoon schoon met zo'n poetshandschoen en zeep, ik heb hem ook geschoren dus dat helpt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 17:38

die zeep moet je neem ik aan uitspoelen? Ik wil met dit weer mijn schimmel dus niet nat wassen..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:22

Je hebt straks die je niet hoeft uit te wassen, maar hou er rekening mee dat je de vacht ontvet. Als hij onder de deken staat is dat effect niet te groot, zonder deken heeft het wel een groot effect.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:25

Daarom heb ik een bruin paard :') (op zwart zie je ook alles :+)

Even ontopic.. Je hebt ook mensen die bijvoorbeeld voor wedstrijden hun paard een soort pyjama aandoen? Maar dat is voor "normaal" natuurlijk niet handig..

Die poetsblokken zijn ook fijn! Voor de rest wat wij op stal deden, vaak de mest eruit halen als je er toch was en een hoopje mest zag liggen.. Voorkomen.. in de hoop dat :')

Met shampoo's altijd uitkijken, maar dat is ook al gezegd...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:14

Zo'n lycrahalsje heb ik voor Rosa ook. Als ze echt schoon moet blijven trek ik die om d'r hals en gaat er een gewone deken om d'r lijf. Dan blijft ze schoon. Meestal was ik in deze tijd ook niet de dag voor een proef of bijzonder uitje, maar de dag daarvoor. Anders is ze zo stijf van de kou. Die hals is dan wel lekker.

Die poetsblokken zijn erg handig. Maar wel duur, ik gebruik er zo 1 a 2 per maand en dat is dan elke keer 4 euro.
Ga toch eens bedenken waar ik in de winter zo'n bbq briket kan halen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:51

Ik heb een wit (en dan bedoel ik ECHT wit) miniatuurpaardje:
Afbeelding
In de zomer was ik hem af en toe een keer. In de winter houd ik hem onder dek. Zijn manen worden wel wat goor, maar ja das niet anders.
Staart was ik wel regelmatig (gewoon in een emmer warm water) en houdt hem dan in een vlecht.

Goede middeltjes voor schimmels/witte paarden zijn oa Betadine, groene zeep, zilvershampoo's en Wola huishoudpasta.
De huishoudpasta gebruik ik alleen voor benen/sokjes en staart. Niet op het lijf, het ontvet als de ziekte, net als Betadine.

En idd regelmatig CM greenspotremover gebruiken. En de stal goed schoonhouden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 01:03

Okee, ik heb van die houtskool briketten gehaald. Vandaag geprobeerd dat in te wrijven op de ergste plekken. Maar dat lijkt niet echt te pakken.

Moet ik er iets bijzonders mee doen? Het nat maken of verpulveren ofzo?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 01:10

Ik zweer bij zo'n grooming blok wat een uitvinding :)
Voor de staart heb ik nog niets gevonden maar die is voor de helft toch donkergrijs dus dan valt het minder op als hij smerig is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:14

Wat is de beste remedie tegen een gele staart? Mevrouw heeft echt een gele gloed vooral na hengstig te zijn geweest en ik krijg het er niet uit. Was momenteel elke week haar staart. Eerst met tea tree shampoo of baby shampoo. Daarna met cm yellow out en vaak erna nog zilvershampoo. Het werkt niet 100 procent, blijft geel. Werkt betadineshampoo beter? En hoe lang laten jullie cm yellow out, zilvershampoo en betadineshampoo inwerken? Misschien ligt t daar namelijk aan bij mij.

Oja wassen doe ik onze bonte nu niet met deze kou. Manen zijn grauw maar cm detangler doet al heel wat. Poetsblok tegen vuil op de dikke wintervacht en gelukkig geen wedstrijden. Alleen de staart was ik dus.

Verder nog een vraagje: hoe cm Greenspot remover opbrengen bij pony die bang is van psssssjjjt geluid? Doe nu op vochtige washandje en daarmee inwrijven maar heb niet het idee dat dat helemaal goed werkt.