Wat doe jij met je paard of hond als die ooit doodgaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:07

nee ik zou mijn paard gewoon laten ophalen.. is misschien poedersuiker maar lijkt me veelte duur om te cremeren en zou ook niet weten wat ik met het as moet doen.

mijn honden zijn 2 weken geleden ingeslapen en die hebben we bij mijn tante in de achtertuin begraven, mooi plekje voor ze, staat een kaarsje bij, geeft een goed gevoel!(mag officieel niet)

kimmie261

Re: Wat doe jij met je paard of hond als die ooit doodgaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:10

begraven in eigen tuin mag wel :j

Begraven
Jarenlang was er in de diverse gemeentes een verschillend beleid ten aanzien van het begraven van huisdieren in de tuin. In de ene gemeente was het toegestaan, in de andere gemeente werd het gedoogd. Gelukkig is hier nu een eenduidige wetgeving over; honden en andere gezelschapsdieren mogen begraven worden in de eigen tuin. Het dier mag niet in plastic gewikkeld worden en het grafje moet minimaal één meter diep zijn.
Begraven in eigen tuin is een prachtige ceremonie. Uw trouwe vriend blijft altijd dichtbij.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:12

Paarden gaan naar Rendac; kleine honden en katten onder de bomen in de tuin, grote honden cremeren en de as verstrooien in de wei.
Kippen eenden en duiven in de kliko.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:12

Vind het toch wel apart dat een overleden geliefd huisdier wordt gezien als een leeg omhulsel en er voor mensen wel kapitalen worden betaald voor begraven of cremeren.... :P

Onze vorige hond is gecremeerd. En dat zou een volgende keer absoluut weer gebeuren.
M'n pony zou ik ook laten cremeren.
Gaat mij puur om het idee. En betreft de kosten, als ze een maand of 2 langer op stal staan, ben je die kosten ook 'kwijt'

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:15

Kentaro schreef:
Vind het toch wel apart dat een overleden geliefd huisdier wordt gezien als een leeg omhulsel en er voor mensen wel kapitalen worden betaald voor begraven of cremeren.... :P

Maar dat is ook gewoon belachelijk. Dood gaan is bij mensen gewoon big business. Echt kassa... pure geldklopperij.
Je hebt een persoon al voor minder dan 1000 euro helemaal verzorgd onder de grond.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:19

Mijn hond heb ik 7 maanden geleden laten cremeren en ik ben er bij geweest tot het laatste moment en ze staat nu in mijn huiskamer ( urn )

Over mijn paard daar ben ik nog niet uit.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:20

suzanne, ze zeggen niet voor niets er wordt grof verdiend aan trouwen en rouwen... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:20

Het enige paard dat bij ons is overleden, trof ik al dood aan in de wei.
Weinig keus dus om nog te laten slachten ofzo. Die is toen door de Rendac opgehaald.

Dat was overigens geen makkelijke opgave.
We hadden een stuk weiland in the middle of nowhere.
En ze wilden het paard alleen komen ophalen als het dier aan de openbare (verharde) weg bij een huisnummer lag.

Tja, dat gaat even lastig als de weide op 1,5km onverhard pad langs maïsvelden enzo ligt.
Geen enkel huis in de buurt. En je kunt ook niet even iemand bellen om te vragen: "goh, mag ons dode paard even bij u op de stoep tot de Rendac langs komt?".

De honden zijn bij de weide begraven. In het bos.
Lizzy ligt in Duitsland bij m'n ouders, onder de Lariks begraven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:22

Kentaro schreef:

Uitvaart voor mensen is ook veel te duur. Kop koffie uit een pot; 2.50 PP! 8)7 plakje goedkope cake; 2 euro PP 8)7
Daar wordt echt absurd goed aan verdient. Krijg je als je vast zit aan regels; een kat kun je zelf nog vervoeren, maar gaat lastig worden om zelf een kist met opa erin op de achterbank te proppen :=

En dan heeft de hoofdrolspeler er zelf nog niet eens wat aan :+

Gelukkig kan het bij dieren goedkoop en dat doe ik ook :j

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:25

Rendac voor het paard, en honden liggen begraven bij mijn ouders.
Heb 11-11-2012 na 28 mijn paard moeten laten inslapen en lang getwijfeld over cremeren, ophalen, enz.
Toch voor Rendac gekozen puur om het feit dat het een leeg omhulsel is en het dier en geen weet meer van heeft.
Ook speelde de finacieen mee daar ben ik eerlijk in.

Heb de urn van mijn vader hier thuis staan omdat het zijn wens was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:27

Het aller ergste daar aan, vind ik nog wel de maatschappelijke druk bij begrafenissen van mensen.
Want je "moet" bijna wel een mooie, dure kist uitzoeken, een uitgebreide service houden in een duur uitvaartcentrum met veel te dure koffie en cake. En ultra chique kaarten voor alle vrienden, familie en kennissen. etc. etc.

Als je zegt dat een goedkope kist met een eenvoudige uitvaart voldoende is, ben je ineens een gierig persoon en heel egoïstisch. Want blijkbaar is het dan onmogelijk om afscheid te nemen. :? |o

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:28

Wat dacht je van een bloemstuk.......

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:39

Klopt, alsof je je liefde voor die persoon kunt uitdrukken in de hoogte van het bedrag....
Je wordt raar aangekeken als je een goedkope begrafenis wilt voor een geliefde of familielid want dan ben je ondankbaar of gierig of hebberig of weet ik veel.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:42

Mijn hondje ligt hier in de tuin begraven, compleet met houten kistje :o
Bij de andere hond was er sprake van dat ze gebruikt zou kunnen worden voor studenten diesgeneeskunde, maar dat is niet doorgegaan. Zij is dus bij de dierenarts gebleven en daar opgehaald..
Wat ik met mijn paard doe; geen idee, daar wil ik ook liever niet aan denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:43

Kentaro schreef:

Mens of dier, ik vind het beide een leeg omhulsel. Echter bij een mens MOET je wel kapitalen betalen, want die kunnen niet naar een rendac :+ Bij mij hoeven ze niet aan te komen met koffie en een plak cake, iemand bakt thuis maar wat en dan gaan ze daar maar zitten. Dat gejank tijdens alle praatjes slaan ze ook maar over, kan tegelijk met die bijeenkomst bij iemand thuis. En geen idee wat allemaal wel en niet mag, maar van mij mogen ze me in een stuk stof wikkelen, touwtjes rond en klaar. Zo niet, dan de allergoedkoopste kist (mag zelf maken wel? want een paar plaatjes hout hij de gamma is niet heel duur). En een duur grafsteen is helemaal van de zotte, knutsel maar wat van hout ofzo. Hoe goedkoper hoe beter, aankomen, iedereen verzamelen bij dat gat, mij erin kwakken en weer weg :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:48

idinn schreef:
Kentaro schreef:

Mens of dier, ik vind het beide een leeg omhulsel. Echter bij een mens MOET je wel kapitalen betalen, want die kunnen niet naar een rendac :+ Bij mij hoeven ze niet aan te komen met koffie en een plak cake, iemand bakt thuis maar wat en dan gaan ze daar maar zitten. Dat gejank tijdens alle praatjes slaan ze ook maar over, kan tegelijk met die bijeenkomst bij iemand thuis. En geen idee wat allemaal wel en niet mag, maar van mij mogen ze me in een stuk stof wikkelen, touwtjes rond en klaar. Zo niet, dan de allergoedkoopste kist (mag zelf maken wel? want een paar plaatjes hout hij de gamma is niet heel duur). En een duur grafsteen is helemaal van de zotte, knutsel maar wat van hout ofzo. Hoe goedkoper hoe beter, aankomen, iedereen verzamelen bij dat gat, mij erin kwakken en weer weg :D

Maar het gaat niet om jou. Het gaat om je nabestaanden. Als jouw nabestaanden je een gouden kist willen geven, die ze volstorten met diamanten voordat ze jou erin leggen, wat maakt dat dan uit? Laat hen maar beslissen hoe ze afscheid van jou nemen...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:51

Mijn vorige honden en katten zijn begraven bij mijn ouders, in een stukje bos op hun erf dat echt diende als dierenbegraafplaatsje.
Nu heb ik zelf de ruimte en is de boomgaard de laatste rustplaats voor de honden en katten. Vorige maand daar m'n eerste kattenvriendje begraven. Afgelopen zomer hebben we 1 van onze paarden moeten laten inslapen. Dit paard heb ik altijd beloofd dat ze maar op 1 manier weg zou gaan en ik heb me aan die belofte gehouden: met de Rendac. Omdat ze thuis in haar eigen weiland lang, heb ik echt afscheid van haar kunnen nemen, ook nog net voordat ze werd opgehaald. Dat vond ik heel fijn, ook voor de acceptatie dat ze er niet meer is. Het kan dan wel een leeg omhulsel zijn, maar het is wel mijn herkenning van degene waarvan ik veel gehouden heb. En daarnaast is het heel bijzonder om te zien wat er met een lichaam gebeurt als het bloed niet langer wordt rondgepompt. Binnen een paar uur ontstaat er een heel andere vorm van leven. Groene vliegen die binnen een paar uur op het kleed zaten, waaronder ze lag, het opblazen van haar buik en ook dat dit de volgende morgen weer veel minder was, hoe stijf haar lijf werd maar haar vacht nog steeds glansde. Wat dat betreft is dood net zo bijzonder als het ontstaan van het leven, en dat te zien (en te ruiken met 25 graden) maakt afscheid nemen veel makkelijker. Tenminste voor mij.

Cremeren -zeker- een paard vind ik echt veel te duur, dat geld geef ik veel liever aan ze uit bij leven (en daar heb ik me bij dit paard meer dan aangehouden). Maar als iemand hieraan wel behoefte heeft, wie ben ik dan om er iets van te vinden? De begrafenis of crematie is er niet voor de overledene maar voor de nabestaanden. Wat mijn nabestaanden doen, mogen ze helemaal zelf weten. Zelf wil ik ook wel in boomgaard begraven worden. Kost niet veel en 't is een verrekt leuk plekje.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:54

Mijn Sandy ligt naast mijn broeikas daar op het plekje waar ze altijd in het zonnetje lag als ik in de kas bezig was. Zo is ze altijd in mijn buurt.
Mijn 3 andere honden zijn bij de da gebleven omdat ik wilde weten wat de doodsoorzaak was en omdat er 2 gestorven waren toen het vroor.
Mijn Hedy is naar de slager gegaan en is daar door rendac opgehaald (ik ben er wel bij gebleven)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:56

Mijn hond wordt gecremeerd. Heb twee jaar geleden mijn kat laten cremeren, en vind het toch wel prettig dat ze "thuis" zijn voor mijn eigen gevoel. Ooit wil ik wel de as uitstrooien, maar nu nog niet :o Paard zal ik laten ophalen door de Rendac. Dit ivm de kosten van een crematie. Wel zal ik haar lange manen knippen en daar iets van laten maken zodat ik toch nog een stukje van haar bij me zal hebben.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:57

oh, die gaan op de BBQ.. :Y)

grapje dus, idd die worden op de gebruikelijke wijze verwijderd.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:02

Het liefst wil ik mijn paard laten cremeren,
maar helaas maakt de prijs mij dit onmogelijk.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:04

Voor mijn paard zou ik kiezen voor de individuele ophaalservice van de Rendac. Als aandenken zou ik haren en een stukje hoef achterhouden.

Mijn kat ligt in de tuin op het plekje waar ze altijd lag te slapen. Ook van haar haren achtergehouden waar ik zelf een aandenken van maak.

Mijn honden leven nog maar die zou ik denk ook in de tuin willen begraven. Ook van deze zou ik haren bewaren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:07

Suzanne F. schreef:
Celiien schreef:
Omdat ik een urn met as dood, maar dan ook dood-eng vind, zou ik daar sws niet voor kiezen

Wat vind je daar eng aan? Hij wandelt echt niet meer weg hoor.

Zou wat zijn. . . neem je net een slok van je thee, begint die urn opeens te hinniken :')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:09

Vjestagirl schreef:
thyra89 schreef:
Ik zou mijn hond wel willen laten cremeren, en wat ik dan met de as ga doen? Geen idee nog eigenlijk. Denk dat ik van een deel een tattoo zou laten maken en de rest in een mooie urn ergens in huis neer zou zetten :)

As tattoo's mogen niet in Nederland.

Lang leve het buitenland *\%/*

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:10

Suzanne F. schreef:
Kentaro schreef:

Maar dat is ook gewoon belachelijk. Dood gaan is bij mensen gewoon big business. Echt kassa... pure geldklopperij.
Je hebt een persoon al voor minder dan 1000 euro helemaal verzorgd onder de grond.

Wedden dat ik dat goedkoper kan :P